Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-06, 12:36   #16
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av Järngrisen Visa inlägg
Ingen fara med 90-100 i puls. Bortåt 130 konstant, långsiktigt, kan hjärtat börja ta skada fick jag berättat av läkare. Det är ju du långt ifrån.
Det handlar inte om vilken direkt skada en konstant hög puls ger, utan vilka bakomliggande mekansimer som orsakar takykardin.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 12:46   #17
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Det handlar inte om vilken direkt skada en konstant hög puls ger, utan vilka bakomliggande mekansimer som orsakar takykardin.
Är det en takykardi att ha 90 i puls om vilopulsen är runt 60?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 12:50   #18
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Är det en takykardi att ha 90 i puls om vilopulsen är runt 60?
Nej, över 100 BPM är väl den vanliga, ganska trubbiga, definitionen.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 12:54   #19
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Rawsteel Visa inlägg
Goddag, ja som rubriken säger.
Jag har så länge jag kan minnas haft en skapligt hög puls efter mina träningspass (90-100 bpm)
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Nej, över 100 BPM är väl den vanliga, ganska trubbiga, definitionen.
Så vi behöver alltså inte skrämma upp TS i onödan genom att ens nämna det då det inte är lite svårt att få det till att vara en sådan. Både genom gränsen och att det är frågan om något som inträffar efter träningspass.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 13:10   #20
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Så vi behöver alltså inte skrämma upp TS i onödan genom att ens nämna det då det inte är lite svårt att få det till att vara en sådan. Både genom gränsen och att det är frågan om något som inträffar efter träningspass.
Jag svarade på järngrisens påstående om att man måste ha en puls över 130 för att det ska vara farligt i längden.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 14:40   #21
Järngrisen
Registered User
 
Järngrisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 150
Mitt och mitt påstående, en hjärtläkares förr. Du säger ju inte heller emot så..

Till ts, betablockerare fungerar om man störs av hög puls. Det är däremot ganska säkert att din träning påverkas negativt.
Järngrisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 14:52   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag svara samma sak som förra gången du ställde frågan, nej, det är inte normalt:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=pulsen
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 14:55   #23
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Och vad är då felet för oss här som har en förhöjd puls i 5-6 timmar efter ett pass? Är ju inte frågan om en infektion eller något.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 15:05   #24
Rawsteel
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag svara samma sak som förra gången du ställde frågan, nej, det är inte normalt:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=pulsen
Oj, hade jag glömt av helt, that memory!
Rawsteel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:32   #25
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Hittade denna gamla tråd som passar det jag skulle fråga om. Jag har noterat att ibland (inte varje gång) så får jag hög puls efter uppvärmningen på löpbandet och den går inte ner på flera timmar. Senast i dag. Jag gjorde min traditionella uppvärmning med 10 minuter på bandet och hade en puls som högst runt 145, inget extremt. De sista minuterna varvade jag ner och gick några minuter i lugn takt och pulsen sjönk snabbt till 85. Sedan när jag går ut i gymmet och börjar lyfta vikter så går pulsen upp igen och ligger konstant högt på 135-145 trots ganska låg intensitet. Om jag inte hade kört bandet innan så hade garanterat inte pulsen varit så hög vid den vanlig gymträningen. Sedan ligger pulsen kvar på en hög nivå, kanske runt 120 efter passet och först efter 3-4 timmar så går den tillbaka till normalt. Min normala vilopuls är 52. Detta händer inte varje gång, men några gånger i månaden, jävligt skumt och jag har ingen infektion (som jag vet om) och som sagt detta har pågått ganska länge, men inte varje gång. Fler som känner igen sig eller är det bara jag. Hade jag inte haft pulsklocka hade jag inte vetat om detta, så det är inget som märks i kroppen.

PS: Jag har nyligen genomgått en grundlig hälsokontroll via jobbet och alla värden var normala, samt ett arbetsEKG.
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 17:50   #26
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Jag kan också uppleva detta, jävligt skumt när pulsen inte går ner fast man kraftigt har reducerat intensiteten. Efter ett antal timmar blir det normalt igen och det händer inte varje gång man pulstränar.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 20:46   #27
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Läste någonstans att det kan vara tecken på överträning när pulsen inte går ner så snabbt. Kanske ta lite extra vila.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)