Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-19, 12:56   #1
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Träningsprogram för spinkig men erfaren

Hej!

Har genom senaste åren hoppat lite fram och tillbaka mellan att försöka hålla mig aktiv på gym och i perioder inget alls.

Har en del kunskap och grunder i en del övningar och vet en del om kost.

Men jag behöver egentligen tips på vilket schema jag ska använda för att få bra utveckling i samband med viktökning?

I dagsläget tänkte jag Över/underkropp från Styrkelabbet?
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Dock känner jag att jag tidigare kört det i perioder och känns inte riktigt som jag ökar?

Bör dela upp muskelgrupperna mer? Om jag siktar på 3-4 dagar i veckan? Bröst/triceps, Rygg/Biceps/Axlar och Ben/mage?

Vad tycker ni? Som sagt ökning i vikt, muskler och styrka är målet. Ligger idag på 68-69 och är tunn i utseendet, är lite över 180cm.
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 13:03   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inga fel på det programmet. Ökar du inte på det äter du inte tillräckligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 13:32   #3
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inga fel på det programmet. Ökar du inte på det äter du inte tillräckligt.
Bra då kör jag på!

Bara för att fråga om man jämför det jag länkade med typ det här?

https://www.bodybuilding.com/fun/wor...y-workout.html


Jag vill ha bra träning just nu, har inte så stor motivation och så. Vill bara öka i vikt/muskler, öka lite självförtroende och inte lägga så stor energi vid för mycket kring själva utförandet. Enkel, lagom och effektivt.
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 13:43   #4
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 619
Den stora utmaningen för spinkisar är ofta att äta tillräckligt över lång tid. Det handlar om att uppnå kalorimålet dag in och dag ut. Har man jobb/skola/familj så kräver det ofta en hel del planering med medtagna matlådor och färdigblandade shakes. Med det vill jag säga att du bör väga dig ofta och se till så att du ökar ca 0,5 kg i månaden. Gör du inte det så får du stoppa i dig fler kalorier.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 14:21   #5
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Två tips, ofta gör man det mer komplicerat än vad det faktiskt är:

1. Ät mer, du ska successivt gå upp i vikt som ovan skribent precis nämnde.
2. Progression, d.v.s. skriv alltid ned va du lyft (finns bra appar), och se till att alltid lyft lite tyngre eller en rep mer. (behöver inte vara varenda övning, men säg att du varje bänkdag ska ha ett arbetsset där du fanimej lyfter lite mer än passet innan)
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:49   #6
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Den stora utmaningen för spinkisar är ofta att äta tillräckligt över lång tid. Det handlar om att uppnå kalorimålet dag in och dag ut. Har man jobb/skola/familj så kräver det ofta en hel del planering med medtagna matlådor och färdigblandade shakes. Med det vill jag säga att du bör väga dig ofta och se till så att du ökar ca 0,5 kg i månaden. Gör du inte det så får du stoppa i dig fler kalorier.
Japp. Jag vet en sak och det är att jag inte är konsekvent. Varierar säkert i dagsintaget.

Ok ska nog göra det, långsam men ändå ett halvt per månad är väl lagom!

Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Två tips, ofta gör man det mer komplicerat än vad det faktiskt är:

1. Ät mer, du ska successivt gå upp i vikt som ovan skribent precis nämnde.
2. Progression, d.v.s. skriv alltid ned va du lyft (finns bra appar), och se till att alltid lyft lite tyngre eller en rep mer. (behöver inte vara varenda övning, men säg att du varje bänkdag ska ha ett arbetsset där du fanimej lyfter lite mer än passet innan)
1. Ska försökas!
2. Japp, dock har jag inga större mål med träningen, på sikt träna relativt lite mest underhållsträning. Är bara trött på att se liten ut.
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:50   #7
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Dock fråga, jag har nästan ingen energi på gymmet. Vill bara genomföra det sen dra, använder inte nära på 100 procent och halva tiden mot vad man borde kanske.

Vad tror ni?
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 20:01   #8
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte Visa inlägg
Dock fråga, jag har nästan ingen energi på gymmet. Vill bara genomföra det sen dra, använder inte nära på 100 procent och halva tiden mot vad man borde kanske.

Vad tror ni?
Kan det hänga ihop med att du inte tränar för något annat än det lätt diffusa målet "att inte se liten ut"?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 21:06   #9
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte Visa inlägg
Dock fråga, jag har nästan ingen energi på gymmet. Vill bara genomföra det sen dra, använder inte nära på 100 procent och halva tiden mot vad man borde kanske.

Vad tror ni?
Om du inte vill vara på gymmet utan bara komma därifrån så tror jag tyvärr att det är svårt att hitta något träningsschema/kostupplägg som ger något. Det är lite jobbigt att äta mycket och träna hårt.
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 22:54   #10
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte Visa inlägg
Japp. Jag vet en sak och det är att jag inte är konsekvent. Varierar säkert i dagsintaget.

Ok ska nog göra det, långsam men ändå ett halvt per månad är väl lagom!



1. Ska försökas!
2. Japp, dock har jag inga större mål med träningen, på sikt träna relativt lite mest underhållsträning. Är bara trött på att se liten ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte Visa inlägg
Dock fråga, jag har nästan ingen energi på gymmet. Vill bara genomföra det sen dra, använder inte nära på 100 procent och halva tiden mot vad man borde kanske.

Vad tror ni?
Om du läser vad du skrivit ovan och tänker till så tror jag nog du själv förstår vad problemet är.

Ingen bygger muskler genom halvdana pass, med syfte att på sikte underhålla. Om du sätter upp mål, laddar hem en app som håller koll på om du ökar eller inte så kanske motivation kommer därefter. Motivation kommer ofta när du märker att du utvecklas.

Känner du inte för ovan, så tycker jag du likaväl kan strunta i träna. Kom tillbaka när du vill träna!
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 05:04   #11
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Kan det hänga ihop med att du inte tränar för något annat än det lätt diffusa målet "att inte se liten ut"?
Visst det må vara diffust, men att slippa se liten ut, ha som mål att växa och öka lite i bredd borde väl räcka?

Citat:
Ursprungligen postat av DURN Visa inlägg
Om du inte vill vara på gymmet utan bara komma därifrån så tror jag tyvärr att det är svårt att hitta något träningsschema/kostupplägg som ger något. Det är lite jobbigt att äta mycket och träna hårt.
I nuläget ja iallafall. Jag vill ha det relativt enkel träning, kosten vet jag kommer bli jobbig. Men jag får köra så mycket jag kan/orkar. Det är väl ändå bättre att träna än inte eller?

Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Om du läser vad du skrivit ovan och tänker till så tror jag nog du själv förstår vad problemet är.

Ingen bygger muskler genom halvdana pass, med syfte att på sikte underhålla. Om du sätter upp mål, laddar hem en app som håller koll på om du ökar eller inte så kanske motivation kommer därefter. Motivation kommer ofta när du märker att du utvecklas.

Känner du inte för ovan, så tycker jag du likaväl kan strunta i träna. Kom tillbaka när du vill träna!
Jo jag förstår ju dels att problemet ligger hos mig och den mentala inställningen till träningen. Dock är frågan hur jag tar mig dit. Fast man borde ju ändå kunna hålla någon form av träning? Det bör ju ge mer resultat än att inte träna som sagt?
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 05:14   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lätta vikter bygger lika bra som tunga, men då måste du gå till utmattning i stället, och det är minst lika jobbigt och ofta smärtsammare. Om du bara utsätter musklerna för saker dom redan klarar av utan problem händer ingenting. Muskeln vet inte vad en övning är eller att du tränar, bara att den utsätts för en viss form av metabol stress, och är den stressen inte hög nog, finns det inga behov av att bli större eller starkare för att klara av att hantera den.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 16:05   #13
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lätta vikter bygger lika bra som tunga, men då måste du gå till utmattning i stället, och det är minst lika jobbigt och ofta smärtsammare. Om du bara utsätter musklerna för saker dom redan klarar av utan problem händer ingenting. Muskeln vet inte vad en övning är eller att du tränar, bara att den utsätts för en viss form av metabol stress, och är den stressen inte hög nog, finns det inga behov av att bli större eller starkare för att klara av att hantera den.
Okej!

Men det jag funderar på är om jag främst vill bli större i muskelmassa och storlek. Är jag inne på fel program? Ska jag köra program med fler reps osv istället? Hur bör man tänka? En kombo mellan styrka och goda ökningar i muskelmassa?
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 10:17   #14
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte Visa inlägg
Okej!

Men det jag funderar på är om jag främst vill bli större i muskelmassa och storlek. Är jag inne på fel program? Ska jag köra program med fler reps osv istället? Hur bör man tänka? En kombo mellan styrka och goda ökningar i muskelmassa?
Har du funderat på SL 5x5? det är ju ett ganska "snabbt" program att genomföra i varje fall första månaderna. många får ju även bra resultat av det och bygger upp lite faktisk grundstyrka.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 17:05   #15
Zlatte
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Har du funderat på SL 5x5? det är ju ett ganska "snabbt" program att genomföra i varje fall första månaderna. många får ju även bra resultat av det och bygger upp lite faktisk grundstyrka.
Har kikat på det. Men okej kan dra lite mer information om någon vill hjälpa. Hur ska jag tänka med high reps vs låga reps och tungt? Vissa program är ju mer fokus på styrka och andra muskelmassa?

Är i daglsläget på 69-70 kg och 182 cm lång ca. Men ser väldigt liten ut. Samt är nog rätt klen. Har som mål att omvandla en del av mina kilon till muskler, öka maten och kalorierna, samt något kilo till i vikt iallafall.

Mål:

Bli starkare och öka muskelmassa.


Program:
Har mellan dom här tre programmen.

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/


https://www.bodybuilding.com/fun/vinced3.htm

Defeat Skinny Genetics: The 1 + 1 Skinny Guy Transformation Program!


https://stronglifts.com/5x5/

Eller Stronglifts 5x5.
Zlatte är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)