Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-01, 10:32   #16
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Hur är det när det gäller konditionsträning? Svarar man sämre på det ju äldre man blir (detta är väl ganska självklart) men när börjar det gå nedåt ungefär?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 11:25   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man är som mest träningsbar i 25-årsåldern. Det betyder inte att man uppnår sina bästa resultat eller sin bästa form då, eftersom det tar tid, många års träning, att bli bra, men som mest träningsbar är man i den åldern.

Oavsett idrottsform, styrketräning eller konditionsträning, beror framstegen också på hur länge och hårt man tränat. En frisk 90-åring som börjar träna tung styrketräning upplever dramatiska styrkeökningar. Någon som tränat tung styrketräning seriöst och kontinuerligt sedan 15 års ålder, har nått och passerat sin topp vid 60 och kommer att begränsa förfallet genom att träna snarare än att göra fortsatta ökningar. Å andra sidan är han ändå väldigt långt över alla som inte tränat alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 14:34   #18
fotbollrap
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Gymnaster är grymt unga
Detta är intressant, med tanka på deras ålder och att de anses slut vid 25+ (rätta mig gärna om detta är en fördom).

Med tanke på de vetenskapliga bevis vi ser, kan gymnastikens fenomen med unga utövare snarare förklaras av kulturella faktorer istället för fysiologiska?
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 17:25   #19
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
William Thoresson tog guld i OS Helsingfors 1952. Jag minns mycket väl att han har varit med i TV och kört samma fria program när han var +50 år som han gjorde när han vann.

Ser int riktigt varför gymnaster inte skulle kunna tävla på samma nivå när det är 35 eller 40 år. Att småflickor vinner OS innan de kommit i puberteten måste bero på att små kroppar är lättare och roterar fortare än färdigvuxna kvinnor.


Har killarna samma förutsättningar
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2011-05-01 klockan 17:29.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 17:28   #20
hejhopp79
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 793
^

Killarna är starkare än tjejerna? Det torde klassas som en fördel.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 22:42   #21
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Att 20-årsåldern skulle vara en peak är något jag faktiskt aldrig stött på någonsin. I någon idrott
Är inte professionella thaiboxare väldigt unga också? Har för mig att deras karriärer är väldigt korta pga att kroppen tar mycket stryk när man går matcher ofta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 23:10   #22
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Är inte professionella thaiboxare väldigt unga också? Har för mig att deras karriärer är väldigt korta pga att kroppen tar mycket stryk när man går matcher ofta
Fast det har nog mer med familjen att göra. Såg en dokumentär om hur de levde och man var tvungen att börja tidigt för att försöka försörja sin familj. En match per kväll var ju inte ovanligt, ibland fler än det :p Sjukt imponerande att vissa kan ha gått långt över 500- 1000 matcher haha Sedan kan jag tänka mig att kroppen får ta en del stryk.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 11:45   #23
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Fast det har nog mer med familjen att göra. Såg en dokumentär om hur de levde och man var tvungen att börja tidigt för att försöka försörja sin familj. En match per kväll var ju inte ovanligt, ibland fler än det :p Sjukt imponerande att vissa kan ha gått långt över 500- 1000 matcher haha Sedan kan jag tänka mig att kroppen får ta en del stryk.
Möjligt att de börjar tidigt pga det, men om de inte hade varit tillräckligt bra för att hävda sig bland proffsen så hade det ju liksom inte hjälpt. Men jo jag har också hört det att de ofta går väldigt många matcher och kör slut på sina kroppar totalt redan i ung ålder. Låter inte särskilt hälsosamt att hålla på med det på elitnivå i Thailand iaf
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)