Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-06, 12:36   #1531
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Inte lagt in all träning sen sist..Känns inte som allt är nödvändigt att anteckna precis.

Var på XXL och köpte en vandringsryggsäck. Förra ryggsäcken jag hade var ett rätt dåligt köp då det var en vanlig ryggsäck. La ut över 2k på nya ryggsäcken, tror det kommer vara värt pengarna i längre loppet. Gått några halvkorta hundpromenader med ryggsäcken på en vikt av ca 25 kg. Första gången domnade vänstra armen bort fullständigt. Andra gången gick det bättre när jag ställde om den lite.

Funderar starkt på att börja köra någon rutin med styrketräning varje dag, få övningar högfrekvent. Inklusive marklyft. En del övningar att köra ett par dagar i veckan. The Flask fortsätter jag med Hepburn.

Transportcykling denna vecka nära 4.5 mil.

Dagens träning hittills, mer kvar för dagen:

2016-08-06:

Marklyft (Mixat grepp):

180 kg x 1 rep (Ganska lätt)
(Imorgon 181 kg x 1 rep)

BjörnkramsCarry med 60 kg IronMind Sandsäck:

Distans: 169 meter (PB)
Tid: 2:07

Usch, det smakade. Tror jag nog var nära maxpuls (??). Hittade inte mitt pulsbälte innan. Min plan innan var 2 punkter. 1. Korta, snabba steg. 2. Ge inte upp. Gå hellre tills du stupar.

Nu stupade jag inte, men ej långt ifrån.

--

Skivstångscurl:

Lyfta så tungt jag kan 1RM varje dag, 21 dagar i sträck. Så få set som möjligt. Hellst bara 1 :

Dag 1: 55.25 kg x 1 rep (Ej strikt)
Dag 2: Som Dag 1.
Dag 3: 52.5 kg x 1 (Strikt)
Dag 4: 53 kg x 1 (Svingcurl)
Dag 5: 53.5 kg x 1 (PB i Strikt Skivstångscurl)
Dag 6: 54 kg x 1 (Osäker på Striktheten)
Dag 7: 55 kg x 1 (PB i Hyfsat Strikt Skivstångscurl, lite tillbakalutning med ryggen, därav "Hyfsat Strikt")
Dag 8: 54.5 kg x 1 (Osäker på Striktheten)
Dag 9: 54.5 kg x 1 (Hyfsat Strikt)
Dag 10: 54.5 kg x 1 (PB i Strikt Skivstångscurl)
Dag 11: 55 kg x 1 (PB i Strikt Skivstångscurl)
Dag 12: 55.5 kg x 1 (Svingcurl)
Dag 13: Orkade inte ens Svingcurla 55.5 kg
Dag 14: Fail på försök av Strikt curl på 55.25 kg

Högst tveksamt om jag kör 21 dagar i rad. Vore kanske vettigare att snart vila ett par dagar. Jag har iaf blivit starkare av detta curlprojekt.

--

Ang. Marklyft varje dag så avråds det starkt från det i diverse träningsforum. Vore därför intressant att gå emot det o prova marklyfta varje dag, eller åtminstonde nästan varje dag, för att få en egen empirisk bild av det. Ibland håller folk mest med varandra pga olika psykologiska faktorer, misstänker jag. Om det försämrar styrkan på längre sikt är det ju bara att lägga ner projektet.

Läste en artikel av en snubbe (Dellanave?) som faktiskt uppmuntrade mkt hög frekvens med marklyftande. Ska lyssna på en del av hans rekommendationer.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-26, 13:54   #1532
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Jaha.. Att marklyfta nästan varje dag gick åt helvete kan man säga. Jag låg för nära max för ofta. Så nu vet jag att om man ska marklyfta väldigt högfrekvent så får man iaf ligga under 90% av max.. Kom upp till en ouppvärmd singel på 190 kg. Sen gick det dåligt. Sen tappade jag lusten för styrketräning ett tag. Nu har jag precis börjat igen.

Idag låg marklyftsmaxet på 185 kg. Ska börja om på Hepburn tror jag..Nog en bra idé i längden.. Med ett extra pass markkomplement. Militärpressar båda dagarna + lull-lull av olika slag.

Har börjat jogga igen och lägger in extra kraft för att få ner vikten ytterliggare. Hade tagit en paus från det. Bra då att jag iaf höll vikten. Oklart vad jag vill gå ner till. Åtminstonde 110 kg. Eventuellt mer beroende på hur långt jag vill kunna jogga. Har inga ambitioner att jogga snabbt.

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2016-08-26 klockan 13:55.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 11:57   #1533
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Börjar komma igång på bättre väg med styrketräningen nu. Cyklar mycket för min del och min kondition är bättre än på länge (cykelkondition iaf, om nu kondition är grenspecifik). Lagt ner jogging för ett tag igen. Läste att cyklingen är mindre dåligt för gainzeN än jogging. Dessutom blir det alldeles för mycket träning om jag ska göra allt jag vill..

Gjorde hälsotester på VC idag iom min typ 2-diabetes.

Långtidssocker låg på 34 (Bra). Ej fastande korttidssockret låg på 6.8, det är väl bra i stort sett, nog inte fel att få ner det lite dock tror jag. Blodtryck låg på 110/80 vilket är jättebra, sköterskan kommenterade att det nog beror på att jag ägnar mig åt fysisk träning. Gått ner ca 10 kg sedan sist jag vägde mig på VC, vilket var i februari.

Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 12:09   #1534
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg

Blodtryck låg på 110/80 vilket är jättebra, sköterskan kommenterade att det nog beror på att jag ägnar mig åt fysisk träning.
"80" är inte alls bra. Det ska hellst ligga under 80. Iaf enligt amerikanska källor jag kollade. Förhoppningsvis kan det gå ner med mer viktnedgång/träning
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 13:19   #1535
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
PB:s sedan sist:

Skivstångscurl med EZ-Stång: 62 kg x 1 rep (PB i Strikt skivstångscurl)
Militärpress med EZ-Stång: 58 kg x 1 rep
Kanske glömt något

Har ökat vikten i min tyngsta sandsäck till 80 kg. Ska snart öka vikten ytterliggare till 90 kg (Mycket korta "promenader"). Målet är att kunna lyfta upp och förflytta en 100 kg sandsäck.

Kör mycket "daglig ish"-träning vilket betyder 1repsmaxningar i en del övningar nästan dagligen. Marklyftsträning 1-2 dagar i veckan. Kör ett program med tunga singlar. Går sådär. Får väl upp 200 kg en bra dag. Målet är 221 kg i år. Måste bättra på markkomplementsträningen också.

Cyklar en del igen för konditionsträning. Ska eventuellt börja köra mycket kv-böj. Osv
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 13:00   #1536
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
PB:s sedan sist:

Militärpress med EZ-Stång: 58 kg x 1 rep.
Nytt PB i nämnda övning: 59.25 kg x 1 rep.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 14:28   #1537
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Nytt PB i nämnda övning: 59.25 kg x 1 rep.
Nytt PB igen: 60 kg x 1 rep. Undra om det har gett något resultat i Militärpress med vanlig stång. Får testa. Lätt strikt singel på 60 kg i Skivstångscurl idag. Nu öka vikten på dagliga singeln.7

På minussidan är min kondition en katastrof.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 16:45   #1538
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Nytt PB igen: 60 kg x 1 rep. Undra om det har gett något resultat i Militärpress med vanlig stång. Får testa. Lätt strikt singel på 60 kg i Skivstångscurl idag. Nu öka vikten på dagliga singeln.7

På minussidan är min kondition en katastrof.
Idag 60 kg x 3 reps (RPB) i Militärpress med EZ-Stång (Teoretiskt 1RM enligt exrx 64 kg).

Nytt PB i Strikt Skivstångscurl: 62.25 kg x 1 rep. PB i Svingcurl: 62.75 kg x 1 rep. (EZ-Stång på bägge)

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2017-02-19 klockan 16:47.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 12:01   #1539
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
"80" är inte alls bra. Det ska hellst ligga under 80. Iaf enligt amerikanska källor jag kollade. Förhoppningsvis kan det gå ner med mer viktnedgång/träning
Blodtrycket för några dagar sedan: 120/70. Dåligt dåligt men på annat sätt dåligt.

Intressant artikel rörande blodtryck:https://www.svd.se/var-tredje-svensk-har-hogt-blodtryck

Nytt PB i Strikt Skivstångscurl med EZ-Stång: 64 kg x 1 rep

Nytt PB i Militärpress med EZ-Stång: 61 kg x 1 rep (Gått över till vanlig stång, dock 217.5 cm)

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2017-04-28 klockan 12:04.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-24, 11:39   #1540
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Nytt PB i Strikt skivstångscurl med EZ-Stång: 63.75 kg x 1 rep (PB med 0.25 kg).

Nu har jag kört varje dag-ish i Skivstångscurl i cirka 10 månader. PB:t har ökat från 52.5 kg till 63.75 kg.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 15:41   #1541
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Senaste PB i Strikt skivstångscurl med EZ-Stång är 65 kg x 1 rep. Men har ej mer än 64.75 kg x 1 rep på video.

Är inne på Cykel 6 för marklyft i Wendlers 531. Börjar förhoppningsvis närma mig att vara tillbaka på 200 kg igen.

Börjat träna mer med Chest Expanders, mestadels enarmspress över huvudet (axelträning)

Börjat träna mer jättebreda armhävningar för bröstträning

Markkomplement 1 gång i veckan. Jag ska öka vikten i sandsäcken till nästa vecka, till 85 kg.

Jag har köpt boken cube method, för att eventuellt köra det programmet när Wendlers 531 inte funkar längre

Det är väl huvudpunkterna sen sist
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-26, 10:37   #1542
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Nytt PB i Skivstångscurl med EZ-Stång: 66 kg x 1 rep (Strikt)

Startade om på Cykel 5 i Wendlers 531. Hade inte gått till failure men började vara på gränsen för tungt. Förra toppsettet i C5P2 så satte jag 4 reps på 155 kg. Förrförra året eller nåt satte jag något liknande (minns ej i huvudet) men något sämre, och gjorde en singel på 200 kg cirka nån vecka senare. 200 kg borde inte vara långt borta nu.

Försöker köra 30 minuter om dagen i veckan (genomsnitt), i Lågpulsträning. Mest snabba promenader då min kondition är usel. Jättejobbigt att jogga 2 långsamma km. Målet är att kunna jogga 2 långsamma km utan att pulsen går över 165 bpm. Konditionsträningen är endast för att förbättra min fysiska hälsa o förebygga sjukdom. Även den psykiska hälsan.

Läste att 45 min om dagen i genomsnitt i veckan är optimalt för hälsan, men klarar ej så mycket just nu. I konditionsträning på moderate intensity, alltså.

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2018-01-26 klockan 10:40.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-28, 13:27   #1543
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Jag fick upp 200 kg i marklyft idag (@8). Jag fick ett kraftfullt adrenalinpåslag i samband med lyftet.

Bara o fortsätta med Wendlers 531 nu.

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2018-01-28 klockan 13:28.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 11:08   #1544
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Uppdaterar med 1 inlägg så det är något liv i journalen + att jag har ett fräsigt nytt journalnamn. Försöka få nån bild av det hela.

Jag har skaffat ett par röda marklyftstofflor så nu jävlar är det seriöst. Nej men jag tyckte det var en rolig grej + att det ser lätt komiskt ut.

Dagens maxning i Marklyft:

170 kg x 1 (@5)
200 kg x 1 (@7.5)

--

Ska försöka ta mig igenom Wendlers 531 Cykel 5 i marklyft från 3 eller 4 gången nu eller vad fan det är o sen förhoppningsvis inte vara fast längre där o köra Cykel 6 och vidare.

I Skivstångscurlen har jag fastnat på 65 kg i strikt singel. Kanske måste ha nytt upplägg.

I BUP med Kettlebell har jag satt PB:t 20 kg kb + 2.5 kg påtejpat. Målet är att lyfta i BUP med kb, en singel med 28 kg kettlebell. Med vänstern ligger jag nånstans strax över 16 kg.

Ett exempel från markkomplementpass:

3 set för vardera arm i Unilaterala Farmers Walk med Farmers Walk-handtag, med 66.5 kg.

Övningen gav mersmak så ska fortsätta med den. Föredrar kortare "promenader", 10-20 meter cirka.

Annat exempel:

Plankan:
KV+16 kg kb x1 Set
KV+20 kg kb x1 Set

Gav mersmak. Ska prova tyngre plankan.

Kör regelbundet armhävningar mot Farmers Walk-handtag. Börjat med ryggsäcksmarcher igen ibland när jag ändo går med hunden varje dag. Om jag inte lastar för tungt så verkar inte vänsterarmen domna bort, vilket var ett återkommande problem som gjorde det omöjligt förut. Nu är ryggsäcken laddad med 12.5 kg tror jag det var.

Mycket wheyprotein blir det. Äter rödbetstabletter Beet i kosttillskott.

Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2018-04-22 klockan 11:10.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 09:25   #1545
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
I Skivstångscurlen har jag fastnat på 65 kg i strikt singel. Kanske måste ha nytt upplägg.
Nu jävlar idag lossna det. Nytt PB i Strikt skivstångscurl med EZ-Stång: 66.25 kg x 1 rep (Strikt & Snabbt)
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)