Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-20, 18:57   #19126
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
19/4 Letafiskesjötrail

Träningsform: Vandring

summering:
Kortare vandring igår med fiskeutrustning till en annan sjö i Vättlefjäll. Även denna var nog bingo, för det verkar som om ett par grabbar har hittat en "öringssjö" som de beskriver på en blogg och jag tror bannemig det var exakt denna sjö som jag kom till igår. Otroligt fin fiskesjö iaf, men lite för tidigt för torrflugefiske då dagssländekläckningen inte kommit igång riktigt ännu.


20/4 Rasta fettot-runda

Träningsform: Trailrunning
Distans: 6 km
Tid: 47 min
Snittpuls: 150
Terräng: Skogsstigar

summering:1
Uff, det här lär jag få lida för imorgon på långpasset, för jag kommer inte att hinna återhämta mina ben till imorgon bitti. Heller inte läka en riktigt elak spricka jag fått strax nedanför höger stortå. En liten spricka precis som om jag skurit mig, men rätt in i köttet och sablarns i gatan vad det kan kännas mycket trots en sådan liten skitgrej. När sprickan går i sär lite så känns det precis som en kniv skär in. Försökte tejpa ihop den idag men det höll just inget under löpningen.

Tog det mycket lugnare än vanligt, promenerade i uppförsbackar och fokuserade på att springa med lägre puls idag. Stannade ett par gånger för att knyta skosnören eller ta någon bild o så. Rätt gott ändå att kunna köra en rätt så teknisk trail med så låg snittpuls som drygt 50 slag under min maxpuls. Kom in i ett gott flow en period och bara låg och rullade på i löpsteget utan att känna speciellt mycket ansträngning.

NU är dock benen trötta, puh.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 13:25   #19127
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Socialt långpass

Träningsform: Trailrunning
Distans: 20 km
Tid: 2 tim 48 min
Snittpuls: 150
Terräng: Skogsstigar deluxe

summering:
Alltså jag älskar verkligen Vättlefjäll och denna runda. Så lite grusväg och så mycket ren naturstig. Ingen preparerad stig med hårdpackad grus, inga hårda skogsbilsvägar med stenskravel, utan bara fantastiskt fina stigar och i växlande natur. Platåer med ungskog och stora skogsbrandsplatån som är helt tom på högvegetation ger verkligen fjällkänsla. Kombinerat med superfina sjöar och lite mörkare barrskogar. Var riktigt kul att både Jonas och Micke nappade på idén om att haka på och köra en runda där idag. Det tar typ 45 min för mig att köra dit, åtminstone om jag ska hämta Micke i Mölndal, men väl ute i den naturen är det go belöning. Jag anser att det är det häftigaste och vackraste naturlandskapet omkring Göteborg och fler med mig.

Vi tog det lugnt och malde på inklusive två kortare men välbehövda pauser. Jag svettades som en gris, men först på slutet efter 2,5 timme ca så började jag bli lite trött. Märkte att jag fick ta i mer och en jobbig uppförsbacke som vi gick i slet riktigt hårt. Ville bara sätta mig ner och återhämta på toppen. Annars rullade det på förvånansvärt fint idag, trots att jag inte kört ett tretimmarspass på länge.

Mest impad blev jag dock över Mikaelj. Han hängde med helt sjukt bra och var skapligt fräsch ändå vid målgång, trots att han aldrig sprungit så länge innan. Grymt gott socialpass!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 18:06   #19128
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Jäkla långa pass. Måste vara gött att kunna vara igång så länge utan känningar i kroppen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 19:54   #19129
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Låter som en härlig runda!
Fräckt att kunna klara 2 mil av er alla.
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 20:39   #19130
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Såg riktigt trivsamt ut!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 17:07   #19131
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jäkla långa pass. Måste vara gött att kunna vara igång så länge utan känningar i kroppen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ja, det är verkligen helt fantastiskt. Jag tror vi alla tre hade lite "ups and downs". Det är lite kul att se att när man springer i grupp så får inte alla sina svackor samtidigt, utan det är oftast någon som är lite piggare och som kan dra. Eller så ibland så blir det att alla har en svacka samtidigt och det blir sådär tyst och alla bara delar lidandet haha... men det sociala gör sjukt mycket och när man i perioder är tysta och i perioder skrattar, tjoar och har skoj.

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Låter som en härlig runda!
Fräckt att kunna klara 2 mil av er alla.
Det var en fantastisk runda! Nu är det en bit kvar kanske för dig innan du kan nöta 3 timmar trail, inte formässigt då utan sett till känningar mm, men jag ska faktiskt se om jag kan hitta ett sätt att få guida upp dig på stora platån i Vättlefjäll på en kortare och lugn löprunda i sommar. Det är en riktigt häftig vy där!

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Såg riktigt trivsamt ut!
Det var det mestadels, men det var några uppförsbackar på slutet som påminde om att energinivåerna var lite lägre kan man säga. Intrycken från dem kom inte med på filmen ... men för dig och mig som har bott lite norrut i landet så stället vi sprang på här ger en enorm fjällkänsla för att vara såpass långt söderut i landet. Lite fake med tanke på platån där det varit en skogsbrand, men ändå, det är helt klart mitt favvoställe att springa på här.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 17:19   #19132
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Återhämtningspass / uppmjukning / jagkanintelåtablisolochnatur

Träningsform: Trailrunning
Distans: ca 3 km
Tid: -
Snittpuls: -
Terräng: Små skogsstigar

summering:
Jag var lite stel i kroppen igår efter långpasset och lite komiskt så sa ju pulsklockan min att återhämtningstiden skulle vara 120 timmar något. Egentligen så håller jag med, alltså ett riktigt tungt benpass på gymet som börjar dundra på med en rejäl muskelnedbrytning, känner jag av i 4-5 dygn efteråt. Även om jag brakar på med protein deluxe och försöker stoppa nedbrytning och boosta proteinsyntes osv. Ett långpass trail sliter inte lika brutalt på de stora musklerna nödvändigtvis, men absolut på de mindre musklerna och ligamenten.

Att köra ett hårt pass direkt efter ett långpass kan vara klokt - om man är tränad för det. Eliten inom traillöpning kör ibland dubbla långpass, t.ex. ett på lördag och ett på söndag. Det är inget jag skulle råda en svensson att göra.

Jag kände dock för att röra på mig lite igår och särskilt med tanke på vädret som fortfarande är fantastiskt. Just precis NU våras det för traillöpning, för det är snustorrt överallt i skogarna, det är ingen högsly utan lätt att se var man springer, lätt att hitta nya stigar, inte så mycket högt gräs för fästingar och annat bös att sitta i, det är bekväma temperaturer och doftar verkligen liv och energi ute i skogarna nu.

Så jag slängde på mig skorna och stack till Jonsered igår för lite ny miljö och för att springa till två fiskesjöar och se hur kläckningen såg ut. Hade dock glömt att parkeringen ligger nertill vid en ås - och sjöarna upptill. Det var nästan 1 km promenad, pust, stön och stånk med rejäla protester från icke uppvärmda och stela vadmuskler primärt. Sedan hamnade jag lite fel och fick försöka ta mig fram lite obanat runt den ena av sjöarna innan jag mötte Bohusleden och kom ut på den löpning jag egentligen hade avsett att göra. Dock så precis där så lossnade allt. Löpsteget kom igång, kroppen kändes mjukare och jag kunde rulla på.

Hade kunnat köra på längre, men jag ville mest bara lösa upp stelheten och få liv i kroppen samt öva på att träna även dagen efter ett långpass - utan att dra på mig skador eller känningar.

Fantastisk natur även denna gång och en euforisk känsla väl hemma.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 17:25   #19133
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Reflektioner runt träning och välmående

För mig gäller detta;

Styrketräning och att bli starkare/snyggare = boostar självförtroende, ger en skön kick och en njutbar känsla när man är svullen dygnet efter, känner pump och annat. En lite roligare spegelbild ger dessutom ett extra påslag på dopamin och endorfin.

Löpträning i skog och natur = boostar eufori långt mer än dopamin och endorfinpåslaget från styrketräning, jag upplever nog nästan 2x så stor euforisk känsla efter ett bra trailpass mot för ett bra styrkepass med PB osv. Sänker stressnivåer, ökar kreativitet, ökar problemlösningsförmåga och annat, jag märker verkligen hur min jäkla hjärna jobbar bättre efter bara ett par kilometers löpning i frisk luft och natur.

Styrketräning och skogslöpning ihop + bra mat och god sömn samt ett socialt nätverk. Fucking eeeeeeeey, livselixiret deluxe?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 17:50   #19134
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Riktigt intressant, men jag har alltså inte tränat speciellt seriöst och inte heller med någon större frekvens på ett bra tag nu. Jag känner fortfarande av sviterna efter att Everest gick åt helvete en andra gång och just nu har jag rejäla motgångar med mitt hus, renovering mm, så motivationen till träning går verkligen uppochner. Min fysik är dessutom i sämre form än på länge.

Ändå drar jag av 6 km terränglöpning dagen innan ett långpass. Adderar 3 timmars löpning 99% på halvtekniska stigar. Därefter mjölkar ur några kilometer till dagen efter.

Den träningsvolymen kilometermässigt på dessa tre dagar är inte så mycket att hurra över. Tidsmässigt är det lite bättre siffror. Att i huvud taget träna tre dagar på raken med ett långpass i mitten är dock det stora utropstecknet.

Att jag ens fixade det nu utan känning, utan träningsvärk idag eller annat - dessutom känner mig sjukt fräsch är ett GRYMT bra kvitto på hur senor, ligament etc har anpassat sig senaste 2-3 åren. Kondisen finns inte där just nu, men kroppen i sig är redo för ökad volym. Sjukt go känsla.

Fortsätta skala av fett.
Fortsätta nöta och få upp en högre frekvens och kontinuitet.
Fortsätta träna smart och undvika skador och känningar.
Fortsätta HA SJUKT JÄVLA ROLIGT.
Yay.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 21:25   #19135
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Backattacker


summering:
Körde ett kortare pass härom dagen och idag blev det också ett kortare pass, men ack så jobbigt. Körde lite backattacker i slalombacken och hittade en cirkel att springa i som var på ett sätt lagom. Kruxet med skidbacken är att den är så pass brant att man stängs av rätt fort. Man börjar springa, mjölksyran slår till och det är typ omöjligt att springa efter 40 höjdmeter av 100. Det är fortfarande bra träning att gå, pulsen och flåset rusar ju och benen krampar, men jag vill ändå ha lite mer action på mina pass.

Idag hittade jag en cirkel jag kunde springa nästan längst upp. Lite trevligt också med lite utsikt. Det var rätt brant nedförslöpning, sedan en sväng och sedan en långsamt sugande uppförslöpning upp igen. Den var lite stygg, för benen kändes lika pigga varje backattack och lika överjävligt förstörda på slutet, men det var precis lagom, det var så att jag fick gå sista 10 metrarna kanske men utan att jag förstörde kroppen helt. Bra rutt, den ska jag komma ihåg.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 21:36   #19136
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag byter alias i sociala medier nu denna helg och kommer att inrikta mig än mer mot traillöpning på alla plan. Jag får se lite hur jag gör med kolo och journalen och allt annat. Styrketräningen kommer att finnas där och allt därtill, men inte ha samma fokus.

I sommar är planen att starta eget företag med beröring till traillöpning och äventyr. Sedan har jag fått flera nya kontakter med likasinnade och har en hel hög med idéer på lut.

Har även blivit uttagen som en ambassadör till en populär trailtävling i Sverige. Idag blev jag intervjuad och jag ska iväg på ett egenkomponerat träningsläger med vänner där vi eventuellt får ett filmteam med oss också någon av dagarna, med drönare och hela paketet. Så sjukt jäkla kul! Jag kommer eventuellt att bli filmad och intervjuad igen om någon vecka bara.

Galet nervöst dock, för jag känner mig inte alls i form för att visa upp mig just nu. Varken prestationsmässigt eller utseendemässigt. Å andra sidan, detta kanske kan ge mig den där extra "men nu jävlar!"-boosten till att öka träningen och fokuset ännu mer.

Det som är kul med allt detta är att det kommer att exponera mig lite mer. Alltså bestiga K2 eller göra ett tredje försök med Everest eller så är helt kört ekonomiskt. För mååååånga år. Däremot skulle bara 1-2 sponsorer kunna öppna upp helt andra möjligheter. Som sponsor vill man givetvis få något i gengäld och det är ju exponering. Så på ett sätt så strider det emot mina principer och hur jag är som person, men samtidigt så känner jag att det kan öppna upp möjligheter till fantastiska äventyr om jag har turen med mig (vilket jag inte är känd för, lol). Haters gonna hate, men jag har rensat och krypt bekantskapskretsen lite så jag slipper haters i den närmaste kretsen iaf.

Oavsett vilket så kikar jag även på ett bergsäventyr nu och på ett berg som om jag lyckas med det, så sätter det nytt personligt rekord i höjdmeter. Skadar jag mig inte och om inget annat tråkigt i livet händer, så kan detta bli en väldigt, väldigt bra sommar.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2019-04-26 klockan 21:38.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 21:45   #19137
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gött att du blickar framåt. Dela gärna med dig av diverse länkar till dina kanaler här, när det är dags på riktigt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 14:36   #19138
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Önskar dig en härlig födelsedag TrailPeter!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 14:38   #19139
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Grattis på dagen!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 17:44   #19140
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Grattis! Stort lycka till med nya satsningen.
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)