Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-03, 15:52   #16
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ghrelin produceras av enteroendokrina celler i mag- och tarmsystemet.
Önskar att du översatte dina texter så vi som inte är lika smarta kan förstå dom

Genom snabb googling så produceras "hungerhormoner" av celler som finns i mag och tarmsystemet men det är inte fettceller? Dvs det är inte mängden fettceller från en extjockis som gör en extra hungrig?

Generellt vad är det som händer för någon som varit tjock? Det verkar ju som att man förbränner färre kalorier eller om kroppen blir bättre på att spara på energin i fettceller på något sätt? (för att man har fler?)
Eller varför är det svårare för en som varit fet att hålla sig på lägre kroppsvikt. Är det bara mentalinställning eller finns det någon förklaring på varför det är så.

Senast redigerad av Snobbe den 2021-04-03 klockan 15:58.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 16:13   #17
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Mycket träning. Fysisk aktivitet är nyckeln till att behålla den lägre vikten efter en stor nedgång. Träning är värdelöst för att gå ned i vikt, men utmärkt för att motverka/förhindra uppgång.
Detta var intressant! Jag har också förstått att träning har en marginell effekt när man vill minska i vikt, och att man i dessa fall bör fokusera på kost.

Fast borde inte samma sak gälla när det gäller att bibehålla den nya vikten? Det lär ju fortfarande krävas X antal timmar löpning för att ”göra av med” Y antal kcal?

Lite sidofråga: Hur mycket tid spenderas på träning och hur gör ni för att få den tiden?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 18:08   #18
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
[QUOTE=Snobbe;8207337]
Genom snabb googling så produceras "hungerhormoner" av celler som finns i mag och tarmsystemet men det är inte fettceller? Dvs det är inte mängden fettceller från en extjockis som gör en extra hungrig?


Ja.
Adipocyterna (fettceller) producerar däremot leptin som minskar aptiten.
Obesa personer är dock mer resistenta mot leptin.

Det här med hormoner är komplcierat. Trenddieter som hänvisar till hormoner är ofta inte så vetenskapliga.
Citat:
Eller varför är det svårare för en som varit fet att hålla sig på lägre kroppsvikt. Är det bara mentalinställning eller finns det någon förklaring på varför det är så.
Det är komplicerat, men det är _inte_ bara mental inställning. Den mentala inställningen kan vara en ganska liten del.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 20:23   #19
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Har själv vägt typ 115 kg, 85 kg är för mig sommarform med knappt något fett på kroppen. Så tycker jag som 115 kg endå var överviktig/småfet. För mig är det "bara" träna, tänka på vad jag äter och om det börjar gå utför så deffar man någon/några veckor. Rätt lätt att hålla vikten lagom stadigt ifall man inte äter väldigt dåligt.

Är ju a och o att man faktiskt håller koll på vad man äter samt rör sig dock. Börjar man äta dåligt så går det galet snabbt att bli "fet". Vill man äta dåligt, gör det 1-2 dagar, contra med underskott. Sen påt skitmaten igen. Då kan man både ha kakan och äta den, ibland iaf.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 08:42   #20
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Träning är värdelöst för att gå ned i vikt, men utmärkt för att motverka/förhindra uppgång.
Jag fattar att detta stämmer om man ligger på kcal balans eller överskott. Men om man ligger på t ex -500 kcal dagligen via kost och bränner ytterligare 300 kcal genom träning så är det ju bättre än endast -500 via kost. Eller skaman inte räkna med dem -300 kcal av nån anledning?

Frågar då jag, som fd fetto, genuint är nyfiken på hur jag ska tänka med kost och träning.
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 12:30   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Jag fattar att detta stämmer om man ligger på kcal balans eller överskott. Men om man ligger på t ex -500 kcal dagligen via kost och bränner ytterligare 300 kcal genom träning så är det ju bättre än endast -500 via kost. Eller skaman inte räkna med dem -300 kcal av nån anledning?

Frågar då jag, som fd fetto, genuint är nyfiken på hur jag ska tänka med kost och träning.
Det påverkar såklart kaloribalansen, men många upplever en ökad hunger av ökad aktivitet så det tar ut sig efter ett tag, om man inte äter väldigt strikt och struntar i hungern.

För min del så har jag ökat på min konditionsträning ordentligt rätt nyligen, men inte i syfte att tappa vikt, och jag märker att jag är hungrig mest hela tiden nu.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 12:33   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Lite sidofråga: Hur mycket tid spenderas på träning och hur gör ni för att få den tiden?
Styrketräning 5-6 dagar i veckan med ca 20 set per pass, samt konditionsträning i samband med det, antingen rätt så tuffa intervaller eller lite längre steady state, 30-60 minuter. Lägg på ett rörligt arbete samt promenad till och från jobbet.

Jag har turen att arbeta på ett gym som ger mig möjlighet att träna i samband eller under arbetstiden.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 15:08   #23
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Framförallt så är det väl "lättare"/"snabbare" att få till ett kaloriunderskott genom kost än genom "förbränning".

Skippa att äta en kanelbulle tar någon sekund att bestämma sig för.
Äta en kanelbulle och bli av med energin för att bli +-0 kalorier kräver tex typ 30 min roddmaskin?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 15:43   #24
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Just promenader, raska sådana i 20-30 minuter, gör mig vrålhungrig. Faran i det är ju att man lättare överäter och får i sig mer kalorier än tänkt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-05, 18:21   #25
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Började löpträna 7 Januari och vägde då 104 kg ca väger nu 97 har inte gjort nåt speciellt med kosten men verkar iallafall gå ner sakta men säkert
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 12:44   #26
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Lite sidofråga: Hur mycket tid spenderas på träning och hur gör ni för att få den tiden?
Just nu så kör jag 2-3 helkroppspass på gymmet i veckan och spelar fotboll 1-2, racketsporter 3-5 ggr i veckan. Konditionträning är ju självklart det som kommer göra så man kan trycka i sig lite mer mat.

Men jag antar att ju mer muskler man har på kroppen ju mer energi förbränner man? Vet inte om det är några stora siffror iofs.

Men det bästa tipset är väl ändå att hitta träning man tycker är roligt, jag har otroligt svårt att motivera mig att hålla igång löpträning under flera månader. Men jag kan enkelt motivera mig till att spela fotboll 1-3 ggr i veckan. Sen inser man att man vill få bättre kondition för att bli bättre på fotboll och då blir det lättare att motivera extra träning för det.

Senast redigerad av Snobbe den 2021-04-06 klockan 12:50.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 13:05   #27
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Styrketräning 5-6 dagar i veckan med ca 20 set per pass, samt konditionsträning i samband med det, antingen rätt så tuffa intervaller eller lite längre steady state, 30-60 minuter. Lägg på ett rörligt arbete samt promenad till och från jobbet.

Jag har turen att arbeta på ett gym som ger mig möjlighet att träna i samband eller under arbetstiden.
Lite spännande det där med att få tiden att gå ihop. Åtminstone för oss arbetande individer.

Kör också 6 gympass / vecka. Blir ca 30 set per pass, och försöker addera ca 20 minuter kondition på det. Schemat blir dock tajt för mig. Går till jobbet 05 och är på gymmet vid 18-tiden. Blir 2 - 2, 5 timmar träning och vips är klockan runt 21 när man kommer hem.

Lägg därtill att helgerna behöver struktureras för att hinna med matlagning, städning m.m.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 18:29   #28
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Lite spännande det där med att få tiden att gå ihop. Åtminstone för oss arbetande individer.

Kör också 6 gympass / vecka. Blir ca 30 set per pass, och försöker addera ca 20 minuter kondition på det. Schemat blir dock tajt för mig. Går till jobbet 05 och är på gymmet vid 18-tiden. Blir 2 - 2, 5 timmar träning och vips är klockan runt 21 när man kommer hem.

Lägg därtill att helgerna behöver struktureras för att hinna med matlagning, städning m.m.
Har du något specifikt mål med din träning? Tänker eftersom du kör 6pass som är 2+ timmar långa? Låter extremt mycket om man inte ska bli bodybuilder eller starkast i världen?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 20:15   #29
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har du något specifikt mål med din träning? Tänker eftersom du kör 6pass som är 2+ timmar långa? Låter extremt mycket om man inte ska bli bodybuilder eller starkast i världen?
Nä, glad motionär!

Kör halvkroppspass, med 3 övningar med 5 ser. Tiden inkluderar ju dusch och sådant också.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-07, 10:21   #30
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Jag tror dina, om du ursäktar, högst lekmannamässiga antaganden står sig slätt mot King Grubs kunnande, "hybris".
Må så vara men har läst en del om kroppen i mina dagar samt att jag kampsportat en hel del och även styrketränat i min svunna ungdom

Kort om hur systemet fungerar:

Hypothalamus i hjärnan fungerar som en typ av sensor som läser av leptinmängden i blodet. Leptin frisätts av glada fettceller. När leptinmängden är hög reglerar hypothalamus ner aptiten och ser till att du slösar lite mer med kalorierna (kan vara lite högre kroppstemp, ökad puls, ökade rörelser osv osv).

Har man fettat på sig ordentligt så har hypothalamus utvecklat en viss leptinresistans (samma sak sker vid andra processer i hjärnan, knarkar du frisätts massa lyckohormon och fortsätter du knarka minskar kroppens egen produktion av lyckohormon samt att receptorerna blir mer resistenta därför avtar effekten och du måste höja doserna allt eftersom samt att om du slutar är dina egna nivåer väldigt låga så du mår piss (blir fysiskt beroende av drogen).

Dock verkar det som att lyckohormon balansen återställer sig någorlunda när man slutar knarka och varit ren ett tag men det tycks som att detsamma kanske inte gäller leptin resistensen(?)

Ghrelin frisätts från tarmarna som skrivits innan och är ett annat hunger hormon. Som jag har förstått det hela stiger ghrelin nivåerna kraftigt precis innan måltid och sjunker snabbt när man ätit.

Min tolkning av det hela är att leptin nivåerna talar om för kroppen på lång sikt om den skall gå upp eller ner. Hypothalamus reagerar på detta som typ en termostat och ser till att vi håller vikten över året. Ghrelin är mer akut och talar om för kroppen att måltiden vi just ätit har mättat oss. Det är därför gastric bypass operationer verkar motverka en felaktig setpoint då vägen mellan mun och tarm blir kortare så även om leptinet/hypothalamus säger åt kroppen att "den svälter" så får personerna snabba starka Ghrelin responser när de äter som säger typ "ok vi kanske svälter lite men den här måltiden vi åt just nu var iallafall mkt mättande".

Men det får mig återigen att undra över fettsugning eftersom istället för 10 000 hungriga fettceller (under bantning) som inte producerar leptin har du kanske kvar 100 sprängfyllda fettceller som utsöndrar leptin.

Men det är som jag tolkat det hela, rätta mig gärna om jag har fel.
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)