Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-12, 08:47   #1501
Helgesnurra
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 1
Andas

Citat:
Ursprungligen postat av Järvskan Visa inlägg
Hallå, jag behöver lite simråd!

Har nu simmat tre gånger i veckan sedan årsskiftet och simtekniken har förbättrats avsevärt. Däremot har jag fortsatta bekymmer med andningen. Jag orkar i princip bara simma 50 meter i taget innan jag är nödgad att pausa i någon minut innan jag känner mig redo att fortsätta. Enligt nuvarande träningsschema så är det ändå inte någon större panik då jag enbart haft som uppgift att nöta in simtekniken så att den flyter på.

Jag upplevde kanske en liten förbättring när jag var och simmade i morse då jag provade andas vart fjärde simtag i stället för vart tredje. Å ena sidan känner jag en lite större panik över att andas mindre, men å andra sidan så var det inte lika ansträngande. Har ni några råd hur jag bör tackla detta problem?

Andas mer sällan är inte lösningen på problemet.
Pröva att springa och ta ett andetag var fjärde sekund så förstår du vad jag menar.
Ofta så beror andnöd och att man blir andfådd på att man inte andas ut ordentligt. Är man osäker på andningen så är det lätt att man behåller lite luft i lungorna och inte andas ut ordentligt. Då är det samma luft som jojjar upp och ner i lungorna och då ökar halten koldioxid.
Det är koldioxid som ger kvävningskänsla, inte syrebrist.

Så försök att blåsa ut ordentligt under vattnet så att lungorna är tomma innan du andas.
När du gasar och simmar fortare så kommer inte tre-takt dvs andas på var tredje armtag räcka till utan du behöver köra tvåtakt. Dvs varannan armtag.

Dolme som avlastar benen och ger bättre vattenläge gör simningen mindre ansträngande och kan vara bra att använda för att öva in andningen.
Fenor ger fart och då är det oxå lättare att andas men rätt så
Ansträngande.
Helgesnurra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 19:53   #1502
Järvskan
Shitposter
 
Järvskans avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Närpes
Inlägg: 387
Citat:
Ursprungligen postat av Helgesnurra Visa inlägg
Andas mer sällan är inte lösningen på problemet.
Pröva att springa och ta ett andetag var fjärde sekund så förstår du vad jag menar.
Ofta så beror andnöd och att man blir andfådd på att man inte andas ut ordentligt. Är man osäker på andningen så är det lätt att man behåller lite luft i lungorna och inte andas ut ordentligt. Då är det samma luft som jojjar upp och ner i lungorna och då ökar halten koldioxid.
Det är koldioxid som ger kvävningskänsla, inte syrebrist.

Så försök att blåsa ut ordentligt under vattnet så att lungorna är tomma innan du andas.
När du gasar och simmar fortare så kommer inte tre-takt dvs andas på var tredje armtag räcka till utan du behöver köra tvåtakt. Dvs varannan armtag.

Dolme som avlastar benen och ger bättre vattenläge gör simningen mindre ansträngande och kan vara bra att använda för att öva in andningen.
Fenor ger fart och då är det oxå lättare att andas men rätt så
Ansträngande.
Tack för svaret! Har nu börjat simma i tvåtakt. Simtekniken försämrades då jag andas oftare, men ett steg bak och två fram. Bara att fortsätta nöta på :-)
Järvskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-25, 20:21   #1503
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Helgesnurra Visa inlägg
Ofta så beror andnöd och att man blir andfådd på att man inte andas ut ordentligt. Är man osäker på andningen så är det lätt att man behåller lite luft i lungorna och inte andas ut ordentligt. Då är det samma luft som jojjar upp och ner i lungorna och då ökar halten koldioxid.
Det är koldioxid som ger kvävningskänsla, inte syrebrist.

Så försök att blåsa ut ordentligt under vattnet så att lungorna är tomma innan du andas.
Har det någon betydelse om man andas ut genom munnen eller näsan tycker du?
Tycker man ser alla duktiga blåsa ut genom näsan, men för mig så tycker jag munnen känns mer naturligt än näsan. Dock så är min andning kass och glider mest runt med kvävningskänsla
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 17:49   #1504
HerrLuta
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 540
Lånar tråden lite här och håller mig hyfsat till ämnet!

Genomförde under gårdagen Vasaloppet och nu är planen att fullfölja en klassiker under året så har jag testat på det också Nästa event blir ju Vätternrundan, och med detta kommer massa träning på cykel jag inte bedrivit förr + inköp av cykel och diverse annan utrustning.

Vad era bästa tips gällande följande:

- Köpa cykel och tillhörande utrustning (hur ska jag tänka kring begagnat?)
- Smart att direkt hitta en cykelklubb att köra med?
- Träningsprogram online
- Cykelforum online som ni kan rekommendera
- Övriga tips & tricks

Målet är väl främst att ta sig runt (vet inte riktigt vad en godkänd nybörjartid ligger omkring) och målet blir att gå på "riktigt" cyklande i början av april. Blir spinning fram till dess tyvärr.

Tacksam för alla tips ni må ha!
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 21:07   #1505
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
https://happyride.se/forum/list.php/1
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 15:46   #1506
Järvskan
Shitposter
 
Järvskans avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Närpes
Inlägg: 387
Ungefär när har Kalmar Ironman tidigare öppnat upp sin anmälningssida? Jag önskar få veta ifall jag beslutar mig för att delta i 2018 års tävling.
Järvskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 16:27   #1507
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Kalmar öppnar upp anmälan på plats i Kalmar för de som är på plats dagen efter tävlingen. På måndagen öppnar de sedan upp för alla andra. Senaste åren har man kunnat anmäla sig åtminstone någon vecka senare men platserna försvinner hyffsat fort. Klart du ska köra!
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman

Senast redigerad av Tanman den 2017-04-16 klockan 16:28.
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-16, 16:32   #1508
Järvskan
Shitposter
 
Järvskans avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Närpes
Inlägg: 387
Tack för svaret!
Järvskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 16:11   #1509
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
[Skryt]Första ironmandistanstävlinen avklarad.[/Skryt]

Någon som vet om det finns tävlingar liknande Isoman i de nordiska länderna?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 09:39   #1510
Bendermannen
Registered User
 
Bendermannens avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 3 360
Bra jobbat, Wain!

Vad blev det för lopp (Kalmar antar jag) och vad hade du för tiden?
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 18:47   #1511
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Bra jobbat, Wain!

Vad blev det för lopp (Kalmar antar jag) och vad hade du för tiden?
Nepp, Triathlon Estonia, en liten tävling utanför Tallinn, totalt 90 anmälda till ironman-distansen. Kostade 60eur, vad kostar Kalmar 5-600 eur? Rekommenderas som budgetalternativ.

Klockan stannade på 11:25, riktigt nöjd.

Tog det riktigt lungt och simmade solo på 1:11, kom upp ganska utvilad. Cyklingen var på en skittråkig 8-varvsbana, den var dock platt och snabb så jag klarade cyklingen på 5:49 trots regn och vind. Samma med löpningen, 8-varvsbana. Sprang på tok för snabbt i början och magen vägrade dessutom inta energi, så kroknade rejält sista halvan. Gick dock bara vid vätskestationen och kom i mål på knappt 4:14. Ingen stress i t1/t2, drygt 6 min vardera.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 15:24   #1512
Bendermannen
Registered User
 
Bendermannens avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 3 360
Imponerande förstagångstid!
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 12:06   #1513
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Imponerande förstagångstid!
Tack. Tycker att som man under 60 så bör man ligga under 12h (givet att inget går fel), annars har man helt enkelt inte tränat tillräckligt för att starta.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 11:17   #1514
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 14:48   #1515
Järvskan
Shitposter
 
Järvskans avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Närpes
Inlägg: 387
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Tack. Tycker att som man under 60 så bör man ligga under 12h (givet att inget går fel), annars har man helt enkelt inte tränat tillräckligt för att starta.



Deltog i Kalmar Ironman över helgen och klockades på 14h 20min. Skyller tiden på billig cykel och att jag flyter som en tegelsten
Järvskan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)