Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-11, 08:18   #1
hingst1
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 8
Endast chins i ett träningspass?

Hej!

Ny här på forumet. Har tränat på gym en del förut (7-8 år sedan) och tänkte nu ta upp träningen igen. Syftet med träningen är framförallt hälsomässig och utseendemässig - att bli starkare är sekundärt för mig, men ja, det kanske bidrar till att hälsa och utseende också ökar i och för sig.

Hur som helst - jag kommer träna hemma utomhus med begränsade redskap. Jag har dock möjligheten att göra chins.

Vad tror ni om att endast göra chins i ett helt träningspass? Täcker chins stora delar av ryggen, eller finns det något ni anser att man ska komplettera med
(man tränar väl även biceps sekundärt)? Passet lär ju se som så att jag maxar i varenda set, så till slut lär jag endast kunna göra 1-3 st. Jag har tänkt mig att passet pågår i 30-45 min med 2 minuters vila mellan varje set. Vad tror ni?

Om man gör chins ett helt pass - hur länge måste jag vila tills jag kan köra nästa pass då? Jag hittade nämligen något träningschema på internet om hur man ökar i chins, och enligt det schemat skulle man göra chins enl instruktion 5 dagar i följd och sen vila 1 eller 2 dagar.


Tacksam för svar och annan input.
hingst1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 09:24   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Ifall du inte har tränat på 7-8 år och går på ett 45 minuters pass med chins till fail tror jag du kommer få en riktigt grisig träningsvärk!
Tror inte du kommer vara speciellt sugen på att köra samma pass igen inom en vecka haha, så säger en veckas återhämtning.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 09:52   #3
hingst1
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Ifall du inte har tränat på 7-8 år och går på ett 45 minuters pass med chins till fail tror jag du kommer få en riktigt grisig träningsvärk!
Tror inte du kommer vara speciellt sugen på att köra samma pass igen inom en vecka haha, så säger en veckas återhämtning.
Haha! Jag fattar vad du menar. Men ni får utgå ifrån att jag har hunnit "komma in i det" igen.

Jag kommer naturligtvis inte hoppa på värsta mördarpassen i början.
hingst1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 09:53   #4
lillaPiggy
Registered User
 
lillaPiggys avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 23
som föregående talar var inne på så tror jag inte du behöver göra mer än några set chins i början, satsa på att göra flera övningar och träna flera muskelgrupper per pass i början

det finns massor med övningar du kan göra helt utan eller med begränsade redskap, för rygg kan du till exempel göra rygglyft med lite olika variationer och du kan lägga dig på rygg under ett bord greppa bordsskivan med handflatorna mot dig och dra dig upp så det blir en rodd övning. sök och du skall finna!
lillaPiggy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 10:10   #5
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Håller med föregående, bygg upp volymen steg för steg! Minns för några årsen då jag varit helt träningsfri i ca ett år. Gjorde ett set armhävningar och hade sen brutal träningsvärk i en vecka.
Men det går jättebra att bara köra chins vissa pass. Gör så ibland när jag inte kan dra till gymmet, lassar upp chinsstången i dörrkarmen och bränner av 10-15 set. Har i perioder kört chins flera dagar i veckan och det är fint att variera greppbredd och händerna med handflata bakåt/framåt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 10:14   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du kan även göra chins nästan dagligen ifall du håller dig en bra bit från failure och istället gör många set. Du kan typ göra 10x5reps med 60-90s vila ifall du grejar 15 reps i ett set till failure. Detta kan du säkert göra fem dagar i veckan utan att bränna ut dig. Jäkligt bra för att få hög frekvens, vilket man vill åt ifall man vill bli bra på just chins. Bör väl kombineras med ett (eller två) tyngre pass i veckan då man går till failure i 5 set eller kör viktade så man inte pallar mer än 3-5 reps.

Dessutom tror jag man bör få med horisontell rodd också för dragmusklerna. Ligg under ett högt köksbord och håll tag i bordsskivan underifrån och dra dig upp. Klockren övning tycker jag. När det börjar bli väl enkelt att göra 10-15 reps så kan man lägga nån vikt på bröstet. Har man inget köksbord som passar så är en TRX eller romerska ringar såklart egentligen bättre.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 10:15   #7
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag gjorde en tid endast tre pass i veckan, Dipsvarianter ena passet, Pull-upvarianter andra passet och Marklyfts- och carryvarianter på tredje, hög volym varje pass (fast lite snällare på Marklyft/carry eftersom det slet ordentligt). Jag tyckte det var jättebra.

Du kan, som nämns av ovan postare, inte komma ifrån att du missar några småmuskler dock. Mina lateral deltoids växte betydligt mindre under den perioden, t.ex. Armarna likaså men inte alls så farligt som jag trodde. Genom att blanda Bröstdips och Tricepsdips, samt Pull Ups och närhållna Chin ups kommer du längre än vad man tror.

Så för att svara bättre på det du faktiskt frågar - Det är jättesvårt att säga, men räkna ändå med om att du gör en satans massa volym i chins på en måndag kan det mycket väl vara att du inte bör göra det igen förrän nästa måndag. Men du kan ju också sänka volymen 40-50% och köra igen inom två-tre dagar.

Edit: och försök få med någon form av horisontell rodd!

Senast redigerad av Stoltz den 2018-05-11 klockan 10:17.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 10:54   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
När jag har tränat utomhus så har jag alltid haft tillgång till en lekpark eller något i den stilen, det är inget som finns i närheten?

Annars är dips otroligt lätt att ordna, antingen genom att bygga en enklare ställning eller om du har något sorts greppvänligt trappstaket i 90 graders vinkel. Det, chins och olika varianter av armhävningar ger ju ganska schysst överkroppsträning. Om du vill göra mer än chins.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 11:35   #9
hingst1
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 8
Hej!

Tack för alla fina svar och synpunkter. (blev mycket att citera alla ).

Jag har tänkt bygga en ställning som är chins kombinerat med dips.

Sen funderar jag även på att försöka få ut någon sorts skivstång också med lite vikter. Finns det rostfria skivstänger?
hingst1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 11:53   #10
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Låter både fullkomligt vansinnigt och onödigt i mina öron. Finns ingen anledning att begränsa sig på det sättet, du kan träna hela kroppen effektivt och öka både i styrka och muskler utan att äga ett enda träningsredskap. Calisthenics är bra skit, sätt dig in lite i det så ska du se att det inte är några som helst problem att träna effektivt utan utrustning.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)