Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-07, 16:38   #211
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Varför blir han inte utvisad kan man ju också undra?
mottat är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 16:40   #212
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Varför blir han inte utvisad kan man ju också undra?
Utan att faktiskt veta så är det väl tippat att man inte vet vart den skyldige faktiskt kommer ifrån, och därav kan man inte utvisa.

Kan däremot tycka att om man inte vet så kan man väl lika bra slänga dem i ett grotthål.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 16:49   #213
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Även om man vet ursprunget och det är en icke svensk, så är det en för otydlig koppling mellan brott & straff och t.ex. asylrätt. Utan att nu gå in på för djupt vatten, så skulle jag säga att man skulle nog kunna vinna rätt mycket glada tillrop från brunväljare om man som regering gjorde en genomlysning och införde lagändringar kopplade till brott & straff samt förtydligade och skärpte kopplingen till asylrätten.

Våldtäkt är givetvis fruktansvärt, men jag ser en ökning av småbrott lokalt, som stöld, ficktjuveri, personrån, inbrott i villa, inbrott i bil mm. Det är en sammanställning i lokaltidningen vad som har hänt i kommunen veckovis och numera är det alltid en hel spalt med sådana brott - varje vecka. Utöver de brotten är det också mycket rattfylla/drograttfylla och de hänger givetvis ihop. Det verkar onekligen som om småbrotten lönar sig och uppklarningsprocenten är låg, de få som åker fast får straffrabatt osv.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 17:25   #214
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Utan att faktiskt veta så är det väl tippat att man inte vet vart den skyldige faktiskt kommer ifrån, och därav kan man inte utvisa.

Kan däremot tycka att om man inte vet så kan man väl lika bra slänga dem i ett grotthål.
"Under rättegången har den dömde våldtäktsmannens ålder varit en viktig fråga. Hans personnummer visar att han är född 1998, och var 18 år när brotten begicks. Men enligt egen utsago är han född 1999. I rätten har han visat upp utdrag ur sin familjs släktbok från Syrien, där han är medborgare.
I domen framgår att man valt att gå på den senare linjen, att mannen var 17 när brottet begicks."



Först har han ljugit om åldern hur man än vrider och vänder på det. Sen att rätten köper det och ger han ett skämt straff. Sen är han medborgare i Syrien.


Nej detta är vidrigt på alla nivåer. Och kommer garanterat göra så fler blir våldtagna framöver.

Senast redigerad av mottat den 2017-02-07 klockan 17:26.
mottat är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 17:38   #215
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Varför blir han inte utvisad kan man ju också undra?
Det kan ju vara en så enkel sak som att i hemlandet är det krig och killen är flykting, och man tycker inte att våldtäkt mot barn då blir tillräckligt för att berättiga utvisning till sådana förhållanden.

Jag tror faktiskt att hade det vart en invandrare från tex. USA eller så och inte en flykting, så hade det blivit utvisning.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 17:43   #216
mytimecouldbeyou
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det kan ju vara en så enkel sak som att i hemlandet är det krig och killen är flykting, och man tycker inte att våldtäkt mot barn då blir tillräckligt för att berättiga utvisning till sådana förhållanden.

Jag tror faktiskt att hade det vart en invandrare från tex. USA eller så och inte en flykting, så hade det blivit utvisning.
Borde väl (egentligen) ändå dömas till utvisning? Sedan att den inte kan verkställas blir en fråga för andra myndigheter. I praktiken blir det väl ingen skillnad, men för längre brott kan situationen ändra sig i hemlandet.
mytimecouldbeyou är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 17:47   #217
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av mytimecouldbeyou Visa inlägg
Borde väl (egentligen) ändå dömas till utvisning? Sedan att den inte kan verkställas blir en fråga för andra myndigheter. I praktiken blir det väl ingen skillnad, men för längre brott kan situationen ändra sig i hemlandet.
Jag håller med dig, utvisning oavsett, men jag undrar om inte rättsväsendet tänker så som jag beskrev och därför ej utvisar.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 17:48   #218
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det kan ju vara en så enkel sak som att i hemlandet är det krig och killen är flykting, och man tycker inte att våldtäkt mot barn då blir tillräckligt för att berättiga utvisning till sådana förhållanden.

Jag tror faktiskt att hade det vart en invandrare från tex. USA eller så och inte en flykting, så hade det blivit utvisning.
Våldtar man barn eller gör andra brott kvittar det. Han har inget här att göra. Förstår när det blev en rättighet att få gratis boende + mat + sjukvård + tandvård. Endast i Sverige det finns en sån skev bild. Ställs 0 krav på människor som kommer hit.
mottat är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 17:57   #219
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Våldtar man barn eller gör andra brott kvittar det. Han har inget här att göra. Förstår när det blev en rättighet att få gratis boende + mat + sjukvård + tandvård. Endast i Sverige det finns en sån skev bild. Ställs 0 krav på människor som kommer hit.
Sverige är världens motsvarighet till Ned Flanders.

ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-07, 22:36   #220
mytimecouldbeyou
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 37
Någon som behöver jobb?

Tänk på att ha rätt hudfärg!
Citat:
Vi söker en junior pressekreterare, gärna med annan etnisk bakgrund än svensk. Läs mer @Rattvise. #nyttjobb https://rattviseformedlingen.se/ledi...rare-stockholm

https://twitter.com/centerpartiet/st...622720?lang=sv
mytimecouldbeyou är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-08, 08:44   #221
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av mytimecouldbeyou Visa inlägg
Som en utgång för en diskussion om vår straffrättspolitik:

http://www.expressen.se/nyheter/man-...3-arig-flicka/



  • Är 2 månader lämpligt straff för våldtäkt mot barn?
  • Kan vi leva i ett samhälle där våldäktsmän undkommer lättare än fildelare?
  • Varför tillåts det här hända?
  • Vad ska vi säga till våra systrar, döttrar, vänner?
Man kan inte jämföra brott som sker mot personer kontra företag då den ekonomiska skadan kan bli gigantiskt stor. Dessutom tvivlar jag på att en kvinna som blivit våldtagen inte kommer må så mycket bättre av att få ett stort skadestånd. Det viktigaste är att gärningsmannen hamnar bakom lås och boom.

Jag kan tycka att i såna här fall så borde straffskalan för personer som är under 18 år vara betydligt högre. Man vet att det är brottsligt att begå handlingen och bör sota för den. Framförallt när man är så passa nära inpå 18 år.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-08, 09:49   #222
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Man kan inte jämföra brott som sker mot personer kontra företag då den ekonomiska skadan kan bli gigantiskt stor. Dessutom tvivlar jag på att en kvinna som blivit våldtagen inte kommer må så mycket bättre av att få ett stort skadestånd. Det viktigaste är att gärningsmannen hamnar bakom lås och boom.

Jag kan tycka att i såna här fall så borde straffskalan för personer som är under 18 år vara betydligt högre. Man vet att det är brottsligt att begå handlingen och bör sota för den. Framförallt när man är så passa nära inpå 18 år.
Lite så. Även om man enligt lag räknas som ett barn, omyndig osv, så tycker jag ändå att man som 16-17 år bör vara så pass "barnvuxen" att man ska veta vad som är rätt och fel, förstå konsekvenser av sitt handlande mm. Samtidigt kan det verkligen förstöra en ung människas liv helt om det blir stenhårda straff redan innan avslutad skolgång mm. Å andra sidan begår man ett mord, dråp, våldtäkt etc så är det ändå ett så pass allvarligt brott att den personen är troligtvis redan rätt körd.

På temat småbrott som jag nämnde härom dagen så ser jag precis nu detta i AB:

Citat:
BROTT. En 18-årig man åtalas vid Varbergs tingsrätt för tolv olika brott på samma gång. Från september till november förra årets har mannen lyckats väcka polisens uppmärksamhet vid flera tillfällen till den grad att listan på åtalspunkter blivit flera sidor lång.
Åtalet mot honom handlar om brott mot lagen om farliga föremål, rattfylleri, ringa narkotikabrott, olovlig körning, skadegörelse och snatteri.
Ska bli intressant att se vad straffet blir.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-08, 10:24   #223
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det kan ju vara en så enkel sak som att i hemlandet är det krig och killen är flykting, och man tycker inte att våldtäkt mot barn då blir tillräckligt för att berättiga utvisning till sådana förhållanden.

Jag tror faktiskt att hade det vart en invandrare från tex. USA eller så och inte en flykting, så hade det blivit utvisning.
Brottet är för grovt för att det ska tas hänsyn till.

Rimligt straff: 7-10 års fängelse och livstids utvisning.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-08, 12:07   #224
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Hittade inte Ryss-tråden så postar här. Från Marcus Oscarssons FB:

"RYSSLANDS OPPOSITIONSLEDARE ALEXEI NAVALNY DÖMD FÖR FÖRSKINGRING, STOPPAS FRÅN ATT UTMANA PUTIN 2018
Rysslands främsta oppositionsledare, Alexei Navalny, 40 år, som sågs som President Putins främsta utmanare inför presidentvalet 2018 har dömts för förskingring och får därmed inte ställa upp i valet. Navalny är känd för att kampanja mot den ökända ryska korruptionen och har inte varit populär i Kreml.
ANALYS
Mikhail Khodorkovsky, Boris Nemtsov, Alexei Navaly...fängslad, mördad respektive dömd idag. Mönstret i Ryssland när det gäller vad som händer med oppositionen och personer som blir populära och har chans att utmana Putin om makten är tydligt"
Kamp är inte uppkopplad  
Gammal 2017-02-08, 19:57   #225
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6626217

Tino blir intervjuad i Studio 1 angående invandring och hans nya bok.

Kändes relevant då den lär ligga till grund för en hel del diskussioner gällande invandring etc det kommande året
Magnus N är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)