Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-23, 22:55   #2071
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Finns det några fördelar med att använda armhävningshandtag?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 23:01   #2072
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Större ROM.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 23:25   #2073
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Finns det några fördelar med att använda armhävningshandtag?
Kan också, beroende på vilken typ av problem man har, hjälpa om man har problem med handlederna.

Eftersom du går från ett extenderat läge till ett neutralt läge för handleden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 23:43   #2074
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man mätte både hypertrofi av musklerna som tränas och styrka.
Jag hade fortfarande förväntat mig att öka mer eller tappa mindre i bänkpress av att bänkpressa än att köra armhävningar. I den där studien var det nybörjare som tränade två gånger i veckan, vilket jag inte antog att frågeställaren var. Dessutom ökade bänkpressgruppen mer i styrka.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 00:50   #2075
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654




I dessa tester har jag dålig rörlighet för militärpress. Hur bör jag gå till väga fört att fixa detta? Kommer längre bak med min högerarm än vänster när jag gör testet ovan. Bör jag ens militärpressa innan jag har rörligheten?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 01:38   #2076
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Finns det några fördelar med att använda armhävningshandtag?
Det blir större ROM men man får är inte så jättestort extra som man tror om man redan har tänjt ut det så mycket man kan i axlar etc. Tar man ut rörelsen ännu mer går övningen över till "pelican push ups". Sen om hela debatten om dorsalflexade handleder eller inte så tycker jag att det är bättre att bevara dem och ta två tegelstenar än armhävningshandtagen eller två plankbitar, typ 2 by 4 inches vilket blir ungefär två vanliga pocket böcker kanske. Tjockare för mera ROM.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 20:12   #2077
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Vart är tråden om biceps curl mot vägg som man skulle filma? Tror filmjölk skapade den.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 20:31   #2078
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Tror jag postade i den curltråden! Det var fan ett tag sen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 20:40   #2079
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Vart är tråden om biceps curl mot vägg som man skulle filma? Tror filmjölk skapade den.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210578
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 21:57   #2080
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
I dessa tester har jag dålig rörlighet för militärpress. Hur bör jag gå till väga fört att fixa detta? Kommer längre bak med min högerarm än vänster när jag gör testet ovan. Bör jag ens militärpressa innan jag har rörligheten?
Wall slides är ju inte bara ett test, utan är effektivt för att öppna upp och få axeln längre bak. Så det är ju nåt som är värt att göra.

Några grejer som jag brukar göra som hjälper till med detta är följande stretcher och mobilitetsövningar:

Bröstrygg: Foamroller
Pec minor: Dörröppning
Subscapularis: Självmassage. Kvastskaft. Dörröppning.
Lats: Dörröppning
Triceps: Gummiband. Dörröppning



Hittade denna video precis nu och tror dessa övningar kan vara klockrena. Har inte testat själv ännu, men kommer helt klart göra det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 22:12   #2081
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Wall slides är ju inte bara ett test, utan är effektivt för att öppna upp och få axeln längre bak. Så det är ju nåt som är värt att göra.

Några grejer som jag brukar göra som hjälper till med detta är följande stretcher och mobilitetsövningar:

Bröstrygg: Foamroller
Pec minor: Dörröppning
Subscapularis: Självmassage. Kvastskaft. Dörröppning.
Lats: Dörröppning
Triceps: Gummiband. Dörröppning



Hittade denna video precis nu och tror dessa övningar kan vara klockrena. Har inte testat själv ännu, men kommer helt klart göra det.
Tack man! Men vad tror du om militärpressen? Lägga den på hyllan tills lämplig rörlighet finns?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 23:22   #2082
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tack man! Men vad tror du om militärpressen? Lägga den på hyllan tills lämplig rörlighet finns?
Inte för att jag är nån expert. Men här får du mina 50 cent.

Men ifall du inte har tillräcklig rörlighet för militärpress, så kan du ju inte göra det. Ifall du faktiskt kan göra militärpress (utan att kompensera med att svanka som fan eller nåt) så är det väl inget egentligt problem, eller?

Ifall du menar att göra nån slags förvanskad militärpress fast du egentligen inte kan hålla en vettig form, så tycker jag kanske du kan skippa det.

Ifall du kan hålla tekniken och formen någorlunda vettig, men du tycker du borde ha bättre rörlighet, så tror jag det är lugnt att fortsätta pressa. I alla fall om du inte får ont nånstans.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 02:07   #2083
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Inte för att jag är nån expert. Men här får du mina 50 cent.

Men ifall du inte har tillräcklig rörlighet för militärpress, så kan du ju inte göra det. Ifall du faktiskt kan göra militärpress (utan att kompensera med att svanka som fan eller nåt) så är det väl inget egentligt problem, eller?

Ifall du menar att göra nån slags förvanskad militärpress fast du egentligen inte kan hålla en vettig form, så tycker jag kanske du kan skippa det.

Ifall du kan hålla tekniken och formen någorlunda vettig, men du tycker du borde ha bättre rörlighet, så tror jag det är lugnt att fortsätta pressa. I alla fall om du inte får ont nånstans.
Vad är för mycket svank i militärpress och vad är det för risker (akuta eller förslitningsskador, överansträngningsskador)?

Jag svankar mycket i militärpressen. Mest sannolikt av dålig rörlighet. Har inte direkt känts skadebenäget i ryggen. (Antar det kan smälla till plötsligt dock.) Kör med bälte som blir som ett svankskydd har jag märkt, att jag lutar mig bakåt på bältet.

Stämmer det att en har lättare att svanka, i militärpressen, med klackskor? Isåfall kan man köra med platt sula för motverka översvankning?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 06:42   #2084
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad är för mycket svank i militärpress och vad är det för risker (akuta eller förslitningsskador, överansträngningsskador)?



Jag svankar mycket i militärpressen. Mest sannolikt av dålig rörlighet. Har inte direkt känts skadebenäget i ryggen. (Antar det kan smälla till plötsligt dock.) Kör med bälte som blir som ett svankskydd har jag märkt, att jag lutar mig bakåt på bältet.



Stämmer det att en har lättare att svanka, i militärpressen, med klackskor? Isåfall kan man köra med platt sula för motverka översvankning?


Ja det motverkar lite svank. Du kan även testa att ha en fot lite bakom den andra = mer stabilitet. Nackdelen är dock att bålstabilitetsträningen man får av en jämnstående Striktpress minskar, om du nu bryr dig om det!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 18:12   #2085
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Någon som vet var man kan köpa Arnoldtröjan “Come with me if you want to lift” i landet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)