Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-23, 19:15   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag börjar bli lite sugen på Lidingö. Tyvärr krockar dett lite med en halvmara som jag gärna vill springa helgen innan. Lite lockad att köra båda. Men det blir nog tufft? Klurar på vad jag ska välja. Jag har en fin terrängslinga här på 15km som jag joggat både tisdag och onsdag förra veckan. Så jag tror absolut att jag kan vara redo för 30km i höst��
Man brukar kunna höfta till det och säga att LL-tempo och maratontempo är ungefär detsamma. LL är kortare men å andra sidan mer kuperat (om man med maratontempo avser en någorlunda platt bana och asfalt som underlag).

Så ifall du grejar en halvmara på 1h45min (5min-tempo) så borde du kunna hålla 10-15s långsammare per kilometer ifall du dubblar distansen, dvs maraton. Så 5:15-tempo på maraton eller LL borde isåfall vara rimligt för dig. Kanske lite långsammare om du inte har återhämtat dig från helgen innan. Det skulle isåfall innebära att du kan greja under 2h40min.

Dock krävs det ju att du också har rätt aerob bas att luta dig på eftersom distansen är lite längre än en halvmara. Men det är inte en jätteskillnad, och det blir inte den där brutala sista milen som på en mara ifall man har lite underutvecklad aerob bas, där alla motionärer bonkar och får prommenera eftersom de har slut på glykogen.

Framförallt är väl den största skillnaden att man kanske behöver lite längre långpass för LL än halvmara. Men 20-25km är fullt tillräckligt ifall man inte toksatsar. Dessutom behövs väl lite mer backvana för LL än för de flesta normala halvmaror.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-04-23 klockan 19:16.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 07:22   #17
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men 10min tycker inte jag är jättemycket att förbättra på så lång sträcka. Speciellt inte som du bara sprungit det två gånger och inte har så lång "löpålder" (dvs total tid av rätt så kontinuerlig träning).

2h20min lär ju inte heller vara taket för vad man kan tänkas greja på LL ifall man springer milen på runt 40min och har "tillräcklig" aerob uthållighet. Att fokusera på en bergig ultramara låter ju som den ultimata basträningen för LL tycker jag. Så rimligen borde du kunna komma ner mot dessa tider ifall du lyckas bibehålla ungefär samma tröskel som skulle tillåta dig springa 10k på runt 40min.
Tack för pepp! Det är ungefär detta + förbättrad träning som jag baserar mitt mål på. Mitt första löpår sprang jag ganska mycket snabbt, mitt andra långt och långsamt och nu på mitt tredje så försöker jag att göra bägge samt bägge på ett bättre sätt än tidigare.

Ett litet delmål jag har är att inte gå i någon backe. Det vore en skön seger efter ett år med backträning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 09:15   #18
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tråkigt med foten, krya på dig! Nu vet jag inte hur de har mätt upp 30,5 km men jag kan trösta dig med att min GPS-klocka(/Strava) ville få sträckan till 29,6 km. Så jag fick en positiv överraskning i fjol då min klocka sa att jag var på väg mot ~2:33 när jag i själva verket bara vara några tiotals sekunder från 2:30.
Tack!

Låter lovande med din GPS! För visst är det så att GPS brukar mäta för långt oftast? Åkte ett skidlopp (Engadin Ski Marathon) i vintras som skulle vara 42 km men som var ganska exakt 1 km längre enligt min GPS. Så fel mäter den ju inte så den distansen var iaf överlång vilket även märktes på felaktiga km-markeringar. Tror tom att markeringen på ngt ställe visade 1,6 km för kort...

När jag åkte Vasaloppet så visade min GPS 90,5 km vilket man ju får säga är inom felmarginalen på en så lång distans.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 09:29   #19
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Tack!

Låter lovande med din GPS! För visst är det så att GPS brukar mäta för långt oftast?

När jag åkte Vasaloppet så visade min GPS 90,5 km vilket man ju får säga är inom felmarginalen på en så lång distans.
Både och för egen del! Varvetmilen i Mantorp(bör vara kontrollmätt) ville den få till 10,22 km medan jag bara fick 21,04 km på Göteborgsvarvet. Och sen 29,76 km på Lidingöloppet då. Vad det betyder i praktiken är att jag på LL skulle kunna nå mitt mål om jag enligt min klocka håller 4:42-tempo istället för 4:40-tempo, förutsatt att GPS-klockan mäter upp samma distans igen. Samma gäller någon som springer för sub 3, 6:02 KAN räcka. Skulle dock inte kalkylera för detta när jag lade upp planen för loppet Mer se det som en möjlig bonus om någon sekund rinner iväg från medeltempot.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 13:09   #20
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Både och för egen del! Varvetmilen i Mantorp(bör vara kontrollmätt) ville den få till 10,22 km medan jag bara fick 21,04 km på Göteborgsvarvet. Och sen 29,76 km på Lidingöloppet då. Vad det betyder i praktiken är att jag på LL skulle kunna nå mitt mål om jag enligt min klocka håller 4:42-tempo istället för 4:40-tempo, förutsatt att GPS-klockan mäter upp samma distans igen. Samma gäller någon som springer för sub 3, 6:02 KAN räcka. Skulle dock inte kalkylera för detta när jag lade upp planen för loppet Mer se det som en möjlig bonus om någon sekund rinner iväg från medeltempot.
Mm, min minnesbild är att min klocka har visat för kort en enda gång och det var på ett kontrollmätt millop.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 10:24   #21
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hur går det för er? Jag har reviderat mitt mål från 4:40-tempo och 2:20 till 4:50-tempo och 2:25. Har försökt visualisera hur 4:40-tempo faktiskt går till och det känns helt enkelt för tufft att gå ut med inställningen att det ska jag bara ha. Det är ~4:30-tempo på platten och sedan tappa sekunder uppför, det känns väldigt tufft över 30 km. Så det får bli en något snällare målsättning som rent krasst fortfarande är ambitiös.

Själva träningen går bra. Jag vet inte om jag snabbare än förra året men jag har åtminstone kört betydligt mer tempoträning. Snittvolymen kommer att bli högre och därmed hoppas jag att benen dör något senare i år.

Jag springer Höga Kusten 43K om två veckor så jag hinner tyvärr inte med så mycket jättespecifik LL-träning. Det jag ska göra är att få in så mycket tempolöpning som jag hinner. Är jävligt sugen på att bocka av 15K@4:30-tempo då det är ett nyckelpass som jag länge har varit sugen på så får jag in det blir jag nöjd!

Jag fick dock startgrupp 2 i år så håller på att överklaga det nu(hade startgrupp 1 i fjol)
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 13:59   #22
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Bokade om så jag springer 15 km istf 30 km. Har svårt att träna på sommaren pga astma (pga pollen).
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:37   #23
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Startgrupp 10 1400 här, kommer försöka hålla 4:30 - 4:50 så länge det går ! Första Lidingöloppet ser fram emot det sjukt mycket
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 07:08   #24
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Startgrupp 10 1400 här, kommer försöka hålla 4:30 - 4:50 så länge det går ! Första Lidingöloppet ser fram emot det sjukt mycket
Gött! Har du tränat mycket inför?

Jag fick precis svar från LL, min tid från i fjol motiverade visst bara startgrupp två. Kommer tyvärr inte in på min resultatsida från förra året men jag är övertygad om att jag fick starta i ettan då. Skitsamma, det är petitesser!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 08:24   #25
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Startgrupp 10 1400 här, kommer försöka hålla 4:30 - 4:50 så länge det går ! Första Lidingöloppet ser fram emot det sjukt mycket
Bli inte för frustrerad över.tempot i början bara. Ibland fastnar man bakom ett gäng som såsar, men att hetsa förbi dem brukar ta mer på krafterna än att visa sin tid och gå om när det finns lite bättre med utrymme.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 10:04   #26
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Kommer också göra premiär på Lidingö och hoppas en lyckad dag. Sprungit 2 maror, några halvor och går och drömmer om att göra ett försök på medaljtid.

Hamnade som du Macke i startgrupp 2 och en av anledningarna till att jag inte provat tidigare är rädslan för trängseln, försökt läsa lite vad som är bäst...att hamna i 1C eller 2 och starta 10 minuter senare men orkar inte lägga något mer krut på det nu. Ska försöka njuta av inramningen också. Trodde dock att min marathon-tid på 3.15 skulle räcka till grupp 1 men det blir nog bra oavsett. Känns som utvecklingen gått framåt i sommar och att 4.30 inte borde vara helt omöjligt att hålla i 30km.

Kört mycket kvalitet inför ett millopp nu i juli och augusti men måste snarast börjar trappa upp några veckor med lite längre pass igen samt lite längre specifika pass i lämpligt elljusspår med kupering och fartinslag närmare tänkt tävlingsfart.

Senast redigerad av inZane den 2019-08-22 klockan 10:07.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 10:10   #27
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Kommer också göra premiär på Lidingö och hoppas en lyckad dag. Sprungit 2 maror, några halvor och går och drömmer om att göra ett försök på medaljtid.

Hamnade som du Macke i startgrupp 2 och en av anledningarna till att jag inte provat tidigare är rädslan för trängseln, försökt läsa lite vad som är bäst...att hamna i 1C eller 2 och starta 10 minuter senare men orkar inte lägga något mer krut på det nu. Ska försöka njuta av inramningen också. Trodde dock att min marathon-tid på 3.15 skulle räcka till grupp 1 men det blir nog bra oavsett. Känns som utvecklingen gått framåt i sommar och att 4.30 inte borde vara helt omöjligt att hålla i 30km.

Kört mycket kvalitet inför ett millopp nu i juli och augusti men måste snarast börjar trappa upp några veckor med lite längre pass igen samt lite längre specifika pass i lämpligt elljusspår med kupering och fartinslag närmare tänkt tävlingsfart.
Abborrbacken-målgång såg ut som absolut plåga i form av kraftigt eller svagt lutande uppförsbackar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 12:03   #28
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Kommer också göra premiär på Lidingö och hoppas en lyckad dag. Sprungit 2 maror, några halvor och går och drömmer om att göra ett försök på medaljtid.

Hamnade som du Macke i startgrupp 2 och en av anledningarna till att jag inte provat tidigare är rädslan för trängseln, försökt läsa lite vad som är bäst...att hamna i 1C eller 2 och starta 10 minuter senare men orkar inte lägga något mer krut på det nu. Ska försöka njuta av inramningen också. Trodde dock att min marathon-tid på 3.15 skulle räcka till grupp 1 men det blir nog bra oavsett. Känns som utvecklingen gått framåt i sommar och att 4.30 inte borde vara helt omöjligt att hålla i 30km.

Kört mycket kvalitet inför ett millopp nu i juli och augusti men måste snarast börjar trappa upp några veckor med lite längre pass igen samt lite längre specifika pass i lämpligt elljusspår med kupering och fartinslag närmare tänkt tävlingsfart.
Låter som att du är redo. Trixet för att inte begränsas av folk är att ställa sig absolut längst fram i startfållan. Första 2-3 km kan du ösa på lite för att se till att du inte hamnar i någon jättelång köbildning när banan smalnar av.

Annars så låter det som att du är redo. Med en mara på 3:15 är säkert 2:15 ambitiöst men inte omöjligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 12:30   #29
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Låter som att du är redo. Trixet för att inte begränsas av folk är att ställa sig absolut längst fram i startfållan. Första 2-3 km kan du ösa på lite för att se till att du inte hamnar i någon jättelång köbildning när banan smalnar av.

Annars så låter det som att du är redo. Med en mara på 3:15 är säkert 2:15 ambitiöst men inte omöjligt.
Hm, på Göteborgsvarvet ställde jag mig längst bak i min startgrupp, promenerade fram till startlinjen och hade öppen gata 50 meter framåt typ. Var klockrent. Inte samma sak i Lidingö alltså? Börjar tiden räkna vid startskottet eller när man passerar en markering? Isf borde man väl kunna låta klungan sticka iväg och starta precis innan grupp 3 drar iväg?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 12:48   #30
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hm, på Göteborgsvarvet ställde jag mig längst bak i min startgrupp, promenerade fram till startlinjen och hade öppen gata 50 meter framåt typ. Var klockrent. Inte samma sak i Lidingö alltså? Börjar tiden räkna vid startskottet eller när man passerar en markering? Isf borde man väl kunna låta klungan sticka iväg och starta precis innan grupp 3 drar iväg?
Passera markering tror jag. Banan är jättebred första biten men redan efter typ en km eller så så smalnar den av och jag har bägge år mer eller mindre stoppats upp helt. Går oftast att springa i diket men jag tycker att det är irriterande då det känns som en onödig extra ansträngning.

Jag tror inte att du kan stå kvar någon längre period, de vill väl dra upp startbandet så fort alla har passerat och börja preppa för nästa startgrupp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)