Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-22, 09:30   #1
wred
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 3
Problem i knä och höft

Haft problem i knä och höft i några år, försöker sammanställa de här i text. Tänkte mig ett sista försök på att få detta på rätt köl innan jag tar tiden till att hitta någon som är duktig på riktigt inom detta i Finland..


Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt. 184cm 90kg
Böj 160 Bänk 115 Mark 190

Problem 1

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Ledbandet under vänster knäskål, där det fäster i knäskålen. Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Relativt ytlig. Gör det ont någonstans då du trycker? Nej. Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Minns tyvärr dåligt, efter första gången knät gick ur led 2008 (av tre) Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Viss aktivitet: alltid uppför trappor om jag “överbelastat” (sprungit/cyklat/knäböjt) nyligen. Men kan också hugga till när man böjer sig ner och ska knyta skorna. Knät sväller också gärna upp vid för mycket belastning. (ofta svullna knän i tonåren före det gick ur led) Känns det bättre eller sämre efter träning? Bättre om jag inte lyckas riva upp det, händer sällan. Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Uppför trappor, extensions med 5kg och uppåt, trampa för hårt när man cyklar, knäböj och ibland marklyft. Var i rörelsen smärtar det? Samma punkt varje gång ca 45 grader i knäleden Hur länge har du haft ont? Flera år Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Gör endast ont under belastning. Smärtvariation över dygnet.

Vad och hur mycket tränar du? Tränar inte knäböj sedan årsskiftet. Nu endast extensions och ibland knäböj utan vikter, försöker mig på marklyft ibland (med raka ben går de bra). Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Ökade på volymen i böj under hösten 2016 fick bristningar ovanför båda knäna, har inte lyft ordentligt sen dess.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Hos läkare 2ggr.
2008 Efter första gången knät gick ur led, röntgen visade att en bit på sidan av knäskålen slitits av. Ortopedens ide: kör på och bry dig inte om knät.
2009 Efter andra gången det gick ur led: de tog en röntgen och konstaterade att ledbandet under knäskålen är “ganska långt”. Menade dock att de inte kunde göra något åt jumpers knee men kunde operera för att stabilisera, opererade inte.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Jo, problem nr 2

Problem 2.

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Höger höft, under quadriceps fäste. Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Relativt djup, men kan komma åt den ömma punkten när man trycker in från mitten av kroppen.Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Successivt under sommaren 2014, arbetade som butiksbiträde. Är smärtan skarp eller mer dov? Hugger till i botten av en böj, kan också göra ont när man sitter på stol och låret har för skarp vinkel mot kroppen. Stående lyft av benet kan också smärta. Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Endast i vissa lägen, kan kännas också när man går när benet pekar bakåt och man är “kall” t.ex på morgonen. Känns det bättre eller sämre efter träning? Alltid sämre. Var just på södernresa där vi gick 15km/dag och lederna kändes fräscha, inget ont. 2 dagar in på arbetsveckan och det är som vanligt igen. Har hunnit ta ett rehabpass på gymmet. Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Knäböj/benpress/motorcykel (för skarp vinkel) Var i rörelsen smärtar det? När låret närmar sig kroppen. Hur länge har du haft ont? Fram och tillbaka i några år. Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Kan sticka till när man sitter.



Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Träffade allmänläkare 2014 som konstaterade ärrvävnad. Fick remiss till fysio och gick 5ggr där de försökte mjuka upp, hjälpte för den dagen sedan tillbaka till det vanliga. De menade att jag var mycket spänd i musklerna och att det vållade problemen.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Stel vänster fotled; gör att botten av knäböjen blir sned. Stukade denna fot många ggr i puberteten.
Har under senaste året märkt att jag står snett/sitter snett med höger sida av höften skjuten bakåt. Naveln vill peka åt höger när jag står, nästan omöjligt att räta ut. Har under senare tid börjat svanka mer, försöker jobba mot det.
Hade också svullna/stela armbågar i puberteten och nu ofta knakande/ömma vrister när det är kallt och man belastar dem länge.


Gissningar: har under sommaren cyklat betydligt mer samt suttit sämre på jobbet, detta har gjort att höftbesvären förvärrats.
wred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 17:17   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ofta kommer stelhet/stramhet också med någon form av muskeldysfunktion i nedsatt funktion och/eller styrka. Har du sämre knäkontroll p.g.a någon form av luxation behöver man ofta träna upp detta också. Vi har skrivit en del om höftproblem och inklämning i höften tidigare här på brädan, jag kan länka till tråden och ett par inlägg där:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=155701

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...9&postcount=36

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=44
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-09, 18:09   #3
wred
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 3
Verkligt svårt att ta tag i rehab, har istället inte tränat alls, inte cyklat heller. Knät har bliv en hel del bättre och höften lite bättre. Spelade badminton i tisdags, rev förstås genast upp under knät.
Tänkte låtsas vara yogafantast i några veckor nu för att se om det hjälper.

Är det vettigt att göra en träningsjournal av detta istället? Kanske kunde hjälpa i att ta det mer seriöst samt strukturerat.
wred är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)