Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-11, 10:37   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Tankar om snabb initial viktuppgång vid bulk?

Fråga: Hur mycket initial viktuppgång är rimligt att vänta sig vid bulk pga ökat matintag? Jag har vid ökat matintag gått från 81-82 till 85kg på kort tid (under en månad) efter 6-12 mån av kaloribalans. Är detta rimligt?

Midjemåttet har endast ökat 1 cm på dessa kilon och jag tycker inte att formen ser sämre ut. Styrkan har dessutom ökat markant under denna perioden, likvärdigt med senaste halvåret på kaloribalans.

Bakgrund: Har en handfull år av träning (sena tonåren - mitten av tjugoårsåldern) bakom mig. Så jag har tränat ett tag men jag har sannolikt en del kvar att hämta.Har utfört en viktuppgång i början av träningen och en för något år sedan. Övrig tid har spenderats i kaloribalans.

- Första viktuppgången landade jag på 86kg med 87cm midjemått. Här var jag lite plufsig, men lär inte ha legat över 20% kroppsfett.
- Viktuppgången för ett år sedan så landade jag på 86kg med 83 cm midjemått, deffade ned till 81 kg med 76cm midjemått. Efter ett tag på kaloribalans följt av någon månad med dramatiskt ökat matintag iom bulk så ligger jag nu på 85kg med 77cm midjemått. Dvs jag har snabbt ökat till nära den kroppsvikt som jag brukar avsluta en bulk vid, men midjemåttet har knappt ökat något. Är det bara att köra på? Det mesta lär vara vattenvikt som har satt sig på fördelaktiga ställen men det verkar ju inte som att jag har lagt på mig mängder med fett om man jämför min kroppsvikt och midjemått med var jag var för ett år sedan?

Jag har ingen aning om hur många kalorier jag konsumerar, jag försöker få in 3 stabila mål per dag samt lägger till 1.5L mjölk utöver det.

Senast redigerad av smerk den 2021-04-11 klockan 10:41.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 11:43   #2
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Första 1-2 veckorna kan man knappt räkna med för att allt möjligt händer i kroppen då man slår om kaloriintaget till det högre/lägre. Jag skulle köra på som du gjort 2-3 veckor till, kollat snittet på viktuppgången under dessa veckor och utifrån det gjort en bedömning om hur jag skulle fortsätta. Har du bara ökat 1 cm i midjan på 4 kg så är det knappast några akuta ändringar som behöver göras just nu kan jag tycka.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)