Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-03, 08:11   #166
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Jag chansar bara, men jag kan tänka mig att det ultimata är att ta en dos vid varje måltid. Men jag orkar inte det, så käkar allt med frukosten. Men testa om det blir någon skillnad att ta allt på en gång.
Jag har tagit i samband med måltid hittils, men lite dumt nog har jag faktiskt tagit det med en sked youghurt som ger mig orolig mage i större mängder. Tänkte det måste vara försumbart med en matsked... Ska i alla fall testa med en nystart och trappa upp.

Spontant känns det ju som man borde dela upp över måltider om man ändå bajsar ett par gånger om dan. Det är väl ändå just att fröna finns medblandade som ska orsaka den positiva effekten.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 09:01   #167
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hittade ingen ljus, och denna kostade typ 40 kr för 300g så meh.
Men den ljusa kostade mig 15 kr för samma mängd.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 10:20   #168
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Vill man få den GI- och insulinsänkande effekten måste fröna tas tillsammans med maten eller drycken det handlar om..
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 16:21   #169
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vill man få den GI- och insulinsänkande effekten måste fröna tas tillsammans med maten eller drycken det handlar om..
Tänker mer på tarmarna. Kanske inte har samma effekt om allt innehåll i fröna passerar på samma gång?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 07:31   #170
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Har nu införskaffat loppfrön. Mina toabesök har gått från ångestfyllda odörexplosioner till smidiga bruntorpeder.

Mindre toapapper går det åt också.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 10:27   #171
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Finns det några andra frön som har liknande effekt på sänkning av GI? Tänker chiafrön etc.
Chia- och linfrön borde ha liknande effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tänker mer på tarmarna. Kanske inte har samma effekt om allt innehåll i fröna passerar på samma gång?
Linseffekten har en långvarig effekt som sträcker sig till andra måltider. Hypotetiskt kanske det även gäller för fibrerna från fröna. Fullt möjligt att fytokemikalierna och de andra näringsämnena från baljväxter kan vara orsaken eller bidra till linseffekten, som man inte får från loppfrön vad jag vet.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2018-05-14 klockan 10:34.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 18:46   #172
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Mindre toapapper går det åt också.
Finns alltså en ekonomisk aspekt till det också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:42   #173
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Mera hyllning till kören här, tycker mängden har ökat lite absolut, gissningen är att allting passerar tarmarna snabbare än förut? Möjligen lite lösare avföring men skriver under på att pappersanvändningen gått ner också.

Mindre gaser också nu när jag tänker på det definitivt. Tacksam för denna tråd!!
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 12:44   #174
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Blir lika förvånad varje gång jag hoppar på loppfrö-tåget. Skiten transformeras bokstavligen talat på en dag.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 12:34   #175
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Är loppfrön olämpligt om man får för mycket gaser av mycket fibrer? Fröna är ju 63% fibrer så om man äter 30g per dag så blir det 19g fibrer bara där vilket nästan är RDI. Sedan vill jag ju äta lite grönsaker också för näringen och då blir det typ dubbelt så mycket fibrer. Det står i tråden att fröna ska _minska_ gaser, men hur går det ihop med det jag beskriver?

Anledningen till att jag vill testa fröna är på grund av IBS-liknande symptom (gaser, smärtor, tryck, knip osv) och oregelbundna toalettbesök.

Senast redigerad av xan den 2018-06-04 klockan 12:35.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 13:39   #176
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är loppfrön olämpligt om man får för mycket gaser av mycket fibrer? Fröna är ju 63% fibrer så om man äter 30g per dag så blir det 19g fibrer bara där vilket nästan är RDI. Sedan vill jag ju äta lite grönsaker också för näringen och då blir det typ dubbelt så mycket fibrer. Det står i tråden att fröna ska _minska_ gaser, men hur går det ihop med det jag beskriver?

Anledningen till att jag vill testa fröna är på grund av IBS-liknande symptom (gaser, smärtor, tryck, knip osv) och oregelbundna toalettbesök.
Frågan är ju om det ska "räknas med" eftersom man inte tar upp något från loppfröna.

Jag gör det inte. Och bajsar riktigt fint nu. Äter väldigt mycket fibrer i vanliga fall ( mycket frukt & grönt, potatis & havregryn).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 17:19   #177
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är loppfrön olämpligt om man får för mycket gaser av mycket fibrer? Fröna är ju 63% fibrer så om man äter 30g per dag så blir det 19g fibrer bara där vilket nästan är RDI. Sedan vill jag ju äta lite grönsaker också för näringen och då blir det typ dubbelt så mycket fibrer. Det står i tråden att fröna ska _minska_ gaser, men hur går det ihop med det jag beskriver?

Anledningen till att jag vill testa fröna är på grund av IBS-liknande symptom (gaser, smärtor, tryck, knip osv) och oregelbundna toalettbesök.
Det är ju mest lösliga fibrer i det som kommer ur fröna när det kommer i kontakt med vätska, och hos IBS är det bättre att undvika olösliga fiber och fokusera på de lösliga. Det både kan minska diarré och underlätta förstoppning.

Vissa kan få mer gaser men jag tror det är för att man går för snabbt till högsta dosen. Börja med 1 tesked och öka upp till 1-3 matskedar över några veckor.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2018-06-04 klockan 17:28.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 22:05   #178
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
En annan började dag 1 bara hälla på i öppen mun tills det typ kändes för mycket, svårt att stänga munnen. Nu är det typ halvfull munn varje gång jag äter kolhydratsrik kost.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 16:11   #179
Lsicad
Registered User
 
Lsicads avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Ort: Amsterdam
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Kanske något att blanda ner i gröten. Trimma tarmarna lite.




https://www.medicalnewstoday.com/codesarticles/318707.php
Probiotika i en dos på 100 miljarder per dag är säkra.
Några tillskott som VSL # 3 är 450 miljarder, och den rekommenderade dosen är till och med två som en dag. Var inte rädd för att överdosera detta.

För prebiotika är den billigaste havreklid och riskli. De är mjuka fibrer, bra b vitaminer källor, och de matar floran ...
Eller som ett tillägg Inulin och Fructo-oligosackarider (FOS), som används allmänt.
Jag tycker att det bästa sättet att använda både pre och pro som tillskott är att ta dem tillsammans när man lägger sig.

Havre och ris klid 3 msk per dag.
Och de billigaste och bästa probiotiska källorna är hemgjorda kefir, fermenterade livsmedel (rå surkål, kimchi, miso, yoghurt (hemgjord), eftersom de innehåller både probiotika och syror som är fördelaktiga för kontrollpatogener.
Lsicad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 23:26   #180
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Har det någon positiv effekt för hundar eller kanske rentutav negativ sådan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)