Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-21, 15:23   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tror inte någon (väl?) menar att de kan äta 26 smörgåstårtor och 32 pizzor om dagen utan att gå upp i vikt.
Jo de personerna finns faktiskt, även om 32 pizzor är lite överdrivet. När jag var yngre trodde flera att jag var en bara för jag åt mycket pizza, sen att jag nästan inte åt alls på två dagar missade de visst..

Vet en som faktiskt äter drygt 7000k varje dag och är tunn som ett snöre. Men han har iofs en sällsynt tarmsjukdom...
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 15:35   #17
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tror inte någon (väl?) menar att de kan äta 26 smörgåstårtor och 32 pizzor om dagen utan att gå upp i vikt.
Hinder är just det som påstås.

Bör man försöker komma med förklaring på hur kalorier in vs ut fungerar så får man då förklaring på hur det inte gäller eftersom att de "äter vad som helst utan att gå upp i vikt".

Man kan väl ändra frågeställningen till - hur kommer det sig att folk tror på att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 15:41   #18
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
De kanske tror att ökad konsumtion leder till ökad förbränning (vilket det gör) i all oändlighet (vilket det inte gör)
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 15:57   #19
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tror inte någon (väl?) menar att de kan äta 26 smörgåstårtor och 32 pizzor om dagen utan att gå upp i vikt.
Nä, inte om man äter det just före marklyft. Men före armbrytning går fint
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 16:39   #20
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Äh om man är ung, har ett fysiskt jobb, god vardagsmotion och tränar relativt ofta så bränner man ju i princip så mycket att man typ får jobba för att äta så man ligger på balans. Både ofta och tillräckligt med mängd, det fick jag iafl göra.

När jag jobbade som vaktis, cyklade/gick till jobbet, klättrade, simmade, tränade kampsport, löpning, cykling och körde gym kunde jag fan trycka i mig kopiösa mängder mat (och väldigt ofta hamburgare eller pizza till lunch :p).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2021-04-21 klockan 16:40.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 16:58   #21
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Hinder är just det som påstås.

Bör man försöker komma med förklaring på hur kalorier in vs ut fungerar så får man då förklaring på hur det inte gäller eftersom att de "äter vad som helst utan att gå upp i vikt".

Man kan väl ändra frågeställningen till - hur kommer det sig att folk tror på att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt?
Jag är med Rickard här, har aldrig stött på någon som äyer hur mycket som helst av vad som helst. Däremot är det ingen tvekan om att en del kan äta mera än andra jämförbara utan att lägga på sig mer.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 17:37   #22
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Man äter ju inte lika mycket heller hela tiden, så även om du legat på kaloriplus i ett par dagar och sen kanske äter lite mindre i ett par dagar så kommer du ju uppleva det som att du ätit så mycket på sistone fast i själva verket har du ju bara legat på balans. Att svulla en hel helg är ju inte så farligt om du sen fastar i 4 dagar.
Kan nog instämma i det du skriver, man lurar sig själv.

Vissa helger svullar man nå kopiöst, små äter, alkohol.. hela härligheten. Sen när hamsterhjulet snurrar igång med jobb, ungar och livets all måsten blir det sällan mer än frukost, lunch och middag resterande dagar.
Självklart spelar ju en massa andra faktorer in med, men har du ett något så när aktivt jobb och tränar ganska regelbundet(vilket jag antar eftersom vi är på denna plattformen) så tror jag de allra flesta kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt.
Sen har vi genetik, om man varit överviktig tidigare i livet o.s.v. att tänka på med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 17:51   #23
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
King Grub postade om något koreanskt (?) medicinskt oklart fall som åt många tusen kcal över förväntat viktstabilt intag.

Kanske ett unikum eller något bluff.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 17:57   #24
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Finns ju även killen som inte hade några fettceller och inte producerade leptin som käkade typ 10000 kcal om dagen och fortfarande var vrålhungrig, rippad och fatty liver disease.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 18:01   #25
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Finns ju även killen som inte hade några fettceller och inte producerade leptin som käkade typ 10000 kcal om dagen och fortfarande var vrålhungrig, rippad och fatty liver disease.
Aldrig hört om. Har du någon länk eller kan du säga vad jag ska googla?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 18:19   #26
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
https://youtu.be/aqsxqxeV7l4
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 18:45   #27
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Herrejävlar! Det finns alltså människor som "kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt". Sjukt.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 19:39   #28
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Det här är samma fråga som religiösa ställer ateister, "om inte gud finns, vad är det som stoppar dig från att mörda och våldta hur mycket du vill?" och svaret är "ingenting! jag mördar och våldtar precis hur mycket jag vill."

Samma sak när folk inte går upp i vikt även fast de "äter allt de vill." Det ju så enkelt att man helt enkelt inte vill äta så särskilt mycket. Tror det finns 2 variabler (undantag sjukdomar) som påverkar i princip all viktuppgång eller viktnedgång: metabolism och aptit. Vissa har aptit som överstiger metabolismen, vissa har metabolism som överstiger aptit. Jag är i grupp 2, har aldrig behövt matvägrat för att hålla mig spinkig, det sköter min aptit automatiskt.

Sedan är det ofta att folk inbillar sig att andra äter mer än de faktiskt gör, typ vid middagsbjudning eller högtider, och oftast beror det på att de inte har ätit något alls resten av dagen. Sedan jag började träna och äta mer så jag helt tappat min förmåga att smälla i mig 3 stora tallrikar mat vid julafton t.ex. När jag vägde 65kg imponerade man ju på folk i hur mycket man kunde trycka i sig, nu på 90kg så äter jag som en mus.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 10:47   #29
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Enligt en studie så äter smala människor mindre än vad dom uppskattade och tjockisar underskattade hur mycket dom åt, säger väl det mesta?

Jag var 180 cm plus och vägde drygt 60 kilo, trodde att jag åt normalt,
tills jag började styrketräna och började per automatik äta mer.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 10:23   #30
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag har studerat sådana individer under många år då jag har liknade personer i min omgivning. De har i regel en ganska hög aktivitetsnivå samt att maten inte är i fokus. Vid en bjudning så är det sådana personer som inte har handen i chipsskålen hela tiden, de tänker inte ens på alla godsaker som står framme. Obefintligt frossande, men likväl äter de ordentligt när maten serveras. I slutändan blir det en macka till frukost, en vanlig standardlunch och en vanlig standardmiddag i normala portioner. De sitter inte och mölar i sig 6 limpmackor klockan 23 (som man själv gör ibland). Så kombinationen att de har ett aktivt liv och väldigt regelbundna matvanor med noll i frosseri mellan måltiderna så upplever de att de kan äta vad som helst. För de få gånger de släpper till så kan de såklart göra det då deras vanor är stabila.
Detta.

Faktum är, jag tror dom enda som tror att dom kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att gå upp i vikt är folk som:

1. Inte är folk som går på gymmet eller klassar sig själv som "gymmare" (jag vet att jag är lite generell här, men tänk motsatsen till typiska Kollo-medlemmar, folk som följer olika träningsprofiler på Instagram eller deras vloggar på YouTube)

2. Har ett aktivt och rörligt vardagsliv

3. Inte fokuserar på mat, går runt och tänker på mat eller småäter mellan måltiderna. Istället äter dom ordentligt och det dom vill och tills dom är mätt när det är dags att äta... men that's it.

Plus, som någon annan påpekat:

Det jämnar ofta ut sig i slutändan.

Du kan äta kopiösa mängder mat ena dagen vilket leder till ökad aktivitetesnivå och minskad energiförbrukning den nästkommande eller dom nästkommande dagarna... i slutändan och i det långa loppet landar dom flesta ofta på +-0.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)