Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-22, 11:21   #31
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det har jag. Majoriteten av alla byggare räknar bara proteinet från "proteinmat". Men det gör det inte till ett korrekt förfarande, och alla rekommendationer för proteinintag baseras på att man äter en blandkost och räknar alla källor. Räknar man bara rena proteinkällor som kött, fisk, osv, får man "för mycket" protein i den meningen att man får mer än man räknar med. Vilket i sig sannolikt inte är dåligt, men man går miste om bättre energigivare, om man har ett fixerat kaloriintag. Energigivare som hade gett bättre prestation i gymmet, större muskeltryck och kanske bättre hormonvärden.
zZZZZ.. vad var det jag sa?

Men jag gillar detta, när folk som inte vet ett PISS ska "höja" rösten och kalla mig troll mmm...för att det jag påstår inte är så känt eller fått approval från KG.

Men nu vet ni.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 16:28   #32
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Men det finns väll andra fördelar med högre proteinintag?
http://www.styrkelabbet.se/mer-protein-mer-muskler/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 03:34   #33
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Nu var det säkert ett par år sedan jag kände att jag behövde uppdatera mig inom kost men detta var helt nytt. Jag har sedan säkert 2011 gått runt och trott att kroppen skiter i om man äter 200g protein i en sittning eller sprider ut det över hela dagen.

Har bara ätit 0-2 gånger om dagen i säkert sex år nu.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 04:00   #34
Xerxex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrtälje
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I stället är det muskeluppbyggnad man bör sikta på, och det gör inte någon skillnad på muskeluppbyggnaden av 40 eller 90 gram protein i en måltid. 40 gram protein innan sänggående upprätthåller muskeluppbyggnaden hela natten.
Gäller det tex vassle också eller är det för snabbt och att det måste vara ett långsammare protein? Långsamma proteiner innan sänggående brukar vara just för att det ska minska nedbrytningen men det kanske är fel i att det är den funktionen som spelar roll utan att det är den uppbyggande effekten av proteinet generellt, även fast det är ett långsammare upptag.
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 06:43   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Den egentliga anledningen till proteinintaget innan sänggående är att upprätthålla proteinsyntesen under natten. 30 gram ser man ingen effekt av, medan man gör det av 40 gram.

20 gram vassleprotein maximerar stimulansen av proteinsyntesen i vila och efter det att man tränat någon enstaka muskelgrupp, medan 40 gram krävs om man tränat ett helkroppspass. Kanske halvkroppspass också, men det är inte undersökt, så varför inte för säkerhets skull.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 09:12   #36
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den egentliga anledningen till proteinintaget innan sänggående är att upprätthålla proteinsyntesen under natten. 30 gram ser man ingen effekt av, medan man gör det av 40 gram.

20 gram vassleprotein maximerar stimulansen av proteinsyntesen i vila och efter det att man tränat någon enstaka muskelgrupp, medan 40 gram krävs om man tränat ett helkroppspass. Kanske halvkroppspass också, men det är inte undersökt, så varför inte för säkerhets skull.
Men... hur kan proteinsyntesen hålla sig stimulerad över en hel natts sömnfasta på 7-8h av bara 40g protein, när den faller pladask ner till vilonivåer efter 3-5h när man är vaken? Eller menar du den totala muskelproteinbalansen?

Annars blir det ju lite motsägelsefullt, att det är minst lika bra att äta 2-3 stora måltider varje dag som upprätthåller proteinsyntesen i 7-8h var.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 09:22   #37
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Skilj på upprätthålla och stimulera över normala nivåer.

I fastande tillstånd är proteinbalans negativ.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 09:31   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
30 gram protein innan sänggående höjer inte proteinsyntesen över natten.

Citat:
the ingestion of 30 g casein protein with or without additional free leucine prior to sleep does not increase muscle protein synthesis rates during post-exercise overnight recovery.
http://www.physiology.org/doi/abs/10...ndo.00273.2016

När man sover är proteinsyntesen lägre än när man är vaken, och det krävs 40 gram protein innan sänggående om man vill att proteinsyntesen skall vara robust.

Citat:
Muscle protein synthesis rates are particularly low during sleep, even when 20 g protein is ingested immediately after exercise performed in the evening. Protein ingested immediately prior to sleep is effectively digested and absorbed, thereby increasing amino acid availability during overnight sleep. Greater amino acid availability during sleep stimulates muscle protein synthesis rates and improves whole-body protein net balance during overnight recovery. At least 40 g of dietary protein should be ingested prior to sleep to elicit a robust stimulation of muscle protein synthesis rates throughout the night.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5188418/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 09:51   #39
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det har jag. Majoriteten av alla byggare räknar bara proteinet från "proteinmat". Men det gör det inte till ett korrekt förfarande, och alla rekommendationer för proteinintag baseras på att man äter en blandkost och räknar alla källor. Räknar man bara rena proteinkällor som kött, fisk, osv, får man "för mycket" protein i den meningen att man får mer än man räknar med. Vilket i sig sannolikt inte är dåligt, men man går miste om bättre energigivare, om man har ett fixerat kaloriintag. Energigivare som hade gett bättre prestation i gymmet, större muskeltryck och kanske bättre hormonvärden.
Men va, känner många byggare som räknar kalorier och allt de äter varje dag men aldrig hört om någon som håller på att dra av protein från ikke "rena proteinkällor" Blir det inte väldigt jobbigt att ta reda på allt man loggar i sina appar hur mycket av det man ätit som varit fullvärdigt eller ej?

Visst, dem som lever sitt liv efter matlådor varje dag, med samma saker i dem finner det väl kanske enklare i och för sig.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 09:53   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Dom drar inte av något. Räknar fullvärdigt animaliskt protein som protein och ser till att få X gram därifrån. Klart.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 11:04   #41
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Men va, känner många byggare som räknar kalorier och allt de äter varje dag men aldrig hört om någon som håller på att dra av protein från ikke "rena proteinkällor" Blir det inte väldigt jobbigt att ta reda på allt man loggar i sina appar hur mycket av det man ätit som varit fullvärdigt eller ej?

Visst, dem som lever sitt liv efter matlådor varje dag, med samma saker i dem finner det väl kanske enklare i och för sig.
Appar? Jag räknar mitt protein, mitt fett och mina kalorier manuellt och har gjort så i mer än 10 år.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 12:18   #42
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Det känns som att bara räkna proteinet från proteinrika livsmedel är något amerikanskt påhitt. The bro science är starkare där. Håller svenska byggare också på så?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 12:31   #43
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tänker på Rich Piana som brukade köra med ett "snack" som inte räknades.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-23, 23:23   #44
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det känns som att bara räkna proteinet från proteinrika livsmedel är något amerikanskt påhitt. The bro science är starkare där. Håller svenska byggare också på så?
Jag gjorde för inte så länge sedan då jag sedan läsning på kolo (för massa år sedan) hade förstått det som att endast fullvärdigt protein var det viktiga.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-24, 00:40   #45
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det känns som att bara räkna proteinet från proteinrika livsmedel är något amerikanskt påhitt. The bro science är starkare där. Håller svenska byggare också på så?
Det här med att räkna in icke-fullvärdigt(vad det nu än betyder??) är något nytt påfund inte tvärtom.

Men nu är det väl egentligen en struntsak för det blir inte så mycket protein ändå från ris och dylikt med en typisk byggar diet.. Det kvittar liksom.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)