Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-07, 10:20   #16
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Det låter bra och jag tror definitivt där kan finnas en korrelation med hur du sover (sitter, går, står, böjer dig osv.) samt hur det känns i ryggen.

Du kan ha en kudde under knäna, det kan hjälpa dig att sova på rygg. man kan även pröva med att ha en under varje arm, dock inte lika trevligt tycker jag.

Tror det är vettigt att du skippar unilaterala övningar nu. En övningar, som jag nämnde tidigare, var enbens böja-pistoler med ryggen mot en vägg. Den övningar hjälper dig med feedback (väggen) för hur höften är positionerad samt kan också ses som en bra korrektiv övningar för att lära höften vara still/rak (inte tippa) när du böjer. Du kan även göra den med båda benen i. Filma även dig när du böjer samt markar (rumänska, sumo, vanliga) för att se hur höften och ryggen beter sig. Jag misstänker att du kommer att se på filmen (bakifrån) att ena höften är högre upp i delar av lyftat.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 11:27   #17
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Det låter bra och jag tror definitivt där kan finnas en korrelation med hur du sover (sitter, går, står, böjer dig osv.) samt hur det känns i ryggen.

Du kan ha en kudde under knäna, det kan hjälpa dig att sova på rygg. man kan även pröva med att ha en under varje arm, dock inte lika trevligt tycker jag.

Tror det är vettigt att du skippar unilaterala övningar nu. En övningar, som jag nämnde tidigare, var enbens böja-pistoler med ryggen mot en vägg. Den övningar hjälper dig med feedback (väggen) för hur höften är positionerad samt kan också ses som en bra korrektiv övningar för att lära höften vara still/rak (inte tippa) när du böjer. Du kan även göra den med båda benen i. Filma även dig när du böjer samt markar (rumänska, sumo, vanliga) för att se hur höften och ryggen beter sig. Jag misstänker att du kommer att se på filmen (bakifrån) att ena höften är högre upp i delar av lyftat.
Ja det låter vettigt så det har helt klart en inverkan!

Ska prova mig fram med sovandet

Ska prova enbensböjen! Ska också filma när jag markar och böjer, åter igen tack så mycket för bra information!!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 20:32   #18
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Hmm.. Tack för bra inlägg! Har dock svårt att tänka mig att coren är problemet då jag känner mig väldigt stark i den. Sen har jag en rätt neutral rak hållning varken framåtlutad eller bakåtlutad.

Hade du med ont på kotorna typ? Hur försvann det då, bara sådär med tiden?
Blev lite fördröjt svar nu, på grund av att man inte får notifikationer här när nån har svarat på ens inlägg (Värdelöst), men kikade in här då jag fick rejält ryggskott i måndags och kollade in denna tråd igen.

Yes, det stämmer att jag hade ont på själva kotorna. Kändes nästan som att någon slagit med hammare där och att de var ömma efter det.

Ser dock ut som du har noll problem med hållningen så kanske inte är samma orsak till åkomman.

Det försvann med tiden. Jag körde iofs. core 3 dagar i veckan och stärkte nog upp ryggen med basövningarna rätt mycket.

Jag upplever att jag har ondare/mer problem med ryggen när jag inte tränar ordentligt än när jag tränar ordentligt.

Nu åkte jag dock på ett ryggskott igen efter att ha kör hög reps på militärpress, från markposition, vilket suger. Inne på 4:e dagen och har trots övningar och promenader knappt kunnat röra på mig på grund av smärtan.
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 16:40   #19
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Högg till i tisdags (14/8) under knäböj efter en paus ett tag från knäböj. Gjorde väldigt ont på höger sida av nån kota längst ned, kunde i princip inte röra mig och ställa mig upp efter att jag suttit eller luggit. Hade vandrat en vecka innan det med en relativt kass väska så det kan ha bidragit. Efter två dagar (16/8) kunde jag resa mig och och gå utan värktabletter men det gjorde dock fortfarande ont i nån kota längst ned, vilket var hur det kändes MED värktabletter dagen innan, den smärtan förbättrades inte heller med hjälp av värktabletterna.

Idag (17/8) är smärtan väldigt liten jämfört med innan, nästan borta, och jag kände inget när jag gick, dock har det nu istället börjat stråla ut i båda benen (både i hamstrings och quads). Kan detta vara ett normalt händelseförlopp? Dvs att det övergår från centraliserad smärta till en strålande sådan, mer beskrivet som irritation, då svullnad/annat börjar lägga sig?

EDIT: Jag antar att det är värt att gå till sjukgymnast för att få bekräftat vad som har hänt med ryggen och så att man vet hur långt ifrån ''biologisk'' helning man är.

Senast redigerad av smerk den 2018-08-17 klockan 16:47.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 17:28   #20
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Högg till i tisdags (14/8) under knäböj efter en paus ett tag från knäböj. Gjorde väldigt ont på höger sida av nån kota längst ned, kunde i princip inte röra mig och ställa mig upp efter att jag suttit eller luggit. Hade vandrat en vecka innan det med en relativt kass väska så det kan ha bidragit. Efter två dagar (16/8) kunde jag resa mig och och gå utan värktabletter men det gjorde dock fortfarande ont i nån kota längst ned, vilket var hur det kändes MED värktabletter dagen innan, den smärtan förbättrades inte heller med hjälp av värktabletterna.

Idag (17/8) är smärtan väldigt liten jämfört med innan, nästan borta, och jag kände inget när jag gick, dock har det nu istället börjat stråla ut i båda benen (både i hamstrings och quads). Kan detta vara ett normalt händelseförlopp? Dvs att det övergår från centraliserad smärta till en strålande sådan, mer beskrivet som irritation, då svullnad/annat börjar lägga sig?

EDIT: Jag antar att det är värt att gå till sjukgymnast för att få bekräftat vad som har hänt med ryggen och så att man vet hur långt ifrån ''biologisk'' helning man är.
Det finns två scenarion här tror jag.

1. Du har fått diskbråck och det är anledningen till att du har ont i benen också.

2. Din rygg är fortfarande svag och benen har kompenserat detta och är därför trötta och lite slitna.

Scenario 2 drabbade mig efter ryggskott, så tror det är troligt. Går över efter några dagar och långa promenader.
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 07:59   #21
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av 30Hours Visa inlägg
Blev lite fördröjt svar nu, på grund av att man inte får notifikationer här när nån har svarat på ens inlägg (Värdelöst), men kikade in här då jag fick rejält ryggskott i måndags och kollade in denna tråd igen.

Yes, det stämmer att jag hade ont på själva kotorna. Kändes nästan som att någon slagit med hammare där och att de var ömma efter det.

Ser dock ut som du har noll problem med hållningen så kanske inte är samma orsak till åkomman.

Det försvann med tiden. Jag körde iofs. core 3 dagar i veckan och stärkte nog upp ryggen med basövningarna rätt mycket.

Jag upplever att jag har ondare/mer problem med ryggen när jag inte tränar ordentligt än när jag tränar ordentligt.

Nu åkte jag dock på ett ryggskott igen efter att ha kör hög reps på militärpress, från markposition, vilket suger. Inne på 4:e dagen och har trots övningar och promenader knappt kunnat röra på mig på grund av smärtan.
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Högg till i tisdags (14/8) under knäböj efter en paus ett tag från knäböj. Gjorde väldigt ont på höger sida av nån kota längst ned, kunde i princip inte röra mig och ställa mig upp efter att jag suttit eller luggit. Hade vandrat en vecka innan det med en relativt kass väska så det kan ha bidragit. Efter två dagar (16/8) kunde jag resa mig och och gå utan värktabletter men det gjorde dock fortfarande ont i nån kota längst ned, vilket var hur det kändes MED värktabletter dagen innan, den smärtan förbättrades inte heller med hjälp av värktabletterna.

Idag (17/8) är smärtan väldigt liten jämfört med innan, nästan borta, och jag kände inget när jag gick, dock har det nu istället börjat stråla ut i båda benen (både i hamstrings och quads). Kan detta vara ett normalt händelseförlopp? Dvs att det övergår från centraliserad smärta till en strålande sådan, mer beskrivet som irritation, då svullnad/annat börjar lägga sig?

EDIT: Jag antar att det är värt att gå till sjukgymnast för att få bekräftat vad som har hänt med ryggen och så att man vet hur långt ifrån ''biologisk'' helning man är.
Fan segt, krya på er! Hoppas det blir bättre fort!!

Update om mig själv.
Har tänkt på hållningen sjukt mycket senaste tiden och har börjat träna marklyft igen, kör typ 100kg och teknikträning (fått bra aktivering i bål, lats, röven) och ryggen har inte känts någonting senaste tiden. Kommer fortsätta vara sjukt uppmärksam med hållning, utöva mobilitet och fortsätta träna coren, samt köra på med marklyften (marka bort ryggsmärtan och asymmetrin)
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 20:39   #22
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Fan segt, krya på er! Hoppas det blir bättre fort!!

Update om mig själv.
Har tänkt på hållningen sjukt mycket senaste tiden och har börjat träna marklyft igen, kör typ 100kg och teknikträning (fått bra aktivering i bål, lats, röven) och ryggen har inte känts någonting senaste tiden. Kommer fortsätta vara sjukt uppmärksam med hållning, utöva mobilitet och fortsätta träna coren, samt köra på med marklyften (marka bort ryggsmärtan och asymmetrin)
fortsätt så!
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 08:29   #23
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update:

Jag har tränat på sen sist jag skrev här och inte haft ont i ryggen en enda gång. Märker dock fortfarande att jag är sne i höften och att ena erectoren är större än den andra. Böjer jag mig nedåt helt avslappnat är det lätt att ena benet åker framåt och höften tippar..

Häromdagen började det kännas och sen pang - var det kört igen.
Har mina funderingar kring om det vart för mycket OH böj (börjat kört mycket OL) och dylikt. Kände redan förra veckan när jag gjorde 2 cykelpass och sätt upprätt på cykeln vid setvilan att det stramade längst ned i ryggen.

Detta var bra. Nu ska jag ta tag i detta en gång för alla. Det går inte träna på den här nivån och vara asymmetrisk.
Kommer gå till en fysio inom snar framtid för att ta redan på vad det är som orsakar sneheten och vad som är fel.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 10:03   #24
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update:

Efter jag skrivit förra gången var jag till en naprapat (han är lite av allt) som knäckte mig och satte nålar. Han förklarade att mitt pelvis är roterat och att det kanske kan bero på sned muskulatur (exakt allt jag redan visste). Efter detta blev det bättre på en vecka och jag gick på idrottsmassage veckan efter. 2 veckor senare var jag hos samma naprapat som knäckte mig och lite nålar, inget mer om vad det kan vara el. liknande. En till idrottsmassage veckan efter och jag kände mig ganska bra.

Jag har sedan dess tagit bort alla tunga lyft och även en del volym (tränar atm OL/styrka/gymnastik/högintensiv CF/löpning).
Butterfly pullups, hopprep, för mycket lätta böj etc triggar detta.

Ända sedan detta började 1a juni har jag tränat på till och från, en vecka var det jäkligt bra och då kunde jag t.om. frivända och sätta mig (lätt vikt) + löpträna och allt som vanligt.

Sen pang - gör jag något som triggar det (något av ovanstående där uppe) och så har det blivit skit igen.

Har stretchat nästan dagligen ända sedan 1a juni, dock inte när jag fått riktigt ont. Det jag gjort då är
Gluteus (liggande eller med ben i soffa)
Höftböjare
Baksida (stående lutad framåt)
Insida + rygg (sittande med benen isär lutad framåt)
Bröstrygg
Nu har jag även lagt till McKenzie ryggres.

Häromveckan fick jag skitont igen och tagit bort allt som kan trigga.

Nu var det bättre igen och jag kunde äntligen träna gymnastik + hård kondition (på gymmet).
MEN så hjälpte jag en kompis flytta 2h och bar soffor m.m. nedför branta trappor och hoppade av ett släp flera gånger och nu kan jag knappt sitta ned eller stå upp igen.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 10:07   #25
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Jag var hos en annan kiropraktor förra veckan också som sa att jag är helt frisk - bara lite ojämn i vissa muskler som då har dragit i bäckenet och fått det roterat. Jag själv känner ju nästan att jag skulle vilja röntga eller oroar mig att det är något annat men hon menade på att det absolut inte behövs. Jag vet inte, men hoppas och tror att det bara är muskulärt och att det kan lösa sig genom att stretcha och bli jämn.

Någon som har haft ett roterat pelvis och hur lång tid tog det för dig att bli bra? Vad gjorde du?

Jag vet vad jag ska undvika (använd sunt förnuft för fan) och jag kommer fortsätta jobba rörlighet/stretch så fort jag är bättre igen. Samt träna lätt gymnastik/överkropp/kondition på maskiner på gymmet (ej löpning än).

Så frustrerande och största utmaningen är verkligen mentalt då jag är van att träna på elitnivå och nu är väldigt begränsad. Men jag mediterar och intalar mig att det kommer bli bra.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 15:27   #26
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Fick tid hos vårdcentralens sjukgymnastik imorgo vid 15.00. Detta för att förhoppningsvis kunna få röntgentid och på så sätt utesluta (förhoppningsvis) något mer allvarligt.

Update kommer.

Har också semester just ju så sjukanmälde mig igår och hoppas kunna bli sjukskriven tills jag är någorlunda normal igen.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2020-07-21 klockan 15:29.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 16:15   #27
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Tjena.
Har haft ett återkommande problem under ganska lång tid. Har ont/är öm på lumbalkotan längst ned vid ryggslutet. Får lätt ryggskott pga olika anledningar också.
Ryggskott/mindre ont ibland kan uppstå vid olika vridningar, några ggr vid tunga marklyft (har då fått rejäla ryggskott och inte kunnat gå på några dagar), om jag ligger på mage och extenderar ryggen osv.

Jag gick hos en duktig massör/naprapatkollega som berättade att jag är sjukt stel i både psoas och quadriceps. Jag har stretchar dessa muskler ganska frekvent och han upplevde att jag inte är lika stel i de längre. Problemen försvann ett tag men nu är de tillbaka igen trots att jag håller i stretchen.
Just nu är det inga ryggskott men känns ibland som typ försteg till det, strålar inte men ömmar runt det området längst ned i ryggen samt känns som att jag inte kan "shakea" runt höften åt olika håll, då kommer höften typ hoppa ur från ryggraden lol.
Nu senaste tiden har jag kunnat bli öm av att sitta ned bakåtlutad i en soffa, obekvämt vid längre bilresor etc.

Tillägg: Fick mildare ryggskott någon gång när jag hade tränat hårt core dagen innan sedan dagen efter hoppade trampolin/gjorde någon annan hård träningsform. Men jag anser mig själv vara stark i både core samt ryggslut och jag tränar båda frekvent..

Någon med liknanade problem/erfarenhet kring detta som vill hjälpa mig. Alla svar uppskattas.

Kiropraktor kiropraktor kiropraktor! Hade själv en låsning i en kota som gav problem under 10 års tid. Naprapater efter naprapater gav övningar, gick på muskler osv men inget hjälpte långsiktigt. Ett besök hos kiropraktorn, en enda justering och jag kände hur låsningen släppte, sen var allt bra!
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 16:59   #28
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
För mig personligen så gör reverse hyper med vikt all skillnad i världen för den här sortens problem. Kör den före, och ibland efter, böj/mark samt på vilodagar. Det är inte som att man är botad, men den hjälper verkligen. Hittar du inget gym som har en kan man göra DIY-varianter
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 10:23   #29
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Kiropraktor kiropraktor kiropraktor! Hade själv en låsning i en kota som gav problem under 10 års tid. Naprapater efter naprapater gav övningar, gick på muskler osv men inget hjälpte långsiktigt. Ett besök hos kiropraktorn, en enda justering och jag kände hur låsningen släppte, sen var allt bra!
Vad sjukt! Vad för typ av låsning var det? Kan du beskriva ytterligare? Hade du ett roterat bäcken?

Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
För mig personligen så gör reverse hyper med vikt all skillnad i världen för den här sortens problem. Kör den före, och ibland efter, böj/mark samt på vilodagar. Det är inte som att man är botad, men den hjälper verkligen. Hittar du inget gym som har en kan man göra DIY-varianter
För ländryggsproblem eller roterat bäcken?
Jag ska prova så fort jag är bättre!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 10:27   #30
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 706
Får man fråga vad som är skillnaden mellan en naprapat och en kiropraktor? Kan vara bra att veta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)