Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-03, 07:43   #12166
Lellee
Gettin' jiggy wit it
 
Lellees avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Nu kör vi neråt (förhoppningsvis). "Sell in May and stay away" som det brukar sägas. Sitter med cirka 10% likvider och 20% exponering mot kortsidan i OMX och S&P500 via mini futures inköpta ungefär där vi står nu. Skalar ur korta positioner om vi fortsätter neråt och skalar upp portföljinnehaven vartefter.
Absolut möjligt, men ni är inte ensamma på stan om denna känsla. Vad får er att tro att just ni agerar rätt och på så sätt skapar alpha mot marknaden?(ursäkta om frågan låter dryg i text, inte menat som en negativ frågeställning)

Tycker personligen att det är så mycket enklare att fokusera på mikro än makro och helt enkelt låta sentimentet i marknaden vara vad det är, jag vill äga bolag som förhoppningsvis kan fortsätta växa mer eller mindre oavsett var index rör sig.

Att kurserna svajar i takt med vinden har jag inga problem med, så länge bolagen går bra. Håller troget min 80/20 strategi att köpa mer i såväl skakiga som mindre skakiga marknader.

Gällande powercell så lyssnade jag på vdn för något år sedan, något som slog mig var "varför skulle de stora tillverkarna låta en tredjepart tjäna pengar på detta om det är bra grejor?" ser därför hela powercell mer som ett utvecklingsbolag och "prof of concept" snarare än en kassako jag vill äga. Något jag alltid har med mig från egna erfarenheter är att utveckling kostar, och det tar alltid längre tid än man tror.
__________________
Lellee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 09:51   #12167
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Nu kör vi neråt (förhoppningsvis). "Sell in May and stay away" som det brukar sägas.
Bra timing!
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 12:14   #12168
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Bra timing!
Knappast bra timing om man har predikat neråt hela våren och missat största uppgången på 20 år...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 16:42   #12169
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Bra timing!
Jajemen :P Sålde av alla björnar idag och fyllde på vissa innehav. Möjligt med mer nedgång men har bara 0,2% cash nu så får gärna tima med nästa lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Knappast bra timing om man har predikat neråt hela våren och missat största uppgången på 20 år...
Jag har predikat nedgången hela våren men jag har varit nästan fullinvesterad i aktier sen januari samtidigt. Så jag har inte missat ett skit. Jag kommer även sitta kvar med i nedgången på 30-40% vi har framför oss och öka hela vägen
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 17:05   #12170
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
[QUOTE=Tobbey;8039647Jag har predikat nedgången hela våren men jag har varit nästan fullinvesterad i aktier sen januari samtidigt. Så jag har inte missat ett skit. Jag kommer även sitta kvar med i nedgången på 30-40% vi har framför oss och öka hela vägen [/QUOTE]

Missat i predikandet . Pekar man i en riktning hela tiden så blir det ju förr eller senare rätt, då handlar det inte om bra timing.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 17:24   #12171
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Missat i predikandet . Pekar man i en riktning hela tiden så blir det ju förr eller senare rätt, då handlar det inte om bra timing.
Absolut. Jag har predikat i typ 3 år att det ska gå ner men köplägen uppenbarade sig i december och då sa jag bara "dags att kliva på".

Men jag har i och för sig fortfarande "bara" 50% av eget kapital investerat på marknaden så man kan väl inte säga att jag är riktigt fullinvesterad.

Fortfarande har jag björnen i mig vilket gör att jag vill gå kort ibland men försöker sudda ut min bäsiga syn och se positivt på potentialen jag har i marknaden över tid. Jag är numer övervikt på långsidan majoriteten av tiden, kul ibland att krydda till med lite shorts då min tradersida lever kvar den med.

Är ung och har många inkomstår framför mig, därför ser jag ingen anledning att sitta och beskydda den relativt lilla mängd pengar jag har med massa guld, 100-tals konservburkar, kartor till diverse bunkrar och ständigt fulltankad bil ifall krisen tillslut träffar oss.

Det var en insikt jag fick i december och som gjorde att jag bestämde mig för att bara hoppa på. Resterande kapital ska även det in på marknaden över tid, men vill gärna se lägre bottnar än december först. Men all framtida inkomst läggs in i portföljen och används för att öka den alltför populära PengamaskineN^®

Jag hann slänga på en short igen, denna gång i S&P på 2920 efter en ganska signifikant studs i öppningen. Eller räcker det med 0,8% dipp i USA innan resan förbi 3000 fortsätter? Vi får se. Eftersom jag dunkade in alla likvider idag vill jag ha något för att (försämra) avkastningen på uppsidan, så en short passade bra. 15x hävstång med stoploss på 3032 i S&P. ~0,6% positionsstorlek eller 9,2% med hävstången.

Portföljen i dagsläget:

__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2019-05-06 klockan 17:26.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 18:52   #12172
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
En annan köpte ju in sig i Gladiator vid årsskiftet. - 18%Hilife =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:01   #12173
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Aj, 40% underperformance. Hur mycket tar de för det?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:05   #12174
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
En annan köpte ju in sig i Gladiator vid årsskiftet. - 18%Hilife =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Typ samma som OMX 30 då.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:27   #12175
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Typ samma som OMX 30 då.
Neeeee
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 20:06   #12176
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Neeeee
Ok. -18. Läste lite snabbt När OMX 30 gjort +17 eller nått sånt.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-05-06 klockan 20:07.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 20:12   #12177
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ok. -18. Läste lite snabbt När OMX 30 gjort +17 eller nått sånt.
OMXSGI är +19,6% i år.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 21:58   #12178
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Har klurat ut framtiden för börsen.

Vi ska upp 30% till och toppar hösten 2021, drivet av Trumps politik för att hjälpa honom vinna röster inför hans omval.

1) Trump har blivit omvald November 2020 och precis alla har hoppat på börståget efter valet vilket leder till 2021 toppen. Dow Jones ~34500.

2) Trump får det sedan kämpigt i 2 år med fallande börs vilket får honom att hösten 2024 kliva av presidentsätet som en förlorare. Vi befinner oss nu på 2016-års bottennivåer, eller Dow Jones ~15000. Cirka 50% ner från toppen sent 2021. Nivåer i indexet där han startade som president.

3) En ny president är nu på plats vilket föder en ny bullmarknad ihop med ekonomiska stimulanser som fortsatt förpestar världens ekonomi tills det når en brytpunkt år 2031 där vi börjar falla över och leder till Dow Jones på 63000 (400% på cirka 7 år) faller till 14500 (~77% ner) där vi studsar på den 100-åriga trendlinjen.

* Botten depressionen Juli 1932.
* Trendlinjen från botten 1932 testades i Juli 1982.
* Trendlinjen från botten 1932 kommer återigen testas, Juli 2032.

Exakt 50 år emellan dessa bottnar.

Efter botten 2032 har infunnits sig så ja, då är det 50 år till nästa skarpa botten så köp dippen.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 22:09   #12179
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Det där var ju rätt självklart. Frågan som kvarstår är dock, när vänder det för Eniro?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 22:11   #12180
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Japp, såhär kommer det se ut (Dow Jones sedan 1923).

__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)