Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-09, 17:25   #20956
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Ska försöka köra ett pass på fredag men med målet då att klara av att springa tre km utan något tidskrav, men i minst 6,5km/h för under det den farten så blir det gång för mig.
Ta kortare steg så kan du sänka tempot och ändå fortfarande springa, och inte gå. Ifall man inte aktivt försökt springa långsamt så kan detta vara lurigt att få till. Men det handlar bara om ovana.

Ifall du är någorlunda seriös med din löpträning så vill du förmodligen hitta din "pratfart" för att kunna få en vettig träningseffekt av löppass på 30min (uppemot 60min då du blivit mer vältränad).

Ditt prommenadtempo är förmodligen för långsamt för att du ska få särskilt bra träningseffekt ifall du håller det tempot i 30min. Dvs du kommer inte ha några som helst problem att samtala i hela meningar i ditt prommenadtempo.

Om ditt maxtempo på 1km är 6min/km så kommer du inte klara av att hålla 6:30/km mycket längre än 15-20min ifall du tar i maximalt. Detta sätt att köra löpträning på är dock inte alls särskilt effektivt. Du behöver springa mer än så för att förbättra dig. Och då måste du sänka tempot (sänka pulsen) för att orka.

Du vill i princip hitta det högsta tempot där du fortfarande kan samtala någorlunda sammanhängande med en träningspolare. Ifall du måste ta ett par djupa andetag för att sedan kunna spotta ur dig två tre ord, och sedan behöver du ta några andetag igen innan du kan säga nåt ytterligare, då håller du aningens för högt tempo och bör sänka lite. Ifall du kan vissla och/eller sjunga en sång utan problem så håller du troligen lite för lågt tempo. Ifall du kan få ur dig en eller två hela meningar och sedan behöva några andetag för att kunna prata mer, så är du ungefär rätt.

Detta är din pratfart, och är ett lämpligt tempo för majoriteten av träningspass ifall du vill förbättra din kondition. Detta är alltså ett relativt lugnt tempo. Du ska inte bli helt slut efter 20-30min i pratfart.

EDIT: Ifall du verkligen inte klarar av att hitta ett löptempo som är långsamt nog för att matcha med "pratfart" så skulle jag rekommendera att springa så långsamt du kan i typ 2min och sedan gå i rask takt i 30s och så upprepa detta tills dess att du hållit igång i typ 30min.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-07-09 klockan 17:29.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-09, 21:16   #20957
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Tack för ett pedagogiskt svar

Testade att försöka nå max igår och lyckades få upp löpbandet i 10,1 Km/h några sekunder utan att ramla av Innan jag kände mig tvungen att sänka farten lite
Blev ett nytt PB på en km 6:16
Helt sjukt egentligen att jag har kapat 37 sekunder på en km sen mitt senaste löppass för en vecka sen

Ska försöka köra ett pass på fredag men med målet då att klara av att springa tre km utan något tidskrav, men i minst 6,5km/h för under det den farten så blir det gång för mig.
Det är sommar! Ut och spring med dig!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 01:54   #20958
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Sitter och letar efter ett löpband till gymmet. Nån som har några tips? Jag har lågt till tak så det är positivt om löpbandet inte är för högt upp från marken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 18:56   #20959
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Ni som springer på löpband. Hur för ni över passen till Strava? Skriver ni in manuellt eller använder ni nån fotpod? Det är ju inte så lätt med GPS när man står stilla.

Det är ju kul att logga passen. Så är lite nyfiken på hur ni gör.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 21:27   #20960
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ni som springer på löpband. Hur för ni över passen till Strava? Skriver ni in manuellt eller använder ni nån fotpod? Det är ju inte så lätt med GPS när man står stilla.

Det är ju kul att logga passen. Så är lite nyfiken på hur ni gör.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Garmin klockorna mäter kadens när du springer vilket ger ett ganska exakt distans och fart på passet. Efter varje pass så kan du kalibrera i klockan där du då anger hur långt du faktiskt sprang för att få mer noggrannhet till nästa pass. Har även en så kallad dynamic pod som stödjer detta vid tillfällen där jag behöver dricka då kroppsrörelsen minskar vilket den då räknar med när du har en "dynamic pod".
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 16:05   #20961
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Manuellt, jag kör utan klocka på band iaf.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 19:39   #20962
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Sprang 28 km i Skuleskogens nationalpark idag, där stora delar av Höga Kusten Trail går. Sjukt fint men också sjuuuukt tekniskt; långa sträckor var inte löpbart varken uppför eller utför pga brant och/eller extremt stenigt. Drygt 4 h höll vi på idag (aktiv tid). Kommer bli ett riktigt tufft race!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:14   #20963
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Sprang 28 km i Skuleskogens nationalpark idag, där stora delar av Höga Kusten Trail går. Sjukt fint men också sjuuuukt tekniskt; långa sträckor var inte löpbart varken uppför eller utför pga brant och/eller extremt stenigt. Drygt 4 h höll vi på idag (aktiv tid). Kommer bli ett riktigt tufft race!
Japp. Väl inne i Skuleskogen och på orangea eller blåa leden behöver man ta det piano så fort det blir lite brantare. Kommer man från Entré Syd är det desto lättare med spångarna, medan man får det svårare från Entre Nord. Har man viss självmordsbenägenhet i utförsbacke på klippor kan det gå riktigt fort från Slåttdalsskrevan ned till första tjärnen.

Skuleskogen är för vacker. Särskilt uppe vid Skrevan och nere vid Tärnättvattnet. Kul att ni fick uppleva det!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:51   #20964
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag minns då jag var liten och åkte bil nedanför Skuleberget (vilket kanske hände en gång om året då vi åkte upp mot Umeå för att hälsa på lite släkt) så berättade farsan en massa historier om rövare i skulegrottan och nån järnring som det satt nåt troll fastkedjat vid och en massa liknande. Det såg man fram emot varje gång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:55   #20965
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Rövargrottan kan man besöka, men var trollet ska vara fastkedjat är jag lite osäker på. Däremot om man kommer från Entré Syd passerar man Trollporten precis innan Slåttdalsskrevan. Ska man passera måste man knacka på sidan och be Trollefar och Trollemor att få stiga på.

Låter för övrigt som att någon läst Rövarna i Skuleskogen

Senast redigerad av Rahf den 2019-07-16 klockan 20:57.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 21:18   #20966
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Rövargrottan kan man besöka, men var trollet ska vara fastkedjat är jag lite osäker på. Däremot om man kommer från Entré Syd passerar man Trollporten precis innan Slåttdalsskrevan. Ska man passera måste man knacka på sidan och be Trollefar och Trollemor att få stiga på.

Låter för övrigt som att någon läst Rövarna i Skuleskogen
Boken verkar vara från 1988, men det måste ha varit på slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet som farsan ljög ihop sina historier när jag var i lågstadieåldern.

Jag vet inte om det där trollet satt fastkedjat i själva grottan eller om det var nån annanstans på berget.

Men det skulle inte förvåna mig om det finns en massa äldra folksagor om Skuleberget och rövare och troll som både farsans historier och Kerstin Ekmans bok kan tänkas vara baserade på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:52   #20967
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Min kompis som tog min plats kom 25:a av 400 st på Laugavegur, fick 5:43. Han som vann sprang först från målområdet till starten, alltså alla 53 km, för att sedan ställa upp i loppet och vinna det. Sprang alltså loppet två gånger direkt efter varandra. Bland det sjukare...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 13:07   #20968
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Min kompis som tog min plats kom 25:a av 400 st på Laugavegur, fick 5:43. Han som vann sprang först från målområdet till starten, alltså alla 53 km, för att sedan ställa upp i loppet och vinna det. Sprang alltså loppet två gånger direkt efter varandra. Bland det sjukare...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Satan så kaxigt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 15:00   #20969
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Kipchoges träning verkar gå som på räls inför försöket att knäcka 2h i höst.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 00:29   #20970
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
När man joggar i lågt tempo så tränas ju den aerobiska basen. Vad innebär egentligen aerobisk bas? Vad är skillnaden mellan aerobisk bas och VO2 max? För VO2 max tränas väl främst genom högintensiv träning?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)