Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-19, 09:39   #1
Fannysbre
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2021
Inlägg: 1
Min kroppsform ger mig panik...

Hej! Jag är lite förtvivlad över hur min kropp ser ut . Mina ben är helt normala, armar helt normala , liten rumpa , små bröst... men sen kommer vi tilll magen och det ser ju helt sjukt ut. Jag har normalt BMI , tränar och äter ”normalt” . Min mage har oavsett vikt (även undervikt ) varit stor. Nu efter förlossningen med tvillingarna så ser det ju inte bättre ut. Nu är ju magen hängig och dallrig med .... när jag går så skakar magen lixom.... oavsett om jag står , ligger ner eller sitter så måste jag lyfta upp min övre Mag valk bara för att kunna se om naveln ens existerar....

Är det här typiskt smal fet? Vad bör man akta sig för i kosten? Har ni några tips eller är det bara generna? Jag är även utbränd så stress är en stor del i mitt liv. Äter även mkt mediciner ... 13044A72-B1FC-479F-AA9A-F08237FDB75D.jpg

CCF1FC6C-9F76-41F6-BD90-1A9544390E6B.jpg

E8F14CA1-AAFC-48BA-BBA4-35A90E8064BC.jpg

9CF29A85-5325-4720-9300-FC7BE95C5AD5.jpg
Fannysbre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 09:58   #2
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Hur fettet lägger sig är till största grad genetiskt. Av allt att döma är du helt enkelt fet. Packa på dig mer muskelmassa och gå ner i fettmassa för att få en mer atletisk figur.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 10:47   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Tips om du vill ha vettig hjälp:

Hur mycket tränar du och vad?
Hur ser en normal dag ut med kost (var ärlig på riktigt)

Ta en bild där du inte sitter ner.
Alla får valkar när de sitter ner. så helkropp stående är bäst

Mät maghöjd och midjemått.
Skriv vad du väger och hur lång du är.
Lägg till mått på lår stuss och arm för ännu bättre bedömning


Du har fött tvillingar och gissningvis har du en hel del extrahud som du får dras med resten av livet
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 10:56   #4
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Arbeta på att acceptera din kroppsform.
Börja träna och bygg lite muskler.
Gå ner några kilo i vikt.

Utseendet är inte allt här i livet
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 11:35   #5
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av flem Visa inlägg
hur fettet lägger sig är till största grad genetiskt. Av allt att döma är du helt enkelt fet. Packa på dig mer muskelmassa och gå ner i fettmassa för att få en mer atletisk figur.
+1.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 11:58   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Fannysbre Visa inlägg
Vad bör man akta sig för i kosten?
Man bör akta sig för att äta för mycket. Svårare än så är det inte.

Var fettet sätter sig är som tidigare nämnts genetiskt, men påverkas även av faktorer som stress. Stress sägs göra att man lägger på sig på magen... men å andra sidan är ALLA stressade men ändå har inte alla jättefeta magar, så troligtvis är det överhängande genetiskt... med det sagt så är det inte genetiskt att man måste vara fet bara för att man råkar lägga på sig fett på magen, äter man mindre och rör på sig mer så blir man av med fettet oavsett var det råkat sätta sig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 12:29   #7
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
Även hormoner gör grejer, graviditeter och p-piller stökar till det.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 12:31   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Även hormoner gör grejer, graviditeter och p-piller stökar till det.
Det är sant, men man måste inte vara fet bara för det. Man kanske måste äta ännu mindre då. Men sånt är livet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 17:46   #9
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Även om det är så att allt fett du lagrar hamnar runt magen och du verkligen är annars så smal som du säger (jag är tveksam), så är ändå enda alternativet för att förlora magen just att "gå ner i vikt." Vilket alltid handlar om kalori-restriktioner. Hur exakt du går tillväga där är upp till dig. Men jag skulle inte börja käka pulver, diet-piller eller annat sånt skit som annars är populärt hos kvinnor. Töm skafferiet på chips och ostbågarna istället.

Prova någon form av periodsfasta och/eller LCHF. De är inga magiska metoder men det hjälper att ha någon form av rutin och struktur kring ätandet, istället för att bara gå på "magkänslan." Om inte detta ger resultat så kanske du behöver lägga till kaloriräkning. Alla kvinnor jag känner som är "lite överviktiga" har sällan problem med något annat än förhållandet till mat. De snackar högt om hur de vill gå ner i vikt och äter små luncher, men när helgen närmar sig så smäller de i sig en stor påse ostbågar ändå. Vissa har bara ingen självkontroll när de är hungriga, och då får man se till att öva på den förmågan, eller vara tjock resten av livet.

Sedan det jag stör mig absolut mest på är folk som går på dieter typ 5 gånger om året. Varför inte bara bestämma sig för att ändra sin livsstil på sikt istället? Kate Moss sa angående mat-restriktioner, "nothing tastes as good as skinny feels." För mig resonerar det väldigt bra, även om vissa har svårt att höra det och tycker det nästan låter otäckt. Men om man inte på riktigt kan säga att, "för en smal mage skulle jag aldrig äta mina favoritchips igen," så kommer man nog misslyckas. Notera noga att det naturligtvis inte handlar om chips, det handlar om inställning.

Sedan till detta bör ju också någon form av styrketräning läggas till, att bara göra av med fett funkar sällan, för har du inga muskler så är du ändå fet när du har "lågt" bmi. Du vill byta ut en del av fettet till muskler för dels kan du då äta mer då din naturliga metabolism är högre, samt ser det ju alltid bättre ut med lite muskler hellre än hud sträckt över ben.

Viktigt också att poängtera att de flesta har en lite fantasi-bild av vad en smal kvinnas mage är. Särskilt för kvinnor som av genetiska skäl har svårt att nå så låga kroppsfett-procent som män. En "instagram tight" mage är oftast bara ljussättning, hög byxmidja och bakåtlut (för att sträcka ut magen.) Det är nästan omöjligt att få bort det sista lilla hullet runt magen utan att börja bli sjuk.

Sorry att det blev jävla massa text. Uttråkad och understimulerad.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 22:10   #10
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Grattis till tvillingarna!

Hade också tipsat att testa ny kost typ keto som fungerat väldigt bra för min del.

Men vet nu inte om du ammar då du har två barn som kanske ska ammas och då hade jag nog inte rekommenderat ngn direkt större energiunderskott, men det kan någon annan säkert svara på hur man gör på bästa sätt.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 04:10   #11
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Du är inte fet. Du har tagit osmickrande bilder.

Spontant hade jag kollat lite på boken Hormonstark och kost åt LCHF/keto-hållet, som två snabba "fixar".

Fettinlagring, som alla skriver, kan vara genetisk, hormonell eller stressdriven, komplext.

Som kvinna och nybliven mamma så är din hormonella profil väldigt olik många 'bros' här inne (OBS! Lite ironi får den som inte förstår).
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 08:39   #12
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Även om det är så att allt fett du lagrar hamnar runt magen och du verkligen är annars så smal som du säger (jag är tveksam), så är ändå enda alternativet för att förlora magen just att "gå ner i vikt." Vilket alltid handlar om kalori-restriktioner. Hur exakt du går tillväga där är upp till dig. Men jag skulle inte börja käka pulver, diet-piller eller annat sånt skit som annars är populärt hos kvinnor. Töm skafferiet på chips och ostbågarna istället.

Prova någon form av periodsfasta och/eller LCHF. De är inga magiska metoder men det hjälper att ha någon form av rutin och struktur kring ätandet, istället för att bara gå på "magkänslan." Om inte detta ger resultat så kanske du behöver lägga till kaloriräkning. Alla kvinnor jag känner som är "lite överviktiga" har sällan problem med något annat än förhållandet till mat. De snackar högt om hur de vill gå ner i vikt och äter små luncher, men när helgen närmar sig så smäller de i sig en stor påse ostbågar ändå. Vissa har bara ingen självkontroll när de är hungriga, och då får man se till att öva på den förmågan, eller vara tjock resten av livet.

Sedan det jag stör mig absolut mest på är folk som går på dieter typ 5 gånger om året. Varför inte bara bestämma sig för att ändra sin livsstil på sikt istället? Kate Moss sa angående mat-restriktioner, "nothing tastes as good as skinny feels." För mig resonerar det väldigt bra, även om vissa har svårt att höra det och tycker det nästan låter otäckt. Men om man inte på riktigt kan säga att, "för en smal mage skulle jag aldrig äta mina favoritchips igen," så kommer man nog misslyckas. Notera noga att det naturligtvis inte handlar om chips, det handlar om inställning.

Sedan till detta bör ju också någon form av styrketräning läggas till, att bara göra av med fett funkar sällan, för har du inga muskler så är du ändå fet när du har "lågt" bmi. Du vill byta ut en del av fettet till muskler för dels kan du då äta mer då din naturliga metabolism är högre, samt ser det ju alltid bättre ut med lite muskler hellre än hud sträckt över ben.

Viktigt också att poängtera att de flesta har en lite fantasi-bild av vad en smal kvinnas mage är. Särskilt för kvinnor som av genetiska skäl har svårt att nå så låga kroppsfett-procent som män. En "instagram tight" mage är oftast bara ljussättning, hög byxmidja och bakåtlut (för att sträcka ut magen.) Det är nästan omöjligt att få bort det sista lilla hullet runt magen utan att börja bli sjuk.

Sorry att det blev jävla massa text. Uttråkad och understimulerad.
Helt enig med detta och även min erfarenhet kring många personer (inte bara kvinnor) som vill gå ner i vikt.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 11:42   #13
Sartimj
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2021
Inlägg: 1
Rädd ang min viktuppgång (bilder)

Hej! Jag har varit utmattad i ca ett år . Klarar knappt av att ta hand om mina barn just nu , de e alltså riktigt tufft . Det betyder alltså att jag även slarvat med mat , antingen inte äter alls eller äter hela tide. . Jag har varit så trött att jag knappt orkat bry mig (de e riktigt illa för vara mig , jag har haft allvarliga ätstörningar och alltid varit rädd att gå upp) . Jag vet inte hur jag ska göra en förändring , kommer antagligen fortsätta gå upp kanske 10 kg till då jag kanske har lite mer energi igen…. Å jag vet då att jg inte kommer visa mig ute …
Jag är rädd för hur de kommer bli om jag k te gör en förändring….

ALLT samlar sig kring magen …det har bara sagt pang ….den är så dallrig med… bara när jag pratar så kan magen dallra….värsta är att mitt barn börjat leka med min mage…. För att han tycker de e så kul att den dallrar och kan vridas åt alla möjliga håll….
Kan de vara lösa huden eller är de enbart fett ? Hur illa tror ni det är ? BMI är ju på gränsen men midjemått kring 90 eller 95 när min ibs är igång.

Är de ok att sluta bry sig för stunden, kommer jag kunna ta tag i allt sen ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 6FA99A85-913C-4668-B2C9-57FFBA379725.jpg (95.8 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 100E857D-326A-44C5-8E0D-7EA93881AAE7.jpg (129.5 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg A5246388-6A7A-4A2F-BFE5-39AC5D160944.jpg (81.8 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg BAF961CC-1910-40CB-8773-BE3235FC6BD4.jpg (66.1 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg F4D60C43-0EFE-4A90-B6E4-17E51999E63E.jpg (90.9 KB, 0 visningar)
Sartimj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 12:01   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Vi tillåter inte att medlemmar har fler än en användare, så jag slog ihop dina två trådar och stängde av din förra användare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-14, 13:12   #15
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Hur snabbare man tar tag i det desto bättre.

Man blir slö av att vara fet, så det blir lite av en ond spiral tyvärr.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)