Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-06, 20:32   #1621
DavidN
Ocensurerad chimpans
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av kraftmannen Visa inlägg
Finns det fler studier om HMB? Alt referat om studier. Skulle vilja veta en gång för alla.
"En gång för alla"-svaren finns tyvärr inte.
DavidN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 06:57   #1622
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg
Det bryter fastan och det räcker liksom så. Absorberingstiden anger hur länge det bryter fastan så på fastande mage så bör det ske på 10 minuter.


Fast varför skulle någon vilja bryta fastan med något som är fullständigt verkningslöst i alla icke sponsrade tester? Det har ingen som helst effekt.

Det är ingen fara att träna på fastande mage, du vill ha din proteinsyntes så hög som möjligt EFTER träning.

HMB har ingen som helst effekt på människor om du nu inte skär upp din biceps och stoppar in ett kilo... Då ser den större ut ett tag.
Att det bryter fastan gör nog varken från eller till på träningsresultaten, precis som HMB i sig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 14:24   #1623
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Stuart Phillips om HMB på sin Twitter
Citat:
This one's for all of those kids still taking HMB and undulating: No effect on muscle mass gains or strength gains... Time to stop drinking that HMB Kool Aid
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 20:52   #1624
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Slutade med HMB för ca 2v sen. tycker jag får mer träningsvärk men träningen rullar på som vanligt(kanske kapat 3-4 set per basövning i veckan men det kan bero på att jag är nedtränad och andra saker så antagligen inte att hmb e borta ;p). Tror dock jag fick en hel del placebo i början då jag trodde mer på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 12:52   #1625
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Stuart Phillips om HMB på sin Twitter
Det har iaf en anti-katabol effekt på mig, det är jag 100% säker på. Frågan jag ställer mig är dock, skulle jag kunna uppnå en likadan effekt med mer leucin? I så fall: hur mycket?

Historiskt sett har jag intagit 30 g vassle en timme före träning och en timme efter. När jag la till 1500 mg HMB-FA 30 minuter före träning och 30-60 minuter efter träning så växte jag bättre.

Om jag skulle vilja prova att uppnå samma effekt med mer leucin, hur bör jag då gå tillväga? Eller är det fel tänkt av mig?

Just nu dietar jag utan att använda HMB, så det vore iaf ett ypperligt läge att börja experimentera när jag är klar i så fall.

Senast redigerad av Jishuku den 2018-06-10 klockan 12:55.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 13:05   #1626
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Skummade igenom den här artikeln, den tar upp flera studier. Både sådana som såg resultat med HMB och de som inte gjorde det. https://www.bodybuilding.com/fun/beast7.htm

Kan inte hjälpa att vara lite irriterad på studier som säger att HMB är värdelöst när jag själv tydligt sett att det inte är det. :P Såklart är Wilson studien totalt överdriven och gör mer skada än nytta.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 13:13   #1627
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är Wilsons studie som Phillips har replikerat. Samma träning, samma tillskott. Fast inga steroider den här gången.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 14:08   #1628
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är Wilsons studie som Phillips har replikerat. Samma träning, samma tillskott. Fast inga steroider den här gången.
Jag tror inte på Wilsons studie heller. Ser mest HMB som begränsat anti katabolt. Det gör ingen skillnad alls för mig i de muskler jag har bra gener för, men desto mer i de som har en mer "katabol läggning" eller vad man ska säga.

Min känsla och erfarenhet är att HMB har en begränsad effektivitet så att det minskar nedbrytningen så pass att muskler som annars hade haft svårt att återhämta sig och växa nu tar sig över den tröskeln och kan utvecklas.

Tror ingen studie har testat något så specifikt, eller ens kommer att göra det. Men väldigt många verkar ju ha svårt att bygga vader t.ex.. där tror jag HMB kan hjälpa. För mig var det bröst som fick en push i rätt riktning, men inget annat.

Senast redigerad av Jishuku den 2018-06-10 klockan 14:09.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 14:18   #1629
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jishuku Visa inlägg
Det har iaf en anti-katabol effekt på mig, det är jag 100% säker på. Frågan jag ställer mig är dock, skulle jag kunna uppnå en likadan effekt med mer leucin? I så fall: hur mycket?

Historiskt sett har jag intagit 30 g vassle en timme före träning och en timme efter. När jag la till 1500 mg HMB-FA 30 minuter före träning och 30-60 minuter efter träning så växte jag bättre.
Hur exakt har du "mätt" det? Det är i princip omöjligt. Det är så många andra faktorer som påverkar vilka resultat du får. 30g vassle borde ge tillräckligt med leucin för att maximera proteinsyntesen.

Sen som det diskuteras i andra trådar här på forumet så verkar det irrelevant att försöka minimera muskelnedbrytningen. Det är stimulera uppbyggnaden som är viktigt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 07:12   #1630
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Den enda effekten jag har "märkt" av HMB är att det ger mindre träningsvärk. Det räcker gott som motivering till varför jag tar det. Billigt är det också även om det smakar som jag smakar som ett helt kemilab i munnen när jag tar det.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 09:40   #1631
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
The aim of this study was to investigate the effects of 6-week beta-hydroxy-beta methylbutyrate-free acid (HMB-FA) supplementation on oxidative stress and biochemical variables in responses to resistance training. Sixteen healthy young males participated in this study and were randomly assigned to a HMB-FA supplementation group (n = 8) or a placebo supplementation group (n = 8). The resistance training program was applied for 6 weeks with two sessions per week. Blood samples were collected before and after training, and 8-hydroxy-2-deoxyguanosine (8-OHdG), malondialdehyde (MDA), protein carbonyl (PC), and biochemical variables, such as alanine transaminase (ALT), aspartate aminotransferase (AST), alkaline phosphatase (ALP), and the numbers of total white blood cells (WBC), neutrophils, lymphocytes, and monocytes were analyzed. Following intervention, both the HMB-FA and placebo supplementation groups showed significant decreases in MDA (effect size [ES]; −0.39, −0.33) and PC (ES; −1.37, −1.41), respectively. However, 8-OHdG did not change after 6 weeks of training in any of the groups. In addition, both groups showed similar training effects on biochemical variables after 6 weeks of intervention. It was concluded that HMB-FA supplementation during resistance training did not add further adaptive changes related to oxidative stress markers.
The Effects of Beta-Hydroxy-Beta-Methylbutyrate-Free Acid Supplementation and Resistance Training on Oxidative Stress Markers: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Antioxidants 2018, 7(6), 76.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 18:58   #1632
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)