Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-03-13, 22:20   #1
nolifename
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1
Ljumsk/buksmärta svårdiagnotiserad

Tråden gäller ev. misstänkta skador som ger smärta kring buk/ljumske som inte kan "provoceras" fram men ändå genererar smärta. Finns det andra med liknande erfarenhet?

I april 2022, drabbades jag av "plötsligt" ljumsk/bål/nedre revbenssmärta höger sidan. Det nyper på sidan av naveln, i ljumsken mot skrevet och över revbenen. Lätt smärta från revbenet mot bröstryggen. Träffade läkare som uppmanade att träna mer... Styrketräning ca 3-4 ggr i veckan tränade genom hela kroppen. Utfall var en stor del av benträningen. Hade väldigt ont och kunde få krampsmärta i "sidan" om jag stod stilla och försökte arbeta stående på jobbet. Det slutade i att jag låg mest i sängen under ledig tid och mot augusti var jag i princip av med besvären. Träffade aldrig en fysio. Under Under juli så promenerade jag en hel del men annars inget annat. Redan där hade det klingat av.

i december 2022 återupptog jag träningen. Hade en flytt där under hösten och väntan på att ett nytt gym skulle öppnas som gjorde att jag blev lite seg på att dra igång det igen. Träningen var ungefär densamma som tidigare, men jag la lite mer fokus på övre rygg, bakre axlar och införde marklyft, något jag inte sysslat med sedan några år tillbaka.

I april 2023 så började smärtorna igen med "ilande" känsla i samma områden. Jag kände det första gången efter ett pass som jag tror var benpass som jag avslutat med sidoplankan.
Veckorna innan hade jag haft en kraftig ländryggssmärta som plågat mig, men sedan försvann den helt. Då började detta helvete. Det började med ilande i sidan och längst nedre revben mot ljumsken. Sedan en stark krampande smärta med nervsmärta inslag. Svårt att "provocera" smärtan eftersom den var konstant. Kröp även i sidan mot naveln över revbenen. Var då under behandling av en fysio för mitt knä som diagnotiserats som "hopparknä". Troligen berodde det på att jag har insjunkna fotvalv och en halluxvalugs tå så min högra sida har belastats felaktigt under alla mina år. Sämre balans på den sidan. Fysio var rätt oförstående eftersom smärtan inte kunde provoceras på plats men gjorde ett program. Den avsåg träning av magmuskler, dragövning, utfall. Dvs väldigt lika det jag redan höll på med. Det slutade med att jag plockade bort min egna träning och bara körde sjukgymnastiken tillslut, eftersom jag tänkte att det var något jag gjorde i min träning. Smärtan stegrades upp från att vara ilande till konstant smärta. Min "sida/flank" är till och från väldigt öm och spänd. Någon månad med smärtan så börjar det även påverka nedre bröstryggen från det revbensområde som smärtar. Börjar med tiden plocka bort övningar även från sjukgymnastiken. Sista veckorna var det endast träning av bukmuskulaturen som jag körde rätt intensivt. Det jag kunde känna var en lätt huggande (men ej förhindrande) smärta i ljumsken vid första anspänning av muskulaturen i bukområdet.

I Juni slutar jag helt med sjukgymnastiken på grund av denna händelse. En morgon i samband med att jag sätter mig ner i soffan får jag en helvetes smärt attack. Svårt att beskriva men jag skulle nog kunna likna det med sendragssmärta som man får i vaden, fast i sidan/buken (svårt att säga den exakta positionen då det gör så jävla i stunden). Smärtan ledde till besök till akuten, smärtan hann dock gå över när jag kom in. De testade urin för ev. stenar men var OK.

Under sommaren spenderar jag mycket tid liggande med värmekudde. Jag tar promenader när jag orkar, som inte förbättrar det. Ibland har jag dagar utan smärta, jag tränar inte men är aktiv och gör saker då jag inte gillar att bara ligga still. Jag upplever aldrig en långvarig förbättring, men installerar en app för streching som jag börjar följa varje dag. Jag tycker streching är skönt, men är på gränsen till överrörlig (men inte överrörlig) så för den saken behöver jag det inte enligt vissa vårdgiare jag träffat. Däremot är jag generellt väldigt spänd och "hård" i viss muskulatur men rörligheten är bra.

Har "snapping" hip om jag går och lyfter benet lite högre. Upplever ljudet mer från ryggen än höften, men troligen någon höftböjardel som fäster mot ryggen som kanske gör det. Jag slutar med streching programmet efter en månad på grund av utebliven effekt.

I oktober börjar jag träffa en kiropraktor som påpekar benlängdsskillnad. Går på 7 behandlingar. Trodde det hade effekt, men märkte med tiden att det bara var spontana förbättringar ibland som sammanföll. Enligt kiro var jag låst i bäcken och bäcken var överrörligt och det var "revbenslåsning" och att man måste träna. Så jag började med bålträning varje dag med lätt belastning och dragövningar. Ökade sedan min belastning och under tre veckor körde jag varannan dag nästan till failure. Efter dessa tre veckor skulle jag ställa mig upp från soffan och fick en likadan smärtattack som i juni. Tänkte återigen åka till akuten men min skjuts hann inte fram innan det gick över. Var öm i sidan och via revbenet bak mot bröstryggen efter det. Avslutade försök till träning efter det.

Började träffa en osteopat nu i februari. Han sa inte så mycket om någon diagnos, men mitt högra ben var vridet (vilket jag visste om men ingen har sagt något om det) som korrigerades. Har efter det tränat insida lår och rumpmuskulatur efter inrådan, rörlighet för bröstryggen. Numera går jag rakt när jag går då jag sedan jag var 16 "kastat" in högerfoten snett. Har även börjat med stabiliserande bålträning på träningsboll, dvs där man balanserar genom att lyfta ben. Han noterade även låsning i bäcken men gjorde inget åt det då han tyckte det satt för hårt för att släppa på och hellre behandlade orsak än symptom. Och det har ju inte hjälpt att "släppa" på det som kiro gjort ändå. Jag bytte till sadelstol på jobbet, slutade sitta i soffan över huvud taget utan går runt i hemmet hela dagarna efter jobbet efter intrådan från osteopat, förutom när jag har väldigt ont då ligger jag med värmedyna.

Hade upp till 4 smärtfria dagar två gånger efter besöket. Men sen kommer skiten tillbaka. Det jag gjort senaste tiden är att träna "tyngre" dvs det känns lite jobbigt. Men bara insida lår, rumpmuskler och bål.

Ett nytt symptom var att jag 7 februari tog en joggingtur på 1,8 km. Fick avbryta eftersom jag fick ont/kramp i ljumsken.

Ibland tror jag att jag får ont om jag lyft tungt, ex flera matkassar. Jag kan inte få en "direkt" smärta vid fysisk aktivitet men det kan ibland komma senare. Om jag sitter kan jag få mer ont i revbenen, står jag länge kan jag få krampsmärta i sidan men det är inte säkert. Nu tränade jag sist för 3 dagar sedan där jag kört "musslan", höftlyft, sidogång med gummiband och en övning för insida lår. Samma dag bar jag även några viktplattor på 20 kg. Dagen efter hade jag fruktansvärt ont som nu klingat av till hanterbar smärta.

Nu idag träffade jag fysio på Vc första gången. Fysio kan inte provocera smärtan och vet då inte. Tycker jag ska prova en stärkande övning för höftböjaren, insåg när jag kom hem och skulle prova att det provocerar min snapping hip (som inte gör ont men låter). Fysio noterade inte min snapping hip under undersökningen.

Samtliga symptom är
Smärta i nedre revbenen, smärta i "bukväggen" (dvs jag har inte ont i själva magen), är väldigt hård i hela ljumsken, ibland strålar det lätt över framsida lår men för det mesta inte. Är spänd i "sidan" och om man trycker hårt är det ömt, men endast när muskeln är spänd. Ibland vandrar smärtan från revbenen bak i bröstryggen.

Lindring?
Det är väldigt svårt att veta vad som gör det bättre. Alvedon kanske har någon effekt men det är lite oklart. Om jag har haft extra ont vid revbenen så har jag eventuellt upplevt lindring av att sitta på knä framåtlutad över en kudde några timmar. Men det kan bara vara spontan förbättring som sammanföll med det.

Andra "besvär" jag har sedan tidigare är att jag får lätt ont i höger skinka efter träning som jag haft i typ 10 år.
Snapping hip (vet ej hur länge jag haft det) när jag lyfter höger ben (som inte gör ont av det).

Har träffat 2 fysio, 2 napprapater, 1 kiro, en osteopat, 2 läkare.
Vissa böjer bara på ryggen och höften sen är de nöjda, läkare klämmer och känner, fysio har gjort rörelsetester.
Sedan i december nu 2023 har jag gjort ortopediska inlägg för mina fötter. Går även i skor inomhus med dessa hemma för att vara så noga som möjligt.

Jag kan själv palpera ömhet om jag sitter upp och trycker kring revbenen, men det blir inte samma sak när man ligger ner (och läkare vill bara klämma och känna när man ligger ner). Vet inte vilket revben men det är de som är längst ner. Kan inte palpera ömhet i ljumsken.

Efter vissa undersökningar har jag haft stark smärta några timmar efteråt. När de har böjt och hållt på med kroppen. Kan ha mer ont om jag handlat och burit tungt men behöver inte ha det. Beror lite på hur ont jag hade innan jag genomförde uppgiften.

Blir hänvisad till att jag ska äta div. mediciner för smärtan (utan diagnos) men jag ser ju ett samband mellan träningen och smärtan. Jag är aldrig sjuk, en aktiv (men inte överaktiv) person. Jag passar definitivt inte in i någon fibro diagnos (som ingen heller har föreslagit men det så antydan har varit, särskilt hos den personal som är ansluten till hälsocentral).

Min misstanke är muskelbristningar eller liknande, som dragits upp igen och igen. Har uppfattat det att det blir "förtjockningar" efter skador osv. Även senor kan förtjockas. Kanske har jag kompenserat för smärtan som gjort att den spridit sig lite på andra platser (det muskulära är ju en "kedja" som ska fungera tillsammans i en rörelse). Men jag vet inte vart mer än jag tror att problemet är kring höftböjare/bukmuskulatur. "Problemet" verkar vara att muskelbristningar ska orsaka smärta när fysio gör sina tester. Träning är bra mot smärta säger dom, men om smärtan är en skada så kan man inte hålla på hur som helst. Blir dragen fram och tillbaka i att jag ska träna/vila. Troligen är det något som tar tid att bli bra med, men jag kan inte lägga mig på soffan 1 år och vänta, eller träna på utan en rehab plan.
Det man noterat vid undersökning att ibland är jag inte lika rörlig i höger höft, men jag har fortfarande mer rörlighet i höften än en "stel" person.

Har någon haft en skada som inte kan palperas eller provoceras under en undersökning? Hur fick ni hjälp? Vart vänder man sig?

Kan tillägga att jag hade diskbråck vid 18 år. Nervsmärtor ner i foten. Smärtan kunde inte förstärkas oavsett vilken vinkel de vred mig i men jag blev värre av att stå länge eller sitta länge och troligen av tung träning 6 dagar i veckan. Efter 1 års tjatande fick jag MR och det var diskbråck. Är idag 29 år. Därför litar jag inte riktigt på de bedömningar jag får av vården. Under förnekandet blev jag rekommenderat att fortsätta med min träning, 6 dagar i veckan körde jag med tung belastning. Nervsmärtor hade jag i 2 år som kanske inte plågat mig så mycket om jag fått rätt hjälp från början.
nolifename är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-14, 07:30   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Det spontana jag tänker på är ACNES, men har nog inga belägg för det. Du kan läsa om det här; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6220638/
och se om du tycker det passar in på dina besvär. Är en rätt lång artikel och vad jag vet så finns det ingen bra svensk motsvarande.

Jag är Fysio och del av vården så lita inte på mig
Nä men det låter som svåra besvär och svårdiagnostiserade besvär, jag vet inte om jag skulle lyckats bättre än någon annan som undersökt dig.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-19, 17:56   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Är det någon som kollat ryggfunktionen ordentligt på dig? Testat nervfunktionen ut i benet? MR bröst/ländrygg?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)