Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-22, 08:45   #211
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Mitt bidrag till tråden.

/tråd
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:43   #212
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Säker på det? Jag tycker det känns som en klockren faktoid som kvinnor gärna aktualiserar för att söka sympatier. En liten joker i leken som feministen alltid tar till när det kniper.
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Kvinnor har helt klart större press på sig att se bra ut. Om en man går runt med skägg, ruffsigt hår och fula kläder tänker folk "Äsch, han är man."
Precis, samt att kvinnor inte är lika fokuserade på mäns utseende utan attraheras av status. Därav mäns statusjakt genom pengar, karriär etc.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:48   #213
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tänker spinna vidare här och våga vara så fräck att påstå att jag som snygg, heterosexuell man får fördelar i vardagen gentemot fula människor.

Genom livet har jag emellanåt hört historier om hur folk blivit illa behandlade av diverse yrkeskårer. Kassörskor är snäsiga och poliser misstänksamma mot dem. Men ALLA människor jag träffar i deras arbeten är schyssta mot mig. Folk som sitter i kassan behandlar mig som om jag vore deras viktigaste kund. Jag har vittnat ett par gånger, och poliserna pratar till mig som om jag vore världens mest pålitliga vittne. Tågkonduktörer, rörmokare, vaktmästare... Jag får inte ihop varför de under 34 år aldrig behandlar mig dåligt. Jag är inte trevligare än andra. Måste vara snygghetsprivilegium.
Samma här men jag tror dock att hur man själv beter sig påverkar en del. De som blivit snästa åt utelämnar nog ofta att de själva betett sig som as. Själv blir jag aldrig illa behandlad och tror att det oftast är för att jag aldrig är sur eller gnällig mot personalen på olika affärer etc. Men köper givetvis att det beror på "snygghetsfaktorn"...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:51   #214
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Flikar också in att oattraktiva kvinnor har lättare att hitta en partner än oattraktiva män. De senare lär alltså vara en mer utsatt grupp rent utseendemässigt.
Ja, helt klart särskilt om de inte har ngn särskild status dvs risigt jobb eller ännu värre inget jobb alls. Om du dessutom är ful/oattraktiv och utan stor charm/glimten i ögat etc är du ganska körd tyvärr...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:52   #215
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Samma här men jag tror dock att hur man själv beter sig påverkar en del. De som blivit snästa åt utelämnar nog ofta att de själva betett sig som as. Själv blir jag aldrig illa behandlad och tror att det oftast är för att jag aldrig är sur eller gnällig mot personalen på olika affärer etc. Men köper givetvis att det beror på "snygghetsfaktorn"...
Det är roligt att försöka ha samma beteende som ful som man hade när man var snygg, (Glad och "rolig") kvinnliga butiksbiträden osv. tittar på en som man vore sinnessjuk och skrattar inte alls.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 10:54   #216
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om något kanske pojkarna borde bli mer drillade i hur viktigt utseende är. Hur ofta ser man ens en kvinna i Sverige som inte är acceptabelt klädd och tillfixad? Det är främst män som går runt med fjunigt skägg, Metallica-tröjor, för stora jeans och regnbågsfärgade löparskor.
Den äldre generationen är det många som rasat totalt både gällande utseende och klädstil. Iofs hänger det nog ihop pga övervikt etc.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 20:24   #217
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Eftersom du skrev "du" så tolkar jag det som fatshaming (Även om du inte avsåg det som det). Jag vägde mig innan du varnade för diabetes, artros, gångsvårigheter osv. och jag vägde mig efter, vikten var oförändrad. Påpekandet hjälpte alltså inte.

Man är inte per automatik exceptionellt dum i huvudet för att man är fet, och man är fullt medveten om vilka hälsorisker det innebär. Men mår du bra av att påpeka att feta är feta så har det ju en viss positiv effekt ändå, vilken kanske inte skall förringas.

Suck.. Du får bli precis hur fet du vill. Jag skiter fullständigt i vad en vuxen människa väljer att göra. Jag gillar däremot inte när man ska normalisera grov ohälsa och beroendebeteenden av PK-skäl, eftersom det är oetiskt.

Om du på allvar tycker att fetma ska vara ett normaltillstånd och man bara ska ge upp kampen mot barnfetma och att det är helt normalt att växa upp med grav övervikt och självorsakad diabetes så saknar du kort och gott alla former av moral.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 20:42   #218
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge Visa inlägg
Suck.. Du får bli precis hur fet du vill. Jag skiter fullständigt i vad en vuxen människa väljer att göra. Jag gillar däremot inte när man ska normalisera grov ohälsa och beroendebeteenden av PK-skäl, eftersom det är oetiskt.

Om du på allvar tycker att fetma ska vara ett normaltillstånd och man bara ska ge upp kampen mot barnfetma och att det är helt normalt att växa upp med grav övervikt och självorsakad diabetes så saknar du kort och gott alla former av moral.
Givetvis tycker jag att man skall ta upp kampen mot barnfetma och anser inte att fetma skall vara ett normaltillstånd. Men jag tror vi behöver andra vapen än information (Man måste vara bra jäkla pantad om man inte vet att det är ohälsosamt att vara fet) eller fatshaming (Det hjälper uppenbarligen inte).

De enda som dessa två grejer verkar fungera för och ha någon positiv effekt på är den som informerar och/eller fatshamear. Det känns som man gör en god gärning om man med "tough love" informerar någon att denne är fet, man är inte rädd för att säga som det är och känner sig ärlig, modig och hjälpsam. Det är en positiv grej. Om man fatshamear så kan man också känna en slags sadistisk njutning. Det är två saker som kan vara till gagn för den som påpekar, men det ger ingenting eller är rentav negativt för den fete.

Tex. Så gissar jag att du sitter med en rätt härlig känsla nu, du känner dig modig, inte kuvad av PK, ärlig och som en fin ädel människa. Jag vill inte förringa dig den känslan, men du har inte hjälpt mig eller någon annan fet ett skvatt ändå.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)