Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur blir det med Trump?
Han sitter kvar under hela sin mandatperiod 68 40.72%
Han sitter kvar och blir omvald 77 46.11%
Han ställs inför riksrätt och blir avsatt 3 1.80%
Han blir avsatt via kupp 2 1.20%
Han avgår frivilligt 4 2.40%
Han blir mördad 10 5.99%
Annat 3 1.80%
Antal röster: 167. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-18, 10:51   #826
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
PixelMiner vägrar svara på mina frågor. Du vägrar alltså ange vars du står utan föredrar att svinga från skuggorna. Fegis.
Missade faktiskt det här:
Citat:
Vad för ställning tar en sansad/vettig kandidat i de stora frågorna? Dvs:
  • Invandring
  • Handelsavtal / tariffer / industriell policy
  • Medlemskap i globalistiska organisationer
  • Nato / krig mot Ryssland / krig mot Iran
Men om vi skall ta det punkt för punkt:

Invandring: USA invandringspolitik har ju traditionellt funkat ganska bra. Ganska hård reglering med Green Cards. Däremot har man ju sett ett ganska brant inflöde ifrån Latinamerika ifrån tidigt 2000-tal. Under Obama-administrationen utvisade man ju väldigt många immigranter som befann sig i USA utan tillstånd (ungefär dubbelt så många jämfört med Trump). Trump har ju istället viljat blockera dessa vid gränsen istället, via sin berömda mur och genom att göra det allmänt jobbigt att försöka invandra. Att dela på föräldrar och små barn och sätta dessa i bur har ju varit en av hans regims sätt att skrämma bort invandrare. Sängar, tandkräm och tvål tillhör ju inte grundläggande rättigheter för inburade barn heller enligt Tramp-administrationen: https://www.youtube.com/watch?v=FzZwca4rEWc

Handelsavtal: Den mest forskningen visar väl att en isolationslinje aldrig kan skydda ineffektiva industrier. Man kan bara fördröja utvecklingen några år. Finns ju massor av historiska exempel på detta (Svensk varvsindustri, brittisk gruvindustri, amerikansk bilindustri). Sedan håller jag med Trump om att man bör vara hårdare emot Kina.

Medlemskap i globalistiska organisationer: Här vet jag inte riktigt vad du menar. Men jag antar FN, WTO osv. Detta är ju organisationer som traditionellt gynnat USA som land, även om vissa typer av industrier naturligtvis har varit förlorare. När USA nu under Trump backar ifrån dessa organisationer så har givetvis andra länder fyllt i det hål som uppstår. I vissa fall är det mindre demokratiska länder, vilket knappast gynnar vare sig oss eller USA. Demokraterna (och de traditionella republikanerna) är ju mycket mer frihandelsvänliga än dagens republikaner.

Nato: Trump har ju krävt att de andra NATO länderna skall öka sina militära utgifter för att USA skall slippa betala för andra länders försvar. Problemet är att han gör det för snabbt och för ensidigt. De Europeiska länderna har inte hunnit fylla igen de hål som USA lämnar. Detta samtidigt som Ryssland rustar upp emot sin västra gräns. För Svensk del har ju t.ex. Amerikanska militära baser i Norge upphört, vilka skulle kunna agera som snabb förstärkning vid ett skymningsscenario. Här var ju demokraterna mycket mer tydliga i sitt stöd till Europa och Sverige.

Krig emot Ryssland/Iran tror jag varken Trump eller Biden kommer ägna sig åt. Så den frågan är ganska meningslös att diskutera.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 11:29   #827
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Missade faktiskt det här:

Men om vi skall ta det punkt för punkt:

Invandring: USA invandringspolitik har ju traditionellt funkat ganska bra. Ganska hård reglering med Green Cards. Däremot har man ju sett ett ganska brant inflöde ifrån Latinamerika ifrån tidigt 2000-tal. Under Obama-administrationen utvisade man ju väldigt många immigranter som befann sig i USA utan tillstånd (ungefär dubbelt så många jämfört med Trump). Trump har ju istället viljat blockera dessa vid gränsen istället, via sin berömda mur och genom att göra det allmänt jobbigt att försöka invandra. Att dela på föräldrar och små barn och sätta dessa i bur har ju varit en av hans regims sätt att skrämma bort invandrare. Sängar, tandkräm och tvål tillhör ju inte grundläggande rättigheter för inburade barn heller enligt Tramp-administrationen: https://www.youtube.com/watch?v=FzZwca4rEWc

Handelsavtal: Den mest forskningen visar väl att en isolationslinje aldrig kan skydda ineffektiva industrier. Man kan bara fördröja utvecklingen några år. Finns ju massor av historiska exempel på detta (Svensk varvsindustri, brittisk gruvindustri, amerikansk bilindustri). Sedan håller jag med Trump om att man bör vara hårdare emot Kina.

Medlemskap i globalistiska organisationer: Här vet jag inte riktigt vad du menar. Men jag antar FN, WTO osv. Detta är ju organisationer som traditionellt gynnat USA som land, även om vissa typer av industrier naturligtvis har varit förlorare. När USA nu under Trump backar ifrån dessa organisationer så har givetvis andra länder fyllt i det hål som uppstår. I vissa fall är det mindre demokratiska länder, vilket knappast gynnar vare sig oss eller USA. Demokraterna (och de traditionella republikanerna) är ju mycket mer frihandelsvänliga än dagens republikaner.

Nato: Trump har ju krävt att de andra NATO länderna skall öka sina militära utgifter för att USA skall slippa betala för andra länders försvar. Problemet är att han gör det för snabbt och för ensidigt. De Europeiska länderna har inte hunnit fylla igen de hål som USA lämnar. Detta samtidigt som Ryssland rustar upp emot sin västra gräns. För Svensk del har ju t.ex. Amerikanska militära baser i Norge upphört, vilka skulle kunna agera som snabb förstärkning vid ett skymningsscenario. Här var ju demokraterna mycket mer tydliga i sitt stöd till Europa och Sverige.

Krig emot Ryssland/Iran tror jag varken Trump eller Biden kommer ägna sig åt. Så den frågan är ganska meningslös att diskutera.
Du ger inga raka svar men om man läser mellan raderna:
  • Frihandel: Bä
  • Tariffer: bu
  • Industriell policy:bu
  • Nato: bä
  • FN/TWO/IMF etc: bä

Inget land i världshistorien har blivit rikt genom att öppna upp sig för frihandel. Industriell policy i kombination med tariffer, kvotas eller andra begränsningar av import har uteslutande brukats för att utveckla länders teknologi och produktivitet. Ricardo is dead.

De råder för övrigt ingen tvekan om att de neokonservativa krafterna i USA, som Trump inte spelar boll med, vill ha krig med Ryssland och Iran så ju snabbare NATO nedmonteras desto bättre. Rysslands militär är inte byggd för offensiv och de har inte råd med en offensiv och historiskt har de i huvudsak anammat en defensiv strategi så det är orimligt att oroa sig för dem. Kina var det nya skeppet de neokonservativa siktade på att hoppa över till men till deras besvikelse så var porten stängd så de får gott stanna i USA som de bidragit till att kapsejsa.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 11:54   #828
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Inget land i världshistorien har blivit rikt genom att öppna upp sig för frihandel.
Kan du ge något exempel på ett land som har långsiktigt räddat sin nationella industri genom att isolera sig ifrån konkurrerande produkter ifrån andra länder?

Citat:
Industriell policy i kombination med tariffer, kvotas eller andra begränsningar av import har uteslutande brukats för att utveckla länders teknologi och produktivitet.

Är inte detta definitionen på att bli ett rikare land? Att man får bättre teknologi och produktivitet. Om BNP går upp så får man ju en större plånbok att röra sig med. Alternativet är ju stagnation.
Gammal 2020-09-18, 11:59   #829
Klein
Registered User

Citat:
Kan du ge något exempel på ett land som har långsiktigt räddat sin nationella industri genom att isolera sig ifrån konkurrerande produkter ifrån andra länder?
Falsk dikotomi. Att inte bedriva frihandel är inte samma sak som att isolera sig.

Citat:
Är inte detta definitionen på att bli ett rikare land? Att man får bättre teknologi och produktivitet. Om BNP går upp så får man ju en större plånbok att röra sig med. Alternativet är ju stagnation.
Läs om igen.
Gammal 2020-09-18, 17:28   #830
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Falsk dikotomi. Att inte bedriva frihandel är inte samma sak som att isolera sig.
Nej, och jag uttryckte mig inte heller så svepande i mitt inledande svar heller. Där jag gav Trump pluspoäng för delar av hans handelspolitik.

Citat:
Läs om igen.
Sorry, felläst av mig. Men jag menar fortfarande att du har fel.

Jag påstår att frihandel på det stora hela är positivt, även om det kan slå hårt emot vissa yrkesgrupper. Det stora problemet med frihandeln idag är ju många länder som som propagerar för tullfrihet, samtidigt som de ger stora statsstöd till sina egna industrier. Skall det vara tullfrihet så skall det ju också vara liknande produktionsvillkor i länderna som handlar med varandra.
Gammal 2020-09-18, 17:49   #831
Klein
Registered User

Citat:
Nej, och jag uttryckte mig inte heller så svepande i mitt inledande svar heller. Där jag gav Trump pluspoäng för delar av hans handelspolitik.
Vänligen våga stå för någonting.

Citat:
Sorry, felläst av mig. Men jag menar fortfarande att du har fel.

Jag påstår att frihandel på det stora hela är positivt, även om det kan slå hårt emot vissa yrkesgrupper. Det stora problemet med frihandeln idag är ju många länder som som propagerar för tullfrihet, samtidigt som de ger stora statsstöd till sina egna industrier. Skall det vara tullfrihet så skall det ju också vara liknande produktionsvillkor i länderna som handlar med varandra.
Det stora problemet med frihandeln är att den inte fungerar. Länder som bedriver frihandel måste antingen sälja ut sina produktionsmedel eller skuldsätta sig vilket vi idag ser över hela västvärlden där produktionskapaciteten är kraftigt nedsatt och skuldutvecklingen ökat lavinartat. Det finns inga som helst bevis för att länder på ett ekonomiskt hållbart sätt kan övergå från att producera det mesta de behöver till att importera det mesta de behöver.
Gammal 2020-09-18, 18:17   #832
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Vänligen våga stå för någonting.
Så bara för att jag inte är 100% pro-Biden eller 100% pro-Trump, så "står jag inte för något"?

Väx upp, för f-n! Världen är inte svart-vit!

Varför slutar alltid diskussioner på nätet med att någon kräver total underkastelse till den enda sanna läran™.

Tröttsamt!
Gammal 2020-09-18, 21:45   #833
Klein
Registered User

Citat:
Så bara för att jag inte är 100% pro-Biden eller 100% pro-Trump, så "står jag inte för något"?

Väx upp, för f-n! Världen är inte svart-vit!

Varför slutar alltid diskussioner på nätet med att någon kräver total underkastelse till den enda sanna läran™.

Tröttsamt!
Du slingrar dig därför att din position är oförsvarbar. Du är för globalisering, fri handel, invandring och du kör samma löjliga muh russia som alla andra av ditt ilk och du kan inte försvara dina ståndpunkter öht.
Gammal 2020-09-19, 03:01   #834
svenbanan
Registered User

svenbanans avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Ruth Bader Ginsburg genomgår cancerbehandling igen, och hon är 87 år, så ingen högoddsare att hon kommer vara borta inom en 4-års period (så nästa president får välja).
Det gick snabbare än så. Fast de verkar sätta igång direkt med att käbbla om när det ska tillsättas en ny domare.

https://www.svt.se/nyheter/ruth-bader-ginsburg-avliden
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 07:31   #835
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

"The American people should have a voice in the selection of their next Supreme Court Justice. Therefore, this vacancy should not be filled until we have a new president."
- Mitch McConnell, efter Antonin Scalias bortgång i Februari 2016.

Om republikanerna nu är så säkra på Trumps seger så borde det ju vara lugnt att vänta till efter valet med att nominera en ny kandidat denna gången också.
Gammal 2020-09-19, 08:09   #836
Magnus N
Skånsk

Citat:
"The American people should have a voice in the selection of their next Supreme Court Justice. Therefore, this vacancy should not be filled until we have a new president."
- Mitch McConnell, efter Antonin Scalias bortgång i Februari 2016.

Om republikanerna nu är så säkra på Trumps seger så borde det ju vara lugnt att vänta till efter valet med att nominera en ny kandidat denna gången också.
Varför chansa om man kan få igenom det säkert innan? Det hyckleriet i uttalandet etc men det är bara idiotiskt att slösa bort en sådan chans som de har nu.

Krass politik helt enkelt

Något som demokraterna om de styrt senaten 2016 hade gjort exakt likadant

Senast redigerad av Magnus N den 2020-09-19 klockan 08:12.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 08:16   #837
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Varför chansa om man kan få igenom det säkert innan? Det hyckleriet i uttalandet etc men det är bara idiotiskt att slösa bort en sådan chans som de har nu.

Krass politik helt enkelt

Något som demokraterna om de styrt senaten 2016 hade gjort exakt likadant
Du har givetvis helt rätt. Dygdhetssignaler och realpolitik är ju två helt olika saker.
Gammal 2020-09-19, 18:21   #838
Magnus N
Skånsk

Kommer helt klart bli intressant se hur hennes bortgång och troligtvis ett försök att tillsätta en ny domare kommer påverka valet.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 01:20   #839
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Synd att Ruth gick bort. Jag minns väl hur "svinigt" det var när republikanerna blockade Obama så länge med samma utgångsläge, dvs. ca 8-9 månader kvar på ämbetet. Så ska bli kul och se hur "retoriken" är nu för republikanerna. Rent krasst så blir det ju i många fall HD som får mest makt de gånger presidenter inte sitter starka nog att få igenom med majoritet diverse saker, oftast efter melanårsval. Alltså, om man blickar bak om 10 år så kan det väl bli största vinsten Trump fått igenom är lång dominans i HD.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-20, 08:19   #840
Plasttiger
Registered User

Reg.datum: Feb 2020
Lönnmordsförsök på Trump avslöjat!

Terrordåd med lönnmordsförsök på Trump avslöjat!
Citat:
No known antidote exists for ricin. If a person is exposed to ricin, death can take place within 36 to 72 hours, depending on the dose received, according to the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Citat:
The CDC said the poison - which has been used in terror plots - can be manufactured into a weapon in the form of a powder, mist or pellet.
och därmed är den demokratiskt valda Trump den president som utsatts för flest lönnmordsförsök (delad)

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54221893

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:49.