Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-11-17, 12:18   #15676
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Jag förstår båda sidornas resonemang, man äger ingen men samtidigt hade jag inte heller tyckt det va kul om min tjej umgicks med någon hon vet raggar på henne.

har bara en fråga, som dock aldrig hänt mig men man har ju hört om alla gånger killars flickvänner har gjort ett "misstag" och varit otrogen. T ex legat med en killkompis eller dylikt och ångrat sig enormt efteråt. Kan det inte vara så då att tjejen dumt nog satt sig i den sitsen själv utan att velat det från början?
Vi pratade om det här några sidor bak i tråden.

Min uppfattning är att det är respektlöst av den ena partnern att försätta sig i såna situationer som lätt leder till otrohet.

Om min fiktiva tjejs killkompis ringer och bjuder över henne på ett glas vin på kvällen så skulle jag må bättre om hon svarade "tack men vi kanske kan ta en lunch imorgon istället", till exempel.

edit: Det är lite en balansgång hur mycket man litar på sin tjej, så var gränsen för olika situationer går kan variera.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2011-11-17 klockan 12:20.
Fredszky är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:18   #15677
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
har bara en fråga, som dock aldrig hänt mig men man har ju hört om alla gånger killars flickvänner har gjort ett "misstag" och varit otrogen.
Ett misstag är när man av misstag dricker gammal mjölk för att man inte kollade på kartongen. Eller när man man köper en billig bil som senare visar sig vara mycket sämre än man trodde.

Otrohet är i allra högsta grad en medveten handling, där man går igenom konsekvenserna i sitt huvud innan man gör det. Väger för och nackdelar. Även om ens omdöme kanske inte är det bästa i situationen.

Ett misstag är när man gör något, som när detta något görs, tros vara det bästa alternativet. Dvs, man agerar i god tro.

Man kan inte komma hem till sin flick/pojkvän senare och säga "men det verkade vara det bästa att göra just då"
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:20   #15678
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vad innebär för dig det faktum att hon vet om att hon blir raggad på? Vilka tankar och känslor dyker upp hos dig?
Nu har jag aldrig varit med om detta med min nuvarande flickvän men det jag tror dom andra känner är väl att hon är WT och vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt. Inget att hänga i grannen dvs och relativt omogen enligt mig.


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det är fel sätt att se på det. Istället: hon var inte intresserad av killen från början men blev det efterhand som de umgicks på kvällen och hamnade till sist i säng med honom.

Huruvida det är OK eller inte beror på vad ni satt upp för regler för ert förhållande.
Jag förstår händelseförloppet och att hon uppenbarligen blev kåt på killen i fråga någon gång under kvällen. Min frågeställning är att iom att hon är så extremt ledsen efteråt så kanske hon själv kunde förhindrat det genom att inte umgås med en kille vars enda mål är att dra över henne . Återigen inget att hänga i granen.
Donner är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:21   #15679
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Jag tror att man känner sig orolig och att det tar sig uttryck i ilska eller sorg.

Är det inte väldigt mänskligt att känna sig osäker och orolig? Är det intrinsiskt dåligt?
Jag vill djupare. Varför känner du dig osäker?

Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Om man skulle vara totalt likgiltig (alltså totalt, inte bara spela upp det utåt), då ens partner går ut och fikar med en helt ny bekantskap av andra könet, då är man enligt min subjektiva uppfattning fanimej lite konstig.
Ja, det hade jag också tyckt för något år sedan. Sedan kom jag till insikten att jag inte kan kontrollera omvärlden, bara min egen inställning till den. Jag är definitivt inte likgiltlig för den sakens skull, och visst vore det tråkigt om de blev ihop istället för att jag fortsatte vara ihop med min partner. Naturligtvis.

Men, om din partner nu väljer att ingå i en romantisk/sexuell relation med den nya bekantskapen finns det inget du kan göra för att hindra det.
Genom att alltid vara den bästa Du som du någonsin kan vara vet du att du alltid gjort ditt för att ha ett bra förhållande. Visar det sig att det nu inte räckte skulle situationen ha hänt förr eller senare ändå. Eller hur?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:25   #15680
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Nu har jag aldrig varit med om detta med min nuvarande flickvän men det jag tror dom andra känner är väl att hon är WT och vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt. Inget att hänga i grannen dvs och relativt omogen enligt mig.

Jag förstår händelseförloppet och att hon uppenbarligen blev kåt på killen i fråga någon gång under kvällen. Min frågeställning är att iom att hon är så extremt ledsen efteråt så kanske hon själv kunde förhindrat det genom att inte umgås med en kille vars enda mål är att dra över henne . Återigen inget att hänga i granen.
Ja, fast då är det inte killen det ligger i, utan tjejen. Bilden du målar upp av den här fiktiva tjejen är att hon egentligen inte är redo för ett förhållande. Då spelar det egentligen ingen roll att hon går ut med andra killar eller inte, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Vi pratade om det här några sidor bak i tråden.

Min uppfattning är att det är respektlöst av den ena partnern att försätta sig i såna situationer som lätt leder till otrohet.

Om min fiktiva tjejs killkompis ringer och bjuder över henne på ett glas vin på kvällen så skulle jag må bättre om hon svarade "tack men vi kanske kan ta en lunch imorgon istället", till exempel.

edit: Det är lite en balansgång hur mycket man litar på sin tjej, så var gränsen för olika situationer går kan variera.
A-ha! Där har vi hela problemet. Om du inte litar på din tjej, varför är ni då ihop?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:26   #15681
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Vi pratade om det här några sidor bak i tråden.

Min uppfattning är att det är respektlöst av den ena partnern att försätta sig i såna situationer som lätt leder till otrohet.

Om min fiktiva tjejs killkompis ringer och bjuder över henne på ett glas vin på kvällen så skulle jag må bättre om hon svarade "tack men vi kanske kan ta en lunch imorgon istället", till exempel.

edit: Det är lite en balansgång hur mycket man litar på sin tjej, så var gränsen för olika situationer går kan variera.
Absolut, men vad får en tjej som har kille ut av en relation till en annan kille som bara vill komma innanför hennes byxor? Det är för mig uppenbart att hon bara vill strö på sitt ego lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Ett misstag är när man av misstag dricker gammal mjölk för att man inte kollade på kartongen. Eller när man man köper en billig bil som senare visar sig vara mycket sämre än man trodde.

Otrohet är i allra högsta grad en medveten handling, där man går igenom konsekvenserna i sitt huvud innan man gör det. Väger för och nackdelar. Även om ens omdöme kanske inte är det bästa i situationen.

Ett misstag är när man gör något, som när detta något görs, tros vara det bästa alternativet. Dvs, man agerar i god tro.

Man kan inte komma hem till sin flick/pojkvän senare och säga "men det verkade vara det bästa att göra just då"
Självklart kan man inte säga att det är ett misstag, det är den som varit otrogen som använder detta ord. Jag tror detta lättast sker när reptilhjärnan tar över och man bara vill ligga. När jag har tjej skulle jag ju såklart aldrig göra något med någon annan men när man va singel och drog hem ett ONS kunde man ju vakna upp med ångest. Kan tänka mig att det är något liknande som händer när man är otrogen. Att man inte tänker öht.
Donner är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:27   #15682
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag vill djupare. Varför känner du dig osäker?



Ja, det hade jag också tyckt för något år sedan. Sedan kom jag till insikten att jag inte kan kontrollera omvärlden, bara min egen inställning till den. Jag är definitivt inte likgiltlig för den sakens skull, och visst vore det tråkigt om de blev ihop istället för att jag fortsatte vara ihop med min partner. Naturligtvis.

Men, om din partner nu väljer att ingå i en romantisk/sexuell relation med den nya bekantskapen finns det inget du kan göra för att hindra det.
Genom att alltid vara den bästa Du som du någonsin kan vara vet du att du alltid gjort ditt för att ha ett bra förhållande. Visar det sig att det nu inte räckte skulle situationen ha hänt förr eller senare ändå. Eller hur?
Osäkerheten kommer sig naturligtvis av att man upplever att något man inte vill förlora kan stå på spel.

Det är inte applicerbart om man kan fjärma sig såpass mycket känslomässigt att man kan inta en que-sera-sera-inställning till kärleken, men det tror jag inte är vanligt. Jag tror bara det är möjligt om man inte upplevt kärlek, eller man gör det som en justifikation av ens misslyckanden.
joko är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:27   #15683
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Jag förstår båda sidornas resonemang, man äger ingen men samtidigt hade jag inte heller tyckt det va kul om min tjej umgicks med någon hon vet raggar på henne.

Svartsjuka är ju en naturlig känsla. Även om man inte "äger" någon så har man ju något form av anspråk på varandra när man är tillsammans, går ej att komma ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vad innebär för dig det faktum att hon vet om att hon blir raggad på? Vilka tankar och känslor dyker upp hos dig?
Torde väl vara svartsjuka som dyker upp hos de flesta.
Och det är sunt och naturligt i viss utsträckning. Jag har något som är mig kärt, någon annan vill ha det, jag försvarar det.
Känns som en väldigt grundläggande och naturlig känsla, och i urminnes tider säkert en väldigt viktig instinkt med för överlevnad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste

Senast redigerad av Sparven från Minsk den 2011-11-17 klockan 12:28.
Sparven från Minsk är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:29   #15684
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag vill djupare. Varför
Genom att alltid vara den bästa Du som du någonsin kan vara vet du att du alltid gjort ditt för att ha ett bra förhållande. Visar det sig att det nu inte räckte skulle situationen ha hänt förr eller senare ändå. Eller hur?
Men just den insikten hjälper ju 0 när man sitter där hjärtkrossad. Det bottnar sig i att man inte vill förlora sin kärlek.
Donner är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:30   #15685
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Osäkerheten kommer sig naturligtvis av att man upplever att något man inte vill förlora kan stå på spel.
Osäkerheten beror i sin tur på att du inte litar på din partners kärlek till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Svartsjuka är ju en naturlig känsla. Även om man inte "äger" någon så har man ju något form av anspråk på varandra när man är tillsammans, går ej att komma ifrån.

Torde väl vara svartsjuka som dyker upp hos de flesta.
Och det är sunt och naturligt i viss utsträckning. Jag har något som är mig kärt, någon annan vill ha det, jag försvarar det.
Känns som en väldigt grundläggande och naturlig känsla, och i urminnes tider säkert en väldigt viktig instinkt med för överlevnad.
Nja, överlevnad främjas av förbehållslöst sex mellan alla. ;-)

Återigen, svartsjuka verkar huvudsakligen bero på dålig självkänsla ("jag är inte den bästa partnern som finns!") och dålig tillit ("min partner kommer att hitta på nå't dumt förr eller senare"). Kanske även bristande förmåga att leva i nuet.

Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Men just den insikten hjälper ju 0 när man sitter där hjärtkrossad. Det bottnar sig i att man inte vill förlora sin kärlek.
När det har hänt, ja. Men före det händer pratar vi om nu. När din partner bestämmer sig för att gå ut och träffa en ny bekantskap. I det tillfället undrar jag vad som händer i ditt huvud.

Hjärtkrossningen förutsätter att det sämsta händer. Det kan vi anta inte kommer ske, för diskussionens skull. (För i så fall skulle varenda person partnern träffar dagligen vara en potentiell älskare/älskarinna. Sådan misstänksamhet håller inte.)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-11-17 klockan 12:34.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:38   #15686
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Osäkerheten beror i sin tur på att du inte litar på din partners kärlek till dig.
Även älskande människor är människor som kan göra fel. Din förenklade modell där man per definition inte sårar den man älskar är just för enkel.
joko är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:39   #15687
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Även älskande människor är människor som kan göra fel. Din förenklade modell där man per definition inte sårar den man älskar är just för enkel.
Jag säger inte att det inte kan hända, men för din egen skull måste du tro att det inte kommer hända.

Förutsättningen för förhållandet måste vara full tillit.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:42   #15688
joko
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag säger inte att det inte kan hända, men för din egen skull måste du tro att det inte kommer hända.
Jättebra ambition, men man kan bara till en viss gräns styra sina känslor. Och jag ifrågasätter att man ens ska försöka styra dem över en viss gräns, för nånstans finns brytpunkten där man slutar vara inkännande och blir för rationell.
joko är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:42   #15689
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Mikaelj tolkar självhjälpsböcker på samma sätt som n00bs tolkar Grubs abstrakt på EAA-studier. Verklighetsfrånvarandet är detsamma
Postat via en mobil enhet
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2011-11-17, 12:43   #15690
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Jättebra ambition, men man kan bara till en viss gräns styra sina känslor. Och jag ifrågasätter att man ens ska försöka styra dem över en viss gräns, för nånstans finns brytpunkten där man slutar vara inkännande och blir för rationell.
Det tror inte jag. Vad händer efter den brytpunkten?

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Mikaelj tolkar självhjälpsböcker på samma sätt som n00bs tolkar Grubs abstrakt på EAA-studier. Verklighetsfrånvarandet är detsamma
Nej, nu har du fel. Det här kommer inte från självhjälpsböcker. Allt jag diskuterar i det här ämnet är erfarenheter från mitt eget liv. Jag har haft bedrövliga problem med svartsjuka, innan jag förstod varför. Nu har jag inte det längre.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-11-17 klockan 12:45.
mikaelj är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)