Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-14, 09:25   #24301
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
nyburgare här

vad är 'runners high' för er?

är det att man får ett smile på läpparna och känner värsta euforin?

eller är det att man springer och helt plötsligt känner man sig lätt och det är inte alls jobbigt längre? som en ordentlig jävla 2a andning?
För mig är det först efteråt som jag känner det, känslan av eufori efter ett riktigt hårt pass. Men det kommer inte gratis, ju hårdare jag pressar ju skönare efter. Det var mycket lättare att få i början, då lätt jogg var tröskeltempo.

Efter målgång på halvmarataon när jag sitter på gräsmattan med skakiga gelében och inte kan stå, och är lite rädd att kräkas energidryck, så vibrerade hela kroppen av energi och resten av den dagen var jag småhög på glädje.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-14, 10:37   #24302
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
nyburgare här

vad är 'runners high' för er?

är det att man får ett smile på läpparna och känner värsta euforin?

eller är det att man springer och helt plötsligt känner man sig lätt och det är inte alls jobbigt längre? som en ordentlig jävla 2a andning?
NNär jag bara kan löpa på och allt är bra och *poff* så har man sprungit ett par km för långt.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 17:47   #24303
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 457
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Har någon handlat av Runningshop.se? Jag beställde från dem sista mars men dojorna är inte ens i Sverige än. Tydligen ligger deras lager utanför rikets gränser. "Snabba leveranser", skriver dom på hemsidan. Pyttsan!
Det tog två och en halv vecka men nu är dom här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 18:31   #24304
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Hej tråden, läget? När andra ungen damp ned försvann mycket energi och egentid. Insikten att ett barn är en cake walk, och när första barnet kom så skrattade man ju åt att men dessförinnan kunde vara stressad och låg på energi. Klipp till att jag knappt sprungit sedan november och varje pass möts av ett motstånd från psyket - ska jag ta tid från familjen för att göra nåt som nu inte ens är kul eller skönt när jag är så ur form?

Klipp till att frugan kommer på att hon ska ha en run streak. Motvalls mot trender och en del anglicismer är jag ju, men fan så effektivt det har varit. 15 - 30 minuter varje dag. Nog kort för att kunna dra direkt från middagsbordet i vilka rätt slappa kläder man ändå har på sig som hemmajobbande småbarnsförälder och kontinuiteten gör att det per vecka en helt ok mängd.

Visst, jag är bara 20 dagar in och jag kommer väl skada gubbkroppen men än så länge är det magi.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 19:52   #24305
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Hej tråden, läget? När andra ungen damp ned försvann mycket energi och egentid. Insikten att ett barn är en cake walk, och när första barnet kom så skrattade man ju åt att men dessförinnan kunde vara stressad och låg på energi. Klipp till att jag knappt sprungit sedan november och varje pass möts av ett motstånd från psyket - ska jag ta tid från familjen för att göra nåt som nu inte ens är kul eller skönt när jag är så ur form?

Klipp till att frugan kommer på att hon ska ha en run streak. Motvalls mot trender och en del anglicismer är jag ju, men fan så effektivt det har varit. 15 - 30 minuter varje dag. Nog kort för att kunna dra direkt från middagsbordet i vilka rätt slappa kläder man ändå har på sig som hemmajobbande småbarnsförälder och kontinuiteten gör att det per vecka en helt ok mängd.

Visst, jag är bara 20 dagar in och jag kommer väl skada gubbkroppen men än så länge är det magi.

Kör på.


Plockar själv ca 4-5h i veckan med barnvagnen. Fantastiskt tidseffektivt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 21:30   #24306
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Själv så kör jag två pass styrka och två pass löpning i veckan. Trivs med att ha träningsfria dagar. Tycker träningen blir ett ok annars.



Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 21:44   #24307
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Hej tråden, läget? När andra ungen damp ned försvann mycket energi och egentid. Insikten att ett barn är en cake walk, och när första barnet kom så skrattade man ju åt att men dessförinnan kunde vara stressad och låg på energi. Klipp till att jag knappt sprungit sedan november och varje pass möts av ett motstånd från psyket - ska jag ta tid från familjen för att göra nåt som nu inte ens är kul eller skönt när jag är så ur form?

Klipp till att frugan kommer på att hon ska ha en run streak. Motvalls mot trender och en del anglicismer är jag ju, men fan så effektivt det har varit. 15 - 30 minuter varje dag. Nog kort för att kunna dra direkt från middagsbordet i vilka rätt slappa kläder man ändå har på sig som hemmajobbande småbarnsförälder och kontinuiteten gör att det per vecka en helt ok mängd.

Visst, jag är bara 20 dagar in och jag kommer väl skada gubbkroppen men än så länge är det magi.
Psyket är lustigt. Nu behöver jag inte runstreaks då jag får massa träning gjort utan det men jag hade två-tre månader där jag sprang varenda lunch, oavsett väder och arbetsbörda. Bra för mig att bryta stillasittandet(hemmakontorsjobb). Så fort jag började bryta detta så bröt jag det rejält, det gick liksom inte från 5/5 till 4/5 utan snarare 5/5 till 2/5. Det var som när jag ändå hade brutit det så var det inte lika viktigt längre. Totalt ologiskt men likväl så det blev. Så visst funkar runstreaks. Kul att det har fått igång dig!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 21:46   #24308
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Vinterträningen har gått bra för mig. Nu gäller det att få upp farten lite. Har ni några intervallpass som ni gillar?

Dom sista för mig har blivit
5x1000 med 75 sekunder gåvila
10x200 backe. Joggvila ned
4x4 intervaller på löpband

Alltid kul att variera sig. Så tips på intervaller är välkommet

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 08:06   #24309
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vinterträningen har gått bra för mig. Nu gäller det att få upp farten lite. Har ni några intervallpass som ni gillar?
Ja, att variera distansen i intervallpasset. Första intervallerna är lite längre och långsammare för att sedan bli kortare och snabbare. Det tycker jag är kul. Bara fantasin som sätter stopp. Jag har bl.a. kört 4-2-1 km, 2x1,5 km+3x800 m+3x400 m och 4x1 km+4x400 m+4x200 m. Helt egna påhitt. Men jag tycker det är roligare än t.ex. 6x1 km.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 08:18   #24310
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, att variera distansen i intervallpasset. Första intervallerna är lite längre och långsammare för att sedan bli kortare och snabbare. Det tycker jag är kul. Bara fantasin som sätter stopp. Jag har bl.a. kört 4-2-1 km, 2x1,5 km+3x800 m+3x400 m och 4x1 km+4x400 m+4x200 m. Helt egna påhitt. Men jag tycker det är roligare än t.ex. 6x1 km.
Håller med om variationen förnöjer. Har tidigare matat mycket 20x400, 10x1000 och dylikt men slutat upp lite med det på senare tid även om det fortfarande förekommer.

Ett pass jag körde med en kompis från FK Studenterna för ett par veckor sen. Ingen ytterligare vila mellan setten utan bara pang på efter joggen.
3x1000m @10km fart, 100m joggvila
3x400m @5km -> 3km (första på 5k, sista på 3k fart alltså), 200m joggvila
2000m @10km
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 08:25   #24311
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Psyket är lustigt. Nu behöver jag inte runstreaks då jag får massa träning gjort utan det men jag hade två-tre månader där jag sprang varenda lunch, oavsett väder och arbetsbörda. Bra för mig att bryta stillasittandet(hemmakontorsjobb). Så fort jag började bryta detta så bröt jag det rejält, det gick liksom inte från 5/5 till 4/5 utan snarare 5/5 till 2/5. Det var som när jag ändå hade brutit det så var det inte lika viktigt längre. Totalt ologiskt men likväl så det blev. Så visst funkar runstreaks. Kul att det har fått igång dig!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
... och här sitter jag och sprungit 1 gång på 2 veckor. Imorgon händer det.

__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 08:31   #24312
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, att variera distansen i intervallpasset. Första intervallerna är lite längre och långsammare för att sedan bli kortare och snabbare. Det tycker jag är kul. Bara fantasin som sätter stopp. Jag har bl.a. kört 4-2-1 km, 2x1,5 km+3x800 m+3x400 m och 4x1 km+4x400 m+4x200 m. Helt egna påhitt. Men jag tycker det är roligare än t.ex. 6x1 km.
Knappar du in det manuellt i klockan då? Hur brukar du köra vilan?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 08:38   #24313
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Knappar du in det manuellt i klockan då? Hur brukar du köra vilan?

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Jag gör ett pass i Garmin Connect. 200 m@30 sek vila, 400 m@45 sek vila, 1K@1 min vila, 2K@1,5 min vila och 3K@2 min vila på ett ungefär.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 19:41   #24314
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
... och här sitter jag och sprungit 1 gång på 2 veckor. Imorgon händer det.

Samma här..men jag siktar på nästa vecka istället..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 07:38   #24315
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Samma här..men jag siktar på nästa vecka istället..
Jag skulle kört igår men då var det arbetsintervju, skulle kört idag men nu SNÖAR det.

Jag får fila på löpschemat för imorgon istället.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)