Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-25, 12:34   #16
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Det finns en del små muskler i axlarna som lätt kan bli överbelastade om man går in och köttar direkt. Jag hade gått sönder om jag inte hade värmt upp. Men funkar det för dig så är det väl bara att köra på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 12:36   #17
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Ja det är som med all träning!!....individuellt!!......

Men lite värmning, dvs, blodfylla musklerna, och göra dem beredda för arbete, samt även det mentala ska ju ha sitt först, så man känner hur det ligger till typ......kanske?.....

Jag brukar själv , om jag nu ska köra bänk, typ, axelvifta lite, sen lite cuffs, sen lite sidolyft, kanske lite push downs på väldigt lätta vikter, för triccan då.

Sen blir det stege upp till arb. set.....och ibland även ned, sk. pyramid.

Mycket mer än så, behöver det inte vara(för mig då).....men alla är vi olika!!!.........

Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 13:53   #18
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Som konstaterats individuellt och även för mig beroende på om jag annars rört på mig innan eller ej. Testade för nåt år sen att i princip stiga direkt upp ur sängen, gick en 100m för att där lyfta en jordfräs. Den blev lyft men fick gå hem med ryggskott.

Annars är det ju inte ovanligt såhär på landet att man plötsligt hamnar ta i nåt som är så gott som maxtungt. Inte så man då säger man måste köra lite uppvärmning först före man kan hjälpa till. På gymmet kör jag dock så gott som alltid uppvärmningsset, även fast övningarna liknar tidigare.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 16:10   #19
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Vad menar du med det, mer specifikt?

Hade du istället kört med uppvärming typ:
60x8
80x8

100x12
95x12
90x12
85x12
80x12
75x12

Det hade tagit längre tid, men du hade fått en större totalvolym.
Så, definiera effektivitet. Effektivitet är tid relativt något arbete. Är tiden variabel så är det inte säkert att ditt sätt att träna på är mer effektivt, är tiden däremot definitiv kan ditt sätt att träna på vara mer effektivt.
Ja, fast totalvolym som inte ger någonting eftersom 60x8 + 80x8 inte vore utmanande för muskeln.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 16:12   #20
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det finns en del små muskler i axlarna som lätt kan bli överbelastade om man går in och köttar direkt. Jag hade gått sönder om jag inte hade värmt upp. Men funkar det för dig så är det väl bara att köra på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Funkar gör det ju tills det inte funkar längre och då är det försent att vara efterklok Kanske svår frågeställning, men det jag var ute efter var helt enkelt den risk jag löper av att inte värma upp. Även om jag har klarat mig alla dessa år har jag kanske bara haft väldigt mycket tur? Långsökt kanske.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 16:14   #21
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Individuellt låter bra. Får ställa in mig på att jag känner min kropp tillräckligt bra och klarar av det här då. Lite axelviftningar brukar jag även köra innan bänken så helt stel är jag så klart inte när jag lägger mig. Mentalt förbereder jag mig även.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 16:25   #22
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Ja, fast totalvolym som inte ger någonting eftersom 60x8 + 80x8 inte vore utmanande för muskeln.
60x8 + 80x9 är utmanande för muskeln. Du kanske inte tror det. Men så är det iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 18:54   #23
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Ja, fast totalvolym som inte ger någonting eftersom 60x8 + 80x8 inte vore utmanande för muskeln.
Tyvärr har du fel. Totalvolym är total mängd vikt lyft under alla set, och högre totalvolym går generellt sett alltid hand i hand med mer stimuli. Förutsatt att du kan återhämta dig är alltså högre totalvolym = större och starkare.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 17:47   #24
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Tyvärr har du fel. Totalvolym är total mängd vikt lyft under alla set, och högre totalvolym går generellt sett alltid hand i hand med mer stimuli. Förutsatt att du kan återhämta dig är alltså högre totalvolym = större och starkare.
Har du några belägg för det? Med det resonemanget skulle man alltid kunna träna på låga vikter och slippa slita i onödan.

Senast redigerad av sumialic den 2018-05-26 klockan 17:50.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 17:50   #25
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
60x8 + 80x9 är utmanande för muskeln. Du kanske inte tror det. Men så är det iaf.
Det är i alla fall inte vad jag anser är utmanande eller har lärt mig är nödvändigt för att bygga muskler (enligt studier länkade här på kolo, men allting ändras ju stup i kvarten). Nu minns jag inte vad begreppet heter som krävs för att utmana muskeln tillräckligt för att det ska ge något, men har väldigt svårt att se att 60x8 + 80x9 skulle ge mig någonting. Alla mina set körs till fail och 60x8 + 80x9 hade jag lyft väldigt enkelt i början av övningen.

Senast redigerad av sumialic den 2018-05-26 klockan 17:51.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 17:18   #26
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Sen jag blev mer noggrann med formen har jag i princip kunnat skippa uppvärmning helt.
Fulldjupa böjar brukar dock kräva ett eller två set först, eftersom jag egentligen är lite för stel för det än.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 17:24   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att gå till fail varje set är varken nödvändigt eller nödvändigtvis bra.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 17:24   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Det är i alla fall inte vad jag anser är utmanande eller har lärt mig är nödvändigt för att bygga muskler (enligt studier länkade här på kolo, men allting ändras ju stup i kvarten). Nu minns jag inte vad begreppet heter som krävs för att utmana muskeln tillräckligt för att det ska ge något, men har väldigt svårt att se att 60x8 + 80x9 skulle ge mig någonting. Alla mina set körs till fail och 60x8 + 80x9 hade jag lyft väldigt enkelt i början av övningen.
Ptja.. allt gör ju nånting, men att diskutera om ett par set av en given vikt/reps gör skillnad bli väldigt flummigt.
Det är ju inte direkt att nånting står och faller eller ger 35cm eller 55cm armar av det.
Prova och lägg till de där seten, känner du skillnad så...ja då är det väl nått. Men att det blir mätbart på kort tid vette fan.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 17:30   #29
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Det är i alla fall inte vad jag anser är utmanande eller har lärt mig är nödvändigt för att bygga muskler (enligt studier länkade här på kolo, men allting ändras ju stup i kvarten). Nu minns jag inte vad begreppet heter som krävs för att utmana muskeln tillräckligt för att det ska ge något, men har väldigt svårt att se att 60x8 + 80x9 skulle ge mig någonting. Alla mina set körs till fail och 60x8 + 80x9 hade jag lyft väldigt enkelt i början av övningen.
Vänd på din pyramid istället så har du fördelarna av att trappa upp.

Att börja tungt och droppa vid varje set ger ju inte något magiskt mer, bara ökar skaderisken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-27, 17:30   #30
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att gå till fail varje set är varken nödvändigt eller nödvändigtvis bra.
Det där beror väl väldigt mycket på vad som menas med fail och hur träningen är upplagd.

Anekdot: Ibland hinner jag tex inte träna mer än max 30 min/vecka till fail är då av yttersta vikt för att det ska bli nått vettigt öht av det hela.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)