Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-20, 06:07   #76
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
tredje feb 2020 sökte jag en tjänst. sista ansökningsdag var den 6/2.

18/2 kallades jag till intervju, utan föregående kontakt.
25/2 var intervjun, 26 mailade jag referenser på begäran och löneanspråk.

Sedan var det knäpptyst. Jag var säker på att de gått vidare men någon annan sökande, så den 18/3 skickade jag följande lätt passivt aggresiva mail:

"Mental här, jag var på intervju för en tjänst hos dig för ca 3 veckor sedan. Jag har inte hört något sedan dess, men med tanke på den tid som passerat känner jag mig rätt säker på att ni hittade någon annan som passade er bättre. Jag skulle dock ändå vilja ha det bekräftat så jag kan meddela mina referenser att de inte behöver vakta sina telefoner längre.

Tack på förhand
Mental"


den 25/3 kom följande svar

Hej Mental

Vår rekryteringsprocess har dragit ut på tiden på grund av semester samt situationen kring covid-19. Vi skulle gärna träffa dig på andra intervju. Skulle du kunna nästa vecka på tisdag den 31 mars kl 15?

Intervjun kändes bra, men sedan var det total radiotystnad till 8/4 när jag fick följande.

"Hej Mental

jag får be om ursäkt. Rekryteringsprocessen har ytterligare blivit försenad då jag har behövt använda hela min arbetstid till rekrytering av xxx Jag har inte hunnit ta referenser och kan göra det först efter påsk. Så att du inte undrar över vad som händer/eller inte händer just nu.

Ha en trevlig påsk och på återhörande."

Sedan återigen total radiotystnad till den 9 juni. Och jag hade redan glömt att jag sökt tjänsten och gått vidare med mitt liv, övertygad om att det inte blev något.

"Hej Mental

det är först nu som vi är klara med den massiva rekryteringen av xxx till våra verksamheter. Då det har dragit ut på tiden undrar jag om du fortfarande är intresserad av arbete hos oss? Tacksam för besked för att gå vidare i rekryteringsprocessen."

Efter det kontaktades äntligen mina referenser, och den 1/7 ganska exakt 5 månader efter ansökan skrev vi kontrakt.
Så... ibland tar det sjuukt lång tid.... Bara ta det lugnt, vill de anställa dig så hör de av sig, vill de inte spelar det nog ingen roll vad du gör.
Har varit med om liknande scenario. Så ge det lite tid. Skicka en liten förfrågan, precis som Mental gjorde, efter en tid.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 14:50   #77
Proton
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Vet inte
Inlägg: 15
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok
Proton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 14:59   #78
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Proton Visa inlägg
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok
YH inom någt du tycker känns intressant.

Jag gick YH strategiskt inköp efter jag pluggat biomedicin och fick kneg direkt. Har knappt behövt visa CV, referenser eller annat. Så länge man inte är socialt efterbliven går det att få jobb.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 15:19   #79
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Jag var på arbetsintervju i måndags. Inget kvalificerat jobb utan bara ett vanligt kneg. Det fysiska mötet hade föregåtts av ett per telefon och jag tycker båda gick bra. De skulle höra av sig inom en vecka men jag har inte hört ett knyst. Tror ni de valt någon annan?
Blev det något?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 18:26   #80
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Proton Visa inlägg
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok
Kyl- och värmepumpstekniker. Känner två som gått den utbildning, dom tjänar väldigt bra med tanke på 1.5 års utbildning. Bra med jobb runt städerna.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 18:40   #81
Proton
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Vet inte
Inlägg: 15
Tack för svaren, kan säga matte är inte min bästa sida så vet inte om man skulle klara tekniker. Men ska absolut kolla på det.


Funderar på att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december
Proton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 19:01   #82
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Proton Visa inlägg
Tack för svaren, kan säga matte är inte min bästa sida så vet inte om man skulle klara tekniker. Men ska absolut kolla på det.


Funderar på att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december
Det brukar inte handla om speciellt jobbig matematik, utan snarare moment där man ska räkna på specifika praktiska problem. Det är ju även viss matematik om du blir rörmokare, men inte direkt linjär algebra.

Men det kan vara värt att lägga lite tid på söka runt bland YH utbildningar, satt och hjälpte en kompis leta några år sedan. Hittade pilotutbildningar inom YH. Inte sagt att det är ett bra val i dagsläget, men poängen är att det finns mer än man kan tänka sig.

Vad du bör satsa på kan ha en del att göra med var du bor och var du vill bosätta dig i framtiden.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-07, 20:51   #83
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Proton Visa inlägg
Hej efter 14år som lagerarbetare börjar man tröttna, har en ingen utbildning.

Gått klart gymnasiet samhällslinjen, vet att frågan är rätt bred men har ni några tips på korta utbildningar kanske max 1 2 år så tipsa gärna. Är i dagsläget 33år, inga csn lån eller några andra för den delen. Får ut kring 23efter skatt nu så något jobb med liknande lön är helt ok
Kan du tänka dig jobba med datorer så skulle jag säga IT. Antingen utbilda dig till något som verkar roligt eller kolla in klient IT support på något företag i Stockholm. Antingen direkt på företagen eller via bemanningsföretag.

Går du direkt in på klient IT så kan du nog inte förvänta dig att plocka ut 23k efter skatt direkt men det finns helt klart utvecklingsmöjligheter.

Annars så finns det yrkesutbildningar som kan ge dig bra jobb också. Framtidssäkert är det garanterat.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 05:57   #84
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Blev det något?
Nej. De ringde dagen därpå och sa att de gått vidare med en annan. Det var ett jobb på posten, för övrigt. Sortera brev mellan 04-08. Kanske hade blivit knäpp av det. :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 08:55   #85
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Nej. De ringde dagen därpå och sa att de gått vidare med en annan. Det var ett jobb på posten, för övrigt. Sortera brev mellan 04-08. Kanske hade blivit knäpp av det. :p
Ja jag tror det, tror arbeten med "normal" arbetstid är bäst för kroppen även om hjärnan kanske tycker det är skönt att sova hela dagen och arbeta på kvällen.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 09:28   #86
Proton
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Vet inte
Inlägg: 15
Bor nuvarande i lindesberg, planen är väl att eventuellt flytta in till örebro centrum om några år. Yk utbildningarna varar från 1 till 2år av vad ja kikat runt.

Är det optimalt att ta csn lån då en del är bidrag man inte behöver återbetala ? Eller ta från sparpengar så man slipper låna.

Funderat lite på c kort
Proton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 10:04   #87
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Proton Visa inlägg
Bor nuvarande i lindesberg, planen är väl att eventuellt flytta in till örebro centrum om några år. Yk utbildningarna varar från 1 till 2år av vad ja kikat runt.

Är det optimalt att ta csn lån då en del är bidrag man inte behöver återbetala ? Eller ta från sparpengar så man slipper låna.

Funderat lite på c kort
Ta lån, bränn inte sparpengarna.
C-kort tror jag inte är ett jättesäkert sätt att få jobb. Att jobba som lastis är dessutom ett av få jobb som är tråkigare än att jobba på lager....
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 10:11   #88
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
YH Utbildning inrikting elkraft alternativt energidistribution exempelvis distrebutionselektriker.
Utbildning 9-12månader, ger goda förutsättningar i en tillväxtbransch med hög snittålder och bra ingångslöner.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 18:34   #89
Proton
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Vet inte
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Kyl- och värmepumpstekniker. Känner två som gått den utbildning, dom tjänar väldigt bra med tanke på 1.5 års utbildning. Bra med jobb runt städerna.
Tittat på det verkar lite intressant, alla tips uppskattas och läses igenom.

Bestämt mig för att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december.
Måste göra det då annars så skjuter man bara upp det som man nu gjort i 5år. Lutar väl åt ett csn lån om jag inte hittar en utbildning som varar kring 6-8månader då jag inte har mer än 12månadslöner sparade.

Tänkt på c kortet då några vänner har det, de kör långkörningar så inte många stopp.
Proton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-08, 19:21   #90
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Proton Visa inlägg
Tittat på det verkar lite intressant, alla tips uppskattas och läses igenom.

Bestämt mig för att säga upp mig alternativt bli uppsagd framåt november december.
Måste göra det då annars så skjuter man bara upp det som man nu gjort i 5år. Lutar väl åt ett csn lån om jag inte hittar en utbildning som varar kring 6-8månader då jag inte har mer än 12månadslöner sparade.

Tänkt på c kortet då några vänner har det, de kör långkörningar så inte många stopp.
CSN lån har just nu 0.01% ränta, mer fördelaktigt lån kan du inte få. Gå utbildning ta lån, och spara dina egna besparingar till du ska starta upp arbetslivet igen. Ett års studielån kommer du kunna beta av snabbt om du väljer en gångbar utbildning.

Gå igenom framtidsprognoser i olika yrken och kika på arbetsmarknaden runt Örebro. Borde finnas något intressant du kan tänka dig satsa på.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)