Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-23, 10:25   #181
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige, om man nu inte umgas med riktiga dyngarslen. Vilket en normal person undviker.

Bara for att det gar att fa tag pa vapen, for det gor det, betyder det inte att det ar latt. Och framforallt inte snabbt eller billigt.

Det ar daremot javligt latt och billigt i princip hela USA. Kan vara sa att lagarna har nagot med det att gora...
Det är ju oftast inte normala personer som skjuter folk heller.


Alla ni som tycker förslaget om att 20% av lärarna ska ha pistol i skolan är fruktansvärt. , ni får välja. 2 identiska klasser med 2 identiska lärare. Den ena har vapen och träning, den andra inte. Det brinnar av skott utanför klassrummet från en okänd gärningsman . Vilken klass vill ni ha era barn i?

Senast redigerad av timoat den 2018-02-23 klockan 10:28.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 00:02   #182
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det var ju inga skolskjutningar i USA förr i tiden trots att barnen tog med sig vapen till skolan för prickskytteträning. Varför?
Vilken tidsram avses med "förr i tiden"? Första skolskjutningen i USA var 1840 och det skedde t.ex 17st under 1950-talet, 18st under 1960-talet, 30st under 1970-talet, 39st under 1980-talet.

Så när var "förr" där det inte skedde några skolskjutningar i USA?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 00:39   #183
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige
Köp genom darknet. Om du bor vid någon kust så kan du få det släppt med liten tracker boj som gör att paketet lätt går att spåra från din mobil. Kostade 650:- för en revolver med 18 kulor när jag testade för några år sedan, tog 5 dagar.

Var bara att plocka upp när den guppade in.
Gick att få handgranater till ak47 utan problem. Tror inte jag vet någon normal (IQ över status fiskbulle) person som köpt ett vapen på gatan.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 03:13   #184
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
https://nypost.com/2018/02/23/four-s...hool-shooting/


Vapen försäljningen kommer nog slå rekord efter all denna bra reklam. Förmodligen kommer NRA få rekord många nya medlemmar också.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 03:24   #185
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Vilken tidsram avses med "förr i tiden"? Första skolskjutningen i USA var 1840 och det skedde t.ex 17st under 1950-talet, 18st under 1960-talet, 30st under 1970-talet, 39st under 1980-talet.

Så när var "förr" där det inte skedde några skolskjutningar i USA?
Det är väl uppenbart att jag syftade på masskjutningar på skolor (och i allmänhet för den delen). Jag har gått igenom skolskjutningarnas historia och den första skjutningen som liknar de vi ser idag skedde 1966 i Austin, Texas. Dessförinnan har vi bara enstaka personer som skjutits antingen i rena olycksfall (50%), spontana gräl (25%), eller hämnddaktioner riktade direkt mot den som
gjort sig skyldig till oförätten (25%).
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 03:27   #186
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag hittade denna listan över skolskjutningar och genomgång kring omständigheter osv (för de tidiga i alla fall).

http://www.k12academics.com/school-s...s#.WpDNMKjwZhE

EDIT: Jag antar att jag får brasklappa för att jag inte verifierat hurpass korrekt listan är. Jag fastnade mest för de relativt intressanta sammanfattningarna kring omständigheterna.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-02-24 klockan 03:29.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 03:29   #187
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag hittade denna listan över skolskjutningar och genomgång kring omständigheter osv (för de tidiga i alla fall).

http://www.k12academics.com/school-s...s#.WpDNMKjwZhE
Jag kollade sammanställningen på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/School..._United_States
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 03:43   #188
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag kollade sammanställningen på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/School..._United_States
Listorna verkar ju hyggligt lika varandra, fast inte helt. Man får väl anta att wikipedia är utsatt för lite mer granskning och modifikation.

Dessutom verkar det finnas mer info om de nyare illdåden på wikipedia.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 05:29   #189
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Det är ju oftast inte normala personer som skjuter folk heller.


Alla ni som tycker förslaget om att 20% av lärarna ska ha pistol i skolan är fruktansvärt. , ni får välja. 2 identiska klasser med 2 identiska lärare. Den ena har vapen och träning, den andra inte. Det brinnar av skott utanför klassrummet från en okänd gärningsman . Vilken klass vill ni ha era barn i?
Du måste ju jämföra två klasser även när det inte är skolskjutningar. Jag vill ha mitt barn i klassen där läraren inte bär vapen, den tror jag har en mycket lägre risk att mitt barn kommer till skada överlag.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 07:41   #190
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Du måste ju jämföra två klasser även när det inte är skolskjutningar. Jag vill ha mitt barn i klassen där läraren inte bär vapen, den tror jag har en mycket lägre risk att mitt barn kommer till skada överlag.
... ingen klass har en skolskjutning förrns den kommer. Menar du att någon lärare ska knäppa random elev som ställer en fråga utan att räcka upp handen?
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 09:44   #191
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Speaking of fake...


Citat:
CNN has accused the family of Colton Haab, a student at the Florida high school where a gunman killed 17 people last week, of doctoring an email between Haab's father, Glenn Haab, and CNN in order to defend Colton's claims that CNN rewrote a question for Colton to ask at the network's Wednesday town-hall-style event on school shootings.

Colton told the Fox News host Tucker Carlson on Thursday night that CNN executive producer Carrie Stevenson gave him a question to deliver to lawmakers and told him to "stick to the script."

But CNN says there is "absolutely no truth" to Colton's claims, which he first made on a Miami TV-news station.

"In my interview with CNN, I had talked about arming the teachers, if they were willing to arm themselves in the school, to carry on campus," Colton told Carlson. "And they had - she had taken that, of what I had briefed on, and actually wrote that question out for me."

CNN says that Stevenson and Colton agreed on one question that Colton would ask, but that Glenn intervened, sending a lengthy speech (see below) that he wanted Colton to read, which included three questions for lawmakers.

Stevenson responded that the speech was "way too long" and that Colton "needs to stick" to the question they agreed on. Glenn then responded that he and his son "are not actors" and that Colton would not participate in the town hall if he could not read the full speech.

On Friday afternoon, Fox News and the HuffPost reached out to CNN to verify emails between the Haabs and Stevenson that they received from Colton.

A CNN source provided Colton's version of the emails, as well as their versions of all of the communications between the Haabs and CNN, to Business Insider.

In CNN's version of one email, Stevenson told Glenn that Colton needed to stick to a question that he and Stevenson "discussed on the phone that he submitted." But in the version of the email provided by Colton to Fox and HuffPost, the phrase, "that he submitted" is deleted.
https://www.washingtonpost.com/blogs...=.d584c9e25ebc
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 09:55   #192
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
https://www.instagram.com/p/BfhBj-dHDSJ/
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 09:59   #193
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Ja, det är väl det som det är svar på? Det är därför de släppte de riktiga emailen.

Först skickade han in en fråga men sedan så blandade hans far i sig och ville istället att han skulle läsa upp ett långt tal med flera frågor. CNN sade att det inte var rätt format och att han fick hålla sig till sin fråga han först hade skickat in.

Då började de sprida historien om att det var "scripted" och de visade upp editerade emails för att stödja det...

Mmm, jobbigt när "vänstern" gör politik av skolskjutningar....
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 21:07   #194
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Minnet är bra men kort för David Hogg:

https://gopreload.org/wp-content/upl...-lines.mp4?_=2
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 22:37   #195
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige, om man nu inte umgas med riktiga dyngarslen. Vilket en normal person undviker.

Bara for att det gar att fa tag pa vapen, for det gor det, betyder det inte att det ar latt. Och framforallt inte snabbt eller billigt.

Det ar daremot javligt latt och billigt i princip hela USA. Kan vara sa att lagarna har nagot med det att gora...
Är du villig att betala kan du som en vanlig Svensson få tag på galen inom 24h
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)