Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-06, 21:37   #121
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ett villkorat godkännande är alltså detamma som ett nöd-godkännande, för de som inte förstår det . I Europa försöker vi få det att låta fint istället för att vara öppna med vad det är.
Det är jag helt medveten om.

Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Tack för förtydligandet. Nyspråk är klurigt
För de som vill läsa det "finstilta" angående ett villkorat godkännande eller som det egentligen heter "conditional-marketing-authorisation", så finns följande vägg av text:
https://www.ema.europa.eu/en/human-r...-authorisation

Tycker man det är för långt så kan man läsa EMA's egen TLDR-variant:
Citat:
"Conditional marketing authorisation

The approval of a medicine that addresses unmet medical needs of patients on the basis of less comprehensive data than normally required. The available data must indicate that the medicine’s benefits outweigh its risks and the applicant should be in a position to provide the comprehensive clinical data in the future."
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 05:52   #122
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Det är jag helt medveten om.
Inte riktat mot dig. Det har ju varit andra på forumet som ljugit om det.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:13   #123
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Nej pga av att IFR (Infection Fatality Ratio) är så låg så befogar det inte en vaccinering för min del, IFR på mindre än 0.1% i min åldersgrupp, är större chans att avlida i en bilkrasch eller bli rånmördad, big pharma kan dra åt hel----.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:30   #124
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nej pga av att IFR (Infection Fatality Ratio) är så låg så befogar det inte en vaccinering för min del, IFR på mindre än 0.1% i min åldersgrupp, är större chans att avlida i en bilkrasch eller bli rånmördad, big pharma kan dra åt hel----.
Att äldre folk dör är ju en sak, men det är ju en hel del yngre som blir rejält sjuka. De överlever i hög grad, men med lång konvalescenstid och kanske med livslånga problem.

Som extra lök på laxen kommer nu rapporter om att Barn-IVA börjar bli fullt på vissa sjukhus:
https://bulletin.nu/nyheter/all/ett-...na-av-covid-19
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:44   #125
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Att äldre folk dör är ju en sak, men det är ju en hel del yngre som blir rejält sjuka. De överlever i hög grad, men med lång konvalescenstid och kanske med livslånga problem.

Som extra lök på laxen kommer nu rapporter om att Barn-IVA börjar bli fullt på vissa sjukhus:
https://bulletin.nu/nyheter/all/ett-...na-av-covid-19
Historien med barnen skulle jag ha is i magen med innan jag drar några slutsatser.

Ja det är tur att vaccinet ger 95% skydd för den som frivilligt vill ta.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:58   #126
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Enda anledningen till att jag kommer att vaccinera mig blir om det krävs för resor i sommar vilket jag dessvärre tror blir fallet.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:00   #127
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Det är jag helt medveten om.



För de som vill läsa det "finstilta" angående ett villkorat godkännande eller som det egentligen heter "conditional-marketing-authorisation", så finns följande vägg av text:
https://www.ema.europa.eu/en/human-r...-authorisation

Tycker man det är för långt så kan man läsa EMA's egen TLDR-variant:
Vad händer om det i framtiden visar sig vara väldigt skadligt?

Vad händer om läkemedelsbolaget redan i dag vet att det är skadligt men dolt det?

Same procedure as last time?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:09   #128
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vad händer om det i framtiden visar sig vara väldigt skadligt?
Same procedure as last time?
Antagligen. Man betalar ut lite pengar ifrån Läkemedelsförsäkringen och så händer sannolikt inget mer...

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vad händer om läkemedelsbolaget redan i dag vet att det är skadligt men dolt det?
Finns väl inte så många (kända) exempel på när läkemedelsbolag döljer skadliga verkningar. Den enda jag kommer på är väl Talidomid (dvs Neurosedyn), där Grünenthal fortsatte sälja medlet trots varningar om fosterskador.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:19   #129
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
OurWorldInData har börjat publicera data över vaccineringsprocessen nu. Dock ännu inget data ifrån Sverige. Däremot kan ju konstateras att Israel vaccinerar i brutal takt. Var tvungen att skifta till Log-skala på Y-axeln annars blir alla andra länder bara en linje i botten på diagrammet:


Källa: https://ourworldindata.org/covid-vac...cination-rates

Så Israel vaccinerar mer personer dagligen än vad Sverige får vaccinleveranser per vecka. Man har redan vaccinerat dryga 17% av befolkningen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 20:40   #130
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Finns väl inte så många (kända) exempel på när läkemedelsbolag döljer skadliga verkningar. Den enda jag kommer på är väl Talidomid (dvs Neurosedyn), där Grünenthal fortsatte sälja medlet trots varningar om fosterskador.
Är väl också lite svårt att dölja data om långsiktiga biverkningar innan man testat vaccinet under lång tid. Tycker, kanske lite naivt, att det borde vara ganska ovanligt generellt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 19:22   #131
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Antagligen. Man betalar ut lite pengar ifrån Läkemedelsförsäkringen och så händer sannolikt inget mer...



Finns väl inte så många (kända) exempel på när läkemedelsbolag döljer skadliga verkningar. Den enda jag kommer på är väl Talidomid (dvs Neurosedyn), där Grünenthal fortsatte sälja medlet trots varningar om fosterskador.
Hepatit C-smittade blodprodukter.
OxyContin (inte beroendeframkallande )
SSRI.

Läkemedelsverken finansieras av läkemedelsindustrin
Citat:
Abstract

Over the past 35 years, patients have suffered from a largely hidden epidemic of side effects from drugs that usually have few offsetting benefits. The pharmaceutical industry has corrupted the practice of medicine through its influence over what drugs are developed, how they are tested, and how medical knowledge is created. Since 1906, heavy commercial influence has compromised congressional legislation to protect the public from unsafe drugs. The authorization of user fees in 1992 has turned drug companies into the FDA's prime clients, deepening the regulatory and cultural capture of the agency.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24088149/



Med det sagt så kommer jag förstås att ta COVID19vaccinet!

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Är väl också lite svårt att dölja data om långsiktiga biverkningar innan man testat vaccinet under lång tid. Tycker, kanske lite naivt, att det borde vara ganska ovanligt generellt.
Man kan konstruera sin forskning så att den är säker mot att upptäcka negativa effekter.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 22:13   #132
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Är väl också lite svårt att dölja data om långsiktiga biverkningar innan man testat vaccinet under lång tid. Tycker, kanske lite naivt, att det borde vara ganska ovanligt generellt.
Ja. men det är samtidigt helt omöjligt att kräva ersättning för eventuella biverkningar som i dagsläget är okända. 10-20 år av rättslig tvist?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 23:59   #133
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Hepatit C-smittade blodprodukter.
Just det, ja.. Och så var det väl misstänkt HIV-smittade blodprodukter som man skeppade iväg till tredje världen också...

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
OxyContin (inte beroendeframkallande )
Wow! Hävdade de verkligen det???

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
SSRI.
Suck, just det ja... Man blir trött bara av att tänka på det.
"Hej, här har vi en medicin som kan hjälpa vissa individer som lider av ytterst svår depression. Låt oss använda den på ALLA som känner sig det minsta nedstämda!!!"

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Läkemedelsverken finansieras av läkemedelsindustrin
Delvis! Och i princip är det väl inte konstigare än att bilbesiktningen finansieras av bilägare eller att Sjöfartsverket finansieras av handelssjöfarten.

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Man kan konstruera sin forskning så att den är säker mot att upptäcka negativa effekter.
O ja! Här kan man ju dessutom skylla både på bolagen som väljer att endast publicera lyckade studier, men även på de vetenskapliga journalerna som är dåliga på att publicera negativa resultat.

Rekommenderar det här TED-talket på ämnet:


Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja. men det är samtidigt helt omöjligt att kräva ersättning för eventuella biverkningar som i dagsläget är okända. 10-20 år av rättslig tvist?
För att få någon ersättning vid skador av läkemedel så kräver Svenska Läkemedelsförsäkringen att man rapporterar in skador senast 10 år efter det man slutade ta preparatet. Allt därefter antar jag måste tas som ett civilmål i domstol.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 10:28   #134
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Just det, ja.. Och så var det väl misstänkt HIV-smittade blodprodukter som man skeppade iväg till tredje världen också...
Jajamän.

Citat:
Wow! Hävdade de verkligen det???
Japp - eller nära nog iaf. Beroenderisken benämndes som en myt. Kritiska röster led av "opiophobia". De tog över politiska organ, akademiska institutioner, och gav direktreklam till en stor andel av läkarna (upp mot en femtedel av allmänläkarna).
Och de hade till och med dold reklam i journalsystemen som rekommenderade förskrivning av oxycontin
Citat:
That strategy was complemented by an insidious kickback scheme: Purdue Pharma paid a technology company to generate prompts in electronic health records (EHR) software encouraging physicians to prescribe more opioids (Farzan 2020).
Citat:
The computer-generated suggestions looked like “unbiased medical information,” prosecutors wrote in court filings laying out the allegations, but Practice Fusion was actually letting Pharma Co. X decide when doctors would receive an alert. A marketing employee from the pharmaceutical company was even allowed to draft some of the language, despite lacking a medical degree or any experience prescribing opioids.
https://www.nature.com/articles/d41586-019-02686-2
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7357445/


Citat:
Suck, just det ja... Man blir trött bara av att tänka på det.
"Hej, här har vi en medicin som kan hjälpa vissa individer som lider av ytterst svår depression. Låt oss använda den på ALLA som känner sig det minsta nedstämda!!!"
Eller hur. Och det skapar undanträngningseffekter. Psykoterapi ska vara förstahandsbehandling i de allra flesta fall, men i praktiken


Citat:
O ja! Här kan man ju dessutom skylla både på bolagen som väljer att endast publicera lyckade studier, men även på de vetenskapliga journalerna som är dåliga på att publicera negativa resultat.

Rekommenderar det här TED-talket på ämnet:
Ben är bra.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 20:25   #135
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Nej pga av att IFR (Infection Fatality Ratio) är så låg så befogar det inte en vaccinering för min del, IFR på mindre än 0.1% i min åldersgrupp, är större chans att avlida i en bilkrasch eller bli rånmördad, big pharma kan dra åt hel----.
Du vaccinerar dig inte för din skull...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)