Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-23, 10:50   #76
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Så du deloadar i böjen men inte i marken? Varför?

Du kan ju alltid gå upp och testa 1RM sedan viktsänka och fortsätta ditt madcowpass (göra 5 reps-setet)! Du har varit uppe på 200 i böj och mark; tillräcklig viktvana för leka på 220-240 kg (1RM test). Det är nästan 90% vilket brukar rekommenderas att lyfta på inför tävling (som toppning). Eventuellt ingångsvikt på tävling (90%1RM).
Svammel^.

Fan om du går in på någon lyftarklubb. Säger du styrketränat i ett år. Går upp och gör en femma på 200 i mark, femma på 190 i böj. Hahaha alla hade tappat hakan! Din bänk är inte imponerande, välkommen till klubben.
Haha de va inget svammel de var information
Jag har faktiskt för 7 år sedan tränat kanske 5 pass på Borås atletklubb, det finns tankar om att kanske börja träna där istället men de innebär mer tid till träning. Vi får se.


Marken har jag aldrig gjort deload på innan och ökningen där har inte varit speciellt hög, har ökat 2 reps på 200 på 11/2 månad så det finns absolut ökningar att göra!

Det känns inte som de finns något att hämta med 1rm test än, säg att jag göt en serie på 220 120 240 det är bara 580.. så det finns egentligen ingen anledning (förutom mentalt och viktvana osv)
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2017-09-23 klockan 11:00.
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 11:14   #77
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Blev lite fel ovan i inlägget!
Jag har visst gjort en deload i mark de var samtidigt som jag bytte från stronglifts till madcow!

Sedan har jag ökatt 2 reps på 1.5 månader inte 11..
Stronglift körde man bara 1x5 en gång i veckan så när jag bytte till madcow sänkte jag för volumen blev så mycket högre. Första 200 x3 smultrade jag för daniel på styrkelabbet gjorde 2 så jag var tvungen att prova.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 17:08   #78
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Böj
60x5
85x5
107.x5
127.5x5
150x5
170x5 @9.5

Bänk
20 x10
20 x10
52.5x5
65x5
80x5
92.5x5
105 x5

Pendlayrodd
60x5
60x5
75x5
87.5x5
100 x5

Skitpass. Var seg och ingen power alls. Haft ont i armbågarna i helgen efter knäböjen i fredags (eller bänken) idag kändes det aldrig som stången satt bra på ryggen och efter sista setet så började det värka från armbågarna upp till baksida skulderblad (samma värk som jag haft innan) körde igenom resten av passet med smärta och fick med nöd och näpe upp allt. Trodde sista bänken på 105 skulle fastna på bröstet men gick upp.

Får se om voltaren lindrar så jag slipper ta paus från böjen.
Videon på 170x5 varning för röv som äter shorts.

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 18:00   #79
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Du kan inte hålla stången så. Det hade dödat min armbågar totalt också! Du är lång och har mycket övre rygg-kött. Borde inte bli problem med tightness om du håller bredare. "Tjockisgreppet" (maxbrett, Ray Williams), prova det! Fungerar inte för mig - har för lite ryggmassa. Stången glider och har sig. Jag håller strax utanför SL-ringarna (81 cm) och viker handlederna, no-pinky grepp (ej lillfinger runt stången, armen får mer bekväm vinkel).

Skrev i annan tråd, angående grepprelaterade smärtor vid lowbarböj:
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Bredare greppbredd
Vik handlederna (kräver handledslindor på tunga vikter annars får du ont)
Shoulder dislocations innan böjen
No pinky/eagle grip https://www.elitefts.com/wp/wp-conte...08/photo-6.jpg
Rippetoe-greppet http://i.imgur.com/I2EJGSG.png (förvärrar dock för mig)
Pressa inte ned armbågarna för mycket
Armbågsvärmare

Här är en bra text varför (de flesta) är starkare med låg stångplacering:
http://www.powerliftingtowin.com/hig...ow-bar-squats/

Senast redigerad av 1x0 den 2017-09-25 klockan 18:03.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 18:03   #80
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du kan inte hålla stången så. Det hade dödat min armbågar totalt också!

Skrev i annan tråd, angående grepprelaterade smärtor vid lowbarböj:
Det har fungerat hittills :p jag brukar ha pekfinger på ringen. Jag kam inte gå för brett pga powerracket tyvärr. Men jag kan bredda lite till och testa. Men allt blev fel idag, kändes helknepigt med avrack

Tack för tipsen!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2017-09-25 klockan 18:07.
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 16:04   #81
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Böj
60x5
85x5
107.5x5
127.5x5
127 5x5

Militärpress
40x5
47.5x5
55x5
62.5x5

Marklyft
125 x5
150x5
175x5
200x5

Skullcrusher bakom huvudet
20x10
20x10
20x10
Superset med sittande stångcurl.

Facepulls
tricepspushdowns med rep
Bicepscurls Superset i cc
17.5x10 2 set.

Discofredag!

Ingen träning i onsdags pga dottern var dålig. Så körde det passet idag.
Böj: provade eaglegrip på 85kg de fungerar men känns i handleden, provade tumlöst men kändes kass. Gick tillbaka till mitt vanliga och tänkte bara på armbågarna nedåt och det fungerade bra. Gjorde dislocations innan som gjorde väldigt mycket för rörligheten.
Press: kändes okej. Hade någon mer rep på sista.
Marklyft: tungt idag, tekniken intr riktigt på plats, kände att jag drog lite mycket med ryggen men 200 x5 omotiverat och slött gick ändå @9 så känns ju ok.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2017-09-29 klockan 16:13.
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-01, 14:04   #82
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Böj
60x5
85x5
107.5x5
127.5x5
150x5
175x3 @9.5
127.5x8

Bänk
20 x10
20 x10
52.5x5
65x5
80x5
92.5x5
107.5x3 @10
80x8

Fick ont efter knäböjen innanför skulderbladet, det är hårt och gör ont, nedsatt styrka i hela högerarmen. Haft det förut, jag antar att någon muskel är lite inflammerad och tjurar eller något. Kunde inte kämpa igenom smärtan och göra rodden så gick hem istället.

Provade lite olika grepp i böjen igen gjorde 127.5 och 150 med tumlöst, känns okej. Vågade inte ha tumlöst på 175..
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-02, 17:33   #83
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Böj
60x5
87.5x5
110 x5
132.5x5
152.5x5
175x5

Bänk
20 x10
20 x10
52.5x5
67.5x5
80x5
95x5
80x10

Facepulls, pushdowns med rep, pullaparts, latsdrag, triceps kickbacks typ 10-15 reps x3 i allt

Böj: började gör ont efter 132.5kg bakom höger skuldra och ner i hela högerarmen även lite ont i vänster armbåge. Tumlöst grepp alla set. Gjorde dislocations före. Bjuder också på film på dagens risiga böj ur risig vinkel.
Bänk: blev lidande av smärtan, vågade inte gå högre än 95 så gjorde ett backoff. Efter träningen kunde jag knappt öppna en dörr med höger arm eller lägga i växlar på bilen... voltaren och vila från knäböj en vecka tror jag blir bra.

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-02, 17:57   #84
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Tråkigt!

Det där greppet kommer inte göra någon skillnad gentemot ditt gamla! Du viker fortfarande handleden. Kan vara det som irriterar.

Prova Rippetoe-greppet, efter böjfria veckan?



^Du ser skillnaderna på handlederna. Med vikta handleder behöver inte smärtan komma i handlederna utan kan hamna i armbågarna, överarmarna, axlar, också.



Edit. Hittar inte rätt video men videogoogla: "Rippetoe squat grip" och spamkolla alla videos.
https://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0

Jag körde Rippetoe-greppet i tre år. Greppbredd strax utanför SL-ringarna. Fungerar bra för mina handleder, armbågar och axlar. Det som gnäller är mitt vänstra armveck (bicepsfästet?), högra armvecket har aldrig gnällt.
Rippetoe-greppet är vidrigt i början och för att hålla brett, få stången ligga stabilt och tajt behövs mycket övre ryggmassa. Jag hade börjat brett (strax utanför SL-ringarna) sedan flyttat in successivt tills du får ont> backa tillbaks några cm.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-10-02 klockan 18:03.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-02, 18:15   #85
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tråkigt!

Det där greppet kommer inte göra någon skillnad gentemot ditt gamla! Du viker fortfarande handleden. Kan vara det som irriterar.

Prova Rippetoe-greppet, efter böjfria veckan?



^Du ser skillnaderna på handlederna. Med vikta handleder behöver inte smärtan komma i handlederna utan kan hamna i armbågarna, överarmarna, axlar, också.



Edit. Hittar inte rätt video men videogoogla: "Rippetoe squat grip" och spamkolla alla videos.
https://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0

Jag körde Rippetoe-greppet i tre år. Greppbredd strax utanför SL-ringarna. Fungerar bra för mina handleder, armbågar och axlar. Det som gnäller är mitt vänstra armveck (bicepsfästet?), högra armvecket har aldrig gnällt.
Rippetoe-greppet är vidrigt i början och för att hålla brett, få stången ligga stabilt och tajt behövs mycket övre ryggmassa. Jag hade börjat brett (strax utanför SL-ringarna) sedan flyttat in successivt tills du får ont> backa tillbaks några cm.

Ja märkte det på videon att armarna var kvar högt... trodde verkligen jag fått ner dem men icke! Provar rippetoe nästa pass.. frågan är om jag skall köra bänk före böj ifall de börjar göra ont?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-02, 19:54   #86
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
tänkte att du inte hade skrivit på länge men jag har visst ingen tidsuppfattning öht xD

tråkigt med skadorna =/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-02, 20:00   #87
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
tänkte att du inte hade skrivit på länge men jag har visst ingen tidsuppfattning öht xD

tråkigt med skadorna =/
Haha de blir ju så eftersom jag bara tränar 3 ggr i veckan

Skadorna ger sig, förra gången detta hände var på 150kg i böjen, deloada till 120 efter 1-2 veckor vila sedan gick det bra till 200. Men vill inte pausa eller deloada mer än vad jag gjort. Så får lära mig bättre stil helt enkelt!

Kul att du följer!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-04, 16:45   #88
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Benspark
25x10
40x10
55x10
80x10

Militärpress
20 x10
40x5
50x5
57.5x5
65x4 fail...

Marklyft
60x10
127.5x5
155 x5
180x5
205x 3.5 (fail)

Skullcrushers bakom huvudet Superset med biceps
25x10x3

Struntade helt i böj! Militärpressen gick åt helvete och failade i marklyftet! Inge bra pass med andra ord.

Marklyftet var riktigt roligt, var längesedan jag flinade så mycket som när jag inte orkade jag var lite svettig på vänsterhanden som man ser i klippet, torkade det mot benet precis innan lyftet. Tappade stången i början pp 4e repet och sedan var de kört xD

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2017-10-04 klockan 16:47.
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-04, 17:31   #89
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Tråkigt. Bättre lycka nästa pass!

Om du är böjsugen kan du alltid leka lite med highbar? Långt ifrån lika greppåfestande som lowbar! Du kan racka av med smalt grepp sedan bredda händerna och hålla ute vid vikterna. Såhär! Får du grepprelaterad smärta av highbar med maxbrett grepp har du sämre kropp än mig!

Finner det riktigt komiskt, att du kör helt raw, inte köpt några styrkelyftsprylar - men du har köpt ett par SBD-strumpor? Gulligt!

Senast redigerad av 1x0 den 2017-10-04 klockan 17:32.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-04, 18:54   #90
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tråkigt. Bättre lycka nästa pass!

Om du är böjsugen kan du alltid leka lite med highbar? Långt ifrån lika greppåfestande som lowbar! Du kan racka av med smalt grepp sedan bredda händerna och hålla ute vid vikterna. Såhär! Får du grepprelaterad smärta av highbar med maxbrett grepp har du sämre kropp än mig!

Finner det riktigt komiskt, att du kör helt raw, inte köpt några styrkelyftsprylar - men du har köpt ett par SBD-strumpor? Gulligt!
Haha jag tyckte detta passet var roligt iom failen i mark fick mig att garva av någon anledning.. Jag intalar mig varje kasst pass/lyft att det är ett maraton och ingen sprint.

Jag läste på stronglift forum att det kan vara bra att vila 5-7 dagar från böjen för att få inflammationen att släppa i armbågarna och de fungerade förra gången! Sen måste jag jobba på greppet när jag väl börjar med böj. Vet att Big Z bara kör highbar pga armbågarna så får väl se om jag kan fixa stilen annars blir de highbar. Läste att Ceejay+ hans klienter bara kör highbar fram till 4v innan tävling och de kan ju också vara en bra grej om de inte släpper!

Haha reagerade du på det först nu? Det finns en logisk förklaring faktiskt xD när jag började med marklyft råkade jag gunga in stången i smalbenet och det började blöda rätt mycket, den sårskorpan som blev störde mig rätt länge. Därför köpte jag ett par sbd strumpor när jag var och handlade på MMSPORTS butik i gbg och blev av med problemet ^^ därför fanns det en bra anledning, jag har svårt att motivera de andra tillbehören när de inte behövs!



Är inte det mer gulligt med mina Gasp shorts? (fått 2 st i present)
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)