Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-04-20, 10:45   #2461
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Kul att du frågar. Jag kan ge exempel på en dag nu när jag ligger på underskott.

7.00
- 2 kokta ägg minus lite gula
- 2 rostbröd med stevia och kanel
- 1 Nocco (bara för att det är gratis på jobbet
- Kaffe

11.00 - Träning

12.30
- Fläskschnitzel (300 gram?) (redig portion) med tikka och kokt potatis

18.00
- Kycklingfärs (500 gram?) med nudlar och wokgrönsaker (kanske lite thaisås)

19.00
- FRUKTSTUND! Äpple, ananas, banan

Så ser det typ ut idag. Jag väger inget men jag ser ju på paketet hur mycket det är på ett ungefär. Märker jag att vikten går åt fel håll så justerar jag.

Jag håller nere fett och sötsaker men dricker ganska mycket lightläsk och använder en hel det sötningsmedel på tex gröt eller flingor. Jag snålar inte med kolhydraterna.

Jag steker alltid i riktigt smör eller rapsolja.

Fråga gärna mer.
Vad jobbar man med om man får gratis nocco på jobbet?
Det verkar ju vara sjukt gott det du äter. Inte direkt dietmat som jag föreställde mig. Älskar ju bröd så blir nog mer av den varan i veckan. Tänkte ta en vecka och bara äta det jag vill och försöka träna varje dag med kroppsvikten (ingen möjlighet till gymträning) och se hur kroppen reagerar på det.

Hur ofta väger du dig och justerar matintaget?

Med mycket sötningsmedel och lightläsk, blir du inte mer sötsugen då?
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 11:59   #2462
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Jag väger mig varje dag på gymmet. Just idag ligger jag på under 76 så jag ska sakta ner viktnedgången lite genom att ta några extra potatisar eller rostbröd med stevia och kanel.

Ja, jag äter jättegod mat. Det är bland det viktigaste för mig. Och jag vet inte om jag blir mer sötsugen av sötningsmedel men det skiter jag i... då tar jag bara mer av det eller lägger till lite frukt.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 17:44   #2463
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag väger mig varje dag på gymmet. Just idag ligger jag på under 76 så jag ska sakta ner viktnedgången lite genom att ta några extra potatisar eller rostbröd med stevia och kanel.

Ja, jag äter jättegod mat. Det är bland det viktigaste för mig. Och jag vet inte om jag blir mer sötsugen av sötningsmedel men det skiter jag i... då tar jag bara mer av det eller lägger till lite frukt.
Om du går ner något hekto hit eller upp dit hur fort justerar du? Vad satsar du på att gå ner i veckan? Om jag ligger på minus 500kcal en dag syns det direkt dagen efter eller tar det längre tid för vågen att visa det?

Kör du någon typ av ätardag?

Jag började ju på 80 och tänkte att jag skulle vara hård vid 69 men har faktiskt tänkt om efter att ha skrivit med dig och insett att vikten på vågen inte är allt utan faktiskt hur definierad mina muskler är. Visst blir dem mer synliga ju lägre vikt jag har men känner ändå att jag nu på 72 kg skulle kunna ha mer synligs muskler. Jag tror du förstår vad jag menar ändå
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 20:44   #2464
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Jag har tränat väldigt länge och har bra kontroll på min vikt och hur den reagerar på olika mängder mat, allt med ögonmått, så jag har svårt att berätta exakt hur jag gör. Tycker jag det går för snabbt ner som nu så äter jag lite extra glass eller mer kycklingfärs (bara exempel). Sen kollar jag vågen efterföljande dagar.

Ingen klassisk "ätardag". Jag kör på så länge det känns bra. Ibland känner jag för att ladda med lite extra och då handlar det om mer av den bra mat jag redan äter, inte skräp.

Oftast överskattar man sin muskelmassa när man går ner. Men nästa deff kanske du är hårdare på samma vikt. Det tar år.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 17:19   #2465
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag har tränat väldigt länge och har bra kontroll på min vikt och hur den reagerar på olika mängder mat, allt med ögonmått, så jag har svårt att berätta exakt hur jag gör. Tycker jag det går för snabbt ner som nu så äter jag lite extra glass eller mer kycklingfärs (bara exempel). Sen kollar jag vågen efterföljande dagar.

Ingen klassisk "ätardag". Jag kör på så länge det känns bra. Ibland känner jag för att ladda med lite extra och då handlar det om mer av den bra mat jag redan äter, inte skräp.

Oftast överskattar man sin muskelmassa när man går ner. Men nästa deff kanske du är hårdare på samma vikt. Det tar år.
Jo jag vet att jag inte har så mycket kunskap än men jag jobbar på det! jag tänkte väl att jag skulle gå ner till 69 och då i princip per automatik vara hård. Men sen insåg jag ju att det är inte det som spelar någon roll utan det är träningen som spelar in stor roll och då ingår även att äta bra men ändå inte för lite vilket jag nu inser att jag gjort.

1. Vad tränar du för mage och cardio?
2. Hur många set och övningar försöker du köra per muskelgrupp?
3. Hur ofta tränar du en muskelgrupp?
4. När du äter mycket frukt får du ju i dig fruktos men det spelar ingen roll ang att du vill dra ner på socker?
5. Vad är eg skillnaden mellan socker i läsk godis etc och socker i frukt?
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 19:03   #2466
Wrs
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 11
Grymma pecs! Har du nåt tips på hur man kan få bra kontakt med dom, är det viktigt att brösta upp sig o trycka in skuldrorna?
Wrs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 20:56   #2467
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Toberi Visa inlägg

1. Vad tränar du för mage och cardio?
2. Hur många set och övningar försöker du köra per muskelgrupp?
3. Hur ofta tränar du en muskelgrupp?
4. När du äter mycket frukt får du ju i dig fruktos men det spelar ingen roll ang att du vill dra ner på socker?
5. Vad är eg skillnaden mellan socker i läsk godis etc och socker i frukt?
1.
Ingen cardio, hatar det. Tränar bara det som är roligt och äter bara det som är gott. Magen tränas varje dag sist i passet. Hängande benlyft och crunches. Inga extra vikter, jag bara gör det så jobbigt som möjligt.

2.
Har inget mål men idag blev det på bröstpasset 3 övningar med totalt ca 25-30 set inklusive uppvärmning.

3.
Jag tränar dagligen så en veckan kan se ut så här:
Ben
Bröst
Ben
Rygg
Bröst
Ben
Axlar och armar

4.
Jag bryr mig inget om fruktos, vet knappt vad det är. Än en gång så äter jag det jag tycker är gott. Men "rent" socker i form av godis håller jag till ett minimum.

5.
Det finns säkert någon som säger att "frukt är godis" men jag vet inte... jag håller igen på vanligt godis och lyxar till det med frukt varje dag. Skulle jag inte få äta frukt skulle det inte vara värt det, det här med träning och diet.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 20:59   #2468
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wrs Visa inlägg
Grymma pecs! Har du nåt tips på hur man kan få bra kontakt med dom, är det viktigt att brösta upp sig o trycka in skuldrorna?

Jag börjar alltid med bänk men jag kan inte säga att jag får den där riktiga kontakten i den övningen. Däremot så får jag bra pump av det så den fungerar ändå enligt mig plus att jag får bra resultat av det.

Men en sak jag tror är viktig är att dra ner vikten rejält och försöka leta kontakt och samtidigt höja repsen. Lås inte fast dig vid att "göra 12 reps" utan luft upp vikten och sen när du inte orkar fler så lyfter du upp den igen ändå. Vila några sekunder och gör 1-2 reps till.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 09:41   #2469
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
1.
Ingen cardio, hatar det. Tränar bara det som är roligt och äter bara det som är gott. Magen tränas varje dag sist i passet. Hängande benlyft och crunches. Inga extra vikter, jag bara gör det så jobbigt som möjligt.

2.
Har inget mål men idag blev det på bröstpasset 3 övningar med totalt ca 25-30 set inklusive uppvärmning.

3.
Jag tränar dagligen så en veckan kan se ut så här:
Ben
Bröst
Ben
Rygg
Bröst
Ben
Axlar och armar

4.
Jag bryr mig inget om fruktos, vet knappt vad det är. Än en gång så äter jag det jag tycker är gott. Men "rent" socker i form av godis håller jag till ett minimum.

5.
Det finns säkert någon som säger att "frukt är godis" men jag vet inte... jag håller igen på vanligt godis och lyxar till det med frukt varje dag. Skulle jag inte få äta frukt skulle det inte vara värt det, det här med träning och diet.
När jag gör benlyft, framför allt liggande så får jag riktigt ont i svanken och kan inte fortsätta hela vägen upp med benen. Det går bra från golvet upp till 60 grader kanske men sen kommer smärtan. Kan jag vara kort i ländryggen och svanken?

Jag har alltid haft ett sjukt stort behov av sötsaker och speciellt choklad. Jag tycker det är riktigt jävla gott och som idag till exempel åt jag havregryn, två havretrippel med stevia och kanel samt lite whey i gröten. Nu när jag kom på jobbet så small jag i mig 100 marabou utan problem... känns ju sådär. Någonstans tänker jag som så att när jag inte ska tävla på scen så är det inte liv och död med kosten men jag vill ha ett fyrpack till sommaren och det känns ju inte riktigt som att choklad är vägen dit. du har inga tips att dra ner sötsuget?

Jag brukar köra lite cardio någon gång i veckan för att jag gillar känslan av fysiska utmattningen som jag fick när jag spelade hockey. Det blir inte lika jobbigt med styrketräning med kroppsvikt. Inte för mig iaf.
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 09:49   #2470
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Jag känner igen det där med svanken och benlyft från golv. Mitt tips är att sluta med den direkt. Jag kör hängande benlyft i cinsräcke. Blir jag för trött i magen och det börjar kännas i ryggen så slutar jag. Är väldigt rädd om min rygg.

Jag älskar också godis och sötsaker så det är inte lättare för mig än för någon annan. Men just den delen kan jag offra. Jag vet att tar jag lite godis så vill jag alltid ha mer, det tar aldrig slut så då är det bättre att jag inte rör det. Nolltolerans. Choklad ska vi inte prata om... kommer knappt ihåg hur Marabou smakar men jag vet att det är gott.

Nää, jag äter mer mat istället och när jag är sötsugen så kan det bli gröt av olika slag, flingor, sötningsmedel på rostbröd med kanel etc. Men mer mat är oftast det som fungerar bäst.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 13:25   #2471
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag känner igen det där med svanken och benlyft från golv. Mitt tips är att sluta med den direkt. Jag kör hängande benlyft i cinsräcke. Blir jag för trött i magen och det börjar kännas i ryggen så slutar jag. Är väldigt rädd om min rygg.

Jag älskar också godis och sötsaker så det är inte lättare för mig än för någon annan. Men just den delen kan jag offra. Jag vet att tar jag lite godis så vill jag alltid ha mer, det tar aldrig slut så då är det bättre att jag inte rör det. Nolltolerans. Choklad ska vi inte prata om... kommer knappt ihåg hur Marabou smakar men jag vet att det är gott.

Nää, jag äter mer mat istället och när jag är sötsugen så kan det bli gröt av olika slag, flingor, sötningsmedel på rostbröd med kanel etc. Men mer mat är oftast det som fungerar bäst.
Jag försöker så långt det går att inte äta sånt alls men när jag väl börjat finns det sällan något stopp. Känns ändå inte som att jag äter för lite frukost eller mat nu när jag lagt om kosten.

Med tanke på att du tränar ben så ofta, tränar du så hårt så du har träningsvärk och kör ändå nästa pass eller får du inte träningsvärk?

Jag brukar köra 10 varv av följande;
10-15 benböj
10-15 benböj med upphopp
10-15 sumo benböj
Sen om jag har kraft kvar brukar det bli utfallsgång.
Allt med kroppsvikt. Jag kan ha träningsvärk i 5-6 dagar efteråt...

Med tanke på din smala midja är det bara ett konstant underskott under längre tid som gett dig det eller någon övning? Jag känner att jag har mitt fett längst ner på ryggen och det verkar vara där det släpper sist från min kropp.
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 15:15   #2472
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Det börjar dra ihop sig men vikten har knappt rört sig:
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 16:06   #2473
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Toberi Visa inlägg
Jag försöker så långt det går att inte äta sånt alls men när jag väl börjat finns det sällan något stopp. Känns ändå inte som att jag äter för lite frukost eller mat nu när jag lagt om kosten.

Med tanke på att du tränar ben så ofta, tränar du så hårt så du har träningsvärk och kör ändå nästa pass eller får du inte träningsvärk?

Jag brukar köra 10 varv av följande;
10-15 benböj
10-15 benböj med upphopp
10-15 sumo benböj
Sen om jag har kraft kvar brukar det bli utfallsgång.
Allt med kroppsvikt. Jag kan ha träningsvärk i 5-6 dagar efteråt...

Med tanke på din smala midja är det bara ett konstant underskott under längre tid som gett dig det eller någon övning? Jag känner att jag har mitt fett längst ner på ryggen och det verkar vara där det släpper sist från min kropp.
Du verkar vara ganska ny inom träning och får träningsverk eftersom du inte är van vid det. Kolla in Z_bumbis nybörjarschema för styrketräning i gymmet och lär dig basövningarna så kan du få till kloka benpass sen

Sorry pretorian.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 16:20   #2474
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Du verkar vara ganska ny inom träning och får träningsverk eftersom du inte är van vid det. Kolla in Z_bumbis nybörjarschema för styrketräning i gymmet och lär dig basövningarna så kan du få till kloka benpass sen

Sorry pretorian.
Jag är ganska ny inom träning med kroppsvikt och gym. Jg får dock inte samma träningsvärk efter att jag kört någon annan muskelgrupp. Men jag ska kolla in det!
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 16:22   #2475
Toberi
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 71
Fin form pretorian !
Toberi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)