Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-24, 21:16   #10111
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Jag återansluter mig till de deffandes skala. Jag har nästan lyckats gå upp all den vikt jag tappade, och jag trivs inte när jag är riktigt så tung. Vill gärna ner fyra kg till maratonet (10:e juli) och därefter får jag se hur planen ser ut.

Startvikt 78kg.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-24, 21:18   #10112
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jorå, ner från 80 till 77. Iaf fram till i fredags, nu blir det damage control efter en rätt dekadent helg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-25, 04:50   #10113
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Efter att ha legat på en liten platå ett bra tag, legat och pendlat mellan 79 och 80kg har jag nu börjat gå ner igen, droppat rätt rejält gått ner till en lägsta notering på 77,9kg den 23/4 och ligger idag på 78,4kg.
Bara för 9 dagar sen låg jag på 80kg så det har gått snabbt senaste veckan.

Har inte gjort några speciella förändringar i kosten annat än att jag har lagt till lite mer fett i form av lite mer olivolja till mina salladsluncher, och har ett par dagar förra veckan skippat kolhydrater i form av ris/pasta/bröd och bytt ut detta mot sallad/kål istället. Fått en ordentlig motivationsboost nu, och flyttar nog ner målet från 77kg till 75kg, 34 år gammal, och 183 cm lång.

Edit: Trots min viktnedgång tog jag PB i bänk idag, vilket var konstigt, sovit lite dåligt i natt och gick ändå från 100kg till 105kg (Inte varit i närheten av dessa vikter på ett bra tag heller, utan kört mer högreps)

Senast redigerad av AlexGBG den 2017-04-25 klockan 04:53.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 16:28   #10114
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Verkar just nu som jag kommer hamna på +/-0 från förra veckan, vilket är segt då det känns som jag deffar men ändå står still i vikt :p
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 17:02   #10115
Newdays
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 8
Nere på 71kg och stannar här. Mina ben börjar bli för superdeffade (för smala). Så känner att fortsätta deffa kommer bara tära på min självkänsla. Går i bulk igen och hoppas på att kunna lägga till lite mer massa till nästa deff.

För att vara första deffen har det ändå gått relativt smidigt, dock överskattade jag hur mycket massa jag hade på kroppen .

Summering: Från 75,3 - > 71 kg på 7 veckor med 13.4% kroppsfett. Tappade nästan ingen styrka alls.
Newdays är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 10:06   #10116
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Verkar just nu som jag kommer hamna på +/-0 från förra veckan, vilket är segt då det känns som jag deffar men ändå står still i vikt :p
Så var det för mig för några veckor sen, det suger som fan!

Låg och pendlade mellan 79 och 80 i flera veckors tid, men sen den 16 April har det gått bra igen. Körde en liten fest och en ätarhelg, och låg på 80, sen har det gått stadigt neråt. Dom senaste mätningarna har varit lite höga för jag har ätit stora mängder sallad till middag, men tänkte skippa den idag, och se vad man landar på i morgon bitti.

Varje dags mätning sen den 16/4 nedan, tränat minst ett pass varje dag också.

80
79
79.7
78.9
79.3
79
78.8
77.9
78
78.4
78.8
78.3
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 10:26   #10117
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Så var det för mig för några veckor sen, det suger som fan!

Låg och pendlade mellan 79 och 80 i flera veckors tid, men sen den 16 April har det gått bra igen. Körde en liten fest och en ätarhelg, och låg på 80, sen har det gått stadigt neråt. Dom senaste mätningarna har varit lite höga för jag har ätit stora mängder sallad till middag, men tänkte skippa den idag, och se vad man landar på i morgon bitti.

Varje dags mätning sen den 16/4 nedan, tränat minst ett pass varje dag också.

80
79
79.7
78.9
79.3
79
78.8
77.9
78
78.4
78.8
78.3
Ja, men det är bara temporärt trots allt.

Ser bra ut.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 11:05   #10118
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Ja, men det är bara temporärt trots allt.

Ser bra ut.
Ja, det är ju som tur är bara temporärt, men det är trist när det står stilla, och man tycker sig inte äta någonting nästan...

Deffen startade den 12/2 på 83.9kg så det är runt 6kg minus so far, målet ligger på 75kg, eventuellt så kommer det justeras ner till 73, får se hur jag känner mig när jag nått dit...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 12:33   #10119
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
^^ På tal om att stå still som jag löser flera har upplevt.
Hur är det med svält läget som kickar in?

Krävs det dag/dagar i kraftig underskott för att det ska triggas?
Kan tänka mig isf att om man kör tungt/puls (och ev då missbedöma förbrända cal) och ligga redan på påtaglig underskott så kan det kanske vara en risk?

Edit. 1 dygn lör det inte vara då skulle vara helt bananas isf

Senast redigerad av Jamescon den 2017-04-27 klockan 12:39.
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 13:46   #10120
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Jamescon Visa inlägg
^^ På tal om att stå still som jag löser flera har upplevt.
Hur är det med svält läget som kickar in?

Krävs det dag/dagar i kraftig underskott för att det ska triggas?
Kan tänka mig isf att om man kör tungt/puls (och ev då missbedöma förbrända cal) och ligga redan på påtaglig underskott så kan det kanske vara en risk?

Edit. 1 dygn lör det inte vara då skulle vara helt bananas isf
Tror detta med svältläge är avskrivet som något som inte finns.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...89&postcount=9

Jag tror att orsaken till att man står stilla är att man äter för mycket, man tror att man äter mindre än vad man gör om man inte är jävligt noga med att väga, alternativt att om man kör ett "stort underskott" inte rör sig alls lika mycket som man hade gjort på ett lägre underskott, och därför förbrukar mindre energi än vad man räknar på.

För min del så ökade jag på fettintaget (mestadels olivolja) och efter det så började min viktnedgång ta fart igen. Till hälften motsägelsefullt mot det som står ovan.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 14:57   #10121
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Tror detta med svältläge är avskrivet som något som inte finns.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...89&postcount=9

Jag tror att orsaken till att man står stilla är att man äter för mycket, man tror att man äter mindre än vad man gör om man inte är jävligt noga med att väga, alternativt att om man kör ett "stort underskott" inte rör sig alls lika mycket som man hade gjort på ett lägre underskott, och därför förbrukar mindre energi än vad man räknar på.

För min del så ökade jag på fettintaget (mestadels olivolja) och efter det så började min viktnedgång ta fart igen. Till hälften motsägelsefullt mot det som står ovan.
Fast ändå inte. Om du din NEAT ökade (och gav större energiförlust än vad den extra oljan gav) p.g.a. den extra energin du intog så håller ju logiken i hela inlägget.
Minskad NEAT är (tror jag) en av de störst bidragande förklaringar till myterna runt "svältläge".
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 18:39   #10122
Papa Pepe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Tror detta med svältläge är avskrivet som något som inte finns.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...89&postcount=9

Jag tror att orsaken till att man står stilla är att man äter för mycket, man tror att man äter mindre än vad man gör om man inte är jävligt noga med att väga, alternativt att om man kör ett "stort underskott" inte rör sig alls lika mycket som man hade gjort på ett lägre underskott, och därför förbrukar mindre energi än vad man räknar på.

För min del så ökade jag på fettintaget (mestadels olivolja) och efter det så började min viktnedgång ta fart igen. Till hälften motsägelsefullt mot det som står ovan.
Personligen upplever jag att det har att göra med mängden kolhydrater jag äter. Är verkligen ingen expert, men då jag fått lära mig att kolhydrater binder vatten och även fyller på glykogenlagren i musklerna så visar vågen lätt lite mer efter en dag med mycket kolhydrater.

Räknar själv alltid kalorier och makronutrienter så jag oroar mig aldrig för en viktuppgång eller att jag stannat av ett tag. Eftersom när jag räknar kcal så VET jag att jag ligger på ett underskott. Efter ett tag kommer alltid en "swoosh" effekt där vågen ofta kan visa uppemot 1 kg mindre från dag till dag. Verkar vara likadant för dom flesta, inklusive dig när man tittar på din viktnedgång de två senaste veckorna.

Överlag kan jag inte nog rekommendera att räkna kalorier. Man tar liksom bort gissningsleken då och kan helt slappna av. Kilona kommer försvinna.
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 18:47   #10123
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Hungrig som fan men stressad och har typ ingen sjalvkontroll jag tror att forsta veckan gar okej.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 21:33   #10124
koffein_beroende
Forever Alone
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 664
Det går bra äntligen.

Gick segt i början men har börjat tagit bra fart nu.
26/12 stod vågen på 84,4
26/2 vägde jag in på 80kg
26/3 77,3kg
26/4 73,6kg

Sista månaden har jag lagt i en högre växel.

Mål innan midsommar är 68kg, det borde gå bra.
koffein_beroende är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 02:08   #10125
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Fast ändå inte. Om du din NEAT ökade (och gav större energiförlust än vad den extra oljan gav) p.g.a. den extra energin du intog så håller ju logiken i hela inlägget.
Minskad NEAT är (tror jag) en av de störst bidragande förklaringar till myterna runt "svältläge".
Ja, precis, det är väl det som möjligtvis gör att det hela stämmer, och att det är minskad NEAT som du säger, är orsaken till att folk tror att dom hamnar i något svältläget

Det kan ju också ha att göra med att jag har legat för lågt på just fett över lag, då jag legat på runt 30g många dagar.

Dock, det är märkligt att äta mer och gå ner mer i vikt, utan att man känner någon mer ansträngning. Jag tror dock inte detta är applicerbart i alla stadier av en deff, i början av en deff tror jag man ska försöka skala bort så mycket som möjligt.


Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe Visa inlägg
Personligen upplever jag att det har att göra med mängden kolhydrater jag äter. Är verkligen ingen expert, men då jag fått lära mig att kolhydrater binder vatten och även fyller på glykogenlagren i musklerna så visar vågen lätt lite mer efter en dag med mycket kolhydrater.

Räknar själv alltid kalorier och makronutrienter så jag oroar mig aldrig för en viktuppgång eller att jag stannat av ett tag. Eftersom när jag räknar kcal så VET jag att jag ligger på ett underskott. Efter ett tag kommer alltid en "swoosh" effekt där vågen ofta kan visa uppemot 1 kg mindre från dag till dag. Verkar vara likadant för dom flesta, inklusive dig när man tittar på din viktnedgång de två senaste veckorna.

Överlag kan jag inte nog rekommendera att räkna kalorier. Man tar liksom bort gissningsleken då och kan helt slappna av. Kilona kommer försvinna.
Ja, kolhydrater ==> Glykogen + vatten i musklerna. Dock bra för orken i gymmet...

1.4kg är den största negativa skillnaden från en dag till en annan för mig under denna deffen, utan att göra något speciellt.
Igår blev en liten planerad "refeed" med en rejäl portion mat på kvällen, nästan 200g pasta, så idag stod vågen på 79.2kg, vilket så klart suger, men jag vet att det försvinner rätt snabbt också, bara jag håller nere kolhydraterna någon/några dagar.
(Edit: Jag tränade och vägde mig runt 2h tidigare än vad jag brukar, så det kan nog också ha en rätt stor påverkan på den högre vikten för dagen)

Jag håller med, att räkna kalorier är riktigt bra, och man slipper oroa sig bara för att vågen inte går ner under några dagar...

Senast redigerad av AlexGBG den 2017-04-28 klockan 02:10.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)