Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-03, 16:19   #1
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Protein när man inte tränat

Om vi säger att man inte tränat på några dagar (efter 48 h) men ändå vill lägga på sig muskler, är det då nån vits att äta extra mycket protein, eller räcker det med att hålla det på lagom nivå å kaloribalans? Med andra ord ingen vits att trycka i sig 1 + g/kg ?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 16:36   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Om vi säger att man inte tränat på några dagar (efter 48 h) men ändå vill lägga på sig muskler, är det då nån vits att äta extra mycket protein, eller räcker det med att hålla det på lagom nivå å kaloribalans? Med andra ord ingen vits att trycka i sig 1 + g/kg ?
Jag förstår faktiskt inte hur en kost med under 1g protein/kg kroppsvikt ser ut...
Men så länge du inte ligger under kaloribalans behöver du antagligen inte fundera så mycket på det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 16:40   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Och förresten att lägga på sig muskler genom att äta rätt verkar inte fungera så bra, om man inte är undernärd och äter upp sig till normalvikt, alternativt äter sig ordentligt fet. Att ligga runt kaloribalans utan träning kommer inte att resultera i mer muskelmassa oavsett proteinintag.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 16:43   #4
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag förstår faktiskt inte hur en kost med under 1g protein/kg kroppsvikt ser ut...
Men så länge du inte ligger under kaloribalans behöver du antagligen inte fundera så mycket på det.
Va vad menar du? Under 80 g protein är väl vad folk får i sig mest??

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Och förresten att lägga på sig muskler genom att äta rätt verkar inte fungera så bra, om man inte är undernärd och äter upp sig till normalvikt, alternativt äter sig ordentligt fet. Att ligga runt kaloribalans utan träning kommer inte att resultera i mer muskelmassa oavsett proteinintag.
Nej men om man tränar 2 gånger per vecka blir det en liten lucka där man inte tränat innan å proteinsyntesen inte är förhöjd. Det jag undrar över.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 16:53   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Va vad menar du? Under 80 g protein är väl vad folk får i sig mest??
Är det? Och dessa personer ligger runt kaloribalans? Då undrar jag om de räknat rätt/räknat in protein från andra matvaror än rent kött. Jag är skeptisk.


Nej men om man tränar 2 gånger per vecka blir det en liten lucka där man inte tränat innan å proteinsyntesen inte är förhöjd. Det jag undrar över.
Då bör man nog lägga sig på över 1g/kg kroppsvikt även de dagar då man inte tränar - säger jag helt utan vetenskaplig täckning.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 17:27   #6
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Va vad menar du? Under 80 g protein är väl vad folk får i sig mest??

.
Ja om man äter vegetarisk kost utan att försöka stärka upp den med protein

en kycklingfile är typ 30-40g protein..
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 17:42   #7
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Då bör man nog lägga sig på över 1g/kg kroppsvikt även de dagar då man inte tränar - säger jag helt utan vetenskaplig täckning.
Varför då?

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Ja om man äter vegetarisk kost utan att försöka stärka upp den med protein

en kycklingfile är typ 30-40g protein..
Jag äter snabbmat. Och nej kom inte å säg att det är dumt för jag tränar som ett djur å förtjänar det.

Så, kan ni svara på frågan ist?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 17:45   #8
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Ibland vaknar jag, äter lite gröt eller nån macka.. kanske tar en proteinshake på kvällen..
Men inte när jag tränat! Då äter jag mycket. Vill alltså veta om det här är dåligt på mina "off-dagar"
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 21:59   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Ja om man äter vegetarisk kost utan att försöka stärka upp den med protein

en kycklingfile är typ 30-40g protein..
Jag skrev något liknande högre upp som råkade hamna i quoten istället för i min svarstext:
Va vad menar du? Under 80 g protein är väl vad folk får i sig mest??

Är det? Och dessa personer ligger runt kaloribalans? Då undrar jag om de räknat rätt/räknat in protein från andra matvaror än rent kött. Jag är skeptisk.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 22:04   #10
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
...eller räcker det med att hålla det på lagom nivå å kaloribalans? Med andra ord ingen vits att trycka i sig 1 + g/kg ?
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Ibland vaknar jag, äter lite gröt eller nån macka.. kanske tar en proteinshake på kvällen..
Men inte när jag tränat! Då äter jag mycket. Vill alltså veta om det här är dåligt på mina "off-dagar"
Det du skriver här är inte kaloribalans eller "lagom" nivå. Muskelnedbrytningen kommer att vara större på dessa dagar än vad den skulle ha varit om du faktiskt låg på balans och fick i dig tillräckligt med protein. Något du bör tänka på om målet är att bygga muskler.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 22:19   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Varför då?
Se svaret ovan, om du äter för lite överlag och DÅ även för lite protein så kommer du att sumpa muskler eller åtminstone inte skapa tillräckligt bra förutsättningar för att bygga muskler. Proteinomsättningen är en ständigt pågående process i kroppen - det är inte begränsat bara till x antal timmar efter ett träningspass. Den är förhöjd ett par timmar efter träning, men det betyder inte att den inte kan bli negativ om man äter för lite övriga dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Jag äter snabbmat. Och nej kom inte å säg att det är dumt för jag tränar som ett djur å förtjänar det.

Så, kan ni svara på frågan ist?
Man får väl äta vad man vill, om du tycker att du förtjänat ett par tusen kalorier för att du förbrukat ett par hundra kalorier på ett styrketräningspass så är det upp till dig.
Jag äter vad jag vill trots att jag vet att jag inte förtjänar det, och jag tränar med största sannolikhet mycket hårdare än vad du gör... Det slutar alltid i att fysiken inte ser ut som man vill att den ska göra och man får gå tillbaka till att äta vad man faktiskt förtjänar - och det brukar inte vara så roligt...

Frågan har vi svarat på.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 06:32   #12
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Se svaret ovan, om du äter för lite överlag och DÅ även för lite protein så kommer du att sumpa muskler eller åtminstone inte skapa tillräckligt bra förutsättningar för att bygga muskler. Proteinomsättningen är en ständigt pågående process i kroppen - det är inte begränsat bara till x antal timmar efter ett träningspass. Den är förhöjd ett par timmar efter träning, men det betyder inte att den inte kan bli negativ om man äter för lite övriga dagar.



Man får väl äta vad man vill, om du tycker att du förtjänat ett par tusen kalorier för att du förbrukat ett par hundra kalorier på ett styrketräningspass så är det upp till dig.
Jag äter vad jag vill trots att jag vet att jag inte förtjänar det, och jag tränar med största sannolikhet mycket hårdare än vad du gör... Det slutar alltid i att fysiken inte ser ut som man vill att den ska göra och man får gå tillbaka till att äta vad man faktiskt förtjänar - och det brukar inte vara så roligt...

Frågan har vi svarat på.
Oki bra svar tack
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 07:17   #13
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Välj en rimlig mängd protein utifrån dina mål och behov dvs 1.5-3g per kg kroppsvikt och ät sedan den mängden varje dag.

Jag äter proteinrik kost och slänger in en shake där det behövs vilket blir ungefär 1 om dagen för att komma upp till ~170g protein
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 08:50   #14
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg


Jag äter snabbmat. Och nej kom inte å säg att det är dumt för jag tränar som ett djur å förtjänar det.

Så, kan ni svara på frågan ist?
Snabbmat innehåller protein det också.
En normalmeny på donken (el maco) innehåller 35g protein.
en pizza= 40-60g protein

Eller vad äter du för konstig snabbmat som gör att du inte får i dig 80g protein på en dag?


Ät protein varje dag om målet är muskler och gärna mer än 1g/kg kv
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 10:09   #15
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Snabbmat innehåller protein det också.
En normalmeny på donken (el maco) innehåller 35g protein.
en pizza= 40-60g protein

Eller vad äter du för konstig snabbmat som gör att du inte får i dig 80g protein på en dag?


Ät protein varje dag om målet är muskler och gärna mer än 1g/kg kv
Nä kanske räknat lite fel.. äter typ Felix pajer, falafel, Gorbys..

Men frågan kvarstår: finns det någon vits att äta extra protein även de dagar då proteinsyntesen inte är förhöjd?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)