Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-09, 01:57   #1
Nlarsson2021
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 1
Fina resultat av muskelvolym med lite träningsvolym

Kom i kontakt med en äldre herre där det slutade med att vi hade en lång och djupgående konversation.

Eftersom han hade en otroligt imponerande fysik så lyssnade man såklart lite extra noga

Skämt åt sido, han var runt 45 års ålder och hade under en längre tid tränat på samma sätt och han tyckte det var överlägset och att han aldrig fått så bra resultat samtidigt som han haft 0 skador etc.

Han tränade en variant av push/pull/leg men som istället var fördelat på 2 pass.

Han tränade ben varje dag, men delade upp det på varsitt push & pull pass.

Träning 6 dagar i veckan där varje muskel fick träning 3 ggr i veckan.
Han rullade de nedan och varierade övningarna. Men kort och gott endast 3 set per muskel och pass. 2 Set som togs till 7-8 av RPE och det sista till max, men dropset eller rest/pause set.

Kan de vara möjligt att med så låg volym få sådan bra ökning av muskelvolym?

Workout A: Pull Workout
Hamstring exercise
Lats/back-width exercise
Rhomboids/rear delt exercise
Biceps exercise

Workout B: Push Workout
Quad exercise
Pec exercise
Delt exercise
Triceps exercise
Nlarsson2021 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 02:49   #2
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Ja, det kan man. Är det optimalt? Kanske inte. Hade han fått lika bra resultat eller bättre av högre volym? Sannolikt. Jag är 55 år nu. Profilbilden är nytagen. Mina första 15 år körde jag ett träningsprotokoll som heter MAX-OT (overtraining tror jag det stod för). Extremt liten volym.

Om jag kommer ihåg rätt var det t.ex. bröstpass: bänk 3 set, reps minimum 4 och max 6. 2 set hantelpress. Bröstpass klart. Fick en enorm utveckling om det sedan beror på gener - vilket mycket gör och ständigt underskattas - är omöjligt att veta. Idag kör jag högre volym, men har fortsatt att alltid köra några riktigt tunga set i början av passet och sedan övergått till mer högrepsare och medel - till lätta vikter. Kör även myoreps, ocklusionsträning som är väldigt skonsamt när man kommer upp i ålder som jag gjort.

För någon vecka sedan eller två skrev även Abelsson aka King Grub det här som går i linje med hur jag tränat de senaste 7-8 åren. https://www.styrkelabbet.se/ju-starkare-desto-battre/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 09:40   #3
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Kort svar - ja, personligen har jag aldrig fått bättre resultat av hög volym - tvärtom. 4-8 hårda set veckan har varit det som funkat bäst i längden, mer set och progressionen har dalat eller avstannat. Kan garantera dig att de pass du beskriver kommer vara extremt jobbiga. När jag kör armar kör jag 4 set biceps och 4 set triceps och tar ca 50 min, ändå är det sjukt jobbigt och jag skulle inte vilja köra en övning till. Ibland kör jag som variation högvolym pass typ 15-20 set biceps och lika många triceps med kort vila, högre reps och kontakt - de passen ser jag som ”deload” för att de mentalt och fysiskt är så mycket enklare.

Senast redigerad av Mats J den 2021-01-09 klockan 09:42.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 10:10   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Ja, det kan man. Är det optimalt? Kanske inte. Hade han fått lika bra resultat eller bättre av högre volym? Sannolikt. Jag är 55 år nu. Profilbilden är nytagen. Mina första 15 år körde jag ett träningsprotokoll som heter MAX-OT (overtraining tror jag det stod för). Extremt liten volym.

Om jag kommer ihåg rätt var det t.ex. bröstpass: bänk 3 set, reps minimum 4 och max 6. 2 set hantelpress. Bröstpass klart. Fick en enorm utveckling om det sedan beror på gener - vilket mycket gör och ständigt underskattas - är omöjligt att veta. Idag kör jag högre volym, men har fortsatt att alltid köra några riktigt tunga set i början av passet och sedan övergått till mer högrepsare och medel - till lätta vikter. Kör även myoreps, ocklusionsträning som är väldigt skonsamt när man kommer upp i ålder som jag gjort.

För någon vecka sedan eller två skrev även Abelsson aka King Grub det här som går i linje med hur jag tränat de senaste 7-8 åren. https://www.styrkelabbet.se/ju-starkare-desto-battre/
Den här sammanfattningen av Styrkelabbet extrapolerar och blandar äpplen och päron som om de var av olika sort.

Den har inte relevans och frågan är mer av karaktären lätta vikter eller tunga vikter ? Det är självklart att lätta vikter blir riktigt tunga vikter över tid med progressiv styrketräning. Det är ingen som tränar progressiv styrketräning som inte måste lassa på mer vikter över tid. Vissa blir svenska och världsmästare över tid andra blir gymråttor som kommer och köra sina set på samma vikter som för fem tio års sedan.

Säga att bli stark först och sedan börja bygga muskler. Vilken skröna de går hand i hand.

För övrigt håller jag med Mats J i hans sammanfattning om upplägget i första posten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-01-09 klockan 10:12.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 12:11   #5
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
3 set per muskel? Endast 1 hårt set. Känns ju inte som man stimulerar muskeln tillräckligt.
Varför inte istället köra alla 3 set riktigt hårt.
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 12:26   #6
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg
3 set per muskel? Endast 1 hårt set. Känns ju inte som man stimulerar muskeln tillräckligt.
Varför inte istället köra alla 3 set riktigt hårt.
Är väl lättare mentalt att ge allt i sista set, och kan göra en mer motiverad.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 12:53   #7
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Är väl lättare mentalt att ge allt i sista set, och kan göra en mer motiverad.
Absolut, men ännu lättare vore ju att inte gå till gymet alls.
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 14:08   #8
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
För att han kör halvkropps pass, skulle gissa på 5-7 övningar. Finns inte en chans att köra 15-21 stenhårda set med dropset eller rest-paus set 6 ggr veckan. Speciellt inte när du tränat länge och kan använda rejält tunga vikter och dessutom är 45 år.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 14:27   #9
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Den här sammanfattningen av Styrkelabbet extrapolerar och blandar äpplen och päron som om de var av olika sort.

Den har inte relevans och frågan är mer av karaktären lätta vikter eller tunga vikter ? Det är självklart att lätta vikter blir riktigt tunga vikter över tid med progressiv styrketräning. Det är ingen som tränar progressiv styrketräning som inte måste lassa på mer vikter över tid. Vissa blir svenska och världsmästare över tid andra blir gymråttor som kommer och köra sina set på samma vikter som för fem tio års sedan.

Säga att bli stark först och sedan börja bygga muskler. Vilken skröna de går hand i hand.

För övrigt håller jag med Mats J i hans sammanfattning om upplägget i första posten.
Hänger inte med. Men du har säkert rätt och jag kan hålla med om att min kommentar lämnar en del övrigt att önska i logiken. Har jag för övrigt påstått att man ska bli stark först och sedan bygga muskler?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 19:32   #10
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Hur låg volym varierar säkert från person till person. Själv säger jag att "lågvolym" är bra eller låt säga att många skulle klara sig med lägre volym.Jag tänker mera att det är dom bra seten som gör att man växer och själv klarar jag inte av att göra många sådana per pass
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)