Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-25, 16:14   #46
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
...men höjningen blir kanske inte lika stor efter man ätit en högfettdiet ett tag.
Kan man tänka att det motsatta gäller? Att om jag efter en längre tid på högfett går över till att äta kolhydrater i mängderna 40-50E% och då kan se förhöjda TG men att detta balanseras upp efter en tid på kolhydratkosten. En anpassning som inträder en tid efter en större förändring av makronutrientfördelningen.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 17:34   #47
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Nej det tror jag inte men vet inte säkert. Skulle tro att så länge fettmetabolismen är anpassad till högt fettintag och lågt kolhydratintag, vilket förmodligen hänger i ett tagefter man höjer kolhydratintaget, så kommer nog postprandiellt TG vara lägre men eventuellt stiga efterhand. Det finns däremot ingen anldning att tro att man får höga triglycerider av 40-50E% kolhydrater om man är frisk och äter en vettig kost.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 17:47   #48
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Ptja, de kommer ju alltid att vara högre än på 5E% kolhydrater... :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 19:48   #49
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Vad syftar du på med "de" och vad baserar du det på?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 20:05   #50
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Höga triglycerider. Arean under kurvan kommer vara högre än på 5E% kolhydrater.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 20:20   #51
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
AUC alltså. Har du data på postprandiella toppar, AUC och inflammationsmarkörer vad gäller jämförelser 5E% med 45E% kolhydrater a la medelhavskost/låg-GI hos friska normalviktiga?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 20:32   #52
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Nej, jag förutsätter det bara från ovanstående graf, diverse artiklar som diskuterar studier på t.ex. high-fat-nutrition.blogspot.com visar på att triglyceridnivåer sjunker på lågkolhydratkost, samt diverse data från människor som fått sänkta triglyceridnivåer från att gå från LCHF till vanlig kost.

Hur brukar TG (fastande) se ut bland de du stöter på i yrket?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 20:51   #53
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Ovanstående studie undersöker inte det du säger och ger inte något vidare stöd för det heller. "Lågkolhydrat" åt ju till exempel 45E% varav 70% socker. Vad det är för andra studier är jag intresserad av för jag tror det blir svårt att hitta något relevant.
Ofast rör det sig om överviktiga pre-diabetiker/diabetiker som går från en "vanlig" skräpmatsdiet till en diet med lägre mängd kolhydrater (men nästan aldrig 5E% utan snarare 20-40E%) och som dessutom nästa alltid går ner i vikt samtidigt och förbättrar insulinkänslighet mm.
De bloggande LCHF-arna är sannolikt även de rätt lika i det avseendet.

Jag träffar inte den patientgruppen som har förhöjda TG/lipidrubbningar och olika varianter av metabola syndromet men träffar de en dietist så är det ju för att de har förhöjda värden och därför inte riktigt relevanta om man diskuterar kost till friska. Jag har fått intrycket att fastän dina blodfetter är ganska avvikande så räknar du dig till gruppen friska. Varför spekulera, du kanske kan mäta dina triglycerider 3 tim efter dagens andra stora fettrika måltid.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 20:58   #54
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
De "bloggande LCHF-arna" jag pratar om är förstås inte några överviktiga, utan snarare läkare o dyl. Men för all del, det är ingen mening att diskutera det när inga av oss har en större mängd data.

Något jag ändå är nyfiken på: hur många på SNR ser du med TG på 0,4 - 0,8?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 07:51   #55
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Min take var bara att ta upp potentiella nackdelar med stora fettintag, specifikt med tanke på MCT-fett. Kontexten var inte för eller emot kolhydrater eller att det var någon sorts tävling där det måste utses en vinnare. Men för all del det kan jag bjuda på.

LCHF-"Alla andra"
10-0
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-30, 22:33   #56
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Här är någon som testat: http://heartscanblog.blogspot.com/20...xperiment.html





Lustigt hur TG på lågfett ökar efter några timmar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 06:47   #57
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Vad står BG för, jag leta i länken men det står bara BG där också utan förklaring.
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 06:52   #58
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Blood Glucose.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 06:56   #59
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Vad står BG för, jag leta i länken men det står bara BG där också utan förklaring.
Blood Glucose gissar jag

EDIT: Pucktvåa
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 08:24   #60
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Här är någon som testat: http://heartscanblog.blogspot.com/20...xperiment.html





Lustigt hur TG på lågfett ökar efter några timmar.
Ja, fastän detta bara gäller en person, dessutom med diabetes, så illustrerar detta till viss del det vi diskuterat. dvs äter man kolhydrater så höjs blodsockret och äter man fett så höjs triglyceriderna postprandiellt.
Att triglyceriderna höjs efter 5-15 tim beror delvis på att insulin och blodglukoset går ner men jag skulle tro att det också beror på att personen efter en högkolhydratfrukost återgick till en kost med relativt lite kolhydrater och lite mer fett, men det är svårt att veta eftersom beskrivningen av kosten inte är så utförlig.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)