Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-21, 13:09   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Liggande, dubbel hantelrodd

Vad anses om detta? Att köra hantelrodd liggande på bänk och med två hantlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 13:18   #2
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Sälrodd med hantlar helt enkelt?

Ja det är väl en jättebra övning. Men du får palla upp bänken på något så du kan sträcka ut armarna helt
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 13:40   #3
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag gillar den. Jag orkar inte hålla på palla upp bänken så jag kör den med lutande bänk ca 30 grader. Tycker det passar bra att nypa fast hantlarna isometriskt 1-2 sekunder också.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 15:31   #4
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Jag gillar den. Jag orkar inte hålla på palla upp bänken så jag kör den med lutande bänk ca 30 grader. Tycker det passar bra att nypa fast hantlarna isometriskt 1-2 sekunder också.
Så här gör jag också på mitt gym, men det blir aldrig riktigt samma sak som att faktiskt få upp bänken några decimeter. Tycker jag.

Annars en väldigt härlig övning!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 16:34   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kallas batwings och är en jättebra övning om man håller vikten relativt lätt och repetitionerna tvåsiffriga.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 04:14   #6
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Tycker jag saknar den där extra sträckningen man får med hantelrodd.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 08:56   #7
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
En sån här har dom på lokala gymmet. Lite smidigare att använda än att palla upp för sälrodd på bänk. Kan väl möjligen fuska lite mer i maskinen men kan knappast spela någon större roll.

EDIT: Ser att denna inte har en funktion att flytta bröstplattan längre fram dock så kanske svårt för de lite längre folken att få full stretch i denna, för mig som är 175 så är det någon decimeter över iaf.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag

Senast redigerad av R0B den 2019-04-22 klockan 08:57.
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 11:04   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag föredrar den och andra roddar med bröststöd framför fria roddar, då det blir mer fokus på övre rygg i dem eftersom den bakre nedre kedjan tas ur ekvationen.
Jag gör det enkelt för mig och lyfter upp den ena änden av bänken på hantelrackets första nivå, sedan så gör jag bänken så nära horisontal som möjligt genom att placera en silverhantel mellan en av bänkens hack där man justerar höjden, det går även att justera den genom att ställa den främre delen på viktskivor, det tar dock lite längre tid att rigga.
Efter detta så drar jag en annan bänk framför den andra som jag lägger hantlarna på.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 11:21   #9
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag föredrar den och andra roddar med bröststöd framför fria roddar, då det blir mer fokus på övre rygg i dem eftersom den bakre nedre kedjan tas ur ekvationen.
Jag gör det enkelt för mig och lyfter upp den ena änden av bänken på hantelrackets första nivå, sedan så gör jag bänken så nära horisontal som möjligt genom att placera en silverhantel mellan en av bänkens hack där man justerar höjden, det går även att justera den genom att ställa den främre delen på viktskivor, det tar dock lite längre tid att rigga.
Efter detta så drar jag en annan bänk framför den andra som jag lägger hantlarna på.
Haha, kan du fota det nästa gång och slänga upp här?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 11:51   #10
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Det är bara att lägga en planka över safetyracksen på en bänkstation eller ett power rack, tillåter inte gymet en planka så går det möjligen att lägga en bänk över.

Till exempel:

nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:15   #11
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Man behöver inte ligga platt heller. Sätt upp ett lätt lutande ryggstöd och placera överkroppen så att armarna hänger fritt med hantlar i fingrarna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 12:57   #12
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag föredrar den och andra roddar med bröststöd framför fria roddar, då det blir mer fokus på övre rygg i dem eftersom den bakre nedre kedjan tas ur ekvationen.
Jag gör det enkelt för mig och lyfter upp den ena änden av bänken på hantelrackets första nivå, sedan så gör jag bänken så nära horisontal som möjligt genom att placera en silverhantel mellan en av bänkens hack där man justerar höjden, det går även att justera den genom att ställa den främre delen på viktskivor, det tar dock lite längre tid att rigga.
Efter detta så drar jag en annan bänk framför den andra som jag lägger hantlarna på.
Är du en sådan som vi andra i gymmet står och väntar på för att du tar upp hälften av all utrustning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 18:25   #13
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Är du en sådan som vi andra i gymmet står och väntar på för att du tar upp hälften av all utrustning?
Haha nej! Det är tack och lov väldigt få, om ens någon där, när jag gymmar.
Är det någon annan i min närhet när jag kör denna övningen så frågar jag alltid om de behöver ha den andra bänken, och då jag endast kör tre sets med två min vila mellan dem i denna övningen så tar jag inte upp utrustningen någon lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Haha, kan du fota det nästa gång och slänga upp här?
Haha visst :P
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 10:38   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Hela poängen med sälrodd är väl just att man skall fuska och röra sig som en säl på land? Annars är det ju en bröststödd rodd.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 15:05   #15
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vad anses om detta? Att köra hantelrodd liggande på bänk och med två hantlar.
Jättebra övning som jag börjat göra mer och mer. Lägsta lutningen på våra gymbänkar räcker för att kunna sträcka ut.

Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
En sån här har dom på lokala gymmet. Lite smidigare att använda än att palla upp för sälrodd på bänk. Kan väl möjligen fuska lite mer i maskinen men kan knappast spela någon större roll.

EDIT: Ser att denna inte har en funktion att flytta bröstplattan längre fram dock så kanske svårt för de lite längre folken att få full stretch i denna, för mig som är 175 så är det någon decimeter över iaf.

Denna rodd med bröstplatta känns helt annorlunda än den övning tråden handlar om. Jag gillar den också, ffa kan man ösa på med högre vikter.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)