Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-31, 10:34   #1
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Thumbs up Mitt DIY hemmagym med bilder

Jag tänkte dela med mig av mina funderingar nu när jag byggt mitt hemmagym nere i källaren i vårt hus från 1974. Jag tävlar i styrkelyft och vill ha möjligheten att träna tungt även hemma utan att vara beroende av klubbens halvtaskiga öppettider ibland.

Det fanns 3 problem med det hela från början, det var att golvet måste hålla och att jag inte vill fortplanta mina marklyft genom hela huset och att jag vill ha en säkerhet i min träning.

Nedan kommer utförligare beskrivning.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:35   #2
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
1. Material och gymval

Jag googlade/offererade nog ihjäl mig innan jag valde leverantör av gymutrustning, Most-bang-for-the-buck var jag ute efter.
Jag valde att köpa 120kg gummibumpers, 100kg metalvikter, 600kg+ SL stång samt träningsbänk från Nordic Fighter till ett pris av 10´700 inkl. frakt, power racket köpte jag från Träningspartner då dom hade bra rabatt just då, totalpris för gymredskapen blev 15´000 ungefär.

Jag googlade rätt mkt på golvmaterial och fastnade för vanliga fallskyddsplattor från Hags som finns i lekplatser etc. Dessa är EU-testade och den plattan jag köpte är godkänd för 165kg med fallhöjd på ca 2m, vilket är overkill egentligen, dessa kostade en smärre förmögenhet så jag tog mig inte råd att lägga hela golvet utan tog bara där jag kör marklyft, resten blev golvspån.

Totalkostnad för ALLT, ungefär 20´000 kr med stång, bänk, vikter, power rack, spånskivor, färg, golvlim, spackel, fallskyddsplattor, skruv... everything!

Senast redigerad av Fettecke den 2015-07-31 klockan 10:39.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:35   #3
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
2. Utrymmet

Det började med att jag ville ha en dedikerad del i huset, som huset tidigare var gjort så fanns det ett stort rum i källaren, första steget var att regla upp en vägg och avskilja själva gymmet från framtida förvaringsrummet. Detta reglades upp och på med gips, jag har 3 väggar med betong så det var inget krav på att hänga saker på gipsväggen.





Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:36   #4
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
3. Golvet

Jag valde att separera "marklyftsdelen" mot böj/bänkdelen pga kostnads- och utrymmesskäl, jag valde fallskyddsplattor att lyfta på då dessa tar bort fortplantningen och ger en bra grund att lyfta på, dessa bygget runt 50mm så jag valde att regla upp 45mm och lägga golvspånskiva runt detta.

Nästa problem med detta var att mitt power rack är så högt så jag måste bygga golvet runtom. Jag la reglarna med 300mm cc-mått, samt 150mm cc-mått där står i knäböjen.



Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:36   #5
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
4. "Gör det snyggt"

Eftersom jag är aktiv inom styrkelyft så vill jag ha en feeling av äkta lyftflak, så jag valde att lägga "fakegräs" på, jag hittade 4 rullar på Rusta för 79kr/styck som såg rätt snarlikt ut. Detta limmades på golvspånskivan och runtom power racket.







Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:37   #6
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
4. Färdigt resultat

Slutresultatet blev riktigt bra tycker jag, funktionellt och lagomt stort för mina behov och dedikerat utrymme.






Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:45   #7
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Finns det inte en risk att golvet blir lite äckligt med lite svett och så?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 10:48   #8
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Finns det inte en risk att golvet blir lite äckligt med lite svett och så?
Golvfilten går att rengöra samt att fallskyddsmattorna går att torka av rätt enkelt så det är jag inte nervös över just nu, men det kanske ändras längre fram =)

Däremot vet jag inte slitstyrkan på golvfilten, men det blir inte så mkt slitage just där, det blir inga viktsläpp eller något, bara skor i princip
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 11:02   #9
stemag
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sollentuna
Inlägg: 293
Snyggt !
stemag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 11:13   #10
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Grymt

Se upp så det inte blir för hett i nacken om du kör chins
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 11:41   #11
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Grymt

Se upp så det inte blir för hett i nacken om du kör chins
Det är lite tight där uppe, men ska nog flytta lampan en decimeter eller 2, däremot är det lite kört med takhöjden =)

Racket är 216cm högt, och taket 220 cm... =/ Jag var lite snått nervis att det skulle få plats faktiskt =)
Tyvärr går det inte att köra fullt ROM så det får bli hockey-chins istället... alltid något som tur är
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 13:06   #12
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Det är lite tight där uppe, men ska nog flytta lampan en decimeter eller 2, däremot är det lite kört med takhöjden =)

Racket är 216cm högt, och taket 220 cm... =/ Jag var lite snått nervis att det skulle få plats faktiskt =)
Tyvärr går det inte att köra fullt ROM så det får bli hockey-chins istället... alltid något som tur är
Går det inte att montera "överliggaren" längre ner i racket?

Så att du kan köra mer eller mindre full ROM i chins och ändå inte slå i huvudet på väg in och ut ur racket.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 13:24   #13
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Går det inte att montera "överliggaren" längre ner i racket?

Så att du kan köra mer eller mindre full ROM i chins och ändå inte slå i huvudet på väg in och ut ur racket.
Eller bara upp-o-ner?
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 16:00   #14
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Problemet med att sätta den längre blir att jag i värsta fall kommer slå huvudet, jag vill inte riskera att ha något precis vid huvudet ifall jag skulle få balansproblem och falla framåt i böj. Då får chinsen eventuellt bli lite lidande eller att jag sätter något på väggen =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 16:02   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Bra tråd!

Och bra byggt!

Blir inte de där fallskyddsplattorna svampiga att stå på vid tunga marklyft?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)