Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-16, 13:15   #16
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Har i princip samma approach som dig och springer också hyfsat många mil i veckan. Kan lägga till ett par tre set benspark/curl också på känn.
Visst blir löppasset dagen efter lite lidande ändå men så länge jag inte kör veckans hårdaste pass då så blir det över tid inga problem.

Sen ska man inte förvänta sig att bli ett böjmonster med stockar till ben på detta upplägg men för att motverka skador och bibehålla styrka/volym fungerar det bra.
Ja, de övningarna hade jag med haft om jag hade orkat.

Tänker exakt som dig i övrigt, vad spelar det för roll om något av veckans löppass blir marginellt sämre av benstyrketräningen? Dels brukar man kunna prestera bättre än vad det känns när man har träningsvärk från t.ex. knäböj, det är liksom mer att det känns förjävligt än att man faktiskt är helt handikappad. Dels så går det ju att vara lite smart med var man lägger kvalitetspassen(alltså löpning) i förhållande till sitt benpass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 14:31   #17
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
3-5 set 5 reps i knäböj, 2-3 set 5 reps marklyft, 2-3 set 6-10 reps bulgariska splitböj.

Börja lugnt och kötta inte järnet från start. Stegra långsamt vikterna under ett par veckor tills det att du börjar bli van, sedan kan du börja träna övningarna tungt. Andra konditionsidrottare fixar ju lite benträning i kombo med underkroppsträning så det ska du kunna göra också. Jag kan ju nämna att jag aldrig går för max i böj eller mark utan har låga krav på mig själv där. Går upp till lagom tunga femmor så jag känner att det är träning.

När jag återupptog knäböj gjorde jag under några veckor femmor på 60-90 kg i böjen trots att jag säkert var god för 100-110x5. Så jag var långt ifrån max. Fick dock rejäl träningsvärk ändå men den hade ju gissningsvis varit ännu värre om jag hade börjat med 5x5@max direkt.

Vad man exakt bör göra för att bli en bättre roddare har jag givetvis inte den blekaste aning om.
Tack för förslag på upplägg! Kör du det en gång i veckan alltså? Ser du någonstyrkeutveckling i benen tycker du, och tycker du att din konditionsprestations gynnas?

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Har i princip samma approach som dig och springer också hyfsat många mil i veckan. Kan lägga till ett par tre set benspark/curl också på känn.
Visst blir löppasset dagen efter lite lidande ändå men så länge jag inte kör veckans hårdaste pass då så blir det över tid inga problem.

Sen ska man inte förvänta sig att bli ett böjmonster med stockar till ben på detta upplägg men för att motverka skador och bibehålla styrka/volym fungerar det bra.
Just skademinimeringen är en motivationsfaktor, definitivt. Men jag är så bortskämd som aldrig någonsin varit skadad (mer än akuta olyckor när jag stukat fötterna eller liknande). Inga belastningsskador, och jag har aldrig någonsin fått ont i varken leder eller rygg av rodd.

Kör du också ett benpass i veckan?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 14:39   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Tack för förslag på upplägg! Kör du det en gång i veckan alltså? Ser du någonstyrkeutveckling i benen tycker du, och tycker du att din konditionsprestations gynnas?
Jag har inte något dödsstrikt schema men åtminstone en gång per vecka. Ang. styrkeutveckling så är den väl inte mycket att skryta om men jag ser ju till att hålla mig på en viss nivå åtminstone och inte bli svagare. Så jag är ju jättemycket starkare i benen än om jag inte hade tränat dom.

Konditionsprestationen har jag svårt se gynnas, däremot är jag ju väldigt skadebeskonad sett till att jag ändå sysslar med någorlunda extrem löpning. Det gynnar ju löpprestationen på ett sätt eftersom att jag aldrig har skadeuppehåll.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 15:42   #19
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Jag springer också en del, nu kör jag alltid löpning och benträning i samma pass. Det blir inte veckans hårdaste löppasset och visst påverkar det säkert prestationen lite grann i benträningen, men bryr mig inte heller så mycket om varken styrka eller volym i benen.

Brukar bli ca en mil löpning och 3-4 set knäböj/hacksquat, 2-3 set mark sedan lite benspar/bencurl

Det känns jobbigt i några veckor att kombinera passen men sen vänjer man sig snabbt.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 01:29   #20
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
För mig handlar det bara om att inte skämmas när man går i shorts. Och måste vara ärlig, jag skäms.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 06:23   #21
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 190
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Lite spinoff på samma ämne; måste man träna vader?

Benträning är bajs för mig men en gång i veckan kör jag benpress, bencurl och benspark (curlar benen för översida resp undersida). Får vaderna någon träning alls här eller måste jag lägga till en dedikerad vadövning, och i så fall vad? En så enkel övning som möjligt kanske hade funkat.
Läste 2009 här på Kolo att det var den mest genetiskt styrda muskeln, inte tränat vader sen dess
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 08:01   #22
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har inte något dödsstrikt schema men åtminstone en gång per vecka. Ang. styrkeutveckling så är den väl inte mycket att skryta om men jag ser ju till att hålla mig på en viss nivå åtminstone och inte bli svagare. Så jag är ju jättemycket starkare i benen än om jag inte hade tränat dom.

Konditionsprestationen har jag svårt se gynnas, däremot är jag ju väldigt skadebeskonad sett till att jag ändå sysslar med någorlunda extrem löpning. Det gynnar ju löpprestationen på ett sätt eftersom att jag aldrig har skadeuppehåll.
Ni har övertygat mig att ge benträningen en chans. Kommer inleda med två väldigt minimalistiska pass per vecka.

1) Bulgariska splitböj, 3-4 set 3-5 reps. Lårcurl, 2-3 set, 6-10 reps
2) Benpress/utfall bakåt, 2-3 set, 5-8 reps. Raka marklyft 2-3 set, 5-8 reps. (Benspark, 2-3 set, 6-10 reps.)
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 08:12   #23
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Ni har övertygat mig att ge benträningen en chans. Kommer inleda med två väldigt minimalistiska pass per vecka.

1) Bulgariska splitböj, 3-4 set 3-5 reps. Lårcurl, 2-3 set, 6-10 reps
2) Benpress/utfall bakåt, 2-3 set, 5-8 reps. Raka marklyft 2-3 set, 5-8 reps. (Benspark, 2-3 set, 6-10 reps.)
Låter bra! Allt är bättre än inget. Jag tränade inte ben ö.h.t. förra veckan då jag i lördags genomförde ett lite extremare löppass och ville vara fräsch inför det och därmed vet jag att dagens benpass kommer att få konsekvenser. Nyckeln är att aldrig ha några uppehåll
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 11:20   #24
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Ni har övertygat mig att ge benträningen en chans. Kommer inleda med två väldigt minimalistiska pass per vecka.

1) Bulgariska splitböj, 3-4 set 3-5 reps. Lårcurl, 2-3 set, 6-10 reps
2) Benpress/utfall bakåt, 2-3 set, 5-8 reps. Raka marklyft 2-3 set, 5-8 reps. (Benspark, 2-3 set, 6-10 reps.)
ALLT handlar ju inte om mängden utan om HUR du kör också. Ett av de där passen är ungefär den volym jag har på min benträning fast bara ett pass per vecka, men då är varje set med full fokus och till fail eller nära, tar ca 45-50 min att köra. Gäller inte bara ben utan alla andra muskler också. Även när jag var som starkast och störst körde jag inge mer än så, de gånger jag har gått över till högre volym och fler set men inget set tilll mer än 2 RiR har jag tappat styrka och volym på sikt.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-19, 19:43   #25
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, de övningarna hade jag med haft om jag hade orkat.

Tänker exakt som dig i övrigt, vad spelar det för roll om något av veckans löppass blir marginellt sämre av benstyrketräningen? Dels brukar man kunna prestera bättre än vad det känns när man har träningsvärk från t.ex. knäböj, det är liksom mer att det känns förjävligt än att man faktiskt är helt handikappad. Dels så går det ju att vara lite smart med var man lägger kvalitetspassen(alltså löpning) i förhållande till sitt benpass.
Upplever precis samma sak. Känslan är värre än prestationen som ofta är förhållandevis bra. Det är bara vid scenarion som denna som det blir helt fruktansvärt dåligt dagen efter:

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Låter bra! Allt är bättre än inget. Jag tränade inte ben ö.h.t. förra veckan då jag i lördags genomförde ett lite extremare löppass och ville vara fräsch inför det och därmed vet jag att dagens benpass kommer att få konsekvenser. Nyckeln är att aldrig ha några uppehåll
... och precis som jag åkt på idag efter två veckors uppehåll p.g.a. covid-19.
Lär knappt kunna gå i morgon trots att jag tränade lätt.
Givetvis löpning i morgon bitti...


Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Just skademinimeringen är en motivationsfaktor, definitivt. Men jag är så bortskämd som aldrig någonsin varit skadad (mer än akuta olyckor när jag stukat fötterna eller liknande). Inga belastningsskador, och jag har aldrig någonsin fått ont i varken leder eller rygg av rodd.

Kör du också ett benpass i veckan?
Det är alltid lätt att säga men när skadan väl är framme ångrar man sig.
Ja, oftast ett. Ibland kan jag av olika anledningar likt MackeJuve här ovan välja att stå över helt eller splitta över två pass typ mån-fre.
Allt beror på vad löpningen syftar till den veckan.
Ibland kliver jag på och "kompenserar" med ett hårdare benpass efter en vecka med lättare/ingen benträning. Upplever att det är förhållandevis lätt att plana både styrke- och volymmässigt, så länge du har hyfsad struktur över tid. Men att öka på så låg mängd är nog svårare.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2021-04-19 klockan 19:45.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 07:42   #26
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Upplever precis samma sak. Känslan är värre än prestationen som ofta är förhållandevis bra. Det är bara vid scenarion som denna som det blir helt fruktansvärt dåligt dagen efter:



... och precis som jag åkt på idag efter två veckors uppehåll p.g.a. covid-19.
Lär knappt kunna gå i morgon trots att jag tränade lätt.
Givetvis löpning i morgon bitti...




Det är alltid lätt att säga men när skadan väl är framme ångrar man sig.
Ja, oftast ett. Ibland kan jag av olika anledningar likt MackeJuve här ovan välja att stå över helt eller splitta över två pass typ mån-fre.
Allt beror på vad löpningen syftar till den veckan.
Ibland kliver jag på och "kompenserar" med ett hårdare benpass efter en vecka med lättare/ingen benträning. Upplever att det är förhållandevis lätt att plana både styrke- och volymmässigt, så länge du har hyfsad struktur över tid. Men att öka på så låg mängd är nog svårare.
Först passet gjort. Inledde med 10km roddmaskin, följt av splitböj, lårcurl och benspark. Hur många reps sparar ni i tanken på t.ex. splitböj och knöböj? 2-3 RIR? Jag hade nog två reps kvar i tanken i splitböj. Försöker aktivt tänka på att inte trötta ut mig, vilket är ett misstag jag tror jag gjort tidigare.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 07:44   #27
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Först passet gjort. Inledde med 10km roddmaskin, följt av splitböj, lårcurl och benspark. Hur många reps sparar ni i tanken på t.ex. splitböj och knöböj? 2-3 RIR? Jag hade nog två reps kvar i tanken i splitböj. Försöker aktivt tänka på att inte trötta ut mig, vilket är ett misstag jag tror jag gjort tidigare.
Något sådant.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 10:30   #28
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Var tredje pass benpress+benspark varvat med marklyft+lårcurl.

Opti.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 16:46   #29
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Var tredje pass benpress+benspark varvat med marklyft+lårcurl.

Opti.
Har du slutat med böj?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 18:14   #30
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Har du slutat med böj?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Ja.

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)