Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-19, 18:55   #16
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tack för svar hörni!! Uppskattar allt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 18:56   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
I ditt fall? Testa att bara träna tre gånger så mycket som alla andra en tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 16:42   #18
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Vad forskning har visat så är det volymen som påverkar återhämtningen mest i styrkesport. Jag skulle hgjort samma pass med senast använda vikten fast med 30-50% av set/reps-volymenen och räknat 6 veckors ren träning = 1 veckas återhämtning.

Tanken med en deload är ju att vila mentalt och låta kroppen återhämta sig utan att för den delen göra det för mycket.

Om tanken att gör ett set med en viss vikt känns mentalt jobbig så kan ju även det vara aktuellt att sänka vikten. Underskatta inte viktigen av att vara mentalt i form
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 21:41   #19
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 613
Deload inför maxning är jag inte helt säker på att det är bra. Vanligtvis deloadar man väl precis efter en topp. Klassiska alternativ är typ två veckors ramp:

Vecka 1: Träna på 80-85 % av din kapacitet (t.ex. orkar du 10x100 i bänk så ska du bara göra 8x100kg)
Vecka 2: Träna på 90-95 % av din kapacitet.
Vecka 3: Påbörja ny cykel då du strävar efter att öka hela tiden.

Hur lång sedan cykeln är beror på, kan vara allt från 6-12 veckor. Bäst är att se hur det går i gymmet och hur det känns.

Ett annat alternativ är att ta en hel vecka ledigt och under denna försöka att slappna av och må bra, rekommenderat är att gå på massage eller göra något roligt för att bidra till återhämtningen.

Min upplevelse av deload är att allt känns lite tyngre precis när man sätter igång med cin nya cykel, men att man sedan snabbt avancerar till tyngre vikter än man klarade innan.

Tänk på att äta tillräckligt under deload så att kroppen har material att använda för uppbyggnad under vilan.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 13:02   #20
frazkakan
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Deload inför maxning är jag inte helt säker på att det är bra. Vanligtvis deloadar man väl precis efter en topp. Klassiska alternativ är typ två veckors ramp:

Vecka 1: Träna på 80-85 % av din kapacitet (t.ex. orkar du 10x100 i bänk så ska du bara göra 8x100kg)
Vecka 2: Träna på 90-95 % av din kapacitet.
Vecka 3: Påbörja ny cykel då du strävar efter att öka hela tiden.

Hur lång sedan cykeln är beror på, kan vara allt från 6-12 veckor. Bäst är att se hur det går i gymmet och hur det känns.

Ett annat alternativ är att ta en hel vecka ledigt och under denna försöka att slappna av och må bra, rekommenderat är att gå på massage eller göra något roligt för att bidra till återhämtningen.

Min upplevelse av deload är att allt känns lite tyngre precis när man sätter igång med cin nya cykel, men att man sedan snabbt avancerar till tyngre vikter än man klarade innan.

Tänk på att äta tillräckligt under deload så att kroppen har material att använda för uppbyggnad under vilan.
Jag tolkar det som 10 x 80-85kg. En 8' istället för 10' på samma vikt är väl ingen deload.
frazkakan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 17:29   #21
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 613
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan Visa inlägg
Jag tolkar det som 10 x 80-85kg. En 8' istället för 10' på samma vikt är väl ingen deload.
Du har så klart rätt. Det var så jag menade. Jag skrev fel.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 20:30   #22
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Jag brukar bara ta en paus från gymmet ett par dagar och äta/sova mer än i normala fall under tiden så känner jag mig som ny igen efteråt.

Lyssna inte på mig dock, jag är nog inte opti någonstans. Äter för lite protein, sover för lite, tränar bara någon gång per vecka (helkroppspass) med veckor här och där borta från gymmet helt och hållet. Ändå känner jag att jag ligger och sniffar på ett PB i bänken dock, snart så!
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)