Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-15, 09:25   #1
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hyperextension med eller utan vikt?

Jag brukar göra hyperextensions sist i mitt ryggpass. Mitt mål med övningen är att bygga muskler på längdryggen.

Ska man ha en extra vikt på då man utför övningen?
J
ag tänker då på att hålla en 10-15 eller 20kgs vikt i famnen, såna som man lägger på skivstången i annat fall.

Hur många reps och set bör man göra?

Och till sist undrar jag; är det en bra övning i muskelbyggningssyfte?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 09:50   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är en bra övning. Den tar också rejält på hamstrings om du inte har stödplattan så högt uppe. Vill du fokusera på bara ländryggen ska du höja stödplattan så att du låser höftleden.

Hantera den som vilken övning som helst. Välj dina reps (i den övningen, när jag kör den för ländryggen, så kör jag antingen 6-12 eller 15-30) och är det för lätt för din rep-range så lägger du på vikt tills du hamnar i din rep-range.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 09:55   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag brukar göra hyperextensions sist i mitt ryggpass. Mitt mål med övningen är att bygga muskler på längdryggen.

Ska man ha en extra vikt på då man utför övningen?
J
ag tänker då på att hålla en 10-15 eller 20kgs vikt i famnen, såna som man lägger på skivstången i annat fall.

Hur många reps och set bör man göra?

Och till sist undrar jag; är det en bra övning i muskelbyggningssyfte?
Ifall du orkar "för många" repetitioner (kanske 15-30 reps) utan viktplattor så lär du ju antingen behöva använda extra vikt eller byta övning om du vill kunna fortsätta bygga muskler.

Antalet reps och set är väl inget speciellt med just denna övnignen. Det beror väl på vad du gör i övrigt. Dvs en massa variabler som spelar in. Men typ 3-4 set om 10-15 reps ett par gånger per vecka kanske.

Men du kanske också behöver fundera lite på utförandet om du tycker övningen inte tar som du vill.

Det finns ju i princip två sätt att göra denna övning. Den ena varianten är mer för rumpa/hamstrings och då har man stödet nedanför höften och man håller ryggen fixerad genom hela rörelsen.

Den andra varianten som mer riktar sig mot att träna raka ryggmuskeln dynamiskt är den jag tror/hoppas att du menar. Då är det lämpligt att ha stödet högre upp (nästan upp mot nedre delen av magen), och så "rullar man sig upp, 'kota för kota'".

Jag tycker det är en bra övning, och har aldrig upplevt några problem med att ha extra vikt i famnen. Men jag vet inte om det är en "nödvändig" övning. Olika typer av marklyft tränar ju också upp ländryggen. Även fast de flesta gör det genom statisk kontraktion.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 11:20   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
En utmärkt övning. Håll gärna vikten rakt ut och använd hävstången isf högre vikt så kan du lätt ändra belastning medan du kör genom att flytta vikt in mot kroppen.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 12:08   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
obligatorisk post

baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)