Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-15, 13:20   #16
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av JohPz Visa inlägg
Smyger in en fråga av ren nyfikenhet:

Var ligger nöjet i att genomföra en utmaning där det svåra mest verkar ligga i att härda ut mot smärta i röv, pung, rygg, axlar? Förstår absolut att det är kul med utmaningar och att prestera i konditionsidrott men är det inte mer nöjsamt att göra det utan extrem värk i röven?
Jag har ett svar på detta:

Sommaren 2017 hade jag hållit igång med löpning ca två ggr/vecka under ett halvårs tid. Under en fika så spontan-bestämde sig jag och två andra för att det vore kul att göra Klassikern. Började springa lite mer och genomförde Lidingöloppet. Några månader senare så var jag verkligen fast i löpningen och insåg att det i kombination med styrketräning var min grej. Efter den insikten har jag tappat intresset för Klassikern och hade om jag hade kunnat resa tillbaka i tiden inte bokat upp mig på detta utan kört fler löparlopp istället.

Nu har jag dock basunerat ut att jag ska göra detta samt fått skiten betald. Gillar inte att frångå mitt ord så jag ser bara till att genomföra det hela. Tanken från början var att utföra Klassikern så bra som möjligt och få bra tider på samtliga lopp.

Så svaret är att jag vid beslutet om Klassikern hade massa fritid, ville ha något utanför styrketräningen som motiverade mig samt att jag har sagt att jag ska göra det så då får jag allt göra det. Förstår dina invändningar.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Handskar kan nog också vara en bra idé. Man sitter ju betydligt mer framåtlutad på en räser än på en vanlig cykel, så det är lätt hänt att man blir rätt öm i tassarna om man inte har vanan inne. Då kan det vara skönt med den där vadderingen.
Tack för tips!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 13:30   #17
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har ett svar på detta:

Sommaren 2017 hade jag hållit igång med löpning ca två ggr/vecka under ett halvårs tid. Under en fika så spontan-bestämde sig jag och två andra för att det vore kul att göra Klassikern. Började springa lite mer och genomförde Lidingöloppet. Några månader senare så var jag verkligen fast i löpningen och insåg att det i kombination med styrketräning var min grej. Efter den insikten har jag tappat intresset för Klassikern och hade om jag hade kunnat resa tillbaka i tiden inte bokat upp mig på detta utan kört fler löparlopp istället.

Nu har jag dock basunerat ut att jag ska göra detta samt fått skiten betald. Gillar inte att frångå mitt ord så jag ser bara till att genomföra det hela. Tanken från början var att utföra Klassikern så bra som möjligt och få bra tider på samtliga lopp.

Så svaret är att jag vid beslutet om Klassikern hade massa fritid, ville ha något utanför styrketräningen som motiverade mig samt att jag har sagt att jag ska göra det så då får jag allt göra det. Förstår dina invändningar.



Tack för tips!
Ok en förklaring så god som någon! Lycka till
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 13:49   #18
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Du ska ha bibs, alltså med hängslen. Resår över magen är oerhört obekvämt. Kolla om du hittar billiga castelli, craft, assos, Pearl izumi eller liknande på wiggle eller mantel.
Går imo alldeles utmärkt med cykelbyxor med resår över magen, aldrig haft obehag av det.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 07:09   #19
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Beslut behöver tas idag. Blev lite extra stålar när jag lade till tillbehören men de behövs ju, äger inget.

Cykel 2000 kr
Skor med clips 300 kr
Cykelhjälm 150 kr
Tillbehörskit 150 kr*
Frakt 170 kr

Totalt: 2770 kr.

*Sadelväska, aluminiumpump, multitool och slangningskit.

Känns jag rustad då? Sägs om priset? Jag har alltså grejerna under en månads tid.

Utöver det så tillkommer cykelbyxor och handskar(som jag köper). Så totala slutsumman lär landa på ca 3500 kr(har fått loppet betalt).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-05-16 klockan 07:13.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 07:17   #20
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av stemag Visa inlägg
distans, distans, distans

allt handlar för dig om att vänja kroppen vid att sitta länge på hojen
du bör göra allt du kan för att vänja rumpan och knäna vid cykling.

kondismässigt ser jag inga problem, men den stillasittande nötningen sliter rätt hårt på knän, nacke, axlar rumpa mm.

lycka till :-)
+1
Spelar ingen roll hur du lägger upp denna korta period av träning förutom att du ska få så många mil i sadeln som möjligt. Det kommer inte vara konditionen som är avgörande för hur tufft det kommer bli för dig att ta dig runt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 07:27   #21
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Under själva loppet ska du försöka hitta en bra klunga som kör i lagom tempo där du kan ligga "på rulle". Det blir väldigt mycket lättare pga minskat luftmotstånd. Sen ska du ta det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Mycket lugnare än vad du tror är OK antagligen. I de längsta backarna, lägg i lättaste växeln och försök att inte bli stressad av att alla kör om dig för du tjänar tid och ork på detta i längden (och om detta betyder att du tappar en bra klunga så skit i det för du hittar säkert en ny snart).

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-05-16 klockan 07:28.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:17   #22
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Beslut behöver tas idag. Blev lite extra stålar när jag lade till tillbehören men de behövs ju, äger inget.

Cykel 2000 kr
Skor med clips 300 kr
Cykelhjälm 150 kr
Tillbehörskit 150 kr*
Frakt 170 kr

Totalt: 2770 kr.

*Sadelväska, aluminiumpump, multitool och slangningskit.

Känns jag rustad då? Sägs om priset? Jag har alltså grejerna under en månads tid.

Utöver det så tillkommer cykelbyxor och handskar(som jag köper). Så totala slutsumman lär landa på ca 3500 kr(har fått loppet betalt).
Vad är ett slangningskit? Det du behöver är en extra slang och eventuellt däckjärn om du inte har starka nypor och vet hur man gör.
Har du vattenflaskor som passar hållarna?
Ganska billig hyra, jag fick lägga 250kr om dagen på en cykel i spanien.
Du lär ju ha koll på vätskeersättning och energipulver eftersom du springer så mycket.

Och glöm inte reglementsenliga strumpor! Och ett par feta Oakleys.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:33   #23
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Vad är ett slangningskit? Det du behöver är en extra slang och eventuellt däckjärn om du inte har starka nypor och vet hur man gör.
Har du vattenflaskor som passar hållarna?
Ganska billig hyra, jag fick lägga 250kr om dagen på en cykel i spanien.
Du lär ju ha koll på vätskeersättning och energipulver eftersom du springer så mycket.

Och glöm inte reglementsenliga strumpor! Och ett par feta Oakleys.
Jag vet inte vad ett slangningskit är men jag misstänker att det är precis det som du efterfrågar, har svårt att se vad det annars skulle vara.

Har ingen aning om vattenflaskorna. Får väl köpa i värsta fall.

Tack för tipsen Jag får cykeln på måndag eller tisdag om jag bekräftar beställningen idag, vilket det lutar åt att jag gör. Väldigt smidigt att kunna börja redan i upptakten av nästa vecka och att få allt hemkört.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:34   #24
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Under själva loppet ska du försöka hitta en bra klunga som kör i lagom tempo där du kan ligga "på rulle". Det blir väldigt mycket lättare pga minskat luftmotstånd. Sen ska du ta det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Mycket lugnare än vad du tror är OK antagligen. I de längsta backarna, lägg i lättaste växeln och försök att inte bli stressad av att alla kör om dig för du tjänar tid och ork på detta i längden (och om detta betyder att du tappar en bra klunga så skit i det för du hittar säkert en ny snart).
Tack! Någon sorts preliminär plan är väl att köra med mina kompisar under åtminstone en del av loppet. Sedan känns det som att man kommer att lämna varandra beroende på dagsform och cykelförmåga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:37   #25
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Under själva loppet ska du försöka hitta en bra klunga som kör i lagom tempo där du kan ligga "på rulle". Det blir väldigt mycket lättare pga minskat luftmotstånd. Sen ska du ta det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Mycket lugnare än vad du tror är OK antagligen. I de längsta backarna, lägg i lättaste växeln och försök att inte bli stressad av att alla kör om dig för du tjänar tid och ork på detta i längden (och om detta betyder att du tappar en bra klunga så skit i det för du hittar säkert en ny snart).
Ska man hänga på klungar så kan det vara bra att ha gjort det någon gång innan så man förstår handtecknena, hur "avbyten" går till, få in känsla för avstånd och dynamiken/flödet (vanligtvis cyklar man inte så nära andra och kan kännas "läskigt" när det går fort). Och det gäller oavsett om man även ska dra eller bara ligga på rulle, men särskilt viktigt om man ska dra, och det bör man räkna med om man ger sig in i en klunga, tycker jag i alla fall.

Kan också vara bra att dricka och äta lite på cykeln när man fortfarande trampar på också om man inte gjort det förut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-05-16 klockan 08:40.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:38   #26
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Han jag kommunicerar med är f.ö. lite rolig:

Måndag
"Hejsan! Tack för din fråga! Ja det går att ordna. Alternativt så kan vi posta cykeln hem till dig! Hur lång är du? Behöver du även skor?"

Tisdag
"169 kr kostar hemleverans, du kan sedan återlämna i någon av våra butiker såklart utan kostnad, eller be oss att fixa en resursedel tillbaka för samma peng!

Perfekt, är du 185 cm så är du en large-ram! Vilken storlek har du vanligtvis på skor?"

Idag
"Hehe ja lite så, supporten befinner sig just nu på Kreta pga lite vabbande i Svedala! Hemskt ledsen för lite sent svar! Vi kan skicka cykeln så att du har den tillhanda på måndag, senast tisdag i nästa vecka. Fungerar det för dig!?"

Har fått ett svar per dag Han verkar ha aktiv support-tid en kvart per dag, innan jag är på jobbet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:39   #27
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ska man hänga på klungar så kan det vara bra att ha gjort det någon gång innan så man förstår handtecknena, hur "avbyten" går till, få in känsla för avstånd och dynamiken/flödet (vanligtvis cyklar man inte så nära andra och kan kännas "läskigt" när det går fort). Och det gäller oavsett om man även ska dra eller bara ligga på rulle, tycker jag i alla fall.

Kan också vara bra att dricka och äta lite på cykeln när man fortfarande trampar på också om man inte gjort det förut.
Det här tänker jag att jag kan öva på med mina kompisar. Känner dessutom en kille som är duktig på att cykla och som kör med ett lag i år, kan be honom berätta hur de olika signalerna/tecknen ser ut.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:43   #28
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det här tänker jag att jag kan öva på med mina kompisar. Känner dessutom en kille som är duktig på att cykla och som kör med ett lag i år, kan be honom berätta hur de olika signalerna/tecknen ser ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 08:47   #29
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Var försiktig när du cyklar runt vättern tidigt på morgonen bara. Det är VÄLDIGT mycket ovana cyklister. Det absolut viktigaste är att aldrig bromsa i klungan, då går det åt skogen. Andra tecken är mest för att visa vart man ska svänga, om man ska stanna eller om det är hinder på vägen. De kommer nog inte så många använda sig av.
Du behöver troligen lampor på natten också, så köp biltemas kit för 29 spänn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 09:21   #30
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Var försiktig när du cyklar runt vättern tidigt på morgonen bara. Det är VÄLDIGT mycket ovana cyklister. Det absolut viktigaste är att aldrig bromsa i klungan, då går det åt skogen. Andra tecken är mest för att visa vart man ska svänga, om man ska stanna eller om det är hinder på vägen. De kommer nog inte så många använda sig av.
Du behöver troligen lampor på natten också, så köp biltemas kit för 29 spänn.
Haha Ja, du skriver ju med en!

Fan vad mycket bra råd jag har fått, är väldigt tacksam för detta!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)