Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-11, 07:49   #46
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Lol Jocke67, förvirrad i trafiken och förvirrad på kolozzeum.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 13:04   #47
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Min vanliga utåtvinkling av fötterna:


Mer utåtvinklade:

Syns kanske inte allt för stor skillnad? Kändes iaf mer i framsida lår med mer utåtvinklat. Kanske ska nöta mer frontböj?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 13:42   #48
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg

Jag är inte skaderädd, denna fällning känns bra för ryggen så länge jag håller ryggen rak. Funderar främst om det är ett effektivt sätt att lyfta på. Om jag ska satsa på denna teknik eller inte.
Ja det är det. https://www.instagram.com/p/Bh4N0_rh8WF/
__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 19:39   #49
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Jo, det finns många som lyfter tungt med olika grad av fällning.
Hur ska man veta vilket man ska satsa på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 20:01   #50
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jo, det finns många som lyfter tungt med olika grad av fällning.
Hur ska man veta vilket man ska satsa på?
Prövar sig fram, vad är bekvämt och känns naturligt. Jag ändrade min böjstil eftersom. Slutade titta på andra och böjde som det kändes bäst.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 18:34   #51
BoBBoLoVe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 246
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Min vanliga utåtvinkling av fötterna:


Mer utåtvinklade:

Syns kanske inte allt för stor skillnad? Kändes iaf mer i framsida lår med mer utåtvinklat. Kanske ska nöta mer frontböj?
Tycker det ser bra ut, det ser ut som att du har vikten fördelad över hela foten och då krävs det antagligen att du måste ha den vinkeln på överkroppen. Ser ut som en vanlig styrkelyftsböj, antar att du har stången en bit ner (low bar).

Vill du ha ryggen mer upprätt får du ju antingen stå bredare eller skjuta fram knäna mer (kanske sko med klack?). Tycker dock inte att man ska ha som mål att vara så upprät som möjligt, kör med den vinkel som känns mest naturlig för dig. Viktigare att du kan träna på och bli stark än att du kör med lätta vikter hela livet för att försöka härma kinesiska tyngdlyftare med betydligt kortare lårben.

Så länge du behåller samma vinkel genom lyftet och inte ökar på den (mer än kanske lite) på vägen upp så är det inte ett problem.
BoBBoLoVe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 18:41   #52
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Lol Jocke67, förvirrad i trafiken och förvirrad på kolozzeum.
Grabben med koll!
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 20:25   #53
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av BoBBoLoVe Visa inlägg
Tycker det ser bra ut, det ser ut som att du har vikten fördelad över hela foten och då krävs det antagligen att du måste ha den vinkeln på överkroppen. Ser ut som en vanlig styrkelyftsböj, antar att du har stången en bit ner (low bar).

Vill du ha ryggen mer upprätt får du ju antingen stå bredare eller skjuta fram knäna mer (kanske sko med klack?). Tycker dock inte att man ska ha som mål att vara så upprät som möjligt, kör med den vinkel som känns mest naturlig för dig. Viktigare att du kan träna på och bli stark än att du kör med lätta vikter hela livet för att försöka härma kinesiska tyngdlyftare med betydligt kortare lårben.

Så länge du behåller samma vinkel genom lyftet och inte ökar på den (mer än kanske lite) på vägen upp så är det inte ett problem.
Stämmer nog. Mina bästa lyft har varit med liknande vinklar. Då jag under perioder försökt vara mer upprätt, genom exempelvis klackskor eller annan fotplacering, så har resultatet alltid blivit ostabilitet och tillslut känning i ryggen. Antingen har jag gjort något väldigt fel eller så får jag inse att jag ska satsa helhjärtat på just denna teknik med fällning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2018-05-13 klockan 20:26.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 21:28   #54
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Det är nog lugnt så länge inte ryggen fäller framåt under lyftet i samband med vändningen eller när man är på väg upp igen. Om så är fallet så fäller man med största sannolikhet för att benen är för svaga och kroppen försöker kompensera för detta genom att lägga över vikten till ryggen genom att man rätar på benen lite samtidigt som vikten inte rör sig uppåt. Då blir det tyngre för ryggen och lättare för benen. Om det är dåligt eller bra vet jag inte. Själv försöker jag undvika det.

Edit: Wow, jag kan ju inte skriva överhuvudtaget. Nåja, ni fattar nog vad jag menar

Senast redigerad av David_wigren den 2018-05-13 klockan 21:32.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 11:53   #55
MikaelB
\m/(>.<)\m/
 
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 616
Jag har en "good morning squat" men det är inte hela världen, jag jobbar med quadriceps/hamstrings och det blir bättre och ibland dippar det, kommer jag ha en perfekt böj någon dag? Det får vi se.
__________________
Instalifting
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)