Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-04, 20:42   #61
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Cilia har hittills kommit med ett riktigt bra alternativ till bara utlandsstudier. Det stämmer definitivt att standarden är väldigt varierad från skola till skola. Eftersom de är vinstdrivande, så satsar vissa skolor verkligen på reklam. Nu snackar vi alltså klassisk reklam för en produkt. Svenska skolor är lite lugnare på den fronten.

Men ja, vill man få ett arbetsvisum efteråt så gäller det att ha studerat till åtminstone en Associate Degree för att få ett års OPT (Optional Practical Training). Annars är det RIKTIGT svårt. Räkna inte med att företag satsar på att anlita någon färskt nyutexaminerad utlänning heller. Jag skulle tippa på ett flertal års arbete i Sverige innan ett företag bryr sig om att anlita ens expertis.

Sen ska jag säga så också; många verkar romantisera utlandsstudier. Visst är det en riktigt härlig upplevelse, men samtidigt är man här för att studera. Det är hårt arbete, och mååånga hoppar av efter bara någon termin. Vissa har svårt att anpassa sig osv.

Lyssna inte på nej-sägarna nu. Gör som du vill. Håller fortfarande på att Cilia har ett utmärkt alternativ ifall man tänker på ekonomin.

Senast redigerad av Rahf den 2011-08-04 klockan 20:44.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:08   #62
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Tackar för det Rahf, visst krävs det mycket funderande kvar för det här. Ska bland annat snacka me 2 kompisar som är i Santa Monica just nu och studerar hur allt fungerar osv. Ska även på en "messa" med föräldrarna där de förklarar hur allt fungerar osv där man bland annat får möta folk som jobbar på skolorna I USA.

Får se hur det blir med allt men e just nu 95 % säkert på att jag vill åka

mvh
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:12   #63
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Santa Monica är ett fint område i Los Angeles. Låter som att de kanske studerar vid UCLA eller Santa Monica College. Var i närheten igår .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:49   #64
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Ja, Santa Monica College. Vadå bor du i USA eller? Ålder?
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 22:32   #65
polka_griis
Registered User
 
polka_griiss avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 91
Hoppas hoppas hoppas verkligen att få åka som utbytesstudent till Johns Hopkin om några år! Men är bara en per år från hela läkarprogrammet som får åka så kan bli svårt :/

Jättesvårt att veta vad de går efter när de väljer vem som får åka också, vi har ju inte några betyg så det kan de inte gå efter. Undrar om man ska vara ärlig och säga att man vill åka för att man planerar att fly Sverige efter utbildningen?

Jaja, om inte det går vägen så ska jag iaf göra post doc i USA, verkar betydligt lättare att fixa, nästan alla verkar ju göra det utomlands.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
ibland, av en slump, så stämmer ju förnuftet.
polka_griis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 23:37   #66
Airline
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av heraso Visa inlägg
Kul, vilken skola? Jag ska till PolyU nu i höst.
Jag pluggade i Hong Kong förra läsåret och kan bara säga att ni har en sjukligt rolig tid framför er. Hong Kong är en så jävla bra stad/land, är det något ni undrar eller vill ha lite "tips" så säg till.
Airline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 14:01   #67
Dance
Registered User
 
Dances avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 158
Hej! Är det ngn som gjort IELTS test och isåfall hur gick du tillväga för att lyckas med det? Vad använde du för litteratur?

Finns så mycket att välja mellan.

Kanske bäst ändå att dra ner till en bokhandel innan man beställer ngt via nätet.

Senast redigerad av Dance den 2011-08-19 klockan 14:04.
Dance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 15:33   #68
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Landade i Kina i morse för en termins studier på Zheijang University i Hangzhou. Ska plugga kinesiska samt digital signalbehandling och reglerteknik.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 15:03   #69
jp2
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 0
Intressant tråd!

Jag pluggade i Australien i två år i mindre stad och det var riktigt grymt, hade gärna åkt tillbaka.

Det finns en hel del bra artiklar denna blogg för den som orkar läsa
http://pluggautomlands.info/blog

Cheers
jp2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 15:49   #70
heraso
Registered User
 
herasos avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Airline Visa inlägg
Jag pluggade i Hong Kong förra läsåret och kan bara säga att ni har en sjukligt rolig tid framför er. Hong Kong är en så jävla bra stad/land, är det något ni undrar eller vill ha lite "tips" så säg till.
Kul! Jag har varit här en vecka nu och hunnit komma lite till reda med det mesta, skolan börjar imorgon.:-) Alla möjliga tips välkomnas, shopping, barer, restauranger, saker att göra, platser att besöka etc... Skicka ett PM vetja!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
-Diskussionämne A dyker upp
-Jag svarar
-Diskussionen är död och lyssnande deltagare utgår från att det stämmer.
Jag har makten att lura skiten ur folk om jag bara blir ondsint nog.
heraso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 16:15   #71
Tier
Registered User
 
Tiers avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 117
Har länge drömt om att flytta till USA, är sugen på att gå mina sista 2 år på gymnasiet där !
Tier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 16:32   #72
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Tänkte ta mitt fjärde högskoleår I USA eller Kanada. Georgia Tech känns lockande.
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 01:56   #73
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Väldigt svårt val, håller fortfarande på att läsa på om saker och ting. Så sjukt svårt när man inte riktigt vet vad man vill studera/jobba med i framtiden.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 03:21   #74
Explosiven
Registered User
 
Explosivens avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: 7 Circle
Inlägg: 422
Pluggade på Hawaii Pacific University hösten -97. Vart dock inte mycket pluggande.. mest partaj. Riktigt kul var det och man växte som människa. Hade ett grymt självförtroende när jag kom tillbaka till Sverige och ett nytt perspektiv på saker i allmänhet. Var rätt nervöst när jag drog dit kom jag ihåg... ingenstans att bo när jag kom fram.. det enda jag visste var att jag kommit in på skolan och att jag fixat CSN så jag förhoppngsvis skulle klara mig och skolavgiften. Kom fram på kvällen och klev ut från flygplatsen efter typ 24 timmars resande. Det var som att kliva in i en bastu.. fuktigt nåt så grönjävligt och svinvarmt! Frågade en taxichaffis om han visste nåt billigt ställe att bo på i närheten av skolan. Vart ett WMCA. Tog in där o gick till affärn o köpte tapioca pudding som jag käka på rummet. Vakna dan efter och drog iväg till skolan och registrera mig och började leta efter nånstans att bo. Fanns en anslagstavla där det satt en massa lappar och hittade en där dom sökte en roommate. Lägenheten låg på gatan bakom turiststråket nere i Waikiki beach. Kunde inte bli bättre. Åkte dit och snacka med dom... var en kille från Kenya, en från Mexico, en från Florida, och en tjej från Malaysia. Flyttade in samma dag. När jag hämtade mina grejjer på WMCA så hörde jag en kille som snackade i telefon o pratade svenska. Så jag snacka lite med honom och han visade mig runt på ön. Träffade en hel hoper svenska sen. Riktigt kul. CSN räckte inte speciellt långt... levde typ på nudlar(30 pack för 2 dollar) och Diet decaf coke. Fixade ett jobb på universitetets bibliotek. Vart lite pengar iaf. Skulle plugga Business Administration.. hoppade på deras Honours program vilket innebar lite högre studietakt... var dock extremt lätt plugg så behövde inte lägg speciellt mycket tid på det.. lessnade på skolan helt men fortsatte iaf så jag fick betyg... men mitt huvudämne blev partande!

Åkte hem i början på -98. Ville inte slösa mer lån på och bara parta.. och skolan va jag less på... kände mig rätt klar med Hawaii överhuvudtaget. Längtade som fan efter FRISK och TORR luft och lite höst/vinter.

Det jag tog med mig från Hawaii är väl ett äventyr typ. Jävligt roliga minnen därifrån. Vart mycket mer säker på mig själv efter resan och upplevelsen att verkligen vara helt utlämnad till sig själv på andra sidan jordklotet. En annan sak är väl att de flesta människor faktiskt är hjälpsamma och trevliga bara man är öppen och trevlig själv.

PS. Något som jag uppskattade med Sverige när jag kom tillbaks var alla vackra tjejer/kvinnor. Det var extremt dåligt med snygga brudar där(vilket förvånade mig efter allt man fått itutat sig från tv). Dom finaste brudarna var de prostituerade nere på turiststråket. Spenderarde ett antal fyllor med att stå o snacka med dom. Kommer ihåg att jag gick med tungan i marken när jag kom tillbaka till Stockholm.
__________________
Jag tränar i mitt garage! Hardcore så det förslår.

"It's the same bull that I see spouted all the time with training partners. 'Oh, if you don't have training partners, you'll never amount to anything'. That's absolute garbage." Mike Tuchscherer
Explosiven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 03:24   #75
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vackra människor med mer än sågspån bakom pannbenet är något man saknar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)