Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-20, 22:37   #1
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Min resa till att bli "friskförklarad" reumatiker

Som rubriken antyder så är jag reumatiker och har varit det i cirka sju år. Diagnosen som jag har är spondylartrit där inflammationerna verkar i sakroilialederna (nedanför ländryggen), händer, fötter och ljumskar. Det är svårt att beskriva smärtorna för någon som inte är reumatiker men låt oss iaf konstatera att de flesta inte vet vad riktigt smärta är för något, men reumatiker vet.

Det finns människor där ute som är reumatiker som har blivit "friska" med hjälp av träning, sömn, stressfria vardagar, motion och kost, vilket är exakt det jag också tänker bli.

Hur mår kroppen nu: Min kropp mår väldigt bra just nu, jag tror inte att jag har känt mig så här bra i kroppen sedan jag blev reumatiker. Jag tillför livsmedel som min kropp inte reagerar på och därför funkar det så bra. Tyvärr är det i nuläget en extremt ensidig kost med i princip bara kokta grönsaker och kött.

Träningen: Jag tränar just nu halvkropp och 2-4 dagar per vecka där jag också kör 20 minuter hyfsat intensivt på crosstrainer innan styrketräningen. Jag tränar låg volym jämfört med många här på kolo. Jag går inte till failure och jag kör högreps (12-20 reps).

Kosten: Kanske den viktigaste pusselbiten och den svåraste. Vissa livsmedel får jag direkt ont, vissa känningar av och en del är svårbedömda. Jag kommer att fokusera på de livsmedel som gör mig "frisk" och utesluter det som gör att jag inte mår bra av. Sedan kommer jag att införa ett livsmedel i taget för att se vad som fungerar eller inte.

Målet med journalen är att journalföra allt det viktiga varje dag för att jag själv ska se mina framsteg.
Längd: 189cm
Vikt: 80-85kg

Jag skulle kunna skriva mycket mer än såhär om både kosten, träningen, utförandet av allt osv, men jag börjar såhär. Nu kör vi!
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 11:21   #2
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Hej!
Jag har själv en spondartrit och träningen är det som håller mig på benen.
Jag och en kompis som också har en spondartrit brukar utbyta både kost och träningsideer och testar både med mejerifritt; fläskfritt och nu att dra ned på socker och processerat kött som korv och rökta produkter och vi märker skillnad.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 13:18   #3
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Gearhead85 Visa inlägg
Hej!
Jag har själv en spondartrit och träningen är det som håller mig på benen.
Jag och en kompis som också har en spondartrit brukar utbyta både kost och träningsideer och testar både med mejerifritt; fläskfritt och nu att dra ned på socker och processerat kött som korv och rökta produkter och vi märker skillnad.
Hej,
Ja jag kör både fläskfritt, mejerifritt och äter inte socker. Jag har tidigare kört IFD-kost och det hjälpte mig mycket, men jag blev inte helt bra. Det slutade med att jag tog hjälp av en dietist som har hjälpt många att bli "frisk" och är själv reumatiker. Tyvärr kan jag inte skriva ut alla detaljer om vad kosten innehåller eftersom det är hennes koncept som jag har tagit betalt av.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 16:46   #4
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av 171 Visa inlägg
Hej,
Ja jag kör både fläskfritt, mejerifritt och äter inte socker. Jag har tidigare kört IFD-kost och det hjälpte mig mycket, men jag blev inte helt bra. Det slutade med att jag tog hjälp av en dietist som har hjälpt många att bli "frisk" och är själv reumatiker. Tyvärr kan jag inte skriva ut alla detaljer om vad kosten innehåller eftersom det är hennes koncept som jag har tagit betalt av.
Det förstår jag. Sen är det precis som med medicin att det som funkar för en inte funkar för alla. Jag tränar fem dagar i veckan och blandar tungt och lite lättare.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 20:36   #5
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Gearhead85 Visa inlägg
Det förstår jag. Sen är det precis som med medicin att det som funkar för en inte funkar för alla. Jag tränar fem dagar i veckan och blandar tungt och lite lättare.

Så är det ju absolut, allt är individuellt. Hur länge har du varit reumatiker?
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 20:43   #6
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Sömnen: Jag har nog inte sovit såhär bra på flera månader. Jag somnade igår när jag och sambon mediterade vid 23.00 och sov till 09.30.

Träningen: Jag tränade överkropp idag och det kändes mycket bra. Jag gjorde några PB:s och jag och skippade att öra på crosstrainer idag då jag inte hade lust med det.

Hur mår kroppen: Kroppen har fortsatt mått väldigt bra idag tills jag testade att ta en multivitamin. Det är nästan lustigt hur kroppen kan reagera på något sådant litet. Jag har fått känningar i händerna och jag fick lite i fötterna men känningarna i fötterna har gått över. Min mage har mått bra och avföringen har inte varit lös idag (vilket är mycket viktigt att hålla reda på eftersom tarmsystemet kanske är den viktigaste punkten att hålla reda på som reumatiker).

Kost: Som sagt så testade jag en multivitamin, något som jag inte tänker testa igen i närtid. Det närmaste två dagarna kommer jag att fortsätta att äta mina grönsaker och kött som vanligt för att bli av med känningarna i händerna och sedan förhoppningsvis på tisdag 24/11 testa ett nytt livsmedel, beroende på om kroppen känns helt bra eller inte.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 22:38   #7
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av 171 Visa inlägg
Sömnen: Jag har nog inte sovit såhär bra på flera månader. Jag somnade igår när jag och sambon mediterade vid 23.00 och sov till 09.30.

Träningen: Jag tränade överkropp idag och det kändes mycket bra. Jag gjorde några PB:s och jag och skippade att öra på crosstrainer idag då jag inte hade lust med det.

Hur mår kroppen: Kroppen har fortsatt mått väldigt bra idag tills jag testade att ta en multivitamin. Det är nästan lustigt hur kroppen kan reagera på något sådant litet. Jag har fått känningar i händerna och jag fick lite i fötterna men känningarna i fötterna har gått över. Min mage har mått bra och avföringen har inte varit lös idag (vilket är mycket viktigt att hålla reda på eftersom tarmsystemet kanske är den viktigaste punkten att hålla reda på som reumatiker).

Kost: Som sagt så testade jag en multivitamin, något som jag inte tänker testa igen i närtid. Det närmaste två dagarna kommer jag att fortsätta att äta mina grönsaker och kött som vanligt för att bli av med känningarna i händerna och sedan förhoppningsvis på tisdag 24/11 testa ett nytt livsmedel, beroende på om kroppen känns helt bra eller inte.
Sömnen är ett litet ok jag har problem med tack vare värken.
De kosttillskott som jag tar är proteinpulver mjölkfritt, omega3, kreatin och MSM. Fram till nyligen tog jag även ZMA. Men försöker få det mesta i min kost.

Tarmsystemet har varit sådär tack vare medicin som jag inte längre tar och börjar gå till sig

Citat:
Ursprungligen postat av 171 Visa inlägg
Så är det ju absolut, allt är individuellt. Hur länge har du varit reumatiker?
Sedan jag var sex år gammal men fick hjälp först när jag var 21 tack vare en satkärring såtillvida barnläkare. Är 35 idag. Beroende på din ålder och om du varit medlem där kanske vi har setts via Unga Reumatiker för jag var väldigt aktiv där fram till att jag blev för gammal då de har upp till 32.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 22:38   #8
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Gearhead85 Visa inlägg
Sömnen är ett litet ok jag har problem med tack vare värken.
De kosttillskott som jag tar är proteinpulver mjölkfritt, omega3, kreatin och MSM. Fram till nyligen tog jag även ZMA. Men försöker få det mesta i min kost.

Tarmsystemet har varit sådär tack vare medicin som jag inte längre tar och börjar gå till sig



Sedan jag var sex år gammal men fick hjälp först när jag var 21 tack vare en satkärring såtillvida barnläkare. Är 35 idag. Beroende på din ålder och om du varit medlem där kanske vi har setts via Unga Reumatiker för jag var väldigt aktiv där fram till att jag blev för gammal då de har upp till 32.
Nej jag har aldrig varit med i Unga Reumatiker, det är inte min grej.....
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 22:41   #9
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Sömnen: Jag sov för få timmar inatt på grund av att jag tog hand om min son. Jag tänkte att jag skulle ta en powernap på eftermiddagen men det blev inte av.

Träningen: Jag har inte tränat något idag, har mest slappat och umgåtts med min sambo och son.

Hur mår kroppen: Händerna mår bättre idag igen efter att jag återgick till vanliga kosten som jag vet fungerar. Jag kommer att köra på den vanliga kosten imorgon igen och förhoppningsvis kan jag testa nästa livsmedel på tisdag.

Kost: Jag kör den vanliga kosten, kött och grönsaker. Det mår min kropp fantastiskt av.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 22:07   #10
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Sömnen: Jag sov väldigt bra inatt och jag har känt mig pigg under dagen.

Träningen: Jag har inte tränat något idag heller men imorgon blir det crosstrainer och underkropp så det ska bli härligt.

Hur mår kroppen: Har inga känningar alls idag i händerna. Hela kroppen mår idag bra och det känns skönt efter att det kändes i händerna igår. Dessutom mår min mage mycket bra, inget löst alls.

Kost: Jag har inte förändrat min kost alls idag. Imorgon ska jag dock testa ghee för att se om det fungerar eller inte.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 19:12   #11
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Jag glömde att skriva igår så jag redogör för gårddagen nu...

Sömnen: Jag sov ganska bra igår natt.

2020-11-24

Träningen: Jag tränade 20 minuter crosstrainer och sedan körde jag underkropp i form av benpress, benspark och lårcurls. I vanliga fall brukar jag också köra bulgariska splitböj men det var så mycket folk där så jag sket i det.

Hur mår kroppen: Se kommentar nedan.

Kost: Jag gjorde idag en liten förändring i kosten då jag tänkte att jag också skulle äta kokt broccolli förutom ghee. Problemet som jag insåg efteråt med broccolli är att vattnet som broccollin kokar i "blir kvar" i broccollin och min kropp gillar verkligen inte avkok.... Jag fick lite känningar i känderna och i ryggen så jag fick kasta all broccolli. Detta gjorde ju att jag ej kunde testa ghee eftersom jag hade känningar i kroppen. Förhoppningsvis kan jag testa ghee 26/11.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 19:16   #12
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
2020-11-25

Sömnen: Jag sov inte bra inatt på grund av att jag vaknade mitt i natten och hade många tankar som gjorde att jag hade svårt att somna om. Jag tog dock en powernap på eftermiddagen.

Träningen: Jag har inte tränat idag men kommer att träna överkropp imorgon 26/11.

Hur mår kroppen: Eftersom jag sov dåligt inatt så vaknade jag upp med lite känningar i kroppen. Det är viktigt att sömnen är bra så kroppen får tid på att återhämta sig.

Kost: Jag har inte gjort några förändringar med kosten idag och jag tycker att det känns bättre i kroppen efter att jag ätit det vanliga. Jag kan dessutom passa på och skriva vilka kosttillskott jag tar och det är gurkmeja, omega-3, D-vitamin, C-vitamin och magnesium.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 22:44   #13
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Jag har varit dålig på att uppdatera de senaste dagarna. Sammanfattningsvis kan man säga att sömnen har varit upp och ner, detta på grund av att jag har haft tenta och varit lite småstressad. Detta i sin tur har påverkat kroppen där jag har haft lite känningar i ryggen, vilket har gjort att jag inte har testat ghee än eftersom jag vill vara helt bra i kroppen innan jag testar nya livsmedel. Jag hoppas dock att jag sover gott inatt så jag kan testa ghee imorgon.

Jag kan förövrigt nämna vilka kosttillskott jag tar för tillfället: gurkmeja, D-vitamin, C-vitamin, magnesium och omega3.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 20:26   #14
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
2020-12-02

Sömnen: Jag sov riktigt bra inatt och kroppen kändes rätt fräsch när jag vaknade.

Träningen: Jag har inte tränat idag men jag kommer att träna imorgon 3/12 och då blir det överkropp.

Hur mår kroppen: Se nedan.

Kost: Jag har testat ghee idag och det kändes inte alls bra. Fick känningar i händer och lite i fötter, dessutom fick jag ont i ryggen. Jag har utöver det ätit på som vanligt så nu på kvällen känns det lite bättre igen. Jag kommer att äta som vanligt imorgon igen och sedan kommer jag att testa ett nytt livsmedel på fredag.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-06, 22:00   #15
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Jag har sedan jag testade ghee haft lite besvär med ryggen. Idag under morgonen och förmiddagen kändes kroppen helt bra men sedan skulle jag gå till gymmet och märker att ryggen mår allt annat än bra. Jag körde lite på crosstrainer i cirka tio minuter och det kändes lite bättre efter det och jag kunde då köra ett överkroppspass som gick bra.

Efter att jag kom hem så åt jag det sedvanliga köttet och grönsaker samt drack ingefärs-te med honung och det kändes genast bättre i ryggen. I skrivande stund är all smärta i ryggen borta.

Jag kommer att fortsätta att köra den vanliga kosten i några dagar till och när kroppen känns helt bra så kommer jag att testa probiotika.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)