Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-03, 19:39   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Varför är det huvudsaken att se stark och vältränad ut? Är det inte faktiskt viktigare att vara stark? Man kan ju se hyfsat stark ut med någotsånär muskelmassa i god form på 80kg och se svagare och mindre vältränad ut än på tex. 100kg, men man är betydligt svagare. Huvudsaken är vad man själv anser vara huvudsaken. Att träna för utseende och/eller hälsa är inte mer rätt eller mer fel än att träna för något annat syfte.
Maxstyrka innebär stor risk för skador. Vältränad och se stark ut går bra ihop och styrka är relativt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 21:00   #17
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Maxstyrka innebär stor risk för skador. Vältränad och se stark ut går bra ihop och styrka är relativt.
Fel. Styrka är absolut.
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 21:06   #18
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Fel. Styrka är absolut.
Ponera att min maxstyrka en gång i tiden var + 250 i knäböj och idag något äldre 170 kg. Min styrka idag jämfört med dåtid är relativt uruselt men mina buggar ser hyggligt starka och vältränade ut ut på den den vikten
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-06-03 klockan 21:08.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 21:45   #19
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Maxstyrka innebär stor risk för skador. Vältränad och se stark ut går bra ihop och styrka är relativt.
Ja på skaderisk, men vadfan vi är ju ändå gamla och kommer dö snart så är det då något att oroa sig för? Visst man skall ju inte skada sig på flit, men att undvika att satsa på något man vill göra, särskilt för oss upp i åldern är bara dumt. Om vi inte gör det nu, så när skall vi då göra det?

Relativ styrka är för svaga människor.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 22:05   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ja på skaderisk, men vadfan vi är ju ändå gamla och kommer dö snart så är det då något att oroa sig för? Visst man skall ju inte skada sig på flit, men att undvika att satsa på något man vill göra, särskilt för oss upp i åldern är bara dumt. Om vi inte gör det nu, så när skall vi då göra det?
Relativ styrka är för svaga människor.
Skador är det som förstör möjligheten att träna kontinuerligt och om oturen är framme kan skadan bli av den karaktären att viss träning är utesluten för all framtid.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 22:11   #21
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Detta skrev Grub i min journal en gång i tiden. Så det krävs mera träning, men samtidigt blir man sämre på att återhämta sig. Ingen lätt ekvation.
Jag är skeptisk till att det här skulle spela in så pass tidigt i livet. Det är nog mest att man blir bekvämare med åldern samt att familjeliv för en del negativt med sig.
  • Mer bilkörning och mindre vardagsmotion.
  • Sämre sömn på grund av barn med sämre insulinkänslighet som följd.
  • Brakmåltid varje kväll med familjen då insulinkänsligheten är som sämst.
  • Lägre testo på grund av mycket tid spenderad med små barn.
  • Mer stress med högre kortisolnivåer som följd.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 08:44   #22
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ponera att min maxstyrka en gång i tiden var + 250 i knäböj och idag något äldre 170 kg. Min styrka idag jämfört med dåtid är relativt uruselt men mina buggar ser hyggligt starka och vältränade ut ut på den den vikten
Ja det är bara att gratulera till att du ser stark ut. Men fakta kvarstår, du var starkare förr.
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 08:58   #23
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Jag är 45 år nu och har tränat seriöst sedan jag var 16 år. Den största skillnaden är skador för mig, men det är faktiskt först senaste 1-2 åren jag börjat märka någon skillnad alls motför I 20-25 års åldern. Körde ganska identiskt från 25-43 års åldern, utan att märka någon store skillnad. Men efter det var det som kroppen sa stopp, skada efter skada började komma så fort jag körde tungt. Fick de märkligaste skadorna på slutet, ryggskott efter ryggskott efter ryggskott, en kraftig muskelbristning I nacken I en böj, en bristning I framsida axel I raka mark, artros I knän, axlar osv..

Tillslut var jag tvungen att kapitulera och inse att det kostade för mycket. Kastade träningsdagboken och slutade jaga vikter. Satsade mer på kontakt och utförande och lättare vikter, efter det håller jag mig ganska skadefri, lite streckningar etc kommer mellanåt men Inga större skador. Styrkemässigt har jag tappat mycket av viktvanan och exlosiviteten jag hade, men även massor med ren styrka. Tycker jag har samma muskelmassa men har tappat ca 1-2 kg minst I samma form. Så antingen har jag tappat muskler eller så har de tappat kompaktheten lite till följd av den lättare träningen. Tycker själv jag ser det, att jag ser lika stor ut men musklerna ser mjukare ut på något sätt. Mer sk "luftmuskler".
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 09:12   #24
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
31 år är väl ingen ålder när det gäller styrketräning, det är väl knappt så att man peakat ens!

Själv började jag styrketräna vid 47 års ålder så jag kan inte jämföra med hur det är att träna styrketräning när man är yngre. Men jag jag är 50 nu och tycker jag tränar ganska hårda pass upp till sju dagar i veckan ibland. Får bra resultat tycker jag och jag känner mig inte hämmad av min ålder. Känner mig lite sliten ibland i perioder när jag kör mycket tunga lågreps men då anpassar jag träningen och kör lite lättare ett par pass och sen brukar kroppen kännas fräsch igen.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 09:37   #25
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
31 år är väl ingen ålder när det gäller styrketräning, det är väl knappt så att man peakat ens!

Själv började jag styrketräna vid 47 års ålder så jag kan inte jämföra med hur det är att träna styrketräning när man är yngre. Men jag jag är 50 nu och tycker jag tränar ganska hårda pass upp till sju dagar i veckan ibland. Får bra resultat tycker jag och jag känner mig inte hämmad av min ålder. Känner mig lite sliten ibland i perioder när jag kör mycket tunga lågreps men då anpassar jag träningen och kör lite lättare ett par pass och sen brukar kroppen kännas fräsch igen.
Tror du tjänar mycket på att börja sent, vi som kört hårt och seriöst i 20-30 år börjar känna av det.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 11:17   #26
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av VINGTOR Visa inlägg
Ja det är bara att gratulera till att du ser stark ut. Men fakta kvarstår, du var starkare förr.
+1

Att tappa 80kg på sitt böjmax är inte speciellt imponerande.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 11:18   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lycka till att inte göra det själv vid 50, om du böjde ett kvarts ton i 30-årsåldern.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 11:29   #28
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
+1

Att tappa 80kg på sitt böjmax är inte speciellt imponerande.
Haha. Intressant resonemang.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 11:31   #29
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lycka till att inte göra det själv vid 50, om du böjde ett kvarts ton i 30-årsåldern.
Exakt! Det är väl bättre att ha böjt 250 och tappa 80 än att ha böj 80 och tappa 20?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 11:43   #30
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lycka till att inte göra det själv vid 50, om du böjde ett kvarts ton i 30-årsåldern.
Det var inte frågan i detta sidospår, utan vilket som det krävs mest styrka för. 250 eller 170?
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)