Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-06, 07:34   #31
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Det var underförstått
Åt du dålig mat när du låg "lågt" på protein?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 08:53   #32
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Vissa veckor då man ätit skitdåligt, typ 0.5g/kg protein så märks det tydligt att man är svagare, gör mer ont i muskeln. Så effekten är som alla säger, protein behövs för att bygga upp muskeln igen

Dock ska man äta jävligt dåligt för det ska märkas tydligt (jag åt typ start o mjölk) eller vara en usel vegeterian
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 11:02   #33
Kalle40
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 247
Så där fungerar det inte.

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

Sluta trolla min post Grob. att 200g protein inte bygger 1kg muskler i samma stund som du äter det el. att just det proteinet du äter specifikt skulle bygga muskel är självklart.

Min poäng är att 1kg muskler består av ca. 200g protein, dvs över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.
Kalle40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 11:41   #34
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Vissa veckor då man ätit skitdåligt, typ 0.5g/kg protein så märks det tydligt att man är svagare, gör mer ont i muskeln. Så effekten är som alla säger, protein behövs för att bygga upp muskeln igen

Dock ska man äta jävligt dåligt för det ska märkas tydligt (jag åt typ start o mjölk) eller vara en usel vegeterian
Är det inte typ 10 % protein i Start? Är det då kasst?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
Så där fungerar det inte.

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

Sluta trolla min post Grob. att 200g protein inte bygger 1kg muskler i samma stund som du äter det el. att just det proteinet du äter specifikt skulle bygga muskel är självklart.

Min poäng är att 1kg muskler består av ca. 200g protein, dvs över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.
Men det är inte så det funkar ändå. Menar du att om man bygger 1 gram muskler en dag så behöver man bara 0,2 gram extra protein den dagen? Det här med att man behöver mycket protein när man tränar har att göra med att proteinätandet skickar muskelbyggande signaler till kroppen, inte att det extra proteiner som de nya musklerna består av behöver påfyllas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 11:52   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.
Så där fungerar det inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 13:21   #36
Jonerik
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 58
Har två till frågor!
Att bygga muskler på kaloriunderskott (även om man inte får i sig tillräckligt med protein, är det möjligt?

Samt;
Att bygga muskler medans man är på kaloribalans eller vad det kan kallas vet jag om är möjligt men ungefär hur fungerar det? Måste man då samtidigt ligga på ungefär 2g protein per kg kroppsvikt?

Känns som att jag inte vill bulka för att sedan deffa då jag inte vill bli tjock.
Jag bygger hellre långsamt och håller en låg kroppsfett % än att bygga fort för att sedan deffa och bli av med muskler samtidigt.

Skulle någon kunna ge ett någorlunda enkelt svar på detta? Väldigt tacksam för svar...
Jonerik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 13:23   #37
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Öka i muskelmassa på kaloriunderskott och för lite protein? Nej, det blir svårt, utan dopningsklassade preparat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 13:37   #38
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Men det är alltså möjligt att öka muskelmassa på kaloriunderskott under förutsättningen att man får i sig tillräckligt med protein?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-06, 13:43   #39
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Men det är alltså möjligt att öka muskelmassa på kaloriunderskott under förutsättningen att man får i sig tillräckligt med protein?
Absolut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 15:04   #40
Kalle40
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 247
Utdrag ur wiki ang. protein, aminosyror
[1]De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:
Fenylalanin
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

För barn är även följande aminosyror essentiella:
Arginin
Histidin

De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur icke-aminosyror är sant icke-essentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är icke-essentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt icke-essentiella aminosyror. Totalt fem av de icke-essentiella aminosyrorna är villkorligt icke-essentiella.

Ok, jag ger mig om man skall vara 100% exakt så kan alltså kroppen till viss del bilda protein dvs de icke essentiella aminosyrorna ur andra ämnen, men i praktiken är det en liten andel, då det då blir brist på de essentiella. Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel.

Givetvis kan man gå in hur djupt som helst i detta forska osv och aldrig komma fram till det exakt säkerställda svaret. Min förklaring är en förenkling givetvis.
Kalle40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 15:10   #41
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
Utdrag ur wiki ang. protein, aminosyror
[1]De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:
Fenylalanin
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

För barn är även följande aminosyror essentiella:
Arginin
Histidin

De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur icke-aminosyror är sant icke-essentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är icke-essentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt icke-essentiella aminosyror. Totalt fem av de icke-essentiella aminosyrorna är villkorligt icke-essentiella.

Ok, jag ger mig om man skall vara 100% exakt så kan alltså kroppen till viss del bilda protein dvs de icke essentiella aminosyrorna ur andra ämnen, men i praktiken är det en liten andel, då det då blir brist på de essentiella. Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel.

Givetvis kan man gå in hur djupt som helst i detta forska osv och aldrig komma fram till det exakt säkerställda svaret. Min förklaring är en förenkling givetvis.
Nej, du har fortfarande fått det om bakfoten.

Om jag ska bygga 1,5 kg muskler på ett år, tror du då det räcker med 300 g protein extra det året, dvs mindre än 1 g extra protein om dagen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 15:15   #42
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
Ok, jag ger mig om man skall vara 100% exakt så kan alltså kroppen till viss del bilda protein dvs de icke essentiella aminosyrorna ur andra ämnen, men i praktiken är det en liten andel, då det då blir brist på de essentiella. Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel.

Givetvis kan man gå in hur djupt som helst i detta forska osv och aldrig komma fram till det exakt säkerställda svaret. Min förklaring är en förenkling givetvis.
Men vart får du de där siffrorna ifrån?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 15:25   #43
oscarovegren
Registered User
 
oscarovegrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Enköping
Inlägg: 1 146
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
Så där fungerar det inte.

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

Sluta trolla min post Grob. att 200g protein inte bygger 1kg muskler i samma stund som du äter det el. att just det proteinet du äter specifikt skulle bygga muskel är självklart.

Min poäng är att 1kg muskler består av ca. 200g protein, dvs över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.
Fel!!! Muskler bryts ned och byggs upp. Ett överskott på 200 gram har inget med 1 kg muskelmassa att göra
__________________
oscarovegren på instagram
Oscar Ovegrens träningsjournal
Född 92, 178 cm lång och styrketränat sedan 2014
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 15:31   #44
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det är fortfarande detta linjära tänk som råder alltså. Jag vet själv att min enkla, dumma hjärna vill försöka sätta enkla ekvationer för att förklara konversionen mellan protein och muskelprotein. Synd bara att det, när man tänker efter, behövs väldigt många faktorer innan den börjar överensstämma med verkligheten. Och då kan vi ändå inte räkna ut det på individbasis.

Fan... ibland kan jag låta halvintelligent.

Senast redigerad av Rahf den 2017-01-07 klockan 15:34.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-07, 15:35   #45
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag har märkt av det här fenomenet på flertalet forum nu, det vill säga, att folk hävdar och påtalar saker dom inte har en minsta aning om.. Hur kommer det sig?

Är det inte effektivare att bara fråga hur det egentligen funkar, istället för att spamma idioti?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)