Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-06, 20:37   #1
Utbölingen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 13
överanalysera sitt träningsupplägg till den grad att jag slutar

Jag skulle säga att jag är en klassisk periodare när det kommer till träning och äta hälsosamt. Jag har ett mindset som dock alltid gör det ohållbart i slutändan. Där jag ifrågasätter exakt allt jag gör om det kommer fungera, är det bästa vägen till målet jag vill uppnå med rätt träningsupplägg, kost osv. Så tillsist blir det för tungt helt enkelt eftersom det finns inget svart på vitt att det här är rätt för dig! Jag vill kunna gå till gymmet och känna att jag gör bra, effektiva övningar.

Jag har ändå lyckats ta mig ner från 100 kg till 70 kg som jag nu ligger stadigt på. Att jag inte styrketränat under tiden gör att jag fortfarande är fet. (168 cm kort)
Lyckats gå till gym 3 ggr/veckan i snart 6 månader vilket är ett PB för mig. Däremot jobbar jag fortfarande hårt med den mentala biten. Gör jag rätt övningar?rätt split?rätt kost? Jag vill gå oftare men tror det kommer sluta i att de blir för mycket tillslut.

Så är detta vanligt att man hela tiden överanalyserar varenda sak? Hur kan man jobba med det för att underlätta? Som person är jag inte en som överanalyserar varenda liten detalj utom när det kommer till träning och kost.
Utbölingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 21:15   #2
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Utbölingen Visa inlägg
Jag skulle säga att jag är en klassisk periodare när det kommer till träning och äta hälsosamt. Jag har ett mindset som dock alltid gör det ohållbart i slutändan. Där jag ifrågasätter exakt allt jag gör om det kommer fungera, är det bästa vägen till målet jag vill uppnå med rätt träningsupplägg, kost osv. Så tillsist blir det för tungt helt enkelt eftersom det finns inget svart på vitt att det här är rätt för dig! Jag vill kunna gå till gymmet och känna att jag gör bra, effektiva övningar.

Jag har ändå lyckats ta mig ner från 100 kg till 70 kg som jag nu ligger stadigt på. Att jag inte styrketränat under tiden gör att jag fortfarande är fet. (168 cm kort)
Lyckats gå till gym 3 ggr/veckan i snart 6 månader vilket är ett PB för mig. Däremot jobbar jag fortfarande hårt med den mentala biten. Gör jag rätt övningar?rätt split?rätt kost? Jag vill gå oftare men tror det kommer sluta i att de blir för mycket tillslut.

Så är detta vanligt att man hela tiden överanalyserar varenda sak? Hur kan man jobba med det för att underlätta? Som person är jag inte en som överanalyserar varenda liten detalj utom när det kommer till träning och kost.
Ja, det är supervanligt. Att börja grubbla och detaljanalysera kring träning kan lätt gå överstyr och sätta käppar i hjulet eller rentav göra att man mår dåligt.

Jag föreslår att du gör två saker för att försöka bemöta problemet. #1; gör en rutin av dom viktigaste grundprinciperna i träning. Det finns några få grundläggande principer som kommer stå för den absoluta majoriteten av resultaten, följer du dom kan du känna dig trygg i att du gör "rätt". Allt annat efter det är rent detaljpill som du inte behöver bekymra dig över.

- Välj ett välbeprövat träningsupplägg som tilltalar dig, t.ex. SL5x5.
- Skriv ner dina vikter och repetitioner varje gång. Då kan du se svart på vitt om träningen ger resultat och slipper grubbla eller analysera.
- Ät minst 1.6 g protein/kg kroppsvikt.
- Vill du gå upp i vikt, ät lite mer än du behöver. Vill du gå ner, ät lite mindre än du behöver.
- Ät mycket frukt, grönt och fibrer.
- Se till att majoriteten av ditt kostintag består av helt vanlig normal högkvalitativ mat.
- Håll nere på socker, skräpmat och alkohol. Du behöver dock inte utesluta det eller ha dåligt samvete över mindre mängder, det gör varken till eller från om du sköter ovanstående.

#2; öva på att släppa tankarna. När dom kommer, behandla dom som rent bakgrundsbrus och bara låt dom vara. Du behöver inte befinna dig i dom, analysera eller interagera med dom, ta ett kliv tillbaka och bara iaktta när dom passerar. Vill du öva specifikt på det kan du ta fram vanliga open monitoring-meditationer på youtube.


En sak som även kan vara värd på att påminna dig om när du börjar analysera är att det är ingen idé att försöka träna helt "perfekt" eftersom det i praktiken är omöjligt. Vi känner inte till allt vi behöver känna till om träning för att kunna träna perfekt, och även om vi gjorde det känner ingen av oss till våra individuella fysiologiska förutsättningar tillräckligt väl för att kunna översätta den kunskapen till oss själva. Det bästa man kan göra är att följa vedertagna principer i grova drag och njuta av resan.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-06, 22:43   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Det absolut viktigaste är att du fortsätter träna, no1 alla kategorier. Skit i om du inte ätit rätt osv bara du fortsätter träna dina pass vad det nu må vara.

Det Nuggets säger påverkar helt klart resultatet, men utan träningen uteblir det helt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 00:29   #4
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Ett tips som kan hjälpa är att du bestämmer dig för en en ”period” som du kör ett visst schema. Tex, 6 månader, när du genomfört 6 månader DÅ får du analysera hur de gått.

Då kan du påminna dig själv så fort tankarna kommer. ”Om 6 månader då ska jag fundera, analysera mm”.

Just för att bryta mönstret att analysera hela tiden mellan varje dag.

Som Ett orm säger så är det viktigaste att du går till gymet kontinuerligt.
Största anledningen till att ”folk” inte får resultat är för att de inte är konsekventa med träningen.
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 01:52   #5
solklar
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 26
När jag började läsa om träning så slog det mig hur många personer det finns som verkligen är tvärsäkra på att deras sätt att träna är rätt, om man inte gjorde som dem så kunde man lika gärna lägga av för resultaten skulle bli så dåliga. Det fick mig att noja onödigt mycket över vilket träningsprogram/split jag skulle köra tills jag insåg att varenda person i princip säger annorlunda saker, så det sällan finns några svar på vad som är "rätt".

Mitt tips är att välja ut några som du tycker är trovärdiga källor och lyssna mest på dem. Ta saker som skrivs på forum med en stor nypa salt, många är fast i sina spår och tycker att allt annat är värdelöst. Några tips är styrkelabbet.se, strongerbyscience.com, Jeff Nippard på Youtube, Iron Culture (en pod med Omar Isuf, som förövrigt också har en bra YouTube-kanal, och Eric Helms som är en av de främsta träningsforskarna som finns) som är både underhållande och lärorik.

Både styrkelabbet och stronger by science (som drivs av Greg Nuckols) har färdiga program på alla nivåer som fungerar.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
solklar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:43   #6
Utbölingen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 13
Tack för bra svar! Lär behöva läsa era svar några gånger till för att få något lugn i knoppen ��

Intressant fenomen att när man väl sätter igång och tränar så tar tankarna om träningsupplägg över och all annan tid lever man i någon sorts förnekelse.
Utbölingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 20:02   #7
Edd
Registered User
 
Edds avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 76
Beroende på vilka mål du har med träningen kan vara bra att sätta upp ett träningsuplägg efter det. dvs. vill du bli bättre på styrkelyft då hitta något bra styrkelyfts program. Vill du bygga muskler på det "Powerbuilding" (styrkelyft+bodybuilding)

Sen gäller det att ha tålamod såklart och följa träningsprogrammet. Men det Nuggets skrev är en jävligt bra sammanfattning.
Edd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 08:56   #8
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
lämna över ansvaret till någon annan.
Skaffa en onlinetränare som sköter kost och träningsupplägg.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)