Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-18, 22:05   #2461
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
dom finns iaf på iphone, konstigt nog så kan man gå in på programmen och se % o övningar osv men måste köpa för att få det uträknat typ. såg år egentligen att köra programmen ifall man orkar räkna ut varje pass. måste varit något bugg

kanske programmen inte finns för android(är det så andra telefoner heter? :P) det var väl lite dåligt med utvecklande på den fronten.
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Bänkprogrammen finns inte till Android. Ska ju komma, men det har det sagts under väldigt långt tid så vi får väl se.
Finns det någon vänlig person som kan skriva in mitt PB i bänkpress (125 kg) och screen shoota bänk programmen till mig via facebook chatten?
Vore jätte snällt. Eftersom jag har en android kan jag tyvärr inte ta del av dom. :/

Här är en länk till min Facebook. Jag kan swisha en liten peng som tack för besväret.

Senast redigerad av An Iron Soul den 2018-03-18 klockan 22:08.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 22:51   #2462
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyH Visa inlägg
Tänker börja med intermediate small load om ett par veckor. Aldrig testat något sheikoprogram innan, börjar därför lite lättare med volymen. Men, tycker benträningen är en aning låg i förhållande till allt pressande. Kan det då det vara vettigt att byta ut dag 1s valfria bröstövning mot frontböj?
Det är vettigt att köra igenom programmet innan du gör stora ändringar. Om du efter några veckor tycker att något är för lätt så kan du göra små förändringar.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 10:21   #2463
JimmyH
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Det är vettigt att köra igenom programmet innan du gör stora ändringar. Om du efter några veckor tycker att något är för lätt så kan du göra små förändringar.
Nja, det var inte fråga om några stora ändringar, bara att få in några set assistans för framsida lår en dag i veckan.

Det vara bara en tanke. Alla tidigare program jag kört har varit någorlunda jämn volym mellan bänk och böj. Nu blir det betydligt mer bänk plus både dips och en valfri bröstövning/lutande bänk.

Jag får köra igenom cycle 1 & 2 och utvärdera efter det
JimmyH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 19:02   #2464
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Nån som har koll på vad skillnaden är på de olika Prep-programmen är?
Jag kör t ex small Load advance (4 dagars). Det består av Prep 1, 2, 3 o comp.
Comp förstår jag med vad är tanken med de andra? Alltså vad är skillnaden på 1 och 2, 2 och 3 också vidare.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 20:34   #2465
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Det är olika volym och intensitet.

Syns ganska bra i iPhoneappen om du klickar dig igenom de olika serierna.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 15:16   #2466
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Ni som kör 4 dagars, vilka dagar tränar ni, tycker ni det har nån betydelse. Om man kör mån, ons, fre, lör eller mån, tis, tors, fre. Eller nån annan variant.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 19:46   #2467
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Skall man vara rigid så är det bäst att hålla sig till det förslagna. Ofta är det störst belastning i början på veckan och då behöver man lite mer återhämtning. Lördagen är oftast lättast och då funkar 2 dagar i rad ok.

Sen är det väl inget som är ogjort om man skulle tulla på det.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-02, 20:45   #2468
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Sheiko förespråkar ju att man bör individanpassa programmen efter ens individuella brister. Men fråga är hur man ska göra det? Ponera att det står att man ska köra "deadlifts pause above knees" 2x4 på 75% men känner att ens svaghet är från golvet. Vilken markövning? Deadlift to knees? Marklyft med paus precis övanför golvet? Vilka Set x Reps på vilken %?
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 19:13   #2469
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Långa mark med paus runt golvnivå tycker jag funkar ok. Förutom då att bara mata på med mer mark överlag.

Jag brukar köra på 10-20% lägre än "normal mark". Men det är ju också såklart individuellt och något man får pröva sig fram med.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 06:03   #2470
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Jag kör 4 dagars small load och ser hur det funkar. Körde 1:a passet idag och med tanke på att det är lite mindre volym per pass så gick passet ganska snabbt. Ska bli kul att se hur det funkar.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Vad less man blir. Är framme vid vecka 4 Prep 2 small load advanced och blir sjuk samma dag som jag ska göra första maxningen. Frågan är hur man ska göra när man är frisk igen. Börja om från typ v 3 igen, eller bara fortsätta där man var.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 08:24   #2471
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Vilken höjd kör du från?
Jag körde först från 10 cm men upplevde att det inte gav så mycket, antagligen pga för att startpositionen skiljde sig för mycket från vanliga sumo. Bytte till att endast 4-5cm och sedan dess tycker jag varianten är bättre. Kan träna nära max med bra teknik och hög volym på höga vikter utan att det sliter lika mycket. En sak som jag tror är viktig för att den ska ha överföring är att du i starten är i samma position som du skulle vara där i vanligt drag från golvet.

Om du känner för att byta ut varianten hade jag först tänkt ut en annan där vikterna är höga, exempelvis bara mer vanliga sumo. Om du kör en svårare variant som begränsar vikterna (t.ex. paus-sumo) så kommer din genomsnittliga intensitet i marklyft minska mycket gentemot om du hade haft en "overloading"-variant som korta sumo. Möjligen blir det inte så stor skillnad i slutändan.

Angående det fetmarkerade. Jag har lite svårt att se hur det ska gå till att hamna i samma startposition ståendes på en upphöjning som jag skulle få om jag inte stod på en. Eftersom stången hamnar längre ifrån mig måste jag ju antingen kompensera genom att ha ryggen mer horisontellt eller genom att sänka höften lägre än vad jag skulle ha haft om upphöjningen inte fanns där.

Missar jag något?
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 09:52   #2472
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
En till fråga; kedjorna på gymmet väger 21kg. Är det lämpligt att då lägga på 10kg mindre i vikt än vad som står (det står att kedjorna ska väga 8-10kg i programmet) eller är det bättre att bara lägga på 10 extra och skippa kedjorna?
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 07:55   #2473
bag
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 382
Du kommer få bra träning även om du kör med lite tyngre kedjor ett pass. Det är inte säkert att den angivna belastningnen i programmet är optimal för just dig. Om du känner att det är på marginalen om du orkar de angivna passen kan du sänka stångvikten. Det där vet du nog bäst själv

Själv gillar jag verkligen att köra lite tyngre ibland. Det ser ut att bli bra gains, trots att jag inte är programfundamentalist

Senast redigerad av bag den 2018-04-26 klockan 08:02.
bag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 13:10   #2474
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Jag har kört första veckan av advanced medium load nu som appen rekommenderade mig. Jag fick en popup om att RIR skulle vara 1-4 i arbetsseten och att jag skulle justera upp vikten om den inte var det. I princip alla set utom eventuellt det sista setet på någon övning har varit 5RIR eller mer.

Bör jag öka mina max med typ 5 kg? Jag gick inte in på för lätt 1RM, snarare lite tyngre än vad jag egentligen tar.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 13:55   #2475
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Ge det någon vecka till men och se, det blir tyngre men det lutar lite att du får göra en justering uppåt. Det ska vara lite lätt i början men det du beskriver är lite för lätt imo.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)