Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-02, 11:45   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Frågan är ju då ifall det är en medfödd benlängdsskillnad eller om det är lateral pelvic tilt.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Lateral pelvic tilt är inte benlängdsskillnad. När man pratar om benlängdsskillnad så menar man längden på själva benen, inte hur långt benen sticker ner från en tänkt utgångspunkt högre upp på kroppen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 12:06   #17
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Lateral pelvic tilt är inte benlängdsskillnad. När man pratar om benlängdsskillnad så menar man längden på själva benen, inte hur långt benen sticker ner från en tänkt utgångspunkt högre upp på kroppen.
Kallar man inte det för falsk benlängdsskillnad?
Om det är en benlängdsskillnad är det inlägg i det kortare benet som gäller va?
Fins det något enkelt sätt att kolla själv om ena benet är längre? Förutom att gå till fysio/naprapat.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 12:10   #18
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Kallar man inte det för falsk benlängdsskillnad?
Om det är en benlängdsskillnad är det inlägg i det kortare benet som gäller va?
Fins det något enkelt sätt att kolla själv om ena benet är längre? Förutom att gå till fysio/naprapat.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Har inte hört begreppet falsk benlängdsskillnad, kan säkert stämma!

Det borde gå att mäta varje ben med måttband från höftkulan till fotens undersida i utsträckt tillstånd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 12:33   #19
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Kollade ett klipp från i somras när jag böjer, då är det rakare i höften fast då är istället stången sne. Kika nedan.



Skickat från min G3311 via Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2019-03-02 klockan 12:38.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 15:00   #20
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Om jag var du så hade jag inte gått till naprapater och kiropraktorer, de ingår inte i den offentliga vården av en anledning och de gör som sagts tidigare allt för att du ska komma tillbaka och betala 500+ för varje besök.

Om jag var du så hade jag åkt till ortopedtekniska, de ser direkt om du behöver inlägg.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 16:01   #21
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Om jag var du så hade jag inte gått till naprapater och kiropraktorer, de ingår inte i den offentliga vården av en anledning och de gör som sagts tidigare allt för att du ska komma tillbaka och betala 500+ för varje besök.

Om jag var du så hade jag åkt till ortopedtekniska, de ser direkt om du behöver inlägg.
This +1
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 16:09   #22
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Kollade ett klipp från i somras när jag böjer, då är det rakare i höften fast då är istället stången sne. Kika nedan.



Skickat från min G3311 via Tapatalk
På alla bilder vinklar du ut fötterna olika mycket, det kan förklara snedheten. Be någon kolla så fötterna är i samma vinkel och se om det inte blir bättre!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 16:28   #23
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
På alla bilder vinklar du ut fötterna olika mycket, det kan förklara snedheten. Be någon kolla så fötterna är i samma vinkel och se om det inte blir bättre!
Kan bero på att min vänster fotled är mycket stelare så kompenserar med att ha den mer åt sidan kanske.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 16:45   #24
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Kan bero på att min vänster fotled är mycket stelare så kompenserar med att ha den mer åt sidan kanske.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Jag vet iallafall själv att när jag kör böj och har olika vinkel så sätter jag mig mer åt foten som är mer rakt fram
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 11:30   #25
erks
Registered User
 
erkss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 2 066
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Provade precis övningen för medius, verkar vara mycket svagare i min högra medius. Min högra gluteus överlag är visuellt mindre också.
Dåså, då är det en bra start på lösningen på ditt problem. Fortsätt träna den övningen.

Jag tipsar återigen om att skaffa en lacrosseboll och börja behandla höften, det är superbra.

Fundera också på hur belastningen ligger i din fot. Det är vanligt att någon med svaga abduktorer (medius) lägger belastningen för mycket mot utsidan av foten, det är en konsekvensen av "håll ut knäna" för den populationen. Dina adduktorer kommer också bli svaga av detta. Stortån måste alltid vara i marken, den ska pressa neråt.
erks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 11:54   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hur ser symmetrin ut om du sitter utan skor på huk med benen helt ihop? Är underbenen olika långa? Om du står i kallingar framför spegel med raka ben och lägger händerna på cristakanterna och ser om du ser någon uppenbar skillnad i längd (fast utan extraplattan som bilden visar)?



Om du huksitter som i knäböjsposition utan stång och försöker att vara rak, känner du dig olika stel någonstans (förutom fotleden)? Det ser ju ut på båda bilderna som att du har kroppsvikten mer på högerfoten (centrumlinjen är ju tydligt förskjuten åt höger iaf) och skjuver överkroppen lite åt vänster istället och sedan dippar stången över åt höger som nån slags kompensation.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 13:38   #27
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hur ser symmetrin ut om du sitter utan skor på huk med benen helt ihop? Är underbenen olika långa? Om du står i kallingar framför spegel med raka ben och lägger händerna på cristakanterna och ser om du ser någon uppenbar skillnad i längd (fast utan extraplattan som bilden visar)?



Om du huksitter som i knäböjsposition utan stång och försöker att vara rak, känner du dig olika stel någonstans (förutom fotleden)? Det ser ju ut på båda bilderna som att du har kroppsvikten mer på högerfoten (centrumlinjen är ju tydligt förskjuten åt höger iaf) och skjuver överkroppen lite åt vänster istället och sedan dippar stången över åt höger som nån slags kompensation.
Kan inte se någon skillnad nej.

Är ju stelare i den vänstra höftböjaren.

Ser mycket rakare ut när jag böjer med endast kroppsvikt, vilket kanske är självklart, ju tyngre det blir desto mer syns ju sina brister.



Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 13:45   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Om du är asymmetrisk men promt ska ha fötter och ben symetriska så kommer det tas ut någon annanstans.
Skulle tippa på att det är bättre att satsa på att hålla rygg och höft rakt och sen hamnar ben och fötter där de gör.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 13:50   #29
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det ser mer symmetriskt ut ja. Att du säger att du är stelare i vänstra höftböjaren, menar du att det är kring ljumskregionen du känner att det tar emot när du sitter så? Höftböjaren är i en rejält förtkortad position i det läget, inte utsträckt. Vissa adduktormuskler däremot kan säkerligen ta emot en del.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 14:46   #30
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det ser mer symmetriskt ut ja. Att du säger att du är stelare i vänstra höftböjaren, menar du att det är kring ljumskregionen du känner att det tar emot när du sitter så? Höftböjaren är i en rejält förtkortad position i det läget, inte utsträckt. Vissa adduktormuskler däremot kan säkerligen ta emot en del.
Nja det är mer när jag stretchar de som jag känner att det tar emot mycket mer i vänster.
Kan inte känna någon skillnad direkt när jag sitter hukad förutom i fotleden då.

Skickat från min G3311 via Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2019-03-03 klockan 14:48.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)